Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av fjädring?
360 besök totalt
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677


Trådstartare
Håller på och ordnar med min Seat Leon 1p 2008 (byggd på PQ35 plattformen, samma som Golf MK 5/6) efter vinterns motorbygge och behöver lite råd kring vilken fjädring jag ska köra.

Motorn är "byggd" med större turbo och allt som hör till, bör bli runt 450-500hk på max ladd.
Sitter en quaife diff på och den kommer köras på nankang AR-1 denna säsong.

Framvagn kommer nog bestå av subframe och bärarmar från Verkline, bromsar är uppgraderade fram och jag har större grejer liggande bak också som inte monterats än. Rensad invändigt med skalstolar och 6p/4p bälten samt halvbur.

Körs bara till/från bana och på bana.
Så vad ska man köra på för fjädring egentligen?
Har försökt leta runt lite men alla tycker olika, vissa säger att GAZ blir perfekt, andra KW Clubsport och andra KW Competition 2-vägs..

Vad rekommenderar ni här?
Likaså, vad bör man göra åt krängningshämmarna fram/bak, finns det några färdiga "kit" som är värda att köpa?

_________________
Emil W
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Jag kör 120/200 på min.

24/28 mm krängaren fram bak

Dom måste va väldigt hårda bak för att det skall börja lyfta och få riktigt grym instyrning.

Har du coilover bak kan man gå ner i fjäder men har inte koll på MR där så vet inte hur mycket.

Större bromsar bak behöver du inte

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677


Trådstartare
Tack för input!

Vad kör du för fjäderben?
Står lite i valet och kvalet där vad man ska välja, finns ju allt ifrån "billigt" för några tusen och uppåt 70-80000 för 3-vägs kw competition...
Vad är lagomt där och bra.

_________________
Emil W
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Jag har Kw 2-vägs competion

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677


Trådstartare
Babbe skrev:
Jag har Kw 2-vägs competion


Skulle du rekomendera ett sånt kit före tex clubsport?

_________________
Emil W
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

De färdiga kit jag sett till dylika åkdon(bottenplatta lika)
så får jag inte i hopp fjädersättningen fram kontra bak.
Babbe:s sättning är rätt hård racebils sättning.
Tumme pekfinger skulle jag gissa på 80N/mm till 100 fjäder fram.
Och ca ca +60N/mm bak
(80/140 till 100/160)
Sen skall även krängarna med.

ps
Jag har varit insyltad i Babbes bil.
Än så länge har det inte han stått någon utanför min dörr med tjära och fjäder

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677


Trådstartare
fuling skrev:
De färdiga kit jag sett till dylika åkdon(bottenplatta lika)
så får jag inte i hopp fjädersättningen fram kontra bak.
Babbe:s sättning är rätt hård racebils sättning.
Tumme pekfinger skulle jag gissa på 80N/mm till 100 fjäder fram.
Och ca ca +60N/mm bak
(80/140 till 100/160)
Sen skall även krängarna med.

ps
Jag har varit insyltad i Babbes bil.
Än så länge har det inte han stått någon utanför min dörr med tjära och fjäder


Då låter det ju inte helt fel att köpa både samma fjäderben som honom och även liknande fjäderkonstanter, alt lite mjukare. Tack så mycket!

_________________
Emil W
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Som fuling skriver är min väldigt hård. men går väldigt bra nu

100/160 och hårdare krängare tror jag kan va en bra början.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Skruva banåkabil
Val av fjädring?
360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande