Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -10 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (13334 totalt) |
Exakt så - gött att testa innan eventuell färd söderöver. Ev blir det en sväng i början av September. Efter att ha monterat den (återigen) renoverade styrväxeln kunde jag testa bilen på Arlanda Testtrack. Denna gång höll allt tätt!
Kanon! Ska testa dessa vinklar under sommaren, så får jag se vad det blir inför nästa säsong! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Instrumentpanelen flockad, för att jag tycker det är så snyggt och rejsigt, samt att brädan reflekterar mindre i vindrutan. Handlade en begagnad bräda med vänster förvaringsfack och mugghållare, då min bil saknar "förvaringspaketet" - bra då man sparar vikt, men smidigt att kunna ställa kaffemuggen någonstans vid långresor!
Brädan demonterad Instrumentpanelen lämnades på Finess i Eskilstuna för flockning. En dag senare var det dags för upphämtning! Testar med att montera dekorlisterna - var först inne på att byta till kolfiberlister, men "Titan Shadow" bryter fint mot den flockade brädan! Klart! Mycket nöjd! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
do88-kylarkittet monterat!
Paketet består av: - Motoroljekylare - DKG-oljekylare - styrservokylare - vattenkylare Vattenkylare Oljekylare Servokylare DKG-kylare Oljekylaren monterad DKG-kylaren monterad Passade på att byta behållaren till servooljan samt skruva dit en slang i locket för evakuering av övertryck Klart! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Tyvärr inte, åkt dessa från dag 1 på min E92 och oljan är ändå uppe i nosar runt 130 grader. vatten klättrar sakta uppåt om man kör långa stinter. Så får bli lite mer mods för att kunna åka ge motorn lite svalare vätska. |
||||
Mitt intryck hittills är att kylarna sänker temperaturen bättre än OEM. Testtillfällena har tyvärr endast bjudit på svalt väder, får hoppas på en varm bansäsong nästa år!
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Just hemkommen från Gotland Ring med GRC. På fredagen körde vi den nya Sydslingan och på lördagen Syd- och Nordslingan kombinerat. Fantastiskt bra ordnat av GRC och fantastiskt rolig bana (Sydslingan). Nordslingan funkar inte för mig - det svänger hela tiden, bilen tuggar sönder ytterkanten på framdäcken och det blir inget flyt. Den nya Sydsligan påminner en aning om Nürburgring! Bilen fungerade, förutom cordsläpp på ytterkanterna, mycket bra och jag börjar trivas mer och mer med den!
Video från fredagens körning på Sydslingan. Banvisning Svackan inför Sjörakan Lunch vid Bläse Bistro Kalk och regn - bilen blir enormt skitig! Depåhäng _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Vinterfixandet har pågått sedan ett tag. Buren från Weischers är kompletterad av Schirmer med extra stag för uppstyvning och bältesinfästningar. Kompletterade alla infästningar med Nord-Lock låsbrickor.
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Försökte koda bort slitagevarningskontakterna i NCS Expert, men gick bet. Bestämde mig istället för att löda dem för att slippa ha lösa sladdar buntbandade i hjulhusen.
Tätat med krympslang _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Översyn av remmar, slangar och lambdor:
OEM lambdorna springer iväg en del prismässigt. Valde istället samma lamdor från Bosch. Samma tillverkare, samma produkt men kommer i en Bosch-kartong istället för en BMW-kartong. 0 258 017 038 Lambda främre L= 340MM 0 258 010 421 Lamda bakre L=325MM 11 287 841 529 Rem för klima+servo 6PK X 1100 11 287 837 898 Rem för generator+vattenpump 6PK X 1460 Gillar inte snabbkopplingarna på BMW's rör och slangar. De går lätt sönder eller blir gistna med tid och värme. Bytte följande: 13 907 838 441 Pipe for Fuel Tank Breather Valve 13 417 839 097 Hose for idle actuator incoming air 11 727 838 504 Hot film air mass meter 2ndary air 11 617 838 288 Hose for condensate drain line Knepigt att komma åt slangarna slangar längst bak i motorutrymmet då bilen står på pallbockar. Tar man bort luftfilterboxen får man plats att sitta i motorutrymmet! :-) _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
På m3forum kan man läsa om Vanos Hub Covers som är trasiga. Närmade mig denna "sanning" med en smula skepsism. Det finns gott om "sanningar" på olika märkesforum.
Problemet: https://www.m3post.com/forums/showth Lösningen: https://www.m3post.com/forums/showth Bakgrunden till problemet är att plastskyddet som håller fjädern till vanosen på plats aningen halkar snett, går sönder eller både och. Efter inspektion av bank 1 genom oljepåfyllnings hålet kunde jag konstatera att den inte i alla fall inte var trasig på passagerarsidan. Ventilkåpspackningarna för båda cylinderbankarna hade börjat läcka lite olja, så jag bestämde mig för att i alla fall ta av ventilkåporna och byta ut packningarna, samtidigt som plastskydden till vanosen kunde inspekteras på närmare håll. Glad att jag tog itu med detta. Alla fyra plastskydd var förvisso hela och satt på plats, men då jag försiktigt knäppte loss en av dem sprack den! Plasten var mycket spröd och bara en tidsfråga innan de skulle gå sönder och falla ner bland kedjesträckare, kedjestyrningar och till slut oljetråget för att sannolikt sätta igen oljepickup'en med motorhaveri som följd. Att köpa nya plastskydd var inte att tänka på - BMW säljer inte dem separat. Vill man ha nya plastskydd får man köpa hela vanoshubbar för 9.500kr GÅNGER FYRA!!! Beställde "Slonik Vanos Hub Covers" från Slonik i Ryssland och fick dem levererade ca två veckor senare, efter ett uppehåll på en dryg vecka i den svenska tullen. De nya skydden är tillverkade i aluminium och är riktigt stöddiga ("time will tell"...). När man monterar dem smäller de till för varje "hulling" som fäster i vanoshubben (se film nedan, som jag gjorde för m3post.com). Slonik Vanos Hub Covers. Tillverkade i aluminium. Ventilkåpan demonterad. Plastskydden till vanoshubbarna hela även på bank 2. Men... ...alla fyra går sönder när jag försiktigt poppar av dem från vanoshubbarna. Se till att täcka upp med en trasa under vanoshubbarna innan skydden demonteras, så att inga plastbitar trillar ner bland kamkedjor och släpor. Plastskydden demonterade. Nya "vanos hub covers" på plats Nya packningar, o-ringar, rör med packningar till tändstiftsbrunnarna, Drei bond 1209 packnings silikon, skruvar till ventilkåporna, aluminiumskruvar till kamsensorer och oljeseparatorer.
Magnesium-ventilkåporna rengjorda - klart! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Dags att byta vevstakslager...eller är det överdrivet? Bilen har rullat 12085 mil och vevstakslagrena byttes för fem år sedan vid 8847 mil. De gamla lagrena har alltså endast 3238 mil på dem. Jag ville, hur som haver, byta till BE Bearings för bättre clearance. Lagrena som sitter i bilen nu är de uppgraderade 702/703-lagrena med BMW vevstaksbultar.
Följde denna guide till vissa delar: https://www.m3post.com/forums/showth Subframe'en demonterad och motorn upphängd i motorok Redo att ta ner oljetråget Oljetråget var rätt så kluddigt så dags för rengöring. Använde den gamla oljetrågspackningen för att täta för att slippa få in smuts i tråget. Testade med sodablästring och sandblästring, men fick bäst resultat av grovt aluminiumsilikat vilket behöll den skrovliga ytan på aluminiumet. Klart Dags för byte av vevstakslager. Valde, som sagt, BE Bearings med ARP BE-CRB50-S65 bult samt BE Bearings med 0,051562-0,064516mm spel istället för BMW rekommenderade 0,010-0,034mm. Inhandlade en digital momentnyckel från Snap-On som mäter både moment och vinkel. "Drive TechAngler Flex-Head Torque Wrench", mätområde 6-170Nm. Första vevstakslagret urmonterat. Mätte upp spelet för de gamla lagrena med grön Plastigage. Spelet för de gamla lagrena låg mellan 0,038mm och 0,051mm med majoriteten mot 0,038mm. Mäter lagerspelet för de nya lagrena till 0,051mm Övre lagret passas in samt kladdas in med Clevites Bearing Lube ARP-bulten preppas med ARP Assembly Lubricant under skruvskallarna samt på gängan. Ett lager Clevite Bearing Lube på de undre lagret innan montering Alla de gamla 702/703-lagrena utbytta. Nummer sju övre ser inget vidare ut. Vevaxeln tack och lov silkeslen utan några repor. Alla cylinderlopp repfria. Klart! Buntbandar oljetrågspackningen så att den inte glider ur position vid montering. Tips från Sreten på M539 restorations. På med tråget och börja dra oljetrågsbultarna. Klipp av buntbanden. Oljetrågsbultarna dras till 9Nm. Så, var det vettigt att byta vevstakslager efter endast 3238 mil? Ja, uppenbarligen, speciellt som de ersatts med lager som har bättre specar (ökat lagerspel) än de tidigare lagrena. Slitaget var, givet miltalet, förvånande högt. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Lite service i proaktivt syfte:
Skickade spjällmotorerna till England för ombyggnad: https://rebuild.org.uk Nya drev samt översyn och uppgradering av kretskorten. Spjällmotorerna var åter i Sverige efter en vecka! Ny Idle Control Valve Bytte ut spridarna. BMW vill ha 22.000kr för alla åtta. Leebmann24.de tar 15.000kr. Hittade dem till slut på daparto.de för 3600kr. Bosch reservdelsnummer: 0 280 158 164 Nya och gamla spridare Nya spridarna monterade i fuel-rail'en Tight att komma åt bland alla kablar och slangar Men till slut är ICV och spjällmotorer på plats! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -10 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (13334 totalt) |