Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (16473 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Som jag tolkar det så är ju fabian 100% rejsbil, spenderar sin tid på pallbockar mellan tävlingarna och användas aldrig som bruksbil, inte ens min musse är så hardcore

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1221



Janne J skrev:
Som jag tolkar det så är ju fabian 100% rejsbil, spenderar sin tid på pallbockar mellan tävlingarna och användas aldrig som bruksbil, inte ens min musse är så hardcore




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Det är helt rätt tolkning. Hade någon idé om att köra den som pendlarbil under hösten tills vinterdäck blir nödvändigt men så spårade det ur... Nu står den och svettas hästkrafter från kylaren.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12859



Klingan75 skrev:
Självklart var jag tvungen att testmontera all däcken även om bilen ska upp på pallbockar. Jag ville se om det gick fritt överallt eller om jag behöver fundera på spacer och valsa skärmkanterna. Det är ca 8 cm mellan överkant på framdäcken och skärmkanten så den ser ut som ett höghus.







Sedan landade det in ett paket med blandat tyska och kinesiska i medföljande papper, jag förstår inga utav de språken men det är nytt, rent och blänker. FK coilovers.






Jag har inga förhoppningar eller illusioner att detta är likvärdig t.ex. Bilstein men för under halva priset. Däremot sänker detta 30-60 mm viket kommer bidra till minskad krängning. Jag tror också att detta är bättre än original fjädrar och dämpare, varav minst en dämpare läcker, som har passerat 24.000 mil.


Japp, det här kommer att ha spårat ur till våren. Jag känner det!

Instämmer med Janne - är ju en av de mest hardcore konbanebilarna på rejsa just nu.
Citera
DR PG
Kinna
Här sen Maj 2016
Inlägg: 4



Hmmm...Det utvecklas en hel del i höstmörkret! Det här är inte bra. Att en redan snabb förare får ännu bättre förutsättningar för att köra ifrån oss i konbanan. Har fortfarande i minnet av ett superbrett leende som kom in i restaurangen på Knutstorp efter att ha provkört Figgz 7:a. Är det månne dit du är på väg med Fabian? Det ser i alla fall mycket trevligt ut!

/PG

_________________
Per-Gunnar Kloutschek
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
DR PG skrev:
Hmmm...Det utvecklas en hel del i höstmörkret! Det här är inte bra. Att en redan snabb förare får ännu bättre förutsättningar för att köra ifrån oss i konbanan. Har fortfarande i minnet av ett superbrett leende som kom in i restaurangen på Knutstorp efter att ha provkört Figgz 7:a. Är det månne dit du är på väg med Fabian? Det ser i alla fall mycket trevligt ut!

/PG


Hej och välkommen hit! thumbs up Hörde något om att du ville komma och tjuvkika och det tycker jag att vi får styra upp! Du har ju tyvärr dragit ifrån under säsongen så jag är rädd att jag inte kommer kunna straffa dig i konbanan trots uppgraderingar men jag hoppas att Janne och Johan sover dåligt på nätterna. Jag föreslår att du provar Fredriks sjua på bana under nästa år.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Min sömn är av skiftande kvalitet men inga av de sämre nätterna beror på någon fyfabian, ledsen Klingan, men du kommer att vara bakom mig i tabellen nästa år också

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Klingan75 skrev:
DR PG skrev:
Hmmm...Det utvecklas en hel del i höstmörkret! Det här är inte bra. Att en redan snabb förare får ännu bättre förutsättningar för att köra ifrån oss i konbanan. Har fortfarande i minnet av ett superbrett leende som kom in i restaurangen på Knutstorp efter att ha provkört Figgz 7:a. Är det månne dit du är på väg med Fabian? Det ser i alla fall mycket trevligt ut!

/PG


Hej och välkommen hit! thumbs up Hörde något om att du ville komma och tjuvkika och det tycker jag att vi får styra upp! Du har ju tyvärr dragit ifrån under säsongen så jag är rädd att jag inte kommer kunna straffa dig i konbanan trots uppgraderingar men jag hoppas att Janne och Johan sover dåligt på nätterna. Jag föreslår att du provar Fredriks sjua på bana under nästa år.



Nycklarna sitter i, gasen är pedalen till höger. Det är bara hoppa i och testa för den som vill
Välkommen hit med P-G!



Alltså fighten i Sprintcupen nästa år verkar vara värre än liv och död - gånger 3! Det bävar för en riktigt bra säsong. Tidtagningen får vässa pennan och skriva ännu snabbare...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tänk vad SVKGs sprintcup ställer till det för folk.
Gång på gång uppdateras råttsoffor till konbanedräpare för att kunna slå konkurrenterna om så bara med hundradelar av en sekund.
Jag fullkomligt älskar det och tycker det är lika roligt att se hur de långsamma bilarna körs fortare för varje deltävling som bilarna med potential att gå snabbt redan från början.
Klura, skruva och klura lite till.så ses vi snart på konbana till vårkanten.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Figgz skrev:

Alltså fighten i Sprintcupen nästa år verkar vara värre än liv och död - gånger 3! Det bävar för en riktigt bra säsong. Tidtagningen får vässa pennan och skriva ännu snabbare...


snailspeed skrev:
Tänk vad SVKGs sprintcup ställer till det för folk.
Gång på gång uppdateras råttsoffor till konbanedräpare för att kunna slå konkurrenterna om så bara med hundradelar av en sekund.
Jag fullkomligt älskar det och tycker det är lika roligt att se hur de långsamma bilarna körs fortare för varje deltävling som bilarna med potential att gå snabbt redan från början.
Klura, skruva och klura lite till.så ses vi snart på konbana till vårkanten.



Man har inte roligare än man gör sig. Får erkänna att det kanske har spårat ur lite men efter denna vintern får det räcka. Jag vill inte ha några tips om turbo från andra generationen Fabia.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95



klart ett av fredagens höjdpunkter var att läsa denna tråd från början till lsut samt titta på allt material som fanns här.

Kom fram till at tjag inte skall chansa med billiga coils samt att man kan förvandla en Fabia till vad den är idag..hatten av.

Kommer bli en tuff Sprintcup nästa säsong helt enkelt...och fruktansvärt underhållande.
Själv skall jag ta ut dieselmonstret (123d med ca 265hk) på konbanana och bana nästa år.
Kommer bli otroligt nice att få se fabians framfart på Ringen också.

Bra jobbat!

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Status?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Janne J skrev:
Status?


Väntar på fler delar som delvis ska landa in i dag. Tog beslutet att betala för att slippa gasol/huggmejsel/svordomar. Tid är ett ständigt problem.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Är det elektroniskt gasspjäll på den här eller är det vanlig hederlig gaswire? Jag provade förra bruksbilen (BMW 325i -08) någon gång i konbana och där var gasresponsen så sävlig att när bilen faktiskt började dra så var det dags att lyfta på gasen, blev väldigt svårkört. Så om även om det inte är så uppenbara problem så kan det vara värt att se om man kan göra något åt gasresponsen för att öka körbarheten, med låg effekt så är respons ännu viktigare tycker jag.

Jag har tidigare avfärdat sprintbooster, pedalbox och liknande med tanken att de mest mappar om pedalläge v.s spjälläge för att ger mer spjällöppning i början av pedalrörelsen, men de verkar även kunna snabba på responsen om man får tro deras demorigg (som dock kan vara programmerad lite hur som helst iofs):


Men faktum är att precis som spjället rör sig i "OEM-läge" på filmen kändes det som att det gjorde på BMWn.

Jag var nära att köpa en till BMWn om jag skulle kört mer konbana med den men jag sålde den till förmån för mer kompromisslös bruksbil istället. Porschen beter sig inte i närheten på det sättet, där händer det saker direkt när man tittar på pedalen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Gillar det här konceptet, den är ju lite underdog men frågan är vilken bil skulle vara mest otippad i såna här sammanhang? En sån här svag motor smal och hög med smala hjul eller riktig minibuss? Eller annat? Cv2?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Status?


Väntar på fler delar som delvis ska landa in i dag. Tog beslutet att betala för att slippa gasol/huggmejsel/svordomar. Tid är ett ständigt problem.


Behöver lite bevis! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Victor. skrev:
Är det elektroniskt gasspjäll på den här eller är det vanlig hederlig gaswire?


Det är elektroniskt gasspjäll. Jag har faktiskt reflekterat över att när jag står på startlinjen och varvar upp så går det ganska segt. Innan har jag inte tänkt så mycket på det utan bara tänkt att det ju inte är en sportbil. Eftersom effekten är så låg kan jag ju vara ganska våldsam med gaspedalen, det är bara max gas eller ingen gas alls. Helt klart värt att fundera över. thumbs up

Ulf Sanden skrev:
Gillar det här konceptet, den är ju lite underdog men frågan är vilken bil skulle vara mest otippad i såna här sammanhang?


Allt som är fel är rätt. Nu råkade jag ha denna stående, vi bytte ju mot en ny Skoda Fabia. Den nya har 90 hk och det är enorm skillnad så om jag letade bobbycar på blocket hade jag nog övervägt något med lite mer effekt. Speciellt om du skall köra på bana också, i konbanan är effekten inte lika avgörande. På Knutstorp blev jag rejält avhängd i mellangruppen, lugna var bättre.

bmw_ixen skrev:
Behöver lite bevis! :-)





Nya spindlar, hjullager, länkarmar och spindelbult. Väntar på Power flexbussningar. Glömde bromssköldarna när jag beställde. Håller på med en lösning för krängningshämmare bak också, det är påsarna med gröna rörklammer.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Klingan75 skrev:


bmw_ixen skrev:
Behöver lite bevis! :-)





Nya spindlar, hjullager, länkarmar och spindelbult. Väntar på Power flexbussningar. Glömde bromssköldarna när jag beställde. Håller på med en lösning för krängningshämmare bak också, det är påsarna med gröna rörklammer.


Rejsigt! :-)
Har du hittat vad som orsakade att den kokade?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Det här kan bara bli bra!

Underdogattityden får ju sig en liten känga i och med alla dessa uppgraderingar, kanske lika bra att dra ur proppen och skaffa coola teamkläder också

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Rejsigt! :-)
Har du hittat vad som orsakade att den kokade?


Kylfläkten funkar inte trots tidigare byte. Jag har lagat den pragmatiskt genom att jag inte har motorn igång när jag står stilla.

Janne J skrev:
Det här kan bara bli bra!

Underdogattityden får ju sig en liten känga i och med alla dessa uppgraderingar, kanske lika bra att dra ur proppen och skaffa coola teamkläder också


Den är underdog så länge jag har 60 hk. Otippat intresse för en Skoda Fabia, kanske däremot ska satsa på lite merchendise.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Klingan75 skrev:
bmw_ixen skrev:
Rejsigt! :-)
Har du hittat vad som orsakade att den kokade?


Kylfläkten funkar inte trots tidigare byte. Jag har lagat den pragmatiskt genom att jag inte har motorn igång när jag står stilla.



Bara att plocka bort den! Add lightnes 😉

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (16473 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande