Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1758 totalt)
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Mäta oljetemp

Var bör man placera oljetempgivaren? I oljesumpen, innan eller efter oljekylaren?

Köpte en innovate mätare men problemet är att given är för lång för standard an10 adapters.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20312



Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Många tryck å temp sensorer sitter nära eller på filterhållaren.
Å de blir nästan samma temp som i tråget.
Om du kan så är två mätare ännu bättre, före å efter kylare, då har du koll på in & ut temp.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Jag går montera den i oljepluggen om jag ska mäta i sumpen. Vet ej hur bra det blir.
Annars får jag sätta ett t-rör på ledningarna till oljekylaren som sagt.

Niklas Falk skrev:
Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Så bäst att mäta tempen i tråget då?

Två mätare hade såklart varit ännu bättre men blir en massa mätare inne i bilen då


Jovani skrev:
Många tryck å temp sensorer sitter nära eller på filterhållaren.
Å de blir nästan samma temp som i tråget.
Om du kan så är två mätare ännu bättre, före å efter kylare, då har du koll på in & ut temp.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1277



Re:

Fredrik G skrev:
Så bäst att mäta tempen i tråget då?

Två mätare hade såklart varit ännu bättre men blir en massa mätare inne i bilen då


Jovani skrev:
Många tryck å temp sensorer sitter nära eller på filterhållaren.
Å de blir nästan samma temp som i tråget.
Om du kan så är två mätare ännu bättre, före å efter kylare, då har du koll på in & ut temp.


En mätare men två givare med en brytare som väljer före/efter kylaren.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9494



Om ditt tråg sitter öppet så det blåser kyl luft på det så kommer mätaren visa väldigt mycket fel !

Speciellt vid lugn motorvägs körning för då kommer den visa väldigt låg oljetemp, har själv testat och trodde något var fel på oljetermostaten osv. så jag blockerade oljekylaren med pappskiva för att få upp tempen till vad jag trodde vad rätt temp, fast att den då egentligen blev för hög fast det visste jag inte eftersom givaren satt på fel ställe.

Så jag avråder från att mäta i botten på oljetråget.

Bäst att mäta vid oljefilter eller vid en kanal in i motorn, du har väl någon tryck givare original där du kanske även kan sätta denna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



Re:

Niklas Falk skrev:
Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder.


+vad Niklas säger.
har själv i sumpen, provat i kanalen efter pump oxå, men blev konstiga värden, möjligen givarfel (sbs)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9494



Re:

Björn Davidsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder.


+vad Niklas säger.
har själv i sumpen, provat i kanalen efter pump oxå, men blev konstiga värden, möjligen givarfel (sbs)


Vad fick du för konstiga värden?

Och ni två som säger sumpen har ni verkligen kontroll mätt tempen vad den är på oljan in i motorn med fungerande givare?
Och vilken typ av motor är det ni kört på?

För som sagt jag mätte på bägge ställena och japp står man still så visar sumpen rätt och kanske även vid väldigt hård körning, men vid transport körning på väg så visar den för låg temp, 10-20 grader lägre än vad oljan hade in i motorn på en 5-cylindrig motor med aluminium tråg, oljepluggen var utbytt mot en givare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5882



Re:

RallyQuattro skrev:
Björn Davidsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder.


+vad Niklas säger.
har själv i sumpen, provat i kanalen efter pump oxå, men blev konstiga värden, möjligen givarfel (sbs)


Vad fick du för konstiga värden?

Och ni två som säger sumpen har ni verkligen kontroll mätt tempen vad den är på oljan in i motorn med fungerande givare?
Och vilken typ av motor är det ni kört på?

För som sagt jag mätte på bägge ställena och japp står man still så visar sumpen rätt och kanske även vid väldigt hård körning, men vid transport körning på väg så visar den för låg temp, 10-20 grader lägre än vad oljan hade in i motorn på en 5-cylindrig motor med aluminium tråg, oljepluggen var utbytt mot en givare.

Kort eller lång spets på givaren?
Alla hasplåtar som sitter original monterat på nyare bilar?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Hade sumpen varit bäst så hade nog bilar haft oljetempgivaren där, när det är standardmonterad. Men jag har aldrig sett det på någon bil utan den brukar sitta i en oljekanal i blocket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20312



Re:

safe skrev:
Hade sumpen varit bäst så hade nog bilar haft oljetempgivaren där, när det är standardmonterad. Men jag har aldrig sett det på någon bil utan den brukar sitta i en oljekanal i blocket.
Det är enklare att eftermontera i sumpen än att borra och gänga i blocket, speciellt utan att riva motorn.
Det gäller ju att hitta nåt som fungerar för dina syften. Oljekanalen är ju på väg till lagren, och har du oljekylare så är det innan värme tillförs.

Har du en luftkyld sump (ingen underplåt och ingen blöja) så lär tempen vid crusing skilja sig från tempen vid lagren, så om det driftfallet är viktigt så få du leta efter annan montering.

Hitta en plats som är indikativ för ditt driftfall.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1277



Frågan är vad man är intresserad av att veta. Den högsta temperaturen oljan har (i genomsnitt eller vad man ska kalla det) är väl det pumpen suger i sig. Returen från oljekylaren visar om den kylare man har är tillräckligt effektiv. Båda kan vara av intresse tycker jag.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Hade sumpen varit bäst så hade nog bilar haft oljetempgivaren där, när det är standardmonterad. Men jag har aldrig sett det på någon bil utan den brukar sitta i en oljekanal i blocket.
Det är enklare att eftermontera i sumpen än att borra och gänga i blocket, speciellt utan att riva motorn.
Det gäller ju att hitta nåt som fungerar för dina syften. Oljekanalen är ju på väg till lagren, och har du oljekylare så är det innan värme tillförs.

Har du en luftkyld sump (ingen underplåt och ingen blöja) så lär tempen vid crusing skilja sig från tempen vid lagren, så om det driftfallet är viktigt så få du leta efter annan montering.

Hitta en plats som är indikativ för ditt driftfall.


Helt klart är det enkelt, det är väl därför många sätter den där. Men det finns ju också sandwich plattor att sätta under oljefiltret. Har man plats för det så borde det vara en bra plats.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1277



Om man har en sandwichadapter till oljekylaren så borde man med lite list kunna sätta en givare på varje sida av kylaren.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Re:

Egentligen både högsta temp och ut frpn oljekylaren för att se så den fungerar som tänkt
Men har bara en givare just nu så kanske bättre montera den innan oljekyl då.

Guson skrev:
Frågan är vad man är intresserad av att veta. Den högsta temperaturen oljan har (i genomsnitt eller vad man ska kalla det) är väl det pumpen suger i sig. Returen från oljekylaren visar om den kylare man har är tillräckligt effektiv. Båda kan vara av intresse tycker jag.

Guson

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det är lite felvisande var än man sätter den. Oljan kommer att ha olika temp beroende på var den är. Oljan i sumpen har en temp, oljan som rinner tillbaka från toppen annan, oljan in i kylen tredje osv. Personligen tänkte jag demontera oljekylaren (luft/olja), montera värmeväxlare och sätta oljetempgivaren i ingången till värmeväxlaren. Det räcker för mig. Förutsatt att värmeväxlaren är 100% effektiv kommer oljan att ha samma temp som kylarvattnet.

De flesta tillverkare har numera värmeväxlare och inga oljetempgivare...då oljan håller sig i ett smalt band över glykolen ändå.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Re:

RallyQuattro skrev:
Om ditt tråg sitter öppet så det blåser kyl luft på det så kommer mätaren visa väldigt mycket fel !

Speciellt vid lugn motorvägs körning för då kommer den visa väldigt låg oljetemp, har själv testat och trodde något var fel på oljetermostaten osv. så jag blockerade oljekylaren med pappskiva för att få upp tempen till vad jag trodde vad rätt temp, fast att den då egentligen blev för hög fast det visste jag inte eftersom givaren satt på fel ställe.

Så jag avråder från att mäta i botten på oljetråget.

Bäst att mäta vid oljefilter eller vid en kanal in i motorn, du har väl någon tryck givare original där du kanske även kan sätta denna?



Vet inte om du gjorde någon ändring för att mäta på annat vis och såg att det faktiskt var effekten du upplevde eller inte.

Var det en klassisk eftermarknadsoljetermostat du använde?

Min erfarenhet är att det inte är "bara".
På min gamla Subaru mätte jag vid cylinder 3 ovanpå blocket, en plats som är känd som en av det varmare för oljan och med lämpligt uttag.
Hade en Mocal sandwich med termostat vid filtret för att få uttag till oljekylare, stålomspunnen (PTFE?)-slang och en lagom stor kylare i fronten.
Var det ca fem grader ute och jag cruisade i laglig motorvägsfart sjönk oljetempen till 65 grader. Med helt förtäckt kylare fick jag upp tempen några grader.

Problemet är att Mocals oljetermostat (och många andra) inte stänger flödet till kylaren innan tempen är uppnådd.
De jobbar omvänt med att öppna en bypass innan tempen är uppnådd och sedan går då den mesta oljan förbi kylaren ("path of least resistance"). Men det innebär då att man alltid har ett visst flöde förbi kylaren, och i mitt fall med 2*1m slang och en ganska utsatt om än blockerad kylare räckte för att kyla tempen onödigt mycket.

Och då var det inte trågmätning jag märkte det på

När kylaren sedan plockades bort höll den mer behagliga ~85 grader i motsvarande förhållanden om jag minns rätt.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1927



Bäst är ju att skita i det aktuella värdet och var givaren sitter.
Och bara gå efter hur mycket sänker jag oljetempen med effektivare kylning, om oljetempen i tråget var 130 grader förut och efter monterad kylare blir 100 grader så kan man ju enkelt anta att man sänkt oljan på känsliga ställen med 30 grader.

Har ni förresten noterat stora skillnader i oljetemp av att bara byta till annan olja?
Det är ju ett direkt kvitto på att oljepumpen fått ett 'lättare' jobb.
Det kan vara att reduceringsventilen är stängd och oljan inte pumpas runt runt i pumpen onödan.
Det kan vara att friktion sänkts.
mm mm.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Kadett4wd skrev:
Bäst är ju att skita i det aktuella värdet och var givaren sitter.
Och bara gå efter hur mycket sänker jag oljetempen med effektivare kylning, om oljetempen i tråget var 130 grader förut och efter monterad kylare blir 100 grader så kan man ju enkelt anta att man sänkt oljan på känsliga ställen med 30 grader.

Har ni förresten noterat stora skillnader i oljetemp av att bara byta till annan olja?
Det är ju ett direkt kvitto på att oljepumpen fått ett 'lättare' jobb.
Det kan vara att reduceringsventilen är stängd och oljan inte pumpas runt runt i pumpen onödan.
Det kan vara att friktion sänkts.
mm mm.


Hade inte tunnare oja gett lägre friktion så hade inte nyare bilar begåvats med 0w30 olja.... Lägre friktion lägre temp. Tror vi kör på lite för tjock olja oftast. Säger jag som köpte 10w60 olja igår.....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9494



Re:

Erik Nilsson skrev:
RallyQuattro skrev:
Om ditt tråg sitter öppet så det blåser kyl luft på det så kommer mätaren visa väldigt mycket fel !

Speciellt vid lugn motorvägs körning för då kommer den visa väldigt låg oljetemp, har själv testat och trodde något var fel på oljetermostaten osv. så jag blockerade oljekylaren med pappskiva för att få upp tempen till vad jag trodde vad rätt temp, fast att den då egentligen blev för hög fast det visste jag inte eftersom givaren satt på fel ställe.

Så jag avråder från att mäta i botten på oljetråget.

Bäst att mäta vid oljefilter eller vid en kanal in i motorn, du har väl någon tryck givare original där du kanske även kan sätta denna?



Vet inte om du gjorde någon ändring för att mäta på annat vis och såg att det faktiskt var effekten du upplevde eller inte.

Var det en klassisk eftermarknadsoljetermostat du använde?

Min erfarenhet är att det inte är "bara".
På min gamla Subaru mätte jag vid cylinder 3 ovanpå blocket, en plats som är känd som en av det varmare för oljan och med lämpligt uttag.
Hade en Mocal sandwich med termostat vid filtret för att få uttag till oljekylare, stålomspunnen (PTFE?)-slang och en lagom stor kylare i fronten.
Var det ca fem grader ute och jag cruisade i laglig motorvägsfart sjönk oljetempen till 65 grader. Med helt förtäckt kylare fick jag upp tempen några grader.

Problemet är att Mocals oljetermostat (och många andra) inte stänger flödet till kylaren innan tempen är uppnådd.
De jobbar omvänt med att öppna en bypass innan tempen är uppnådd och sedan går då den mesta oljan förbi kylaren ("path of least resistance"). Men det innebär då att man alltid har ett visst flöde förbi kylaren, och i mitt fall med 2*1m slang och en ganska utsatt om än blockerad kylare räckte för att kyla tempen onödigt mycket.

Och då var det inte trågmätning jag märkte det på

När kylaren sedan plockades bort höll den mer behagliga ~85 grader i motsvarande förhållanden om jag minns rätt.

Som jag nämnde i ett senare inlägg så provade jag med givare även på annat ställe och såg då skillnaden LIVE.

Jag körde alltså först med givare in i oljepluggen, stack kanske in 2 cm och fick då fenomenet att olje tempen varierade rejält även vid vanlig körning, provade att byta original oljetermostat men det hjälpte inte, så körde med pappskiva över oljekylaren för att få upp temp när man körde lugnt och ju fortare jag körde desto mer sjönk oljetempen.

Så det var original grejer på en 90-tals turbo motor monterade i en 80-tals kaross så det fanns inget skydd under motorn utan fart vinden blåste fritt under motorn.

Monterade sedan först en sandwisch vid oljefilter för att mäta och då blev det bra och jämn oljetemp hela tiden så sedan gjorde jag det seriösare och svetsade på oljefilter huset så det gick att gänga direkt i denna och monterade givarna där och sedan tog jag bort givaren i oljepluggen.
Och nu när givaren visade "rätt" och stabilt värde så kastades papp skivan bort för med den på plats så blev ju oljan istället för varm nu när jag mätte vid oljefiltret.

Bilder på testet med givare på rätt ställe från 2009..

Klicka för större bilder!


Med denna monteringen så mäter den efter oljekylare/oljetermostat men före oljefiltret och direkt efter filtret gick oljan rakt in i motorn, så då ser jag att oljekylaren räcker till och att oljetermostaten fungerar.
Och vet då vad oljan har för temp innan den går in i motorn thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande