Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
264 besök totalt
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Förstår inte varför t.ex. Mazda MX5 anger åtdragningsmoment med ett relativt stort spann (T.ex. Rear axel nut 236-318 NM)
Någon som vet?
Är det inte så noga eller ska det dras olika beroende på om det är nya eller begagnade delar???

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Inte så noga, och förmodligen värden som konverterats och avrundats några gånger.
Det borde förmodligen gå att ange moment efter gänga för 90% av alla skruvar utanför motorn (men exenter på bärarmsbussningara ska dras nåt inih_vete, de 160Nm som specas räcker inte).
Men axelmutter och motsvarande på framhubbarna skulle jag nog dra i det övre spannet (ungefär gubbe på halvmeters dragskaft, dvs 4,5-5 kNm).
Det handlar ju lite om vad som händer om det jobbar sig loss, och hur jobbigt det är att efterdra (om det inte redan gått sönder då).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Tack Niklas, ja så är det nog! Har skruvat en del med 944/968 där det alltid på tyskt maner anges ett specifikt värde så därav frågan!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande