Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
8 besök senaste veckan (16457 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fabia har fjäderben som klämmer fast fjäderbensröret i spindeln likt flera nyare VAG Golf4/polo seat mfl.
Lupo har två bultar som monterar fjäderben mot spindel likt Golf 2/3 Seat mm.

Styva upp bakaxeln görs enkelt via stag utifrån hjulnav och in mot mitten av axeln.
Detta då axeln bak är en torsionsdel som ser ut som ett U , en axel med en arm bak till hjulet per sida.
Då smalnar man av hur stor del av axeln som hjälper som krängare.
Man kan med fördel ha en krängare med.

Men fundera på vilken väl ni vill gå?
Vill ni ha det styvt och ganska hårt både fram och bak och flytta vikten på ytterhjulen?
Vill ni ha det hårt bak och flytta vikten benom att ha det mjukt fram med grepp och hårt bak för att rotera bilen.

Finnsmassor av grejer man kan googla sig less på och ta från rally/racing Grupp-A VW/Seat.
Kanske inte exakta kopior men det går ju göra med lite inspiration.

Jo det går bra att åka gata utan att balla ur även om man modifierar lite.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Lillen skrev:

Vill ni ha det styvt och ganska hårt både fram och bak och flytta vikten på ytterhjulen?
Vill ni ha det hårt bak och flytta vikten benom att ha det mjukt fram med grepp och hårt bak för att rotera bilen.


Jag skulle tro att första läget är att få bort beteendet att hissa upp ena bakhjulet 15 cm i luften och samtidigt kränga bort all form av hjulgeometri. Det finns ju inga cambergrader i världen som gör någon nytta när resten av bilen beter sig som en sån bobblehead-gubbe.
(du har absolut en poäng, men jag misstänker att det vägvalet är nog kanske nästa steg)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Ja det verkar vara lite så med alla billigare dämpare. Känns onödigt att betala 4000 för samma prestanda som man kan få för 1500.
Men både du å jag har ingen 2-300.000 kronors bilar å leker med, så då känns 25k för chassi omotiverat.
Är i så fall bara bilsteindämpare och övrigt original. Men då blir det typ 6k ändå för bara dämpare.


Valet föll på FK coilovers men mer om det senare.



Gustav_H78 skrev:
Är nog dags att hissa upp bilen och kråka under och spana på vad man kan få dit. Risken är att Lupon ser annorlunda ut i fram åtminstone. Vad jag minns från i somras är att det bara är att skruva ner krängaren och byta, men jag kan minnas fel. Bak vet jag att axeln är otroligt vek på 3L. Så styva upp där och en krängare tror jag gör underverk. Måste bara lära mig chassiesättning för fwd. Har ju bara skruvat rwd med De-dion tidigare.


Kollade på bildelsbasen och krängarna ser helt olika ut, däremot kan det passa ändå om man har tur. Behöver du mått får du säga till. thumbs up



Lillen skrev:
Fabia har fjäderben som klämmer fast fjäderbensröret i spindeln likt flera nyare VAG Golf4/polo seat mfl.
Lupo har två bultar som monterar fjäderben mot spindel likt Golf 2/3 Seat mm.

Styva upp bakaxeln görs enkelt via stag utifrån hjulnav och in mot mitten av axeln.
Detta då axeln bak är en torsionsdel som ser ut som ett U , en axel med en arm bak till hjulet per sida.
Då smalnar man av hur stor del av axeln som hjälper som krängare.
Man kan med fördel ha en krängare med.

Men fundera på vilken väl ni vill gå?
Vill ni ha det styvt och ganska hårt både fram och bak och flytta vikten på ytterhjulen?
Vill ni ha det hårt bak och flytta vikten benom att ha det mjukt fram med grepp och hårt bak för att rotera bilen.

Finnsmassor av grejer man kan googla sig less på och ta från rally/racing Grupp-A VW/Seat.
Kanske inte exakta kopior men det går ju göra med lite inspiration.

Jo det går bra att åka gata utan att balla ur även om man modifierar lite.


Whiteline har eftermarknads krängare som man klämmer runt bakaxeln så jag förstår vad du menar. Jag vill ha mindre mindre krängning totalt sett men även mindre understyrning utan att den blir överstyrd. Jag gillar iofs en FWD som är lite överstyrd vid inbromsning och sväng. Har mest upplevt det beteendet på grus så jag vet inte hur det är på asfalt. Kollar man hundkojor som kör historisk ser de överstyrda ut.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Min Kuhmo Ecowing i 175/65 R14 är slitna långt upp på sidan. Jag var orolig att kränga av framdäcket på sista konbanekörningen. Jag gick all in på nya större och bredare fälgar (bildelsbasen alltså ) från Golf. Det innebär att jag kan köra lite bättre däck, Nankang NS2R i 205/50 R15

Det är anmärkningsvärd skillnad i anläggningsyta.





Det går att se det på olika sätt, två muppbilar som tävlar om att inte vara långsammast eller som jag ser det, konkurrens som får F1 att blekna i jämförelse.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Klingan75 skrev:
Det innebär att jag kan köra lite bättre däck, Nankang NS2R i 205/50 R15

Det går att se det på olika sätt, två muppbilar som tävlar om att inte vara långsammast eller som jag ser det, konkurrens som får F1 att blekna i jämförelse.


205 or. Nu är du elak.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Martin St0tzer
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



storre skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up


+1

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Klingan75 skrev:
...konkurrens som får F1 att blekna i jämförelse.



Som jag skrev i Gustavs tråd, skitkul
när ni triggar varann! Keep it Up!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



När du har minimerat krängningen och fått på bredare fälgar med de däcken så kommer du att kunna kapa många sekunder i konbanan, helt rätt uppgraderingar thumbs up

Jag har blivit totalskadad av fyfabian: mötte en likadan bil med en äldre dam bakom ratten mellan Svenljunga och Tranemo tidigare idag, min första tanke var: konbanebil!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Samma här, sett tre denna veckan med precis samma spec. Färg och allt!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Paradoxen är ju att "ovanliga bilar" kan man se oftare på bana, mer sällan i trafiken... men de är i trafiken ibland och finns på båda platser.
Fabior är fasen överallt (har fått samma skada) men på bana finns det bara en, hittills..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:


205 or. Nu är du elak.


Vet att du har ett ess i rockärmen med enkel chiptrimning så jag fick försöka hitta någon annan fördel förutom avsaknad av växlingsrobot. Just hjulen har jag svängt fram och tillbaka mycket med. Jag har inte råd med en sekund bestraffning för R-däck och NS-2R finns i 185/60 R14 som hade funkat på mina andra fälgar men 195'or hade varit ännu bättre men det finns inte i 14 tum. Vetenskapliga mätningar (jag stoppade in handen och en bit locklist mellan hjulet och fjäderbenet) gav att det borde funka. Efter testmontering ser det bra ut, kan stoppa dit en spacer på 5 mm om det skulle behövas. Rullomkretsen blir liiiite större så jag tappar utväxling men jag hoppas det är försumbart.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
storre skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up


bmw_ixen skrev:
+1


Christian Jansson skrev:


Kul att ni gillar galenskaperna. thumbs up


Janne J skrev:
Jag har blivit totalskadad av fyfabian: mötte en likadan bil med en äldre dam bakom ratten mellan Svenljunga och Tranemo tidigare idag, min första tanke var: konbanebil!


dvorak skrev:
Samma här, sett tre denna veckan med precis samma spec. Färg och allt!


Axly skrev:
Fabior är fasen överallt (har fått samma skada)



Saker man aldrig trodde skulle hända, ha koll på var, när och hur många Skoda Fabior första generationen man sett den senaste veckan.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Det är så mycket WIN i den här tråden!

Vår hobby handlar inte om att vara värst, utan om att ha roligast. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Torkel K skrev:
Det är så mycket WIN i den här tråden!

Vår hobby handlar inte om att vara värst, utan om att ha roligast. thumbs up


+1 thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



löv it!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Självklart var jag tvungen att testmontera all däcken även om bilen ska upp på pallbockar. Jag ville se om det gick fritt överallt eller om jag behöver fundera på spacer och valsa skärmkanterna. Det är ca 8 cm mellan överkant på framdäcken och skärmkanten så den ser ut som ett höghus.







Sedan landade det in ett paket med blandat tyska och kinesiska i medföljande papper, jag förstår inga utav de språken men det är nytt, rent och blänker. FK coilovers.






Jag har inga förhoppningar eller illusioner att detta är likvärdig t.ex. Bilstein men för under halva priset. Däremot sänker detta 30-60 mm viket kommer bidra till minskad krängning. Jag tror också att detta är bättre än original fjädrar och dämpare, varav minst en dämpare läcker, som har passerat 24.000 mil.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Fränt!!! :-D

Fk... ser lite lik ut Maxpeedingrod ;-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Klingan75 skrev:
Det är ca 8 cm mellan överkant på framdäcken och skärmkanten så den ser ut som ett höghus.


Min är sänkt från fabrik, och kränger ändå som en Finlandsfärja i full sjögång.

Ska bli kul att höra dina reaktioner på dämparna. Om du hinner montera snart kanske jag beställer istället för att bygga om det jag hittade.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Fränt!!! :-D

Fk... ser lite lik ut Maxpeedingrod ;-)


Var tvungen att kolla närmare och det är en del som skiljer, fästet för droplink, fjädrarna och genomslagsgummit så de är nog inte tillverkade i samma fabrik även om de kommer från samma land.



Gustav_H78 skrev:


Min är sänkt från fabrik, och kränger ändå som en Finlandsfärja i full sjögång.

Ska bli kul att höra dina reaktioner på dämparna. Om du hinner montera snart kanske jag beställer istället för att bygga om det jag hittade.



Jag hamstrar mest nu, dämparna är nog det sista jag skruvar dit så det blir testkörning till våren. Blir att plocka ner en hel del fram för kängare och bussningar. Fast egentligen är jag jäkligt nyfiken! Försöker du spionera???

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Klingan75 skrev:

Jag hamstrar mest nu, dämparna är nog det sista jag skruvar dit så det blir testkörning till våren. Blir att plocka ner en hel del fram för kängare och bussningar. Fast egentligen är jag jäkligt nyfiken! Försöker du spionera???


Jag, spionera? Förstår inte vad du menar?!

Vi har nog väldigt lika planer. Är sugen på solida bussningar, men använder bilen som pendlarbil och vill inte bygga bort riktigt all komfort. Men dämpare, gärna ett par krängare, hjul, däck, och kanske lite motortrim

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
8 besök senaste veckan (16457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande