Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vad ska man köpa för banåka bil??
<<   1, 2
1732 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Med denna hälsosamma budget tycker jag det naturliga valet är Lotus Elise eller Opel Speedster.
Det blir inte mycket mer rejsigt än med en sportbil med låg vikt, RWD och mittmotor.
Krävs lite kompromissande med komfort dock.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Tobbe Svensson
Vid Vätterns södra spets
Här sen Aug 2008
Inlägg: 597


Trådstartare
Nillet skrev:
Med denna hälsosamma budget tycker jag det naturliga valet är Lotus Elise eller Opel Speedster.
Det blir inte mycket mer rejsigt än med en sportbil med låg vikt, RWD och mittmotor.
Krävs lite kompromissande med komfort dock.


Budgeten är satt med tanke på hur mkt bilen kommer att köras (väldigt sällan) och så måste man ju ha med sig i tanken att det kan gå åt h-vete och att pengarna går förlorade på ett ögonblick!

Ok, gör en ny spaning vad som finns att tillgå! thumbs up Faktiskt kikat lite på en Svart Speedster på Blocket tidigare.

_________________
_________________

Torbjörn Svensson
81 BTG


BMW M8 COMPETITION -21
FORD RANGER WILD TRACK -18
TRAFIC -17
Och alltid nån/några gamla Volvos.
Citera
Tobbe Svensson
Vid Vätterns södra spets
Här sen Aug 2008
Inlägg: 597


Trådstartare
Det blev en M135i med paddlar

Så nu ska det uppgraderas en del, börjar med skivor fram, belägg fram & bak, bromsvätska och R däck.
Bilen har M adaptivt chassi och H&R fjädrar, misstänker starkt att det är för mjukt för Svenska banor, sett att det körts på ringen med detta chassi med gott resultat men som sagt, tror nog det krävs en uppdatering även där framöver.
Programvara till motor och låda.

Ska börja så tänker jag, så får det väl bli Quaife diff och uppgraderat chassi på sikt. Sen stol & bälte i nästa/samma steg :-)

Tips på prisvärt chassi mottages tacksamt!



Tänkte ta upp banåkandet lite smått, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köpa för bil.

Har rattat M3 e36 och Porsche 944 Turbo på bana förr, gillar generellt bakhjulsdrift men har i ärlighetens namn inte kört framhjulsdriven/fyrhjulsdriven bil på bana så vet egentligen inte om det är så illa som jag vill tro :-).

Funderar på Megane RS Cup, verkar vara prisvärd, Ford RS, hört mkt gott om dom eller Audi S3, Golf GTI / Golf R, mest för att paddlar lockar lite mer än manuell eller ska man sikta på någon lite äldre bakhjulsdriven bil typ Porsche 944 Turbo eller M3.

Har ju närmast till Mantorp och ska man köra där så krävs ju minst 300 ystra pållar, för att inte dö av uttråkning på rakan..

Budget satt till max 250 000:-, kommer antagligen bara ges utrymme för en handfull trackdays i år.

Tanken är gatreggad bil men biltransport finns ju så hittar man rätt bil så behöver den inte nödvändigtvis vara gatlegal.

Vad säger den samlade expertisen?[/quote]

_________________
_________________

Torbjörn Svensson
81 BTG


BMW M8 COMPETITION -21
FORD RANGER WILD TRACK -18
TRAFIC -17
Och alltid nån/några gamla Volvos.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vad ska man köpa för banåka bil??
<<   1, 2
1732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande