Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36 sedan -94
1, 2   >>
2547 besök totalt
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Skapar en tråd om min nyinköpta bil och pågående projekt och förarurveckling. Mest för att själv ha lite bilder och info att kunna blicka tillbaka till. Men också för att förhoppningsvis få lite bra tips och idéer.

Jag har länge (läs alltid) varit intresserad av motorsport och bilar. Har kört speedway och motocross tidigare. Bilracing har aldrig riktigt passat med tid, flytt, jobb osv, men det är vad jag verkligen brinner för.
Jag har jobbat i bilbranschen i 10 år och haft möjlighet att köra häftiga bilar på bana, men aldrig i en egen bil - förns nu!

Liten backstory kring köpet.
Jag satt på en lunch förra veckan med en kollega och beklagade mig över hur fruktansvärt sugen jag nu var på att köpa en bil för att börja köra bana på riktigt. Han tipsade om en kompis som kanske kunde hjälpa, jag ringer och han har en bil jag kan få kika på. Två dagar senare, i söndags, får jag se bilen och vi gör upp en affär.

Bilen är en BMW 320 (jag vet, inget monster till motor) men jag tänker att det kan vara en bra start för att lära sig.
Lite halvt förberedd för banåkning. Coilovers (budget deluxe), rensad bakom framstolar, plastrutor från b-stolpe och bak dock ej bakruta, bakdörrar rensade, halbur skruvbur från finess, shortshift, huvlås och någon variant av öppning i huv för att släppa ut värme, lite andra motorkuddar och två no name rallystolar. - en bra start helt enkelt!

Jag har 0 erfarenhet med att skruva bilar, så jag får fin hjälp av Matz Olli där bilen nu står i väntan på leverans med lite uppdateringar.

Efter inköp är följande gjort:
330 bromsar från e46
Styrväxel från e46
Bromsvåg monterad
Bytt ut de 15" som följde med köp till 17" style-66

Planer kommande dagar:
Byta förarstol som jag köpt ny
Montera m-front, sidotrösklar samt GT-vinge (skitsnyggt och ger troligtvis lite mer effekt)
Montera nya bälten 4p
Bygga nytt avgassystem
Byta belägg till EBC yellow stuff
Lacka m-delarna och även lacka över den garagelack som är gjort tidigare på nederkant av dörrarna
Besikta - sedan ut och testa bilen!

Jag letar febrilt efter en diff, om någon har något liggandes, hojta!


Detta ska bli f*rbannat kul och jag längtar till premiär och att få lära mig under tidens gång!

Feel free att ge tips och idéer, jag är totalt nybörjare och uppskattar alla knep ni kan ge.

Allt gott!

Lite bilder från första inspektion och affär:









Lite som är gjort sedan dess:



17" provmonterade. Blev stor skillnad utseendemässigt!

330 bromsarna monterat

Styrväxel monterad

Besök hos Apex, som för övrigt har väldigt fin service.

På väg för att lämna delar efter upphämtning, nya stolen Bimarco futura, bälten och GT-vingen.

Till nästa gång...

_________________
Adam Nord
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Ser riktigt rolig ut!

Precis så där rolig att man kan köra på gränsen och inte vara rädd för lackrepor etc, diggar det!

Vad har du använt för material till dörrsidorna?

Följer med spänning

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
robber skrev:
Ser riktigt rolig ut!

Precis så där rolig att man kan köra på gränsen och inte vara rädd för lackrepor etc, diggar det!

Vad har du använt för material till dörrsidorna?

Följer med spänning


Ja precis. Det är ingen skönhet direkt!
Dörrsidorna bak sitter det en tunn plåtbit bara. Funderar på göra något liknande på framdörrarna men kanske lite snyggare material, mest för syn och känslans skull. Kanske sparar man någon vikt också.

_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Var tvungen att åka förbi och kika på bilen efter jobb idag. Lämnade också av lite olja, nya belägg och avgasupphängning.

Avgassystemet är i full fart!

Även beställt däck idag, det blir Toyo R888R - stod och valde mellan dessa och Cup2, men det slutade i Toyo. Hoppas inte jag gjort bort mig här.

I helgen blir bilen troligtvis klar för besiktning, så att lack kan påbörjas nästa vecka!




_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Avgas klart för montering!



_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Uppdatering!

Idag har det rensats... riktigt skitgöra, och då har vi bara plockat lite av mattan...
Avgassystemet blev även monterat.

En fråga angående instrumentpanel. Jag har plockat den "undre" delen på båda sidor, alltså under ratt och handskfack. Jag tycker det ser lite tråkigt ut. Är det någon som har en snygg lösning som endast väger typ 1kg för att täcka för? Även delen under klimatkontroll.

Tacksam för tips!












Avgassystem på plats!




Det är dessa delar under instrumentbräda jag aade önskat att täcka för på något snyggt och smidigt sätt för att dölja fula kablar.





Lite extravikt fick vi bantat idag iaf!


_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Fotplattor monterade och även gömt undan och städat lite bland kablar idag.





Stolarna är också monterade, börjar närma sig nu!



_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Blanka papper och leverans till jobbet!!

Nu är det bara lite småjusteringar kvar. Ny kylare, termostathus, vattenpump och lite slangar. Sen ska den nog vara någorlunda nybörjar-race-ready!

Första provturen idag också. Längesen jag körde en strippad bil, kontraster mot att köra nya bilar mot detta. Det låter och klonkar och smäller, så härligt! thumbs up






_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Sådär. Nu är bilen körd till lack! Lite detljer som ska lackas och ta bort det röda garagepimpet!

Vingen åker även på lack så den kan monteras för de extra hk som krävs!





_________________
Adam Nord
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Snyggt jobbat!

Gillar nivån på bygget och du kommer ha riktigt roligt med den där till överkomliga pengar.

Jag hade tidigare en E36 325:a i liknande stuk som var väldigt rolig.



Tips kan vara att bygga någon slags bromskylning i fram, så här gjorde jag med slangar fram till fronten:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Wärhner skrev:
Snyggt jobbat!

Gillar nivån på bygget och du kommer ha riktigt roligt med den där till överkomliga pengar.

Jag hade tidigare en E36 325:a i liknande stuk som var väldigt rolig.



Tips kan vara att bygga någon slags bromskylning i fram, så här gjorde jag med slangar fram till fronten:



Snyggt!

Ja, det är budget. Men man kan nog ha roligt ändå!
Tack för tips, det är just nu org bromsskylning från front med lite modifierade innerskärmar. Dock inga rör dragna, kanske att fundera på.

_________________
Adam Nord
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



Schysst bil! Riktiga körglädjemaskiner E36 Du verkar ha kommit en bra bit på vägen, kan egentligen bara tipsa om att se till så det är lite aggressiva hjulinställningar på den så kommer den kännas riktigt vass vid instyrning. Lite hemmasnickrad bromskylning gör gott också som ovan skrev

Har du Matz nära så har du ju ett uppslagsverk där Han vet vad som behöver göras på en E36. Hälsa från Felix Hendefors så vet han vem jag är, han har hjälpt mig en del på min bil med

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Pigges skrev:
Schysst bil! Riktiga körglädjemaskiner E36 Du verkar ha kommit en bra bit på vägen, kan egentligen bara tipsa om att se till så det är lite aggressiva hjulinställningar på den så kommer den kännas riktigt vass vid instyrning. Lite hemmasnickrad bromskylning gör gott också som ovan skrev

Har du Matz nära så har du ju ett uppslagsverk där Han vet vad som behöver göras på en E36. Hälsa från Felix Hendefors så vet han vem jag är, han har hjälpt mig en del på min bil med


Tack!
Ja, det är skoj bilar. Jag tror nog att nuvarande setup ska funka OK! Efter att kylare och lite slangar är bytta för driftsäkerhet. Och även bromsreducering så ska det nog vara en någorlunda potent bil, trots den lilla motorn.
Jag har faktiskt inte gjort någon hjulinställning än. - för en novis, har du några bra tips?

Det är Matz som har hjälpt mig i allt egentligen, jag skruvar knappt inget själv... Jag ska absolut hälsa nåsta gång jag träffar honom!

_________________
Adam Nord
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



du kan fixa instrumentbrädan med såna här, väger inte mycket o finns i många färger

https://www.plastvaror.se/shop/fargad-akryl-2395c1.html?gclid=Cj0KCQjw . . . .

_________________
henrik nielsen
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Bra med en till byggtråd i lagom nivå thumbs up

Man har roligt på bana och konbana även med ful lack. Har kört många år med devisen att "rosthål är lättare än kolfiber"

Varför gick du upp på 17 tum föresten? Krävde bromsarna det? Annars är utbudet på 15 tums rdäck fortfarande bra och ofta billigare än 17 tum

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
fordcapri skrev:
du kan fixa instrumentbrädan med såna här, väger inte mycket o finns i många färger

https://www.plastvaror.se/shop/fargad-akryl-2395c1.html?gclid=Cj0KCQjw . . . .

Tack för tips!! Grymt.

_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Bra med en till byggtråd i lagom nivå thumbs up

Man har roligt på bana och konbana även med ful lack. Har kört många år med devisen att "rosthål är lättare än kolfiber"

Varför gick du upp på 17 tum föresten? Krävde bromsarna det? Annars är utbudet på 15 tums rdäck fortfarande bra och ofta billigare än 17 tum


Ja, absolut! Men jag är kanske lite fin i kanten och vill att det ska se OK ut iaf!

Anledningenär bromsarna. Får inte plats med 15". Ett långsiktigt projekt på bilen är också att uppgradera motor och växellåda och då kommer man oavsett köra 17 så lika bra att göra detta direkt! thumbs up

_________________
Adam Nord
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



Norda skrev:
Pigges skrev:
Schysst bil! Riktiga körglädjemaskiner E36 Du verkar ha kommit en bra bit på vägen, kan egentligen bara tipsa om att se till så det är lite aggressiva hjulinställningar på den så kommer den kännas riktigt vass vid instyrning. Lite hemmasnickrad bromskylning gör gott också som ovan skrev

Har du Matz nära så har du ju ett uppslagsverk där Han vet vad som behöver göras på en E36. Hälsa från Felix Hendefors så vet han vem jag är, han har hjälpt mig en del på min bil med


Tack!
Ja, det är skoj bilar. Jag tror nog att nuvarande setup ska funka OK! Efter att kylare och lite slangar är bytta för driftsäkerhet. Och även bromsreducering så ska det nog vara en någorlunda potent bil, trots den lilla motorn.
Jag har faktiskt inte gjort någon hjulinställning än. - för en novis, har du några bra tips?

Det är Matz som har hjälpt mig i allt egentligen, jag skruvar knappt inget själv... Jag ska absolut hälsa nåsta gång jag träffar honom!



Jag har satsat på följande recept:
Fram- 3,2 grader camber fram och 1mm toe ut
Bak - 2,7 grader camber och 1mm toe in

Inte testat mig fram egentligen utan såg någon annan som körde detta och testade, funkar bra men ska nog ställa 0 mm toe fram och bak då jag kan känna tendens till understyrning ibland där jag inte vill ha det. Så mycket caster fram som det går har jag ställt med Millway topplagringar, E36 gillar caster som jag förstått det och det gör mycket för känslan

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Pigges skrev:
Norda skrev:
Pigges skrev:
Schysst bil! Riktiga körglädjemaskiner E36 Du verkar ha kommit en bra bit på vägen, kan egentligen bara tipsa om att se till så det är lite aggressiva hjulinställningar på den så kommer den kännas riktigt vass vid instyrning. Lite hemmasnickrad bromskylning gör gott också som ovan skrev

Har du Matz nära så har du ju ett uppslagsverk där Han vet vad som behöver göras på en E36. Hälsa från Felix Hendefors så vet han vem jag är, han har hjälpt mig en del på min bil med


Tack!
Ja, det är skoj bilar. Jag tror nog att nuvarande setup ska funka OK! Efter att kylare och lite slangar är bytta för driftsäkerhet. Och även bromsreducering så ska det nog vara en någorlunda potent bil, trots den lilla motorn.
Jag har faktiskt inte gjort någon hjulinställning än. - för en novis, har du några bra tips?

Det är Matz som har hjälpt mig i allt egentligen, jag skruvar knappt inget själv... Jag ska absolut hälsa nåsta gång jag träffar honom!



Jag har satsat på följande recept:
Fram- 3,2 grader camber fram och 1mm toe ut
Bak - 2,7 grader camber och 1mm toe in

Inte testat mig fram egentligen utan såg någon annan som körde detta och testade, funkar bra men ska nog ställa 0 mm toe fram och bak då jag kan känna tendens till understyrning ibland där jag inte vill ha det. Så mycket caster fram som det går har jag ställt med Millway topplagringar, E36 gillar caster som jag förstått det och det gör mycket för känslan


Tack för tips!!

_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Lackering av garagepimpet fördröjdes till imorgon, måndag.
Så i helgen har jag kunnat provköra bilen lite. Skärmkanterna bak måste valsas, vid lite mer inspirerande svängning så tar det i...

Är det någon som har några bra tips på valsning? Jag kan få tag på verktyg, finns det något sätt som är smidigare än något annat?

Jag var också tvungen att låta min bror filma en liten acceleration för att få höra ljudet. Invändigt så hör man inte riktigt.

Man kan väl konstatera att den låter lite mer än vad den går! 😂 men ändå ett härligt ljud! - hoppas bara att det klarar 95db... annars får nog en extra dämpare monteras.

BMWs 6-cylindriga ljud gillar väl alla! Ledsen för dålig filmning och tråkigt vindbrus....

https://youtube.com/shorts/5wtvO9HRD8w?feature=share

_________________
Adam Nord
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39


Trådstartare
Jaha. Dåligt med uppdatering här....
Har mest kört bilen senaste veckan för att se så att allt lirar och bädda in klossarna.

Idag har också bilen blivit lite trimmad! - dekaltrimmad! 😄🏁








_________________
Adam Nord
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36 sedan -94
1, 2   >>
2547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande