Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
34 besök senaste veckan (16505 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Lillen skrev:
Har du hunnit meka med bakvagnen mer?


Nej, den funkade så bra på första försöket så jag har bestämt mig för att den får vara som den är. Skillnaden i väghållning och känsla är monumental.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Klingan75 skrev:
Lillen skrev:
Har du hunnit meka med bakvagnen mer?


Nej, den funkade så bra på första försöket så jag har bestämt mig för att den får vara som den är. Skillnaden i väghållning och känsla är monumental.


thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gustav_H78 skrev:
Klingan75 skrev:
Lillen skrev:
Har du hunnit meka med bakvagnen mer?


Nej, den funkade så bra på första försöket så jag har bestämt mig för att den får vara som den är. Skillnaden i väghållning och känsla är monumental.


thumbs up


Förstår det.
Fabia, Polo mfl reagerar bra med styvare bakaxel.
Min Lupo ska få coilovars chassie , det brukar räcka på dom pga lättare vikt!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Riktigt kul att en sådan "enkel" detalj som bakre krängningshämmare påverkar helhetsintrycket så mycket, ser verkligen fram mot nästa gång du har möjlighet att testa den i konbana!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Knasigt att en oxidationslättad Skoda Fabia kan intressera någon att läsa och kommentera. Jag tror jag har nått så långt jag kan rent väghållningsmässigt, inom rimliga gränser. Jag hade gärna hunnit med konbana i år för att känna ordentligt på bilen. Risken är väl att jag snackar bort sprintfinalen och glömmer att köra... Hade behövt lite konbana i ryggen när jag kör bana. Nu behöver dessutom föraren utvecklas. Skriver en kom ihåg till mig själv att testa att gå in lite lugnare i kurvorna för att se om det gör skillnad.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jag tror Kinnekulle hade varit rolig med den bilen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Janne J skrev:
Jag tror Kinnekulle hade varit rolig med den bilen.


+1 thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gustav_H78 skrev:
Janne J skrev:
Jag tror Kinnekulle hade varit rolig med den bilen.


+1 thumbs up


+2

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Kinekulle är tyvärr kört, min fru är bortrest så jag är själv med tre barn och det finns ingen människa i världen som tar det barnvaktsuppdraget. Däremot är biljett löst till Gelleråsen den 7/7. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Premiär på Gelleråsen för mig men också en bana som ligger en bit hemifrån, 4,5 timmar utan paus. Bokade en B&B mitt ute i ingenstans och åkte upp dagen innan. Körde i regn hela vägen och sista biten var det riktigt trevliga grusvägar.



Visst, det är en bil som körs med glimten i ögat men det får finnas gränser. Dessutom visste jag att Figgz skulle dit. Så på morgonen på väg till banan passerade jag en biltvätt.



Framme på banan parkerade jag i gott sällskap. Bredvid rätt bil ser en Fabia ut som en cross over...



Jag kom bara ihåg att starta racechrono på första stinten vilket innebär en blygsam 1,33 som bästa uppmätta varvtid. Trots fler inbromsningar jämfört med Falkenberg var banan rolig att köra även med mindre effekt. Målet blir att tappa så lite hastighet som möjligt i varje kurva så att man når varvstoppet och behöver växla några meter tidigare på rakan.

Efter första stinten var det dags att stå som flaggvakt och då fick traxasystemet fnatt och körde alla flaggor som en julgran. Samson körde in och frågade vad som pågick och kunde sedan med gott samvete ignorera rödflagg och svarflagg (!) tills problemet var löst. Uppenbarligen var han nöjd med svaret eftersom han hejade glatt när han passerade posteringen. I övrigt spanade jag mest miator som med rätt förare verkar hålla undan för bra mycket snabbare bilar.



Körde en stint till med blev panikhungrig och körde mig själv åksjuk... Åkte och tankade och tog långlunch med massa biltjöt. Sedan fick jag provköra Carl Josefssons Miata NBFL. Riktigt generöst att låna ut sin bil. Jag hade lekstuga i några varv tills jag kom på hur jag skulle få bakänden att släppa lite lagom och insåg att det var dags att köra in. En fantastiskt rolig bil att köra, stort tack! thumbs up

Direkt efter fick jag åka med Figgz i Carls Miata och upptäckte att vi körde i princip identiska spår runt banan. Kul kvitto på att jag hittar någorlunda rätt trots att det var första gången på Gelleråsen.

Sedan fick jag en sväng i en rejs-miata. Går i standardklassen vilket med 146 hk innebär att man får vikta upp bilen! Inga lättningar alltså. Båge, bromsar, stol, bälten, coilovers och huvudströmbrytare så har man en rejsbil.

Sedan körde jag och Figgz tävling i Fyfabian. Vi hetsade och hjälpte varandra att köra så snabbt som möjligt. Det kändes direkt att man körde med passagerare (extra vikt). Figgz hävdade att det gjorde 2,5 sekunder i hans Lotus med passagerare. Figgz klämde till med 1,34 och jag fick se mig slagen i min egen bil med 1,35. Tiderna säger dock ingenting om hur roligt det var.

Avslutade dagen med att köra Figgz Lotus Elise. Den var ännu mer benägen att vifta på rumpan och jag var riktigt nära att snurra en gång. Växellådan gillade inte mitt sätt som jag växlar Fyfabian utan krävde en lenare hand. Nu hade klockan blivit över 16 och vi vara bara två bilar kvar på banan. Jag och tidigare nämnda rejs-miata. Jag kom ikapp lite väl enkelt och när jag väl körde om fick jag hela backspegeln full av miata under några varv. Jag blev ordentligt hetsad och hade rent ut sagt skitkul. Men återigen, inte min bil och inga försäkringar gäller så jag åkte in i depå efter några varv innan jag ställde till med något.

Jag klarade mig men dagen var inte utan missöden för andra. Däck som krängdes av vid snurr, slutkörda bromsar och en knäckt drivknut. Vände hemåt helt slut men nöjd med en fantastisk dag.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Underbar rapport! Tack för kul läsning! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Delad glädje är dubbel glädje

Dessutom så smittade din glädje av sig så mycket att alla mina tankar på bilbyte et.c. försvann i ett nafs

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Klingan75 skrev:

Visst, det är en bil som körs med glimten i ögat men det får finnas gränser. Dessutom visste jag att Figgz skulle dit. Så på morgonen på väg till banan passerade jag en biltvätt.


Det där gjorde mig varm på riktigt, snacka om att tänka på andra med

Men framförallt - tack för en riktigt go dag på Gelleråsen! Kul att både få sällskap med dig i bilen men även att se dig köra min bil, du vågade ändå stå på lite trots lånad bil - bra det för den visar sig från sin bästa sida när den används rejält Men som du skriver så säger den när man kör "fel" eller slarvar, Fabian är nog mer förlåtande
Min loggningspuck låg i bilen när du körde, 1:24.00 med teoretiskt bäst på 1.23:48. Inte illa thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilken härlig rapport thumbs up

Fyfabian levererar hela tiden, måste vara den mest ekonomiska trackdaybilen som finns

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Efter moget övervägande är Fyfabian nu till salu:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1740746#1740746


Fick en present av min fru när jag fyllde år. Dagen till ära blev det en kultur med Janne och Mustang.








En Mazda Miata 2001 NB/FL med stora motorn på 146 hk. Ingen banåkabil ännu då SVKG kräver en riktig båge i öppna bilar för bankörning och jag bara har en stylingbåge, även kallad råttfällan. Blir en vinteruppgradering men jag hoppas kunna köra sprintfinalen i år.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Grattis till ett riktigt bra köp, kan inte komma på något annat som ger så mycket för pengarna.

Hade förmånen att köra den runt Lygnern tidigare idag och blev glatt överraskad av hur smidig och rolig den är.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Grattis till nya bilen!! Kommer garanterat att ge många mil körglädje! thumbs up thumbs up thumbs up

Dags för en officiell biltråd för nyförväret, så här lagom inför vinterns storm av uppgraderingar?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Färgerna på de två bilarna är ju inte ljusår ifrån varandra heller

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
34 besök senaste veckan (16505 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande