Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
7 besök senaste veckan (274 totalt)
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Förstår inte varför t.ex. Mazda MX5 anger åtdragningsmoment med ett relativt stort spann (T.ex. Rear axel nut 236-318 NM)
Någon som vet?
Är det inte så noga eller ska det dras olika beroende på om det är nya eller begagnade delar???

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Inte så noga, och förmodligen värden som konverterats och avrundats några gånger.
Det borde förmodligen gå att ange moment efter gänga för 90% av alla skruvar utanför motorn (men exenter på bärarmsbussningara ska dras nåt inih_vete, de 160Nm som specas räcker inte).
Men axelmutter och motsvarande på framhubbarna skulle jag nog dra i det övre spannet (ungefär gubbe på halvmeters dragskaft, dvs 4,5-5 kNm).
Det handlar ju lite om vad som händer om det jobbar sig loss, och hur jobbigt det är att efterdra (om det inte redan gått sönder då).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Tack Niklas, ja så är det nog! Har skruvat en del med 944/968 där det alltid på tyskt maner anges ett specifikt värde så därav frågan!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment MX5
7 besök senaste veckan (274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande