Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (16655 totalt) |
Ta bort knoppen så det sticken ut en vass skruv. Enda sättet att lära sig! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Snyggt rattat - riktigt kul när tiderna kröp nedåt!
Tycker Peters idé med veven låter bra - måste ju bero på värken i knät att du skyndade dig mellan konerna! Mer värk = mer bråttom! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Jag ska lägga ett häftstift på din stol! Bättre att byta stol, böjd gängstång och elfaskenor som fästen följer med gratis från 927'an. 😂 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Det finns en liten liten turbomotor till fabia som är lite kul, (i alla fall modellen efter den där?). 1.1l, 90hk? Hyrde en på en semesterö. Förvånansvärt mycket vrid och alltid ackompanjerat med ett lätt hysteriskt flåsande under huven från miniatyrturbon. Det känns som det går fortare när en turbo högljutt slurpar i sig luft.
_________________ Markus Ålind |
||||||||
Vi skaffade en tredje generationen Skoda Fabia som ersättare till denna och den har 90 hk, det är enorm skillnad! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
SVKG's tredje sprint kördes på Borås Motorstadion. Det var mitt andra tillfälle eftersom jag inte körde första tävlingen. Konbana var uppbyggd på en liten driftingslinga med några luriga partier, ett krön där man inte såg konorna bakom och två vändningar runt en däckstrave. Parkeringen var lite annorlunda så istället för en lång kö på en flygraka var det två rader vilket var mer social men också bättre möjlighet att se när andra körde. Till min förvåning hade jag hamnat först i kön så jag fick köra första varvet, det var bara att visa var skåpet ska stå.
Och lite actionbilder på den blåtonade tanten: Som bäst klämde jag till med en 50,4 om jag minns rätt och näst bästa var 50,9 så ett bra genomsnitt. Det var många som fick kämpa med att komma under 50 och snabbaste sjua fick till 43 någonting. Vill man se en film med en liten presentation av bil och förare kan man kolla Jannes depåhäng: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Känn dig jagad! Det är lite synd att det är den klenaste motorn som sitter i. Hade det varit 120-hästarsvarianten hade man kunnat fundera på vad som gick att göra med däck, hjulvinklar, nytt chassie och vettiga bussningar. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Den är väldigt förutsägbar på gränsen och jag behöver ju inte vara orolig för vad som händer när jag trampar fullt. Den är helt enkelt lättkörd. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Jätteroligt, såg en bild på FB där innerhjulet lättar runt däckstraven. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
120hk kommer ta bort all karaktär i bilen. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Nej, det kommer inte hända men du kan nog räkna med att Fyfabian hänger med ett tag till. (Såvida jag inte skjuter motorn...) _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Jag tycker du ska rolla den med hammarlack då, kosta på den lite!! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Jag hade lite tid på mig sedan förra sprinttävlingen och nästa som är på onsdag. Dessutom är de två kommande veckorna intensiva med två sprinttävlingar, bandag på Knutstorp och Astrid Lindgrens värld. Dags att ta tag i fjäderbenslagringarna/topplagringarna. Men först en enklare uppgradering, dragögla fram.
Topplagringarna var mins sagt krispiga, den som ramlade isär var den bästa för den andra som var dålig satt ihop helt och rörde sig inte. Av någon anledning passade de nya topplagringarna inte perfekt i hålen vilket gav mig ytterligare en anledning att försöka hitta lite camber. Jag fick använda ansenliga mängder värme och WD40 för att få isär allt så det blev att byta både stag till krängningshämmaren och p-ändar. Sedan var det dags att sitta still. Jag ärvde de stolarna som satt i Johans 928'a vid köpet, då var de monterade med böjd M8 gängstång, det funkar inte. Nytt stolsfäste. Blev tvungen att korta bältesfästet för att kunna trä bältet genom hålen i stolen. Det visade sig att jag lyckades få 1 grad negativ camber fram så det var dags att ta tag i toe. Original ska det vara runt noll och det var ett tag sedan Fyfabian fick en hjulinställning. Janne ställde upp med snören, pallbockar och rätskivor. Skruva fick jag göra själv... Det visade sig att jag hade totalt 7 mm toe in mätt på en 14 tums fälg! Efter lite skruvande blev det noll och nu har jag något att utgå ifrån. Kommer labba lite med däckstrycket men jag har inte bestämt mig för var jag skall lägga mig. Men det kommer hur som helst vara något högre bak för att försöka motverka understyrningen. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
"skruva fick jag göra själv".... jo men visst var det så Fördelningen mellan arbetsledning och det där momentet med att smutsa ner händerna fungerade ypperligt
Väldigt kul att få provköra Fabian, mycket känns rätt och min lista över prioriteringar för dig är glasklar! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Missade denna. Ja det är kul, oväntat och oförskämt kul. Trodde inte att det skulle vara så roligt att köra något som normalt framförs max 5 km/h under gällande hastighet. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Vi får fundera över det till en annan säsong. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (16655 totalt) |