Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



dvorak skrev:

Av de tre i mitten av bilden är det en som har båge, en som har dragöglor, en som konstant skruvas på för att det skall gå fortare...

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Axly skrev:

Av de tre i mitten av bilden är det en som har båge, en som har dragöglor, en som konstant skruvas på för att det skall gå fortare...


..och igår kunde chauffören visa upp ärren som bevisar
att "blod, svett o tårar" inte bara är ett talesätt!

Kul att träffas igen Anders! Vi syns på Knutan!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
dvorak skrev:
Är det rosten som gör att du måste ha en båge?


Du vet varför jag behöver båge.


Sprint 4 avklarad och med denna parkeringen var det många som fick upp kamerorna. Jag känner mig aldrig osäker på att backa in på en parkering men denna gången ropade jag till mig Peter för att hålla koll på avstånden. Det man inte ser på bilden är att jag fick köra upp mot Johans Aston Martin för att backa in så det var gott om tillfällen att göra plånboken ledsen.



Dagarna innan Sprint 4 stressmekade jag max. Kom hem från semesterresa på söndag och började på måndag med att byta bromsar bak. Sedan körde jag på med bågen bak. Delarna stod redan i garaget. Färdig båge på 1,5 dagar och sedan regbesiktning och efterkontroll på onsdag morgon innan körningen på onsdag eftermiddag.

Bästa tiden för dagen blev nog 64,83 om jag minns rätt. 64-tider är det bästa jag har presterat och jag tror inte att jag kan köra mycket fortare. Istället skall jag försöka sikta på att bli mer konsekvent för med genomgående 64-tider kan jag få en helt okej placering utifrån bilen jag kör. thumbs up

Enda uppgraderingen som jag har kvar att göra är en krängningshämmare där bak vilket nog kan hjälpa till eftersom det fortfarande understyr en hel den. Men det får vänta till vintern.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Hur gick det igår?

Hittade en inspiration till nästa år


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Figgz skrev:
Hur gick det igår?



Lugn och fin, har hamnat lite efter på rejsa.

Någonstans innan sprint 4 och Knutstorp lyckades jag få i bågen. På två dagar bytte jag bromsar bak och byggde båge, dagen efter var det regbesiktning. Innan Knutstorp fick jag i en ny kylare då den gamla var lite trött. Hade blivit riktigt tråkigt att råka ut för en trasig kylare på väg till någon rolig körning.

Gammal äcklig kylare:




Piffig båge:




Knutstorp var en trevlig tillställning. Premiär med övernattning på B&B med Janne och P-G. Delade dubbelsäng med Janne och P-G snodde enkelrummet. Men först korvgrillning och banvandring. Jäklar vad den banan är bankad överallt! P-G lovade att bjuda på öl om jag var 7 sekunder snabbare än förra året. Det var jag inte men väl 3 sekunder. Stadiga 1,24 under dagen och det räckte till att hetsa en Miata att släppa om mig på baksidan.




Fortfarande ingen extern GPS så Racechrono hänger inte med. Hastigheten i Idioten stämmer inte, är inte under 50 km/h. Behöver fortfarande uppgradera tekniken.

Fick låna kamera av Janne men glömde att fälla upp solskydden... Omkörningen kom med i alla fall. Ett varv senare kommer glädjetjutet.



Däcken plockade upp en del gummi och det sista släppte strax innan Vårgårda på väg till sprintfinalen.



Sprintfinalen var i lördags, en heldag även om jag slirade lite på att komma i tid. Körde totalt sju rundor i egen bil. Finalbanan var annorlunda även i år. Ordentligt utsträckt vilket straffade min bil med liten motor. Samson kan smyga runt riktigt thight sista vändningen och sedan bara gå på med gaspedalen medan jag får ta ett brett spår och spara hastighet.... Räknade på Jannes tider och kom fram till att jag borde kunna köra ca 82 sekunder men när tiderna efter ett helt okej varv blev 83,7 trodde jag det var stopp. Men som vanligt när man slutar försöka köra snabbt så går det snabbt. Redan varvet efter fick jag till en 81.8 och sedan var jag nöjd. I alla fall med att köra min egen bil. Den lånade jag dessutom ut till Polestar Trophy där vinnarna i respektive klass gör upp en extra gång och kör med en annan bil. I år fick de köra två bilar. Henkes Camaro med 450 hk och Fyfabian. Den snabbaste tiden med Camaron och den snabbast tiden med Fyfabian läggs ihop och vinnaren koras på årsmötet tror jag. I sprintcupen kom jag på femte plats totalt. Målet var topp tio så jag får vara nöjd. Det går att vrida och vända på poängen och hur många deltävlingar man kört men med tanke på materialet är jag nöjd.

Resten av dagen roade jag mig med att provköra andras bilar och till slut var det oklart om det var swingersfest eller sprintfinal.

Först ut var Gustavs Miata. Premiär för mig i Miata. En riktigt lättkörd bil trots avsaknad av servo. Jag var långsammare än Gustav rattar runt den men ändå 78-någonting på första försöket.



Sedan tog jag en sväng i Christians BMW E30. En fantastiskt välbyggd och utsorterad bil. Dagens snabbaste tid för mig och inte så mycket sämre än ägaren vilket talar för en väldigt lättkörd bil. Ljudet från motorn inne i kupén är barnförbjudet sexigt.



Därefter körde jag Fredriks Lotus. Fortfarande högerstyrd vilket egentligen bara ställer till det med att ha koll på konerna på vänstersidan. Det känns att bilen är lätt och effekten räcker. En riktigt bra bil som jag hade kunnat tänka mig att äga.



Sedan var det dags att skrämma mig själv med Henkes Camaro. Den bilen jag satt bäst i förutom att hjälmen tog i taket. Jag var hela 10 sekunder långsammare än Henrik. Det räcker att tänka på gaspedalen så drar vridmomentet loss däcken. Det är en kompetent bil som inte gör bort sig på Ringen men det skulle krävas en del träning för mig att bli snabb i den. Jag är för visso van att kunna stampa på gaspedalen utan att det händer nästan något alls.



Nu blir det paus i körningen till nästa år och det behövs inte särskilt mycket skruva heller för den delen. Men jag saknar inte projekt ändå.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag får en känsla av att du verkligen vrider ut allt som finns i Fabian, snyggt kört under hela säsongen, både bana och sprint

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Kan bara hålla med, dessutom kom det ju rätt sköna omdömen från en av finalisterna om att han blev riktigt överraskad över hur jäkla rolig bilen var att köra. Kan bara hålla med där, hade jag haft den som pendlarjärn hade jag dels fått kotkompression då jag bor innanför alla fartgupp i världen, dels hade jag blivit av med körkortet på under 2 veckor efter att ha (vilt filmskurk-skrattande) våldat med den lilla bilen på varenda liten asfaltsplätt jag kunde hitta.

...den förtjänar inte riktigt "fy" längre, den där Fabian..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Sjukt kul denna bilen, och att den fortfarande är med trots de blygsamma första planerna med den

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Gott om tid är det ont om. Vintern har rusat förbi och jag har inte hunnit mycket mer än att läsa på rejsa och inläggen har varit få. Det fanns en uppgradering kvar på Fyfabian innan det spårar ur fullständigt och blir ett evighetsprojekt. Krängningshämmare bak. Bilen understyr fortfarande, ett ganska trevligt beteende i vissa lägen då jag kan gå in i en kurva i vilken hastighet som helst och bilen skrubbar bara av farten med framdäcken helt odramatiskt.

Men hur angriper man montering av en krängningshämmare bak på en bil som aldrig varit avsedd för det och som har en torsionsbakaxel? Mycket tid och funderande med många inblandade. Ryktet säger att en toalettstol har fått sätta livet till när det funderats som hårdast. Vi har räknat på den lämpligaste set-upen och till slut landade vi i en krängningshämmare från Porsche 944. Valet föll på den för att Janne hade den på hyllan, den var gratis och Janne levererade den till min dörr. I övrigt har bygget gått i gammal rejsa-anda med sånt jag hade liggande, rörklammer och pryttlar från Biltema.

Först fästen till bakaxeln, dessa svetsas på bakaxeln.



Rörklammer från internet.



Monterat och klart. Hatar att svetsa underifrån med MIG-sprutan...



Droplinks är till någon Ford men passade mina behov. Rörbitarna som droplinken fäster i är dimensionerade mot böjning. (Jag hade 50x50x3 liggande i garaget...)

Fyfabian blev klar i god tid innan årets första körning, dvs igår och jag skall köra på Falkenberg idag. Så noggranna tester för att utvärdera uppgraderingen var nödvändiga. Jag körde mig själv åksjuk i två rondeller i närområdet. Fördelen med rondeller ute på landet är att man får köra 70 km/h. Diverse stenkanter, lyktstolpar, djupa diken och brist på dödslängtan gjorde att jag valde att inte köra till bilen började sladda. Jag höll igen när ljudet från däcken förändrades och upplevelsen är att bilen är mer neutral och inte stoppar mer näsan i asfalten.

Tidsbrist är ett generellt problem detta året. Bäst hade varit att testa bilen på konbana för där hade jag fått kvittot på om krängaren funkar som det är tänkt. I år har jag bara möjlighet att komma till sprintfinalen så jag får försöka komma iväg på lite fler bankörningar istället. Men idag har jag packat verktyg för att skruva bort krängaren om det behövs och första rundan ska jag försöka köra ut sist och komma ihåg att inte ladda fullt från start...

Stämningsbild.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Blir kul att ser hur det funkar. Lösningen i sig är ganska lik tex Whitelines krängare till Clio 172.
https://k-tecracing.com/products/whiteline-clio-2rs-rear-anti-roll-bar . . . .

Krängare bak och framförallt justerbar är nyckeln till att få en framhjulsdriven bil att bli rolig på bana. Hamnar man rätt i rollstyvhet bak kontra fram får man en bil som roterar på ett helt annat sätt och bilen blir styrbar med gasen dvs lite uppsläpp för att få bakändan att hasa lite och mer gas för att få fronten att understyra lite mer eller dra bilen ur sladden.

Vill du ha krängaren justerbar kan du svetsa på plattjärn i ytterkant på krängaren. Funkar fint med sån rörklammer till krängare. Jag har dock kört med alu men de verkar slitas lite. Men det är billiga och lätta att byta om man vill ha annan diameter.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag har faktiskt sneglat på whitelines lösning för VW Polo, krupit på marken under en Mitsubishi Colt på konbanan samt binkygängets tankar när de rejsade en Peugeot 107 så det är inte bara skjuta från höften.

Krängaren är 16 mm och visar det sig att den är i styvaste laget så är tipset om att svetsa på plattor för att göra den justerbar riktigt bra så den tar jag med mig. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Klingan75 skrev:
Jag har faktiskt sneglat på whitelines lösning för VW Polo, krupit på marken under en Mitsubishi Colt på konbanan samt binkygängets tankar när de rejsade en Peugeot 107 så det är inte bara skjuta från höften.

Krängaren är 16 mm och visar det sig att den är i styvaste laget så är tipset om att svetsa på plattor för att göra den justerbar riktigt bra så den tar jag med mig. 👍


Förstog det. Kommentaren att det blir kul att se hur det fungerar handlade om balansen blir rätt. Lösningen för krängaren fungerar säkert då det är snarlikt det Whiteline säljer till många bilar.

Krängaren i sig bör vara ganska mjuk med 16mm dvs troligen under 20N/mm på hjulet men det går ju att räkna ut med excel arken här på sidan. Det borde vara tillräckligt för att märkbart påverka balansen. Vill du ha mer är det bara att byta till en med större diameter från samma bil.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Det där kopierar jag troligtvis mer eller mindre rakt av till Audin. Kommer göra gott mot understyrning!

Hoppas vi ses på Sprintfinalen om inte innan.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat Anders! Kul med (näst intill) premiärtur på Falkenberg!

Ser fram emot rapporten!!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Falkenberg Vårruset.

Premiärkörning på Falkenberg med oprövad bakre kängningshämmare... Körde ut första stinten och kom ihåg att ta det lugnt, eller rättare sagt det var väldigt enkelt att ta det lugnt för känslan i bilen var helt annorlunda. Jag kände inte igen mig alls. Det var så stor skillnad så jag blev osäker på om jag skulle bli omkörd av bakvagnen. Jobbade upp hastigheten i kurvorna och märkte att framdäcken släppte först. Testade gasuppsläpp mitt i kurvan och konstaterade att bilen direkt drog sig in mot curbsen men ändå helt odramatiskt. Jag saknar ju effekten att dra mig ur ett bakvagnssläpp. Totalt är körupplevelsen helt förändrad, en helt ny bil!

Pauserna var en iskall plåga i snålblåsten men det som värmde var att få träffa vänner och snacka skit. Lite surt att jag inte hinner med konbanan i år eftersom det är en till största delen social tillställning för mig.

Min vana trogen tog jag inga bilder meeeeen jag kapade en halv sekund på varvtiden. Förra årets tider har gått förlorade i ett byte av telefon men ur minnet skulle jag säga att tiderna även var konsekvent lägre och jämnare under dagen än förra året där bästa tiden var mer ett undantag. 4 hundradelar från att kunna säga att jag körde 1,02...

Jag fick låna kamera av Janne så film kommer. Lyckades få igång elpanelen i bilen så nu har jag ström till telefon, gps och kamera om jag vill. (bytte plats på plus och minus...) Konstigt nog är det enklare att bygga om en Skoda Fabia till en bil som körs sportigt än att klicka in sig på racebox och handla lite. Diffar 10 meter på hela varvet med gps i telefonen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det finns andra som tar bilder....



Riktigt roligt att det blev en sådan skillnad på känslan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Film från andra stinten (tror jag).




Bristen på effekt är påtaglig. Jag kör liiite för hårt in i kurvorna men det är för roligt att avstå. Problemet är att jag bara fortsätter att skrubba av fart med däcken och motorn saknar kraft att motverka det.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Fint att läsa att bilen svarade trevligt på moddandet och kul att hänga med några varv - det syns ju bra på filmen hur fint du får in framvagnen!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Har du hunnit meka med bakvagnen mer?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande