Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw M3 E92 BTG 7,18 - Till Salu
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (11151 totalt)
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Då var det dags, efter en hel del frågor om mina projekt så kan i alla fall E92an få en egen tråd.

Har byggt en hel del Bmws genom åren som körts i bland annat Time attack. Så lite har man lärt sig hur man får lite fart i dem.

Har aldrig tidigare tyckt om E92orna något vidare, men efter en resa i höstas nere på ringen så fick jag en helt annan bild. Konceptet attraherade mig helt plötsligt väldigt mycket då jag var missnöjd med körkänslan i den M2 Comp jag hade 2020.

Det landade då i en M3 E92 DCT från 2009. 100% original på 8200 mil. Hämtades i November 2020 nere i Skåne.

Så här såg den ut när den kom hem.



Och så här såg den ut på sitt första test efter vinterns ombyggnationer.
på GRC trackday på Mantorp den 9e April.






Började med att byta vevlager samt motorkuddar för att sedan gå på och börja uppgradera
Bilen har byggts efter eget huvud med mycket bollande med Samuel på Millway.

Målet var en Glassätar/trackday M3 med sterio, AC, fungerande baksäte mm men ändå snabb nog att tillfredsställa mina behov för det ska vara roligt.

Ett första test resulterade i 1,26,3 på Mantorp och då finns de en del småsaker som inte fungerade hundra.
Så en mitten 1,25 är målet med denna 1700kg klump på R-däck.
Drivlinan är fortfarande helt original med annat avgassystem.

Modsen hittills i stora drag är:

Stumma bussningar/stag överallt från Millway
Öhlins Chassi med egen Fjädersetup
Drexler diff med 3,62 utväxling
AP Bromsok och skivor fram, orignal bak.
GT4 frontläpp samt Vinge
Recaro Stolar
BBS E88or med Nankang AR-1
Do88 stora kylkittet
Snabb Grå folie

Är som vanligt dålig på att ta kort, men lite bilder på ombyggnaden kommer framöver

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



En M3 e92 precis enligt min egen smak thumbs up Helt rätt uppgraderingar!

Sjukt imponerande tider på Mantorp thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Riktigt fin bil!

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Din gråa folie är verkligen snabb på alla dina bilar verkar det som thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Din gråa folie är verkligen snabb på alla dina bilar verkar det som thumbs up


Haha ja de är de som gör de lilla extra

linpaul skrev:
En M3 e92 precis enligt min egen smak thumbs up Helt rätt uppgraderingar!

Sjukt imponerande tider på Mantorp thumbs up


Tack för det! Jo de är ju tyvärr rätt få E92or på Svenska banor, och de som åkt har oftast inte fått upp farten och tyckt bilen känts för tung osv. Så hade många negativa emot mig när jag sa jag skulle åka 1,26. Så alltid skönt och veta att resultatet blev som förväntat

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Grymt bygge!

1.26 är jävligt bra för den klumpen 😊😁👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Här är några fler bilder när bilen inte är i rörelse.





_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
erikjakan skrev:
Grymt bygge!

1.26 är jävligt bra för den klumpen 😊😁👍


Tack för det! haha, jo de har ju tyvärr inte vikten på sin sida. Så de är tur de har plats för breda ostar. Annars hade de varit svårt

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Ja precis!

Hur upplever du Ar-1 orna?

Jag har dem nu på 996an 255/35 18 fram och 315/30 18 bak, men har inte hunnit testa dem nåt än.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Kul med fler e92:or. Helt rätt stuk är det på den också. grattis! 👍

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ja precis!

Hur upplever du Ar-1 orna?

Jag har dem nu på 996an 255/35 18 fram och 315/30 18 bak, men har inte hunnit testa dem nåt än.

Mvh Erik Wedlund


Tycker Ar-1 funkar jädrigt bra. Klart bättre kallgrepp än Trofeo, men också lättare att överhetta.
Saknar de där lilla extra greppet på toppen som Trofeo har. Men ska man inte tävla tycker jag de funkar alldeles utmärkt 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



plato skrev:
Här är några fler bilder när bilen inte är i rörelse.

https://rejsa.nu/im/user/11346/2021-04-22-21-51-25_20210331_115328.jpg . . . .


Den där lyften känner man igen

//AL


_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Vilken bil!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Grym bil och grym tid på Mantorp!
Jag tror det framförallt är bakdämparnas förtjänst, men dåligt med info om dom!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Grym bil och grym tid på Mantorp!
Jag tror det framförallt är bakdämparnas förtjänst, men dåligt med info om dom!


haha självklart är de så.

Vad gäller stötdämpare blev det mer exakt omschimsade Öhlins road & track fram, men lite mer exotiskt guld från Niklas bak. TTX36or



_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Wow jäklar vilken läcker bil.
Jag tycker oxå det är lite tunt med e9x på banorna i Sverige. Annat är det nere på Ringen. '
Och där går de som på räls:)

Har du gjort nåt åt inredningen? Bur?

Grymt chassi thumbs up Niklas kan verkligen vaska fram guld

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Wow jäklar vilken läcker bil.
Jag tycker oxå det är lite tunt med e9x på banorna i Sverige. Annat är det nere på Ringen. '
Och där går de som på räls:)

Har du gjort nåt åt inredningen? Bur?

Grymt chassi thumbs up Niklas kan verkligen vaska fram guld


Tack för det!

Ja de flesta E9x ägare verkar mest ströga runt på gatorna. haha.

Inredning är bara bytt stolarna. Baksäte ska va kvar och funktionellt så familjen kan åka med.
Bygger en annan Bmw pararellt nu som blir klart mer banorienterad så denna ska fortfarande vara bra på att köpa glass.

Fick igår Programmerat i GTS programvaran i lådan, det gjorde en hel del. Så de rekommenderas

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu sitter vi på Hotellet efter en skön trackday på ringen.

Ett första test med bilen här. Känns givetvis rätt tung men överlag otroligt fin balans.

Stort tack till Samuel på Millway för support och all kunskap

Bästa tiden för idag blev 7,28,2
Känns riktigt bra och komma under 7,30
Då har jag inte ens kört 25 varv tidigare. Så man har väl mycket att lära.

Film kommer senare.

Fin bild när man var helt luftburen under dagen



_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



plato skrev:

Bästa tiden för idag blev 7,28,2
Känns riktigt bra och komma under 7,30
Då har jag inte ens kört 25 varv tidigare. Så man har väl mycket att lära.


Grymt bra jobbat! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
mittmotor skrev:
plato skrev:

Bästa tiden för idag blev 7,28,2
Känns riktigt bra och komma under 7,30
Då har jag inte ens kört 25 varv tidigare. Så man har väl mycket att lära.


Grymt bra jobbat! thumbs up


Tack

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Imponerad (som vanligt) thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw M3 E92 BTG 7,18 - Till Salu
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (11151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande