Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 Competition [6 speed] -21
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (18416 totalt)
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Victor. skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?


Jag tycker varvtalsmatchningen fungerar riktigt bra. Om CDV är kvar vet jag ej, men kopplingen känns bra.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



zmicke skrev:
dvorak skrev:
Manuell thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Det förändrar hela bilen till något helt annat. Det är löjligt stor skillnad i karaktären på hela bilen i en manuell och en DCT. Kul val, grattis!


Förändras den till något positivt? Jag har bara kört min manuella M2C.


Det är genompositivt. Går från att kännas klumpig till att bli som en sportbil ska bete sig

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Ääääh.... DCT är kalas, bilen blir härligt arg aggressiv med manuellt DCT-växlande. Om det spinner lite ut ur en kurva och det går lite aning på tvären så SMACKAR man in nästa växel och det fortsätter spinna lite och fortsätter gå lite på tvären Med härlig kontroll. Smaken är olika

_________________
Magnus Thomé
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Ser att du tänker köra med Milltek system, du har valt att ta bort opf/partikelfilter som det ser ut. Vad fick dig att göra det valet?
Jag har Milltek på min bil, men inte det systemet.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
zmicke skrev:
Ser att du tänker köra med Milltek system, du har valt att ta bort opf/partikelfilter som det ser ut. Vad fick dig att göra det valet?
Jag har Milltek på min bil, men inte det systemet.


Jag har Milltek OPF-back Equal Length system. Dvs lika långa rör (därav böjen) och OPF är kvar.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Jag har nog fattat fel, den rektangulära burken innan slutdämparen är en dämpare det med.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
zmicke skrev:
Jag har nog fattat fel, den rektangulära burken innan slutdämparen är en dämpare det med.


Det stämmer det är en dämpare det med. Här är en bild på hur jag kapade mitt. Burkarna till vänster är OPF, det är 2 OPF, en per "turbo back". Dom har jag satt ihop med Milltek systemet. Resten är dämpare och dom är numera prydnad i garaget.



_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Stämmer bra som du skriver, equal length har varit en stor snackis för ljudet. Du tror inte det är som en X-pipe i den rektangulära dämparen? Jag har inte tittat under min bil så noga, har bara Milltek slutdämparen.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
zmicke skrev:
Stämmer bra som du skriver, equal length har varit en stor snackis för ljudet. Du tror inte det är som en X-pipe i den rektangulära dämparen? Jag har inte tittat under min bil så noga, har bara Milltek slutdämparen.


Vet faktiskt inte vad det är i mittendämparen. Men equal length verkar rätt väg för BMW:s 6:or med dubbel turbo. T o m BMW själva kör det på nya M3/M4 (G8x).

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
Höll nästan på att glömma nämna en anna viktig mod. 3D printade en "clutch stop". Original får man trampa rätt djupt innan man når "botten" på kopplingspedalen. Denna mod gav en klar förbättring för den "manuella känslan" Original till höger, min printade till vänster:





EDIT:

Fick förfrågan på PM om filen (.stl) till denna clutch pedal stop. La den online här:
https://www.prusaprinters.org/prints/63596-clutch-pedal-stop-for-bmw-m . . . .

Bara ladda ned och prova om du har en printer. Skulle inte rekommendera PLA (kan deformeras om det blir varmt). Jag kör den i PETG.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
zmicke skrev:
Stämmer bra som du skriver, equal length har varit en stor snackis för ljudet. Du tror inte det är som en X-pipe i den rektangulära dämparen? Jag har inte tittat under min bil så noga, har bara Milltek slutdämparen.


Hittade denna bild på mittdämparen. Typ av H-Pipe i den.



_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Micke_B_1981 skrev:
zmicke skrev:
Stämmer bra som du skriver, equal length har varit en stor snackis för ljudet. Du tror inte det är som en X-pipe i den rektangulära dämparen? Jag har inte tittat under min bil så noga, har bara Milltek slutdämparen.


Hittade denna bild på mittdämparen. Typ av H-Pipe i den.




Tackar, tog ett snack med en kille På Ferrita om att dina rör inte har X-pipe. Han menar på att man väljer bort det för att få lite högre ljud. Milltek med stängda ventiler låter inte mycket, tycker det är mest ASD som brummar i kupen.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
zmicke skrev:

Tackar, tog ett snack med en kille På Ferrita om att dina rör inte har X-pipe. Han menar på att man väljer bort det för att få lite högre ljud. Milltek med stängda ventiler låter inte mycket, tycker det är mest ASD som brummar i kupen.


Så kan det nog vara, behövs med OPF :/ Tror också man vill matcha längden på rören per turbo bak för att dom "impulserna" ska matcha varandra när dom kommer ur systemet.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
Liten uppdatering inför säsongs start på Mantorp i morgon måndag.

Efter att jag blivit hjärntvättad av alla "problem" med s55 motorn och dess crank hub (2 delad konstruktion med friktionsringar som tydligen kan "slira" och i värsta fall kan det bli riktigt illa) så monterade jag i går en "crank hub capture plate". Relativ enkel lösning som enligt många räcker för att lösa detta problem. Men enligt andra så kan den snurra ändå. Enligt mig så tror jag det inte är något vanligt problem, men det känns bra att ha gjort något i varje fall.

Men men nu ser jag fram emot Mantorp i morgon. Verkar som vi slipper snö i varje fall

Installerad:


Fanns precis plats att göra detta job underifrån utan att demontera allt för mycket.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Ingen dum modifiering när du ändå har ambition att köra den hårt. Jag har nojjat lite över det med, vad jag förstår så är det trimmade bilar med DCT som verkar vara största boven till problemet.

Blir som svängningar i vevaxeln med hårda växlingar i Sport Plus mode.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
I går var det premiär på Mantorp. Så sjukt nöjd med bilen, allt fungerade klockrent och jag körde hela dagen och var sista bilen på banan vid 16:30 då eventet var över Jag hade kunnat köra mer, fantastiskt kul att växla själv med. Man får hela tiden väga vad som går snabbast, om man ska short-shifta (Vilket fungerade bra tack vara 550 Nm , osv osv, en helt annan dimension köra manuell låda på bana

Blev mycket köra, men mest fokus på lära känna bilen. Försökte gradvis öka takten under dagen. Allt fungerade över förväntan. Bromsarna kändes skottsäkra med riktigt fin känsla, chassit och grepp var riktigt bra med.

Men vilken bil, gillar hur den ser ut, hur den går, hur den låter, hur den känns. Nu vill jag bara köra mer

Nästa Trackday blir 8/5 med BMW club Schweden.

Tyvärr strulade kameran så det blev ingen körning filman men en liten sound check i varje fall:


_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Grymt fin bil thumbs up thumbs up

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
RolleW skrev:
Grymt fin bil thumbs up thumbs up


Tack Riktigt nöjd som sagt

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



kan man inte programmera bort dom där jäkla popsen å smällar? Låter ju anskrämligt minst sagt på de flesta M2. Enda som har nästan stängt det helt är på M2 CS , där den knattrar betydligt mindre

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



wolfbane1967 skrev:
kan man inte programmera bort dom där jäkla popsen å smällar? Låter ju anskrämligt minst sagt på de flesta M2. Enda som har nästan stängt det helt är på M2 CS , där den knattrar betydligt mindre


Jo de går alldeles strålande, även den högljudda kallstarten är enkelt att stänga av.

Var fantastiskt skönt på min gamla M2 thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 249


Trådstartare
wolfbane1967 skrev:
kan man inte programmera bort dom där jäkla popsen å smällar? Låter ju anskrämligt minst sagt på de flesta M2. Enda som har nästan stängt det helt är på M2 CS , där den knattrar betydligt mindre


Jo, bara mjukvara så det går nog få bort. Jag gillar dom så på min får dom vara kvar Kallstarten däremot vore bra om man kunde stänga av i bland. Typ när man åker 05:00 till banan och vill vara lite diskret.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 Competition [6 speed] -21
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (18416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande