Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
KÖPES
Köpt ta bort- KÖPES: BMW e46 188 lamelldiff
1 besök senaste veckan (606 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Hej
Jag söker en 188 lamelldiff till en e46, lamellpaket som passar utväxling över 3,46 och högre.
Eller ett löst 188 lamelldiffpaket funkar också.



Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Hej
Jag söker en 188 lamelldiff till en e46, lamellpaket som passar utväxling över 3,46 och högre.
Eller ett löst 188 lamelldiffpaket funkar också.



Mvh
Peter


Ingen som har en 188 lamelldiff med en hög utväxling till salu?
Eller vet vart man kan få tag på en?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



E46 (188k) lamelldiff hittar man inte många av beg. Jag hade köpt en lös broms och monterat själv eller fått den monterad. Utväxling kan du leta efter på skroten, vill du ha över 3.91 så leta efter x5 diffar så plockar du kronhjul pinjong från det huset bara.

//Alexander

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



188K finns inte orginal som lamellbromsat. Rekommenderar Drexler Motorsport om du vill ha något som funkar till det huset.

Letar du drevsatser så tänk på att en hel del bakaxlar har svetsat kronhjul.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Alexus skrev:
E46 (188k) lamelldiff hittar man inte många av beg. Jag hade köpt en lös broms och monterat själv eller fått den monterad. Utväxling kan du leta efter på skroten, vill du ha över 3.91 så leta efter x5 diffar så plockar du kronhjul pinjong från det huset bara.

//Alexander


Kan man inte använda X5 huset och sätta broms i det? Så tänkte jag göra. Eller passar inte den i e46 bakvagnen?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Nej det är en annan brygga på dem. Kolla bildelsbasen på klumpar så ser du hur dem ser ut.

Edit :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-X5-E53/1999_2006/Bakvagn-&am . . . .

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Alexus skrev:
Nej det är en annan brygga på dem. Kolla bildelsbasen på klumpar så ser du hur dem ser ut.

Edit :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-X5-E53/1999_2006/Bakvagn-&am . . . .


Ser nu att det var X3 diff jag tänkte på.
OBS. Har inte testat men den verkar passa, ev byta kåpan.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Fredin skrev:
Alexus skrev:
Nej det är en annan brygga på dem. Kolla bildelsbasen på klumpar så ser du hur dem ser ut.

Edit :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-X5-E53/1999_2006/Bakvagn-&am . . . .


Ser nu att det var X3 diff jag tänkte på.
OBS. Har inte testat men den verkar passa, ev byta kåpan.


Det kan nog stämma att den passar, byta kåpan och medbringaren på pinjongen. Dock kommer man inte över 3.91 på x3 om man vill det.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Alexus skrev:
Fredin skrev:
Alexus skrev:
Nej det är en annan brygga på dem. Kolla bildelsbasen på klumpar så ser du hur dem ser ut.

Edit :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-X5-E53/1999_2006/Bakvagn-&am . . . .


Ser nu att det var X3 diff jag tänkte på.
OBS. Har inte testat men den verkar passa, ev byta kåpan.


Det kan nog stämma att den passar, byta kåpan och medbringaren på pinjongen. Dock kommer man inte över 3.91 på x3 om man vill det.


När jag körde 328ci kollade jag runt lite, och då(!), var det rimligaste en TorsenDiff av Quaiffe(namn?), mest bangforthebuck...
men vill du ha lamell, så har jag inget tips
sorry för trådkap

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Bästa valet är såklart en Drexler, men vill man spara en slant så hör med Wiborg dem säljer en rsx lamelldiff som är riktigt bra prisad. Jag kör med en själv från dem och är jätte nöjd!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
188K finns inte orginal som lamellbromsat. Rekommenderar Drexler Motorsport om du vill ha något som funkar till det huset.

Letar du drevsatser så tänk på att en hel del bakaxlar har svetsat kronhjul.


Tack för tipset.
Fick en offert från Drexler för bara lamelldiffenheten på 2031EUR inkl frakt.
Det finns ju andra varianter som ligger på halva pengarna, har du provat några fler än Drexler?
Är det så mycket bättre?
Vilka ramper rekomenderas?
Spec från Drexler
m-diff BMW rag 188 4x2 ramp 50°/40°
(45°/30°) with Preload
i = 3,15 - 5,44

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Alexus skrev:
Bästa valet är såklart en Drexler, men vill man spara en slant så hör med Wiborg dem säljer en rsx lamelldiff som är riktigt bra prisad. Jag kör med en själv från dem och är jätte nöjd!


Hej
Jag har tagit in en offert från Wiborg också.
Hur mycket bättre är Drexler än RSX?
Vad är det som skiljer?
Nån som vet?
Jag antar att lamelldiff är att föredra?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



PH-Racing skrev:

Hej
Jag har tagit in en offert från Wiborg också.
Hur mycket bättre är Drexler än RSX?
Vad är det som skiljer?
Nån som vet?
Jag antar att lamelldiff är att föredra?


Ingen större skillnad, båda är av ramplamell typ. Min RSX diff i M3:a (210) har 45 graders ramper på acceleration men ingen broms vid deceleration (60 grader) och med 80 Nm förspänning. Drexler är väldigt bra grejer men det är RSX också, i fallet Drexler får du betala en liten premie för deras höga anseende. Vet inte hur många lameller det är i Drexlern men i RSX är det 12 lameller till 210, man får korta den vänstra medbringaren 12 mm för att hela lamellpaketet ska få plats.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



PH-Racing skrev:
Patrik Skoog skrev:
188K finns inte orginal som lamellbromsat. Rekommenderar Drexler Motorsport om du vill ha något som funkar till det huset.
Letar du drevsatser så tänk på att en hel del bakaxlar har svetsat kronhjul.

Tack för tipset.
Fick en offert från Drexler för bara lamelldiffenheten på 2031EUR inkl frakt.
Det finns ju andra varianter som ligger på halva pengarna, har du provat några fler än Drexler?
Är det så mycket bättre?
Vilka ramper rekomenderas?
Spec från Drexler
m-diff BMW rag 188 4x2 ramp 50°/40°
(45°/30°) with Preload
i = 3,15 - 5,44


Det var kostsamt, trodde nästan att valfri utväxling ingick då. Det finns andra fabrikat såklart, men jag hade absolut valt ramplamell.
Ramper blir väl enligt eget tycke och smak och körstil. Själv gillar jag rampvinklar som släpper fortast möjligt vid motorboms samt väldigt låg föspänning.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Patrik Skoog skrev:
Det var kostsamt, trodde nästan att valfri utväxling ingick då. Det finns andra fabrikat såklart, men jag hade absolut valt ramplamell.
Ramper blir väl enligt eget tycke och smak och körstil. Själv gillar jag rampvinklar som släpper fortast möjligt vid motorboms samt väldigt låg föspänning.


Tyckte det var rätt överkomligt för en Drexler ändå. När min bakaxeln gick så blev det allt nytt (diff, utväxling, lager och packningar) och det slutade det på ca 35K, då gjorde jag allt jobb själv också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Det blir en Wiborg Engineering uppdatering av diffen.
188K RSX racing lamelltyp LSD med 45° och 35° ramper och utväxling 3,64

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



PH-Racing skrev:
Det blir en Wiborg Engineering uppdatering av diffen.
188K RSX racing lamelltyp LSD med 45° och 35° ramper och utväxling 3,64


Har du räknat på toppfarten med den utväxlingen ?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
zmicke skrev:
PH-Racing skrev:
Det blir en Wiborg Engineering uppdatering av diffen.
188K RSX racing lamelltyp LSD med 45° och 35° ramper och utväxling 3,64


Har du räknat på toppfarten med den utväxlingen ?


Japp, ska bli ca 228km/h med diameter 650 slicksen

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



PH-Racing skrev:
zmicke skrev:
PH-Racing skrev:
Det blir en Wiborg Engineering uppdatering av diffen.
188K RSX racing lamelltyp LSD med 45° och 35° ramper och utväxling 3,64


Har du räknat på toppfarten med den utväxlingen ?


Japp, ska bli ca 228km/h med diameter 650 slicksen


Vad har du för låda då? 1:1 på högsta lr? Vad ska du varva?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
KÖPES
Köpt ta bort- KÖPES: BMW e46 188 lamelldiff
1 besök senaste veckan (606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande