| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1758 totalt) |
|
Mäta oljetemp
Var bör man placera oljetempgivaren? I oljesumpen, innan eller efter oljekylaren? Köpte en innovate mätare men problemet är att given är för lång för standard an10 adapters. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
|
Sumpen ger stabilast temp och är ju det som pumpen suger i sig (och där det varmaste oljan hamnar efter lagren). Sen kan du ju mäta annat också, eller mäta innan kylare om det är lättare att få till bra sensorplacering.
Det är ju bra mäta på varmaste stället, eftersom det är det som styr hur tunn filmen blir i lagren och hur snabbt oljan går sönder. |
||||||
|
Många tryck å temp sensorer sitter nära eller på filterhållaren.
Å de blir nästan samma temp som i tråget. Om du kan så är två mätare ännu bättre, före å efter kylare, då har du koll på in & ut temp. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Jag går montera den i oljepluggen om jag ska mäta i sumpen. Vet ej hur bra det blir. Annars får jag sätta ett t-rör på ledningarna till oljekylaren som sagt.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
|
Re:
Så bäst att mäta tempen i tråget då? Två mätare hade såklart varit ännu bättre men blir en massa mätare inne i bilen då
||||||
|
Re:
En mätare men två givare med en brytare som väljer före/efter kylaren. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Om ditt tråg sitter öppet så det blåser kyl luft på det så kommer mätaren visa väldigt mycket fel !
Speciellt vid lugn motorvägs körning för då kommer den visa väldigt låg oljetemp, har själv testat och trodde något var fel på oljetermostaten osv. så jag blockerade oljekylaren med pappskiva för att få upp tempen till vad jag trodde vad rätt temp, fast att den då egentligen blev för hög fast det visste jag inte eftersom givaren satt på fel ställe. Så jag avråder från att mäta i botten på oljetråget. Bäst att mäta vid oljefilter eller vid en kanal in i motorn, du har väl någon tryck givare original där du kanske även kan sätta denna? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
|
Re:
+vad Niklas säger. har själv i sumpen, provat i kanalen efter pump oxå, men blev konstiga värden, möjligen givarfel (sbs) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
|
Re:
Vad fick du för konstiga värden? Och ni två som säger sumpen har ni verkligen kontroll mätt tempen vad den är på oljan in i motorn med fungerande givare? Och vilken typ av motor är det ni kört på? För som sagt jag mätte på bägge ställena och japp står man still så visar sumpen rätt och kanske även vid väldigt hård körning, men vid transport körning på väg så visar den för låg temp, 10-20 grader lägre än vad oljan hade in i motorn på en 5-cylindrig motor med aluminium tråg, oljepluggen var utbytt mot en givare. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
|
Re:
Kort eller lång spets på givaren? Alla hasplåtar som sitter original monterat på nyare bilar? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Hade sumpen varit bäst så hade nog bilar haft oljetempgivaren där, när det är standardmonterad. Men jag har aldrig sett det på någon bil utan den brukar sitta i en oljekanal i blocket.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Det gäller ju att hitta nåt som fungerar för dina syften. Oljekanalen är ju på väg till lagren, och har du oljekylare så är det innan värme tillförs. Har du en luftkyld sump (ingen underplåt och ingen blöja) så lär tempen vid crusing skilja sig från tempen vid lagren, så om det driftfallet är viktigt så få du leta efter annan montering. Hitta en plats som är indikativ för ditt driftfall. |
||||||
|
Frågan är vad man är intresserad av att veta. Den högsta temperaturen oljan har (i genomsnitt eller vad man ska kalla det) är väl det pumpen suger i sig. Returen från oljekylaren visar om den kylare man har är tillräckligt effektiv. Båda kan vara av intresse tycker jag.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Helt klart är det enkelt, det är väl därför många sätter den där. Men det finns ju också sandwich plattor att sätta under oljefiltret. Har man plats för det så borde det vara en bra plats. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Egentligen både högsta temp och ut frpn oljekylaren för att se så den fungerar som tänkt
Men har bara en givare just nu så kanske bättre montera den innan oljekyl då.
||||||
|
Det är lite felvisande var än man sätter den. Oljan kommer att ha olika temp beroende på var den är. Oljan i sumpen har en temp, oljan som rinner tillbaka från toppen annan, oljan in i kylen tredje osv. Personligen tänkte jag demontera oljekylaren (luft/olja), montera värmeväxlare och sätta oljetempgivaren i ingången till värmeväxlaren. Det räcker för mig. Förutsatt att värmeväxlaren är 100% effektiv kommer oljan att ha samma temp som kylarvattnet.
De flesta tillverkare har numera värmeväxlare och inga oljetempgivare...då oljan håller sig i ett smalt band över glykolen ändå. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Vet inte om du gjorde någon ändring för att mäta på annat vis och såg att det faktiskt var effekten du upplevde eller inte. Var det en klassisk eftermarknadsoljetermostat du använde? Min erfarenhet är att det inte är "bara". På min gamla Subaru mätte jag vid cylinder 3 ovanpå blocket, en plats som är känd som en av det varmare för oljan och med lämpligt uttag. Hade en Mocal sandwich med termostat vid filtret för att få uttag till oljekylare, stålomspunnen (PTFE?)-slang och en lagom stor kylare i fronten. Var det ca fem grader ute och jag cruisade i laglig motorvägsfart sjönk oljetempen till 65 grader. Med helt förtäckt kylare fick jag upp tempen några grader. Problemet är att Mocals oljetermostat (och många andra) inte stänger flödet till kylaren innan tempen är uppnådd. De jobbar omvänt med att öppna en bypass innan tempen är uppnådd och sedan går då den mesta oljan förbi kylaren ("path of least resistance"). Men det innebär då att man alltid har ett visst flöde förbi kylaren, och i mitt fall med 2*1m slang och en ganska utsatt om än blockerad kylare räckte för att kyla tempen onödigt mycket. Och då var det inte trågmätning jag märkte det på
När kylaren sedan plockades bort höll den mer behagliga ~85 grader i motsvarande förhållanden om jag minns rätt. _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Bäst är ju att skita i det aktuella värdet och var givaren sitter.
Och bara gå efter hur mycket sänker jag oljetempen med effektivare kylning, om oljetempen i tråget var 130 grader förut och efter monterad kylare blir 100 grader så kan man ju enkelt anta att man sänkt oljan på känsliga ställen med 30 grader. Har ni förresten noterat stora skillnader i oljetemp av att bara byta till annan olja? Det är ju ett direkt kvitto på att oljepumpen fått ett 'lättare' jobb. Det kan vara att reduceringsventilen är stängd och oljan inte pumpas runt runt i pumpen onödan. Det kan vara att friktion sänkts. mm mm. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
|
Re:
Hade inte tunnare oja gett lägre friktion så hade inte nyare bilar begåvats med 0w30 olja.... Lägre friktion lägre temp. Tror vi kör på lite för tjock olja oftast. Säger jag som köpte 10w60 olja igår..... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Som jag nämnde i ett senare inlägg så provade jag med givare även på annat ställe och såg då skillnaden LIVE. Jag körde alltså först med givare in i oljepluggen, stack kanske in 2 cm och fick då fenomenet att olje tempen varierade rejält även vid vanlig körning, provade att byta original oljetermostat men det hjälpte inte, så körde med pappskiva över oljekylaren för att få upp temp när man körde lugnt och ju fortare jag körde desto mer sjönk oljetempen. Så det var original grejer på en 90-tals turbo motor monterade i en 80-tals kaross så det fanns inget skydd under motorn utan fart vinden blåste fritt under motorn. Monterade sedan först en sandwisch vid oljefilter för att mäta och då blev det bra och jämn oljetemp hela tiden så sedan gjorde jag det seriösare och svetsade på oljefilter huset så det gick att gänga direkt i denna och monterade givarna där och sedan tog jag bort givaren i oljepluggen. Och nu när givaren visade "rätt" och stabilt värde så kastades papp skivan bort för med den på plats så blev ju oljan istället för varm nu när jag mätte vid oljefiltret. Bilder på testet med givare på rätt ställe från 2009.. Klicka för större bilder!
Med denna monteringen så mäter den efter oljekylare/oljetermostat men före oljefiltret och direkt efter filtret gick oljan rakt in i motorn, så då ser jag att oljekylaren räcker till och att oljetermostaten fungerar. Och vet då vad oljan har för temp innan den går in i motorn _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1758 totalt) |