Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat Grande Punto 1.9 JTD Sporting 2006
464 besök totalt
Journeyman
Vetlanda
Här sen Nov 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Hallå hallå
Sedan en tid tillbaka har jag saknat att utöva någon form av bankörning. Det hela började för snart 7 år sedan då jag köpte mig en ny Alfa Romeo MiTo som delvis var tänkt att åka med på banmöten, bilträffar och liknande men även att vara min bruksbil. Bilen passade ganska bra till båda faktiskt.

Den modifierades ganska sparsamt men ändå tillräckligt för mig och min kapacitet. Den hängde med i knappt 8000 mil. Mestadels vart det banmöten i Club Alfa Romeos regi och det hann väl bli dryga tiotalet banmöten under åren. Bilen funkade perfekt och är idag lite saknad...


Men i höstas blev tristessen och saknaden för mycket för mig, att inte kunna träffas och umgås på det sätt som vi kunnat göra tidigare (innan pandemin) kändes trist.

Eftersom jag sedan många år (och bilar) tillbaka, har en fetish för italienska bilar, började tankarna på att skaffa sig något liknande som jag kan använda så som jag använde MiTon. Men utan att behöva tänka på att efter banmötet måste bilen ta mig till & från jobbet på måndagen.

Jag tog med mig sonen och åkte ner till de allra sydligaste delarna av landet för att köpa ett nytt projekt








Nu när värsta kylan släppt i garaget skall det börjas fixas och förhoppningsvis bli lite aktiv rattning under 2021.

_________________
Michael Emilsson
CAR # 6097
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm
Alfa Romeo 156 2.0 T.S
Alfa Romeo 164 Super 2.0 T.S
Fiat Grande Punto 1.9 JTD
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Hyffsat lätt liten bil, helrätt tänk thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Journeyman
Vetlanda
Här sen Nov 2008
Inlägg: 26


Trådstartare


"Köpe å köpe" som en annan smålänning sade... Det är kul att samla på sig bilprylar
Till att börja med blir det lite uppfräschning av karossen, mest kring hjulhusen där det börjat bubbla under lacken.
Fram skall nya Bremboskivor samarbeta med Ferodo DS performance och passar på att byta till nya Brembo bromsslangar. Ny vätska av fabrikat Motul RBF 660 har införskaffats.

Min erfarenhet är att det skall bromsa när man trycker på pedalen, även efter ett flertal varv. Detta "kitet" bör räcka till att börja med hoppas jag. Bromsar bak blir mer standardprylar än så länge.

Motorn skall få service såklart, effekten är 130 dieselpållar, det får räcka tills vidare. Dessa bilar har M32 6-växlade lådan som inte är känd för sin hållbarhet thumbs down Den finns ju i ett antal GM/Alfa/Fiat/Abarth modeller.



Väljer att gå ner en storlek på fälg till 16" som skall skos men Yokohama Advan Neova AD08RS 205/46 x 16"


_________________
Michael Emilsson
CAR # 6097
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm
Alfa Romeo 156 2.0 T.S
Alfa Romeo 164 Super 2.0 T.S
Fiat Grande Punto 1.9 JTD
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Skoj, vet att den gjorde bra ifrån sig i Automobils teststräcka när den var ny!
Och Abarth Punto såldes ju aldrig här.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat Grande Punto 1.9 JTD Sporting 2006
464 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande