Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -10
<<   1, 2, 3, 4, 5
35 besök senaste veckan (13368 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Doggelol skrev:
Grymt fint jobb du gör, kul att någon, lika som mig putsar till allt man tar bort "när man ändå är där" liksom!

Skönt att vi är flera som nördar ner sig i att putsa innan montering! Ibland går det dock överstyr! -Tur att man har sjukdomsinsikt!


Subframe före rengöring


Rengjord och polerad med Autosol!


Monterad!


Bussningshållare för främre krängare


Efter en vända i blästerskåpet ser de betydligt trevligare ut!


Fästpunkt för remspännare


Får sig också en omgång i blästerskåpet!


Undertray'en efter lite Autosol!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Passade på att byta oljepump (Ca 8000kr hos BMW, 4300kr hos Leebmann24.de)
medans oljetråget ändå var nere i samband med bytet av vevstakslager. Skapade en DYI för detta på M3post.com https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=1896670

Reservdelsnummer:
1 x 11417838311 Oil pump
1 x 11427838016 Oil pump gasket
1 x 11417839832 Oil pump pipe oring (25x2mm)
1 x 11417839833 Oil scavenge pump o-ring (19x2mm)
1 x 11417837553 Oil pump sprocket retaining nut (M10)
2 x 07129904819 Torx bolt for oil pipes (M6X16-8.8)

Reservdelsnummer (optional):
1 x 11417838521 Oil pump sprocket wheel
1 x 11417838522 Oil chain guide rail
1 x 11417838523 Oil chain tensioner
1 x 11417836796 Chain
5 x 07129905692 ISA screws with washer (M6X20-8.8) for oil pipe bracket + oil pipes
1 x 11417838534 Suction pipe gasket




Lossa muttern till oljepumpens kugghjul (16mm nyckel)


Lossa styrningen till kedjan (T30))


Ta av kugghjulet


Låt kedjan hänga på scavenge pumpen


Lossa de tre bultarna till oljepumpen (T45)


Pilla loss gummipackningen till oljepumpen


Gör rent alla skruvhål


Montera kugghjulet (25Nm 16mm)


Montera en ny packning till oljepumpen


Jag valde att "prima" pumpen med lite 10W-60


"Vik" upp oljepumpen i kedjan


Börja att dra oljepumpsbultarna för hand


Och momentdra till 22Nm (T45)


Installera kedjestyrningen och dra till 10Nm (T30)


Installera hållaren till oljeröret. 10Nm (T30)


Byt ut o-ringarna och dra oljerörets bultar till 10Nm (T30)

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Riktigt fina bilder och text för dina arbeten thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
turbomartin
Västerås
Här sen Maj 2009
Inlägg: 22



Grym tråd

_________________
Martin Jacobsson

GTKR.se -Gatbilträffen Kinnekulle Ring 2008-2010
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Nicke_1 skrev:
Ibland går det dock överstyr! -Tur att man har sjukdomsinsikt!


Du är skönt störd Niklas!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Nya fälgar och däck!


Har köpt en uppsättning BBS E88 i storlek 10x18"


Momentdra alla 24 bultarna till 17Nm...


96 bultar senare så var alla fyra fälgarna klara!


Daniel på Bandhagens däck skodde fälgarna med Nankang AR-1 265/35-18 square


Efter en hel del skruvande på fjäderhöjden, samt byte till 3cm kortare KW fjädrar fram så tycker jag att det ska lira.


Fyller ut fint!


Ser snabbt ut!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Årets första bankörning avklarad! Tycker Nankang AR-1 funkade bra!

Fotograf: Thomas E








_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
DownforceGarage
Virsbo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 12



Riktigt kul tråd att följa och smakfullt bygge!

MVH Totte

_________________
Christoffer "Totte" Pettersson

BMW E36 328i -97
BMW E91 330i -09
Nissan S13 Silvia PS13 -92
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Nice! thumbs up thumbs up

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Blir ju inte bättre än ett par E88or på e E92 thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Uppgraderat bromsarna med AP-Racing 6-kolvsok, Pagid RSL-29 belägg och adaptrar+stålomspunna slangar från Freaky Parts.




_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Lite vinterunderhåll:
Spännare och rulle till servo/ac-remmen
Vattenpump
Termostat
Olja och filter




_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



Snyggt renoverat. 👍

Med senaste sänkningen, hur upplever du bump steer osv?
Jag tyckte min M3a blev väldigt trygg när jag satte i excentriska bussningar osv.

Säg till om du vill diskutera vidare chassiuppdateringar. ☺️

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Tack! Upplever inte bump steer, men har inte så mycket att jämföra med då jag inte kört bilen på originalhöjd. Var får man tag på kittet du hade på din bil?


crille_hallden skrev:
Snyggt renoverat. 👍

Med senaste sänkningen, hur upplever du bump steer osv?
Jag tyckte min M3a blev väldigt trygg när jag satte i excentriska bussningar osv.

Säg till om du vill diskutera vidare chassiuppdateringar. ☺️

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
DKG-lådan har varit nere för översyn av packningar. Har haft lite läckage på den högra sidan. Visade sig vara kabelhandsken till Mechatronic'en som inte höll tätt. Den sitter på ovankant av lådan. Sjukt bökigt att komma åt. Jag valde att ta ner hela lådan, göra rent och byta packningarna.


DKG'n på väg ner...


Vid kabelhandsken (gult skydd) syns att en hel del olja läckt vid kabelhandskens tätning


Nya packningar och filter uppdukade


Rengjord!


Nytt tryckfilter


Packningen till Mechatronic-handsken bytt


Packningen till Mechatronic-kåpan bytt


Momentdra


Montering av DKG'n. Sjukt trångt! Till vänster i bild, bredvid värmeväxlaren, syns ett gäng 3/8" förlängare för att montera bultarna mot motorn. Tack och lov är bultarna magnetiska (aluminium på S55-motorn(M3F8x))!. Till slut var lådan på plats, lådan fylld med BMW dctf 1+ och luftat med ISTA+. Ujuj vilken träningsvärk i magmusklerna efter att ha legat på verkstadsvagnen med huvudet upp i kardantunneln i ett par timmar!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -10
<<   1, 2, 3, 4, 5
35 besök senaste veckan (13368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande