Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (16473 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||||||||||||||||
Den går fint nu
Fantastisk skillnad sedan förra året, körningen ser smått odramatisk ut men tiderna säger något annat, hatten av för ditt jobb _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||||||||||||
Såg den igår snabbt i ögonvrån och dig. Ser ju sjukt mycket stabilare ut på bilderna. Hur kändes de då? Vad hade du för tider?
Vi får snacka nästa gång, och då ska mi bil var ihop oxå :-) Compressorn ligger på hyllan ännu om du är sugen ;-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||||||||||||
Hur ska jag hålla detta kort då? Mötte upp Janne och P-G i Kinna för gemensam transport till Vårgårda. Båda kastade sig ur sina betydligt ballare bilar och inspekterade Fyfabian med stora leenden. Den ser faktiskt lite roligare ut i år när den inte ser ut att ramla omkull stillastående. Vi åkte slingriga småvägar med varierande kvalitet på asfalten och jag upptäckte att Fyfabian var riktigt trevlig att köra. Den satte sig fint i kurvorna och hanterade ojämnheterna bra. Jag hann med att köra 8 rundor i konbanan och den första var naturligtvis en total katastrof. Körde för sakta och överkörde om vartannat. Dessutom måste jag justera växellänkaget för jag petade i fyra istället för två minst tre gånger. VW har en konstruktion som inte håller över tid och jag ska se om lite gänglåsning kan råda bot på problemet. Överlag är det en helt ny bil gällande väghållningen (i övrigt är den rejält begagnad). Det är oändligt mycket mera grepp men gränsen mellan att däcken börjar skrika och att det släpper helt är myyyycket mindre. Redan andra rundan/första dubbelstinten gick det bättre och tiderna kröp neråt. Min förhoppning är att det finns ännu mer i bilen att utnyttja när jag lär mig bättre hur den fungerar. Jag vill minnas att jag fick till en 64,7 tid. Det säger egentligen ingenting om man inte har något att jämföra med. Det finns en rutinerad konbaneförare i en BMW 330 E46 som körde 59 någonting, så ca 5 sekunder snabbare. Jag tror att han inte gjor några större förändringar till i år och jag tror att han kör ganska konsekvent. Förra året körde han 57,86 när jag körde 67,11. Det är en förbättring med 5 sekunder, per minut körning. Det får jag vara nöjd med. Hoppas jag klarar av att hänga med bättre på Falkenberg nästa vecka än Knutstorp förra året. Vidare var det jätteroligt att träffa alla igen, blir otroligt socialt att träffa så många som samtidigt skriver här. Peter S får ett extra omnämnande för att ha den goda smaken att köra konbana med en äkta måsvinge Mercedes. Johan S för åkturen i hans fina Aston, dessutom kul att åka med någon som kan köra.
Nej, nej och nej. Skoda Fabia första generationen såldes även med en 120 hästars motor, ligger tre stycken och värmer hyllan på bildelsbasen. Men det kaninhålet ska jag försöka undvika. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||||||||||||||
Det är ingen FyFabian längre...
Den ligger så fint på vägen nu! Riktigt kul att se! Joo - visst har det satt sina klor i dig - chassiet vill ju ha mer pulver nu... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||||||||||||||
Premiär på bana för Fyfabian efter uppgraderad väghållning, dessutom Falkenbergs motorbana som enligt någon uträkning skall vara Sveriges snabbaste bana. När bilarna samlades ramlade det in två Maclaren, drivor av Porsche (typ 997 turbo, Cayman GT4) BMW M3, Cadillac ATS, Camaro, Aston Martin och Miator. Hoppets tändes när jag fick syn på en Citroen C1. Så i gott sällskap alltså...
Vi fick vänta lite på BMW driving experience som hade utbildning i hur körriktningsvisaren fungerar och sedan fick lugna gruppen rulla ut med stränga order om att det bara är omkörning på start- och målrakan. Jag låg någonstans i mitten och efter några varv inser jag att jag inte blir ifrånåkt, jag behöver inte ens ladda fullt för att hänga med! Jovisst, det beror på att alla tar det lite lugnare de första varven och försöker skaka av rosten i ratten och få lite värme i däcken. För mig var det rena vinsten. Första stinten hamnde jag på varvstoppet flera gånger för jag hittade inte riktigt rätt med växlingarna. Bilen är lite lågt växlad så två-trean behöver timing. Som ett resultat av övervarvning tändes motorlampan flera gånger så jag körde in i depå för att kolla läget precis lagom till att körpasset var slut. Inga läckage och oljetrycket hade klarat sig. Andra stinten satte jag växlingarna och tiden förbättrades med tre sekunder till 1,03 och där låg jag sedan stadigt resten av eftermiddagen. Det var egentligen bara Nyhemskurvan som ställde till det för mig. Jag släppte ut för tidigt så jag kom in för tidigt i Esset. Jaja, det finns utrymme för förbättringar. Glädjande var att Miatorna i min grupp fick jobba lite för att komma om och jag tycker inte att jag var en bromskloss på något sätt. Bilen är ärligt talat riktigt underhållande att köra och tiderna matchar 1000-cupen. Janne körde bakom med Mustangen och filmade och lånade även ut en kamera så film kommer! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||||||||||||||
Imponerande!
Tror att våra bilar skulle sitta fint på tex Kinnekulle där baksidan premierar motorsvaga bilar med väghållning. Detta ger motivation till att skruva på Lupon så du får åtminstone tillstymmelse till en match. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||||||||||||||||
Missade tyvärr biljetterna till Kinnekulle, hade gärna kört där så hade jag fått ihop tre olika banor med Fyfabian. Ligger på lagom avstånd också. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||||||||||||||
Film från en av stinterna. Kamera lånad av Janne under tidsnöd så vinkeln blev lite lustig.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||||||||||||||
Huvudrollen i denna filmen innehas av Fabian _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||||||||||||
Kul med tiderna från Vårgårda! Ägaren fick bästa tiden iaf. Såg att Johan "hyrde" in sig på fabian :-)
Jag åkte ofixad "hyrbil" :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||||||||||||
Nja det är en rest från förra året. Jag körde massa annat kul, men ingen Fabia. Boivie hävdade något om att man inte blev av med att vara "OG Fabiaförare" utan vidare (eller så är det bara att förra årets namn hänger kvar) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||||||||||||
Man kan inte släppa en sån viktig del av historien som "OG Fabiaförare" hur som helst... men jag skickade in en ny version av sprinttiderna (en bil som var i klass C men skulle vara i B) och då föreslog jag annan notering av bil för din del. Men om det är till din fördel eller inte, det återstår att se Förlåt för trådkapning! Men det är lite relevant med historiken och första inhyrda föraren _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||
Ajdå.. Jag får väl fixa en 70-talig bild med VM i kragsnibbar i grynigt svartvitt eller sådär övermättad brunorange ton och skriva en fejkad parallellhistoria till denna racingikon, men då måste också skaparen av bilen ställa upp på en polisongbild och jag är inte säker på att varken syrran eller deras barn skulle överleva en sådan syn. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (16473 totalt) |