Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tack för igår Anders! Härlig körning (och jag såg allt att höger fram används ordentligt mycket långt ned på yttersidan också)!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det har redan hunnit gå över två veckor sedan sprintfinalen i Vårgårda och jag har inte haft tid eller ro att författa någon rapport. Det har samtidigt gnagt lite att jag borde sammanfatta hela säsongen. Så här kommer det hårda fakta i korthet:

Sprint 1

Inhyrd proffsförare så jag var inte där och får därmed maxpoäng men jag fick en tredje dotter istället. Vi var ganska nervösa inför första tävlingen, hur skulle Fyfabian tas emot, skulle den ha någon chans eller skulle de bli pannkaka??? Är det tävling så kommer man glädas åt egen framgång och att andra inte var lika bra den dagen, vi kan kalla det att man tar några skalpar. Sammantaget var Fyfabian snabbare än en Camaro och tre Miator. Här räknar jag genomsnittstid som är grunden för resultat.

Sprint 2

Min premiär, lite press att prestera i nivå med min svåger (den inhyrda proffsföraren). Plockade en Miata och Christian som fick provköra Peters Datsun. Sorry Christian och Peter men en skalp är en skalp.

Sprint 3

Satte dagens snabbaste tid, dessutom stod den sig ett tag. Japp, jag var första bil ut. Ny bana som ställde till problem för många. Jag lyssnade noga på Fredriks tips och körde därefter. Snabbare än totalt 11 bilar från alla klasser inklusive en sjua på r-däck.

Sprint 4

Nu hade flera räknat ut hur man skulle köra snabbare så inte lika bra placering dessutom var jag 0,2 sekunder långsammare denna gången. Regn i börja och då stod jag mig bra men när det torkade upp började andra kapa 5-6 sekunder. Snabbare än tre andra bilar.

Sprint 5

Vääääääääldigt lång konbana men få bilar på plats, snabbare än tre andra bilar inklusive en RX-8 som var ljusår snabbare än mig på Knutstorp.


I övrigt, jodå jag har lyckats att köra en bil sportigt. Jag har haft vansinnigt roligt och varit sjukt frustrerad och träffats så mycket trevligt folk. Trevliga - inte alls hjälpsamma, jag återkommer till detta. Tanken var ju att köra detta som något sorts test inför en Ringenresa och sedan skulle den pensioneras (läs skrotas).

Som Johan S skrev på Sportvagnsklubbens FB var det vemodigt att åka hem efter sista sprinten. Massa trevligt folk som jag i bästa fall får träffa först nästa år. Och då har jag inte ens hunnit prata med alla under säsongen. Pratade med Martin om att jag inte hade tänkt köra vidare och han frågade vad alternativet var. "Inte köra alls" "Tja, där har du svaret." Och det är här jag kommer in på att folk inte är hjälpsamma, ni hjälper mig inte att pensionera Fyfabian utan ger mig anledningar att fortsätta...

Då har jag inte ens kommit in på det riktigt mörka molnet på himlen... Gustav i sin Lupo 3L som dök upp på sista tävlingen... Innan kunde jag bara överraska positivt. Snabbare än tre bilar??? Det är ju som en vinst. Men nu glider det in en bil till som konkurrerar på mina villkor, 60 hk, hopplöst fel, oxiderad stålplåt. Dessutom börjar han yra om coilovers, chiptrim till magiska 90 hk. Dessutom kapade han mängder av sekunder även om jag höll undan. Det knyter sig i magen, jag är fan hotad inför nästa år, hotad på riktigt.

Så Martin, jag behöver en snabb recension av Nankang NS2R.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fin sammanfattning Anders!

Klingan75 skrev:
...Sorry Christian och Peter men en skalp är en skalp.


Den skalpen bjuder jag så gärna på!

Klingan75 skrev:

Så Martin, jag behöver en snabb recension av Nankang NS2R.


Du kan få en liten recension av Federal 595 RS-R av mig.

- Bättre grepp i torrt än standarddäck (men inte varma R-däcks nivå).
- Mycket sämre grepp i vått än standarddäck, jämförbart dåligt som R-däck.
- Kraftigare stomme än standarddäck men vekare än R-däck.
- Prisvärda (jag köpte mina för halva priset jämfört med R-däck). Inte dyrare än gat-däck.
- Överhettas inte lika fort som standarddäck (klarade banträffar med ett antal
attack-varv efter varann utan att fullständigt falla av i grepp). Just denna punkt kanske inte är viktigast för
Fabian...
- Rimligt slitagetåliga (två säsonger 2019/2020 med vägkörning, banträffar och konbana och är inte slut ännu)

Slutsats - mellanmjölk, men väldigt prisvärd sådan!

Parat med det där chassikitet du talat dig varm för så blir det nog thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Klingan75 skrev:
Pratade med Martin om att jag inte hade tänkt köra vidare och han frågade vad alternativet var. "Inte köra alls" "Tja, där har du svaret." Och det är här jag kommer in på att folk inte är hjälpsamma, ni hjälper mig inte att pensionera Fyfabian utan ger mig anledningar att fortsätta...


Jag behöver ju någon som jag har en rimlig chans att slå i konbanan, kul att kunna påverka

Klingan75 skrev:
Så Martin, jag behöver en snabb recension av Nankang NS2R.


Jag kan försöka mig på en sammanfattning a la Christian med stor reservation för att den är skriven av en glad amatör som egentligen inte har koll på läget

Nankang NS-2R:

- Uppfattar dem som ganska likvärdiga i grepp i torrt mot mina tidigare Cup2:or, iaf på bana. I konbanan gick ju tiden rakt ner i källaren den sista sprinten med NS-2R men om det beror på däcken, föraren eller om det var astrologi inblandadat låter jag vara osagt. Kan vara så att de behöver mer temperatur för att greppa vs Cup2 men som sagt, astrologi.
- Våtgrepp ej testat men enligt rykten ska de vara helt ok, andra rykten säger däremot att de är jättedåliga.. internet....
- Kraftigare stomme än Cup2
- Upplevde ingen tendens till överhettning på vare sig på falkenberg eller knutstorp.

Övrigt:
- Ljudnivån från däcken är helt horribel över 100km/h. Inget för långturer på motorväg.
- Inte uppmätt men jag tror inte däcken är helt runda. Nu är ju fälgarna uppmätta och riktade men det skakar en del fortfarande. Kan kanske finnas någon annan felkälla men jag misstänker som sagt däcken.

Slutsats - man får nog vad man betalar för.

_________________
Martin St0tzer
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket trevlig racerapport thumbs up Fantastiskt kul att du har lyckats vara med på så många körningar trots småbarn och skiftjobb.
Fabian har absolut potential, bara en sådan enkel sak som att få dit ett par stötdämpare bak skulle göra riktigt gött ( jag har kört den så jag vet... )

Jag misstänker att uppgraderingarna under vintern 21-22 kommer att kapa många sekunder till nästa säsong ( Gustav kan inte sova gott, finns inte en chans )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Klingan75 skrev:

Och det är här jag kommer in på att folk inte är hjälpsamma, ni hjälper mig inte att pensionera Fyfabian utan ger mig anledningar att fortsätta...

Då har jag inte ens kommit in på det riktigt mörka molnet på himlen... Gustav i sin Lupo 3L som dök upp på sista tävlingen... Innan kunde jag bara överraska positivt. Snabbare än tre bilar??? Det är ju som en vinst. Men nu glider det in en bil till som konkurrerar på mina villkor, 60 hk, hopplöst fel, oxiderad stålplåt. Dessutom börjar han yra om coilovers, chiptrim till magiska 90 hk. Dessutom kapade han mängder av sekunder även om jag höll undan. Det knyter sig i magen, jag är fan hotad inför nästa år, hotad på riktigt.



Låter som att vintersäsongen är räddad! Än så länge har jag bara bytt torkarblad på Lupon efter Vårgårda. Men det finns planer i huvudet...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489




Vilken härlig sammanfattning om ett år i Sprinten! Grattis till både bra deltagande, men framförallt till vinsten i Sprint 1 med - dottern!

Klingan75 skrev:

Sprint 3

Satte dagens snabbaste tid, dessutom stod den sig ett tag. Japp, jag var första bil ut.



Helt rätt! En skalp är en skalp oavsett vad och dagens snabbaste tid är dagens snabbaste tid med sålänge den står sig

Tur att folk inte var hjälpsamma nog med att få dig att sluta ha roligt. För när alternativet är "göra ingenting" så förstår jag inte hur det kan locka mer än att vara på flygfält och småbanor, se fräcka byggen, känna doft av bromsar och däck, lyssna på vrålande motorer och sen själv sätta sig i en underdog och ha kul
Ses alltså nästa år med hoppas jag!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Din säsongsrapport ger mig tamejtusan en anledning att börja Blocketknarka tantbilar att köra i råttsprinten och kanske även på sommarsprintarna. Är det dags för ytterligare en klass för bilar med över 10 kg/hk?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Christian Jansson skrev:


Du kan få en liten recension av Federal 595 RS-R av mig.



storre skrev:
...astrologi inblandat...


Har gjort ett sammantaget och väl genomtänkt beslut (inklusive spå i kaffesump) och går på Nankang NS2R. Apex hade rabatt så jag slog till.


Janne J skrev:
Gustav kan inte sova gott, finns inte en chans


Han vet inte omfattningen av det dårskap och vansinne han gett sig i kast med.

Gustav_H78 skrev:
Låter som att vintersäsongen är räddad! Än så länge har jag bara bytt torkarblad på Lupon efter Vårgårda. Men det finns planer i huvudet...


Jag tackar dig för tipset om FK Coilovers och höjer insatsen med...


Figgz skrev:
Ses alltså nästa år med hoppas jag!


Kan du fethajja! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Din säsongsrapport ger mig tamejtusan en anledning att börja Blocketknarka tantbilar att köra i råttsprinten och kanske även på sommarsprintarna. Är det dags för ytterligare en klass för bilar med över 10 kg/hk?


Jag övertänker lika mycket som jag överkör och det är stoooor skillnad på konbana och bankörning. Jag kommer undan med låg effekt i konbana för det har inte så avgörande betydelse, i alla fall om man inte siktar på att vinna utan bara vara en rimlig konkurrent. Det är ganska lite acceleration utan det är greppet som har betydelse. Det blir helt nya utmaningar när man väljer att rulla runt i en tantbil, tappa hastighet är din största fiende. Jag kommer köra mer bana nästa år, i lugna gruppen kunde jag hänga med hjälpligt och till nästa år har jag för avsikt att vara en nagel i ögat på många även där. Jag och Johan jämförde våra varv på Knutstorp och han hade 20 km/h högre hastighet i kurvan efter rakan. Det har inget med effekt eller toppfart att göra utan bara grepp. Så med bättre grepp kan jag få med mer hastighet genom kurvan och högre hastighet fram till nästa kurva osv. Det finns ju drivor med knasiga/roliga bilar som borde få ett varv i konbanan. Men en egen klass tycker jag nog inte, det är jättekul att överraska med 19 kg/hk.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Claes Haglund skrev:
Din säsongsrapport ger mig tamejtusan en anledning att börja Blocketknarka tantbilar att köra i råttsprinten och kanske även på sommarsprintarna. Är det dags för ytterligare en klass för bilar med över 10 kg/hk?

Vi älskar alla Fabian, men i ditt fall tror jag inte att gräset är grönare...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



dvorak skrev:
Claes Haglund skrev:
Din säsongsrapport ger mig tamejtusan en anledning att börja Blocketknarka tantbilar att köra i råttsprinten och kanske även på sommarsprintarna. Är det dags för ytterligare en klass för bilar med över 10 kg/hk?

Vi älskar alla Fabian, men i ditt fall tror jag inte att gräset är grönare...


Tack, men jag är inte övertygad!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Uppgraderingar inför nästa säsong... För en resa till Ringen är Fyfabian i sin nuvarande iteration egentligen den automatiska farthållare jag behöver för att inte buckla räcken. Men för att hänga med i konbanan och även på bankörning behöver något göras. Förutom den känsla jag har fått när jag själv kör så behöver man inte mycket mer information än detta korta klippet för att komma fram till vad som behöver göras. Bilen kränger som en plasteka på Biscayabukten i höststorm. Vet inte om det syns men ABS'en går in också.


Janne J skrev:
Alltid lika kul att träffas i verkligheten och alltid lika kul att se Fyfabian på 3.....



Jag börjar lite försiktigt med en grövre krängningshämmare. Lite internetforskning gav att den grövsta som finns är 20 mm och den som sitter på min bil visade sig efter mätning vara 18 mm. Artikelnumret var lätt och hitta och sedan klickade jag hem en krängare från bildelsbasen. Kommer från en bil som gått 2000 mil så gummibussningarna var en bonus.





Om jag har förstått Fulings uträkning i Jannes tråd så skall denna krängningshämmaren vara 1,5 ggr styvare.


fuling skrev:


Styvheten på krängrena åker med diametern upphöjt till 4
(d2^4/d1^4 -> ggr d1=old d2=ny)
Fram:
25 till 27 ger ca 1,4ggr
Bak:
14 -> 18 -> ca 2,7ggr
14 -> 16 -> ca 1,7ggr


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Klingan75 skrev:

Jag börjar lite försiktigt med en grövre krängningshämmare. Lite internetforskning gav att den grövsta som finns är 20 mm och den som sitter på min bil visade sig efter mätning vara 18 mm. Artikelnumret var lätt och hitta och sedan klickade jag hem en krängare från bildelsbasen. Kommer från en bil som gått 2000 mil så gummibussningarna var en bonus.

Om jag har förstått Fulings uträkning i Jannes tråd så skall denna krängningshämmaren vara 1,5 ggr styvare.



Alltså, tar man och citerar detta utan att nämna vilken bil det är så är det fullt normalt på rejsa, bra efterforskning, lite skön vetenskap bakom och en sund förväntan om förbättring... Men lägg på det att det gäller FyFabian och så inser man att man _bara_ hittar såna härliga galenskaper här på rejsa

Bra med ny krängare, det du skriver om krängning och att ABS går in kände jag när jag körde på Gäddered, men iof så var det nog inte enbart pga krängaren då

thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Me like! thumbs up Vi har väldigt liknande planer ser jag. Det kan tom vara så att den krängaren även passar på en Lupo...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Kollade på denna videon...


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Resonemang angående en bakre krängare pågår, vem vet, kanske hamnar det något oväntat på Fabian

Gött jobbat Anders, detta kan bara bli bra thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Klingan75 skrev:


Jag börjar lite försiktigt med en grövre krängningshämmare. Lite internetforskning gav att den grövsta som finns är 20 mm och den som sitter på min bil visade sig efter mätning vara 18 mm. Artikelnumret var lätt och hitta och sedan klickade jag hem en krängare från bildelsbasen. Kommer från en bil som gått 2000 mil så gummibussningarna var en bonus.





Om jag har förstått Fulings uträkning i Jannes tråd så skall denna krängningshämmaren vara 1,5 ggr styvare.


fuling skrev:


Styvheten på krängrena åker med diametern upphöjt till 4
(d2^4/d1^4 -> ggr d1=old d2=ny)
Fram:
25 till 27 ger ca 1,4ggr
Bak:
14 -> 18 -> ca 2,7ggr
14 -> 16 -> ca 1,7ggr



Nu skall du ju såklart montera den parallellt ovanpå orginalet. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag tvingas citera mig själv:

Klingan75 skrev:
...Trevliga - inte alls hjälpsamma...


I fredags ringde Janne. "Hur var det, finns det fästen för krängare bak? Jag hittade en fin krängare, 16 mm från Porsche 944 som ligger och skräpar i mitt lager av delar. Jag skickar den med Johan när vi träffas på Falkenberg."

Nej det finns inga fästen för krängare bak, det krävs en hel del fantasi för att hitta utrymmet om man inte skaffar en eftermarknadsvariant. Hur som helst ligger det en 16 mm krängare i garaget och hånar mig med sin blotta närvaro.





Saken är att detta är en setup som jag tror lite på, 20 mm fram och 16 mm bak. Ja just det, för att byta krängare fram måste hela framvagnsbalken plockas ner. Hörde jag någon som sa rostiga skruvar, WD40, värme och könsglosor?



Figgz skrev:
så inser man att man _bara_ hittar såna härliga galenskaper här på rejsa


Galenskaperna har bara börjat...



Gustav_H78 skrev:
Me like! thumbs up Vi har väldigt liknande planer ser jag. Det kan tom vara så att den krängaren även passar på en Lupo...


Alltså, jag har inget val. Det gäller att hålla undan för konkurrenterna. Dessutom var du generös nog att prata om vad du tänkte göra så det är bara att kopiera rakt av.



bmw_ixen skrev:
Kollade på denna videon...


Hmm... Svart på vitt, bevisat, saken ur världen osv... Jag har ju funderingar på FK coilovers men jag gissar att deras prestanda är likvärdig. Väldigt intressant att Bilstein är så otroligt bra, kan man ju stoppa in i bakhuvudet för framtiden och andra bilar.



Janne J skrev:
Resonemang angående en bakre krängare pågår, vem vet, kanske hamnar det något oväntat på Fabian

Gött jobbat Anders, detta kan bara bli bra thumbs up thumbs up thumbs up


Tja, vad ska man säga...



MaZ skrev:
Nu skall du ju såklart montera den parallellt ovanpå orginalet. thumbs up


Nästan, lite bökigt att få dit... Men på allvar hade man nog kunnat tänka sig en stöddigare krängare än 20 mm fram men då blir det special delux och det är faktiskt Fyfabian vi pratar om.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Ja det verkar vara lite så med alla billigare dämpare. Känns onödigt att betala 4000 för samma prestanda som man kan få för 1500.
Men både du å jag har ingen 2-300.000 kronors bilar å leker med, så då känns 25k för chassi omotiverat.
Är i så fall bara bilsteindämpare och övrigt original. Men då blir det typ 6k ändå för bara dämpare.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Är nog dags att hissa upp bilen och kråka under och spana på vad man kan få dit. Risken är att Lupon ser annorlunda ut i fram åtminstone. Vad jag minns från i somras är att det bara är att skruva ner krängaren och byta, men jag kan minnas fel. Bak vet jag att axeln är otroligt vek på 3L. Så styva upp där och en krängare tror jag gör underverk. Måste bara lära mig chassiesättning för fwd. Har ju bara skruvat rwd med De-dion tidigare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12   >>
7 besök senaste veckan (16456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande