Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batteriet flyttat till bagaget, vilken automat-huvudsäkring?
3 besök senaste veckan (508 totalt)
Linkus

Här sen Mar 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
Tjenare,
Jag sitter och letar efter en huvudsäkring till mitt batteri som jag flyttat till skuffen på bilen, jag har sett en del jänkare använt sig av nån slags automatsäkring med en liten arm på, men kan inte riktigt hitta dem på nån vettig sida, jag borde ha någon stans runt 100-150A skulle jag tro. Har ni några heta tips på vettiga automatsäkringar som man kan med fördel installera bak vid batteriet? Eller kanske till och med en helt annan lösning?

tack på förhand!

_________________
Linus Olausson
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Felpost såg du ville ha automat säkring.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193




_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Linkus

Här sen Mar 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
DW74 skrev:
Jag köpte på Swedol:

https://www.swedol.se/automatskringpg-1002987.html


Fantastiskt helt missat att dem kunnat ha tack så mycket!

_________________
Linus Olausson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2234



Vad ska du avsäkra för något?
Batteri till startmotor brukar man aldrig avsäkra då den drar väldigt mycket ström och man vill inte ha några spänningsfall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Linkus

Här sen Mar 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
safe skrev:
Vad ska du avsäkra för något?
Batteri till startmotor brukar man aldrig avsäkra då den drar väldigt mycket ström och man vill inte ha några spänningsfall.


Det är jag med på men hur sjutton gör dem som placerar batteriet i bagaget då? Inte drar dem väl två batterikablar fram till motorrummet?

_________________
Linus Olausson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2234



Linkus skrev:
safe skrev:
Vad ska du avsäkra för något?
Batteri till startmotor brukar man aldrig avsäkra då den drar väldigt mycket ström och man vill inte ha några spänningsfall.


Det är jag med på men hur sjutton gör dem som placerar batteriet i bagaget då? Inte drar dem väl två batterikablar fram till motorrummet?


Man har ingen säkring.
De bilar jag haft som har haft batteriet någon annanstans än i motorrummet från fabriken, mina 911or och en Audi 100, de har ingen säkring.
Dra kabeln säkert och skyddat. Ett extra skydd runt den där den är utanför karossen.

Du kan ju sätta en fet säkring på 150A nära batteriet. Men om du kör och du får en kortis i kabeln mot karossen så gör den inte mer än att koppla bort batteriet. Generatorn kommer fortfarande ladda sina 100A (eller vad du har) bakvägen och kabeln brinner upp ändå.

Två kablar hade varit dubbel risk till ingen vinst!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Linkus

Här sen Mar 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
safe skrev:


Man har ingen säkring.
De bilar jag haft som har haft batteriet någon annanstans än i motorrummet från fabriken, mina 911or och en Audi 100, de har ingen säkring.
Dra kabeln säkert och skyddat. Ett extra skydd runt den där den är utanför karossen.

Du kan ju sätta en fet säkring på 150A nära batteriet. Men om du kör och du får en kortis i kabeln mot karossen så gör den inte mer än att koppla bort batteriet. Generatorn kommer fortfarande ladda sina 100A (eller vad du har) bakvägen och kabeln brinner upp ändå.

Två kablar hade varit dubbel risk till ingen vinst!


Det är en 150A som jag införskaffat mig i alla fall, aja vi får se hur det går, nu har jag den i alla fall så kan lika gärna montera den så ser vi om det säger pop direkt eller om den faktiskt gör sitt jobb

_________________
Linus Olausson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Jag har också alltid kört oavsäkrat. Sedan lagt pluskabeln i skyddslang som man annars har vid elinstallationer i väggar. I en bil där jag var tvungen på lite dumt ställa delade jag en gardenaslang och tejpade runt kabeln.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Antingen drar man batterikabeln direkt till startmotorn och från startmotorn till säkringscentralen, utan säkring.

Eller så drar du batterikabeln via en huvudströmbrytare till startmotorn.
Då kan du ta strömmen till säkringscentralen från rätt sida om huvudströmbrytaren.
Kabeln från generator måste då dras till "batterisidan på huvudströmbrytaren.

Oavsett hur du drar batterikabel, ska den dras på så säkert ställe som möjligt och långt ifrån bränsleledningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Jag har pluskabeln dragen inuti tröskeln, där original kabelstam är dragen till bakljus och sånt.





Den dagen jag ska laga rost i tröskeln på förarsidan lär jag väl kapa av kablarna...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Batteriet flyttat till bagaget, vilken automat-huvudsäkring?
3 besök senaste veckan (508 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande