Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Vad är en sportbil? Sportig bil? En bil som körs sportigt?

Men vi börjar från början, för jag känner ett behov av att förklara mig. Ingen är mer förvånad än jag att det blev så här. Vi bytte in andrabilen, en tantig Skoda Fabia av första generationen mot en nästan ny av samma modell. Den gamla skulle krängas av på lämpligt ställe för en symbolisk summa men blev stående. Vissa försökte övertala mig att använda den och köra konbana med SVKG under tiden som Cobran är ett projekt. Men jag har benhård karaktär och vägrade skrikande och gråtande. Bilen skulle bort!

Till Herr Forumägare kom på den lysande idén att köra på Nürburgring med muppiga bilar...

Jag har aldrig kört på Ringen i verkligheten, i Rfactor2 har jag kört ett 20-tal varv. Så detta är min väg till min premiär på Ringen i den muppigaste och effektsvagaste av de bilar som hittills är anmälda. Det är också en påtryckning och uppmuntran att det verkligen blir av. Vägen dit har jag tänkt att spendera med SVKG på konbanekörningar men förhoppningsvis även någon banträff.

Så här såg den ut när den rullades in i garaget med en lista kända fel:




Innan jag ens funderar på någon uppgradering behövde bilen få en genomgång så den klarade bilprovningen med marginal.

Fyra felkoder:
En ventil till avluftning från tanken
Fel på kyltemp givare
Startspärr aktiverad (intermittent)
Lambdasond (förhoppningsvis intermittent)

Drivknutarna tvärslut på båda sidor
Expansionskärlet har en givare som pajjat
Oljeläckage från motorn
Motorn kom inte upp i temp ordentligt
Bromsarna behövde en genomgång
Minns inte när drivremmen byttes.

En större beställning lades till Autodoc, because budgetbygge.



Jag började med lite enkla reparationen för att få en bra känsla. Först ventilen som jag har glömt namnet på. Den tar bensinångor från en kolkanister och pytsar in i insuget.



Sedan termostaten. Komplett hus innehåller både termostat och tempgivaren som gav en felkod, så två flugor i en smäll. Så här ska det inte se ut när man monterar isär.



Expansionskärlet, kostade 100:-. Tänkte lite på Figgz av någon anledning.




Oljeläckaget lokaliserades till en vevaxeltätning på drivremssidan. Denna gick att byta på plats.



Bromsarna byttes helt. Nya ok, slangar, brembo skivor och sedan körde jag på vanliga belägg. Bromsvätskan blev ATE Typ 200. Tanken är att utvärdera beläggen och eventuellt uppgradera till Ringen.



Drivaxlarna glömde jag att ta bild på när jag bytte, dessutom var jag nerkladdad med drivaxelfett så jag kunde inte hålla i mobilen. Skodan, även kallad Fyfabian, har rullat på rostiga plåtisar. En mysuppgradering blev aluminiumfälgar från bildelsbasen. Sommardäcken har bara rullat en säsong så de skall utvärderas och uppgraderas till R-däck om det behövs.



Ett oljebyte om man är lagd åt det hållet. Fyfabian har fått olja och filter varje 1000 mil och nu var det dags igen. Okej det kanske har gått 1500 mil några gånger.



Sedan var det dags för besiktning.




Förutom bromsslangarna bak som VW skall få göra ett försök med på onsdag så är alla vitala delar servade. Inget fel på bromsarna bak men jag vill ha nya slangar ändå. Jag är dock rädd att det resulterar i att jag behöver byta ett bromsrör och det hinner jag inte just nu.

Det är ju konbana med SVKG på torsdag och bilen är redo. Som någon sa, en potent konbaneracer. Problemet är att jag inte kan köra på torsdag. Min fru är gravid i vecka 39 med barn nummer tre och Vårgårda flygfält ligger för långt bort i förhållande till hur nära en förlossning ligger i tiden.

Så, vad göra? Fyfabian behöver få sträcka ut och testas. Det är bara att leta runt och se om man kan hitta en förare utan bil. Gärna meriterad i tävlingssammanhang (SIM-racing duger). Av en händelse så har jag en svåger med en Porsche 928S med en inkontinent automatlåda. Vi håller oss inom koncernen och familjen på landet.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



"FyFabian, Compis" är ju ett skönt namn

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare







thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Äntligen ute ur garderoben thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Fyfabian har gett många roliga stunder i verkstan, nu är det dags för att ge glädje på bana.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Klingan75 skrev:
Vissa försökte övertala mig att...


Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Klingan75 skrev:
Vad är en sportbil? Sportig bil? En bil som körs sportigt?

Klingan75 skrev:

Expansionskärlet, kostade 100:-. Tänkte lite på Figgz av någon anledning.


Fusk när det finns nya att köpa! Men skönt att man kan göra någon intryck iaf, bra eller inte

Klingan75 skrev:

Så, vad göra? Fyfabian behöver få sträcka ut och testas. Det är bara att leta runt och se om man kan hitta en förare utan bil. Gärna meriterad i tävlingssammanhang (SIM-racing duger). Av en händelse så har jag en svåger med en Porsche 928S med en inkontinent automatlåda. Vi håller oss inom koncernen och familjen på landet.


Undrar vilket som är värst, att jag får tokspö av FyFabian på torsdag eller att din "paid racecar driver" blir så fast att du får en Porsche 900-nånting i inbyte





Helt enkelt, underbart det här! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
"FyFabian, Compis" är ju ett skönt namn


Jag tror det var Johan som hittade på namnet, det finns en risk att det kommer en vindrutestreamer i svart med Fyfabian i vit text. thumbs up

Magnus Thomé skrev:






thumbs up




Det är så jag känner inför resan till ringen. Jag hoppas att det blir av till hösten!

Janne J skrev:
Äntligen ute ur garderoben thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Det kräver en förklaring att dyka upp med denna bilen på en konbana.

Axly skrev:
Fyfabian har gett många roliga stunder i verkstan, nu är det dags för att ge glädje på bana.


Det blir nyttigt att få input från någon annan på hur den funkar. Bromsar och däck är de viktigaste områdena för mig. thumbs up

And ersJepp sson skrev:




Ni vet vilka ni är...

Figgz skrev:
Men skönt att man kan göra någon intryck iaf, bra eller inte

Helt enkelt, underbart det här! thumbs up


Du är ju lite av en reklampelare för SVKG och konbana så jag har förstått att det är ett riktigt bra sätt att sortera ut en bil. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lysande! En härlig motpol till alla överspecade 100årsprojekt man kan läsa om här. thumbs up Ut och kör, härja och ha kul!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Underbar inställning och härligt med ännu mer konkurrens i den långsamma klassen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Claes Haglund skrev:
Underbar inställning och härligt med ännu mer konkurrens i den långsamma klassen!


konkurrens?
well.. den långsamma klassen säger du.

klass A 3,2 Kg/hk
klass B 5,2 Kg/hk
klass C 7,0 Kg/hk.
I runda slängar 2kg/hk skillnad mellan klasserna, i så fall borde Fyfabian hamna i klass "I" med sina (håll i er) 19,3 kg/hk

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ser fram emot att se denna bilen PLÅGAS! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Axly skrev:
I runda slängar 2kg/hk skillnad mellan klasserna, i så fall borde Fyfabian hamna i klass "I" med sina (håll i er) 19,3 kg/hk


thumbs up


"kör på vridet"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Kul med bobbycar!
Fast det där med r-däck låter som fusk, jag kommer köra till ringen på mina fabriksmonterade 165 breda eco-däck

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Den 13/11 2020 började vi lobba för att fyfabian skulle bli räserbil och inte gå till skroten, nu är den startklar, gött jobbat Klingan!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Axly skrev:
Claes Haglund skrev:
Underbar inställning och härligt med ännu mer konkurrens i den långsamma klassen!


konkurrens?
well.. den långsamma klassen säger du.

klass A 3,2 Kg/hk
klass B 5,2 Kg/hk
klass C 7,0 Kg/hk.
I runda slängar 2kg/hk skillnad mellan klasserna, i så fall borde Fyfabian hamna i klass "I" med sina (håll i er) 19,3 kg/hk


Sluta snacka ner dig själv nu. Alla vet att Skoda har ett grymt rally-heritage!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Claes Haglund skrev:
Sluta snacka ner dig själv nu. Alla vet att Skoda har ett grymt rally-heritage!


Haha, jo.. fast..
Jag har ju inte bara mig själv att snacka ner här, jag skall ju köra min bil framöver tänker jag och då faller ödets lott på Klingan att hantera denna.
Sen ligger utmaningen i Fyfabian i att hålla farten uppe, det blir plötsligt skitpetigt med spårval och centimetrar eftersom alternativet "gasa på lite mer" helt enkelt saknas. Jag tror helt ärligt att den här är ett bättre val om man vill lära sig köra snabbt än vad mitt medelålders autobahnlok för tjocka rivieraturister är. Jag tycker i alla fall det skall bli skitkul att prova

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Det blir snart en Bobbycar klass i svkg
Bästa med en sån bil är att när du inte tror att du kan köra snabbare så ge den till några andra i klubben så har du nya mål att sikta på

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823




_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Hur FAN kan ett par coilovers kosta 174EUR?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande