Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (16469 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lysande! En härlig motpol till alla överspecade 100årsprojekt man kan läsa om här. thumbs up Ut och kör, härja och ha kul!


Jamen lite så, det var ringenresan som var sparken i baken men Fyfabian kanske kan ge en ny definition av vad man faktiskt kan ha kul med.

Claes Haglund skrev:
Underbar inställning och härligt med ännu mer konkurrens i den långsamma klassen!


Hehe, den skulle behöva en egen klass, lite som när små barn tävlar i något och alla får pris.

dvorak skrev:
Ser fram emot att se denna bilen PLÅGAS! thumbs up thumbs up


Jag ser fram mot att underhålla. Ser även fram mot att lyssna när du gasar på!

Magnus Thomé skrev:


thumbs up


"kör på vridet"


Min 9-åriga dotter producerar mer vrid med ett trasigt spärrskaft.

Role skrev:
Kul med bobbycar!
Fast det där med r-däck låter som fusk, jag kommer köra till ringen på mina fabriksmonterade 165 breda eco-däck


Jag förstår hur du tänker. Det sitter 165/70R14 på nu och det sitter det även på de fälgarna jag köpte. 185/60R14 hade nog passat bättre för det är liiite tyskstuk nu. Det beror också på hur mycket jag sliter på däcken under året. Jag kommer inte byta ut friska däck. thumbs up

cirs skrev:
Det blir snart en Bobbycar klass i svkg
Bästa med en sån bil är att när du inte tror att du kan köra snabbare så ge den till några andra i klubben så har du nya mål att sikta på


Jag tror att Johans tid blir fullt tillräckligt för mig att sikta på, jag vill inte bli helt knäckt av något superproffs.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 825



dvorak skrev:
Hur FAN kan ett par coilovers kosta 174EUR?


Du får kolla på mina imorgon. Inkl. Ställbar dämpning och camberplattor 250 euro.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dvorak skrev:
Hur FAN kan ett par coilovers kosta 174EUR?

Ha-ha kan man fråga sig - har noterat det då vi har en gammal rostig Polo 9N3 som kanske skulle behöva nya stötdämpare.
Undrar hur kvaliteten är på dem...? Antagligen sämre än standardgrejerna fast med lite hårdare fjädrar.

_________________

Rice and shine
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Underbart med en Fyfabia - huvudsaken är nöjet, inte värstingbil!

Jag hejar från sidlinjen denna gång!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Underbart med en Fyfabia - huvudsaken är nöjet, inte värstingbil!

Jag hejar från sidlinjen denna gång!


Sjukt tråkigt med Covid. Jag är ju inte heller där imorgon men vi får sikta på nästa gång. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Jag fick ett ryck igår när jag insåg att 19,3 kg per hästkraft faktiskt stämmer. 44 kW/60 hk och 1160 kg. Effekten är inte mycket att göra något åt men vikten kanske. Baksäte, reservhjul, plastlåda för domkraften och stereon åkte ut. Gissningsvis 20 kg.







Idag fick VW i Kungsbacka äran att ge sig på bromsslangarna bak, vilket ledde till nya bromsrör. Vansinnigt prisvärt ändå. Har alltid fått grym service av VW i Kungsbacka, både reservdelar och verkstad. Nu sitter det nu slangar även bak och Fyfabian är redo för konbana med min inlånade proffsförare imorgon.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Inlånad proffsförare.. pfff...
Ännu en noob, inget annat

Lättningen var rolig, satt vid middagen och funderade om jag skulle kunna med att ens fråga om lite lättning, om inte annat för lite psykologiskt trim. Jag bestämmer mig för att det kanske kan ses som lite fjantigt och beslutar mig för att inte skriva. Så tar det en liten stund, och då kommer bilder på lättning, helt spontant! Kanske 20 kg minskning? Inte långt kvar till att bryta 19kg/hk-gränsen!
(Dessutom låter det lite som min första provkörning av Jannes Mustang, inga rutor och helt plåtren)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vad är det för sjövilda ponnykrafter i en 1,4MPI?
Lupon jag hade var det 75hk av vansinne i.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Axly skrev:
Inlånad proffsförare.. pfff...
Ännu en noob, inget annat

Pfff, yeah right!
Komma in, dominera,.glida hem. Så sammanfattar vi väl dagen?

Otippat snabb., jobbigt läge för flera många-hundra-häst bilar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Lillen skrev:
Vad är det för sjövilda ponnykrafter i en 1,4MPI?
Lupon jag hade var det 75hk av vansinne i.


För 24000 mil sedan hade den 60. Fabian väger dessutom ca en normaltjock farbror mer än Lupon så du fattar vilken respekt man får!

Figgz skrev:
Komma in, dominera,.glida hem. Så sammanfattar vi väl dagen?
Otippat snabb., jobbigt läge för flera många-hundra-häst bilar

Är det verkligen så vi sammanfattar dagen?
Det sista kan jag hålla med om däremot, Fyfabian var faktiskt oväntat snabb, och den var mycket, mycket roligare att hysta runt mellan konerna än jag trodde. Sjukt snäll och förlåtande, inga hetsiga överraskningar utan bara.. ja, kul!

Klingan, enormt tack för lånet! Du har en liten pärla

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Torkel K skrev:
Ut och kör, härja och ha kul!


Denna kommentaren fastnade i mitt huvud och det hänger ihop med tråden "Varför skriver inte DU på rejsa?" Nu hade jag inte möjlighet att köra igår utan lånade in min svåger som tillfälligt stod utan bil. Man det blev en nagelbitare ändå med löpande uppdateringar under kvällen. Jag ser verkligen fram mot att köra själv nästa gång. Mellan tummen och pekfingret har Fyfabian kostat 10.000:- som den står nu. Hörde jag pang för pengarna?

Figgz skrev:

Komma in, dominera, glida hem. Så sammanfattar vi väl dagen?


Jag vill bara lyfta denna kommentaren i sin kontext. Detta är alltså beskrivningen av en konbanekörning med en Skoda Fabia 1,4, 60 hk och 1160 kg i sällskap med mängder av bedårande vackra sportbilar. Ställ Fyfabian mellan en Aston Martin och en Datsun 240Z och ta en gruppbild.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Ser lite mer ut som en supportbil

Vi får styra upp det bättre nästa gång


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Janne J skrev:
https://www.bilstein-shop.com/bilstein-skoda-fabia-1.4-b12-pro-kit-p-257463.html


Det här kräver en liten utläggning. När jag skulle köpa delar till Fyfabian och sökte lite efter prestandadelar blev jag kraftigt överraskad över hur mycket det finns. Fjäderbenssatser som den ovan som nog får anses vara väldigt bra, men det finns billigare också. Autodoc har satser från H&R för 5800:- Det finns bussningar, dessutom för mer camber och caster från Powerflex om man vill det. Bromsbelägg, t.ex. EBC Yellowstuff och det finns t.o.m. slitsade bromsskivor från Brembo. Skoda Fabia kom med en mängd olika motorer och jag har naturligtvis den tröttaste. Det finns en motor med dubbla effekten från första generationen Fabia på Bildelsbasen för 5000:-

Om jag hade tänkt bygga vidare på Fyfabian så finns det hur mycket prisvärda uppgraderingar som helst att klicka hem. Tanken är dock att när resan till Ringen är avklarad så har den fyllt sitt syfte och fått ett värdigt avslut. Jag kommer köra konbana och förhoppningsvis någon banträff för att sortera ut det som absolut inte håller måttet och samtidigt ha hur roligt som helst.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Du kan ju försöka få till mesta möjliga skoj förbättringar utan att shoppa mer än lite junk att justera med.
Lite hockypuckar, kapa fjäder och "husvagnsmellanlägg" kan man väl komma långt med i konbana?

Men om den/du ska överleva ringen så kans det nog vara vettigt att behålla högfartsfunktion men nån form av säkerhetsmarginal

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Racerapport

Kul att träffas live igår!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Figgz skrev:
Racerapport

Kul att träffas live igår!


Ja och ja! Skitkul, allt var skitkul. Sitter med tredje barnet på armen, tre veckor gammal och har precis bytt en bajsblöja så vi kallar det skitkul idag...

Jag körde premiär i konbana med Fyfabian på SVKG's Sprint 2 på Vårgårda igår. Jag missade första tillfället förra gången för vi skulle precis få barn och min fru ville inte ha mig två timmar hemifrån. Johan fick köra och då upptäcktes att det fanns ett litet oljeläckage kvar. jag kunde lokalisera det till kamkedjekåpan som hänger ihop med oljetråget. Pga omständigheter blev det fullagning med kemisk metall. Dessutom uppgraderades bilen med ett snabbt klistermärke, tack Janne!





Tyvärr har jag ingen kamera i Fyfabian så det kan inte bli någon film. Jag hann med fem varv och tiderna förbättrades stadigt, jag körde 6 sekunder snabbare sista varvet än första. Bilen är faktiskt riktigt underhållande att köra. I konbanan är väl bristen på effekt inte lika kritisk som långa rakan på Anderstorp. Den understyr som förväntat och släpper väldigt snällt. Enligt uppgift var jag uppe på tre hjul. Jag är dessutom inte så långsam som bilen är på pappret. Trots att jag inte körde första sprinten ligger jag inte sist!!!

Det var stor blandning på bilarna och givetvis var det många som kastade avundsjuka blickar på Fyfabian.






Någon var sugen på att byta jämt mot en gammal beige Datsun men då vill jag allt ha lite pengar emellan också.

Figgz, jag tar gärna en provtur nästa gång. Igår var jag lite frusen så jag avstod, såg ut att vara dålig sätesvärme i din bil. Men då vill jag att du kör Fyfabian ett varv i konbanan! Kul eller knäckande att få en referens. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du kan ju försöka få till mesta möjliga skoj förbättringar utan att shoppa mer än lite junk att justera med.
Lite hockypuckar, kapa fjäder och "husvagnsmellanlägg" kan man väl komma långt med i konbana?

Men om den/du ska överleva ringen så kans det nog vara vettigt att behålla högfartsfunktion men nån form av säkerhetsmarginal


Jag ska nog fundera ett varv till vad som skall fixas. Bilen är väldigt snäll så frågan är om väghållningen får vara och så blir det mer bromsar OM det behövs, samt stol och en lite båge bakom stolarna.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Man kan inte vara annat än imponerad hur denna lilla shopping/andrabil kan prestera sådana tider i konbana, bra rattat Anders thumbs up thumbs up


Bättre stol borde ligga absolut, absolut högst på attgöralistan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Janne J skrev:
Man kan inte vara annat än imponerad hur denna lilla shopping/andrabil kan prestera sådana tider i konbana, bra rattat Anders thumbs up thumbs up


Verkligen!

Kul att träffas Anders.

Nu hoppas vi att FyFabian blir en frekvent deltagare thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131


Trådstartare
Janne J skrev:
Man kan inte vara annat än imponerad hur denna lilla shopping/andrabil kan prestera sådana tider i konbana, bra rattat Anders thumbs up thumbs up


Bättre stol borde ligga absolut, absolut högst på attgöralistan



Är lite öm i vänster knä efter fönsterveven. 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Man kan inte vara annat än imponerad hur denna lilla shopping/andrabil kan prestera sådana tider i konbana, bra rattat Anders thumbs up thumbs up


Bättre stol borde ligga absolut, absolut högst på attgöralistan



Är lite öm i vänster knä efter fönsterveven. 😂



Bara att bita ihop, elhissar väger mer...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (16469 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande