Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (2352 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Fresaom skrev:
...just Odyssen redhat... ...är det faktiskt sällsynt dom överlever mer än 2 säsonger. spelar ingen roll vad vi gör med dom, men trötta blir dom...

Tack för infon, köper inte Odyssey igen. thumbs up
Citat:
...Kan också säga att vi använder ungefär 250 laddare av olika märken och varianter, ALLA!, utom Victorn Blue Smart "smart laddare" drar ur batterina efter den har laddat dom till full spänning...

Köpte en och kunde beställa till butik nära mig. thumbs up

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20



Nillet skrev:
Fresaom skrev:
...just Odyssen redhat... ...är det faktiskt sällsynt dom överlever mer än 2 säsonger. spelar ingen roll vad vi gör med dom, men trötta blir dom...

Tack för infon, köper inte Odyssey igen. thumbs up
Citat:
...Kan också säga att vi använder ungefär 250 laddare av olika märken och varianter, ALLA!, utom Victorn Blue Smart "smart laddare" drar ur batterina efter den har laddat dom till full spänning...

Köpte en och kunde beställa till butik nära mig. thumbs up


Grymt!, Dom Victron laddarna har blåtand i sig som man kan ansluta med en app i mobilen och göra lite inställningar med, se till så du får rätt inställning!

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Fresaom skrev:
Grymt!, Dom Victron laddarna har blåtand i sig som man kan ansluta med en app i mobilen och göra lite inställningar med, se till så du får rätt inställning!

Det är det samma som att jag absolut kommer att göra fel. Hoppas instruktionerna är skrivna så en gamling kan förstå dem...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Nillet skrev:
Köpte en och kunde beställa till butik nära mig. thumbs up

Ingen butik jag kände till sedan innan men de hade sådana hemma så jag kunde köpt över disk...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Har fått första sprutan och har varit seg på kvällarna men ikväll kom jag ut i garaget.

Varmkörde motorn så den gick av sig själv och kunde läsa av noggrannare.
620-660 rpm
11,9V på ECU:n enligt datorn
13V på batteriet
13V på generatorn (mätte även 13V mellan generatorn och jordpunkten för bilens elsystem).

Försökte hålla ca 1000 rpm och då steg ECU:n till 13,0V enligt datorn.

Stannade motorn och slog på tändningen igen
11,9V på ECU:n enligt datorn
13V på batteriet

Körde på startmotorn och lyckades få motorn att starta en kort stund.
Enligt datorn var ECU:n fluktuerande ner till ca 8V

Sedan startade den inte när jag körde på startmotorn.
Enligt datorn var ECU:n fluktuerande ner till ca 8V

Gick ur och mätte med tändningen på och hade 13V på batteriet.

Nu är jag övertygad att det inte är batteriet.
Min logik säger mig att det är fel mellan startmotorn och jordpunkten (alltså kabelhärvan eller ECU:n).
Just nu får ni bilen billigt...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dra en temporär matning från säkbrytaren till ecu'n och testa.
byt även jordningen från ecu'n och dra till jordplinten närmast batteriet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Nillet skrev:
Har fått första sprutan och har varit seg på kvällarna men ikväll kom jag ut i garaget.

Stannade motorn och slog på tändningen igen

Grattis till första sprutan thumbs up

Går tändningen via nån tändningsnyckel?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nillet skrev:
Varmkörde motorn så den gick av sig själv och kunde läsa av noggrannare.
620-660 rpm
11,9V på ECU:n enligt datorn
13V på batteriet
13V på generatorn (mätte även 13V mellan generatorn och jordpunkten för bilens elsystem).

Nillet skrev:
Stannade motorn och slog på tändningen igen
11,9V på ECU:n enligt datorn
13V på batteriet

Körde på startmotorn och lyckades få motorn att starta en kort stund.
Enligt datorn var ECU:n fluktuerande ner till ca 8V
Antingen så har du 1,1V spänningsfall mellan generator (kretsen batteri-Hbrytare-startmotor-generator, som ju inte ska ha några spänningsfall när startmotorn inte går) och ECU, eller så är jorden för ECUn så dålig att den ligger 1,1V över batteriets minus.

Så Steffes förslag att testa med extra kablar för både 12V och jord till ECUn är det första steget, sen känns "13V" som lite högt på ett blybatteri, så multimetern kanske visar nån decimal högt också.

Som test kan extrakablarna vara verkligt temporära, bara för att se om det ger nån skillnad. Då kan du även se vilken som ger mest effekt (12V eller jordning). En 15A säkring på 12V-testkabeln kan vara bra som fummelsäkring, jordningen kan ju ske med en startkabel om ECUns hölje är den huvudsakliga jordningen (det brukar vara så många olika jordpunkter för en ECU så utan kunskap om just din så är jag inte alls säker, men bättre jordning i höljet kan inte skada iaf, men det kan ju vara en annan jordpunkt som är skulden).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Och om det funkar med testkopplingen så är det bara att mäta sig fram i kablaget. Gör ett verktyg, typ en penna med en knapp/sy-nål på och en sladd till multimetern så att du kan mäta i sladdarna genom isoleringen så kan du säkert hitta var du har en dålig kabel/koppling.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
super7 skrev:
Går tändningen via nån tändningsnyckel?

Japp, tanken slog mig i natt att jag hört att tändningslås ibland har problem...
Tror till och med att jag som "elnovis "kan koppla brytare som ersätter tändningslåset för att prova.

steffe skrev:
dra en temporär matning från säkbrytaren till ecu'n och testa.
byt även jordningen från ecu'n och dra till jordplinten närmast batteriet.

Jag bävar för att göra detta då jag kanske måste klippa sladdarna till ECU-kontakten, ska gräva i eldragningen och samla mod först...
Ett test jag också kom på i natt var att koppla loss ECU-kontakten och mäta volten i kontakten. Jag kan även mäta ohm mellan kontakten och startmotorn/jordpunkten men det kommer att bli en siffra som jag inte har en aning om det är bra eller dåligt... Man borde kunna köra startmotorn när ECU:n inte är inkopplad?

Niklas Falk skrev:
...jordningen kan ju ske med en startkabel om ECUns hölje är den huvudsakliga jordningen (det brukar vara så många olika jordpunkter för en ECU så utan kunskap om just din så är jag inte alls säker, men bättre jordning i höljet kan inte skada iaf, men det kan ju vara en annan jordpunkt som är skulden).

Höljet är av plast, Canems - Injektion ECU är det jag har. http://www.canems.co.uk/products.html

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:
...jordningen kan ju ske med en startkabel om ECUns hölje är den huvudsakliga jordningen (det brukar vara så många olika jordpunkter för en ECU så utan kunskap om just din så är jag inte alls säker, men bättre jordning i höljet kan inte skada iaf, men det kan ju vara en annan jordpunkt som är skulden).

Höljet är av plast, Canems - Injektion ECU är det jag har. http://www.canems.co.uk/products.html

Vänta nu här...
Vill minnas att den hade en yta undertill men den är jag ganska säker på att den var för värme transport. Hur som helst så monterade jag den på aluminium så om den jordar också kan det vara ett problem...
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8285.JPG

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:

Vänta nu här...
Vill minnas att den hade en yta undertill men den är jag ganska säker på att den var för värme transport. Hur som helst så monterade jag den på aluminium så om den jordar också kan det vara ett problem...
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8285.JPG


Extra jordpunkter är bra thumbs up

Ang extramatning, hitta andra ändan av matningen sett från ecu'n och lägg 12v batteri där och gör om dina mätningar. Du kan göra samma sätt på jordkabeln också.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Hur grova kablar har du?

Denna brukar jag följa:




Viktigt att alla kontakter krymps på ordentligt.

Brukar köra feta batterikablar.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
erki87 skrev:
Hur grova kablar har du?
...
Brukar köra feta batterikablar.

Eftersom kabelhärvan kom färdig från Westfield vet jag inte.
Batterikablarna köptes färdiga i olika längder från Biltema, vill minnas att de är 35 mm2.
Försökte tänka till när jag byggde med jordning i cirkel.


EDIT: Punkt 1 och 2 är där bilens kabelhärva är ansluten...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nillet skrev:
EDIT: Punkt 1 och 2 är där bilens kabelhärva är ansluten...
Det är de två punkterna jag skulle rengjort/smörjt och tajtat till först, och isär/ihop med alla kontakter (och i med lite kontaktfet/vaselin) på vägen från dessa två punkter till ECU.
ECU drar ju inte så mycket ström så det är kabelresistans som ger en volt förlust i Westfield's kabelhärva (men man vet ju inte med Britter), det bör ju vara kontaktyta som ger motståndet.
Säkringsdosa (för det är väl säkringar nånstans på vägen till ECU)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Är generatorn kopplad via motorhärvan?
Det går ingen relativt grov kabel mellan startmotor och generator?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
super7 skrev:
Är generatorn kopplad via motorhärvan?
Det går ingen relativt grov kabel mellan startmotor och generator?

Ja, vet inte vilka kablar som går vart i och med att det är Westfields härva.
Härvan är kopplad till startmotorns + med två ringkontakter, varje ringkontakt har 2 st grova bruna kablar.
Generatorn har också en ringkontakt med två grova bruna kablar så chansen finns.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Skruvade loss ECU:n i kväll och med tändning på och plattan utan kontakt med jord:
Batteri 12,5V
ECU 11,88V läst via datorn
Jordade plattan under ECU:n och läste fortfarande 11,88V på ECU:n via datorn

Tog loss ECU-kontakten och mätte i den:
12,5V i kontakten
När jag drog igång startmotorn sjönk det till 9,5V
Det finns fler hål i ECU-kontakten som ska ha + men de är switchade så de visade 0V vilket de ska ha.

Jag kan tycka att det sjunker för mycket och ett byte av batterikablar är förestående.
Butiken jag köpte laddaren hos höll på med lastbilar, husbilar och jordbruksmaskiner och passade på att fråga om de kunde göra batterikablar till mig. De fixar batterikablar i valfri längd och dimension utan problem...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bara för att typ, är det tillräckligt med kräm kvar i batteriet?
Koppla ihop rövtransporten med startkablar till 7'an och gör om experimentet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12840



Har du löst det?

Jag har i princip samma problem som du har. Tror inte du kommer lösa det med fetare kablar.

Med friskt batteri, ligger spänningen (enligt ECUn, vars interna mätare verkar skilja typ 0,3V mot min multimeter) preciiiiiiiiiis över 10V. Nöter jag lite för länge på starten börjar den dippa under 10V och stänger därmed av tändspolarna. Extremt irriterande.

Det är inte spänningsfall i elsystemet eller liknande, batteri friskt etc.

Odyssey 1100 batteri (45A/600CCA)
35mm2 kablar
Kabel direkt på batteriet fram till ECUn gör ingen skillnad.
Startmotorn är "ganska" rejäl, och jag misstänker att det är det som helt enkelt sänker systemet.
Allting är fräscht, batteri, kontakter osv. Detta är tredje batteriet jag testar med och alla har samma problem.

ECUn är avskärmad med en 5A-säkring, som den dessutom delar med två andra förbrukare. Så strömbehovet är minimalt. Hade den istället klippt vid tex 9V, så hade det inte varit ett problem.

Jag överväger litet 12V batteri till ECUn och ett växlande relä som kopplar över till detta i startögonblicket.
Typ ett sånt här:

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/ct-29ah-12v.html?gclid=Cjw . . . .
Egentligen hade det nog till och med funkat med AAA-batterier, med tanke på det lilla effektbehovet under några sekunder.

Någon som har direkta invändningar mot det?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

And ersJepp sson skrev:
Har du löst det?

Jag har i princip samma problem som du har. Tror inte du kommer lösa det med fetare kablar.

Med friskt batteri, ligger spänningen (enligt ECUn, vars interna mätare verkar skilja typ 0,3V mot min multimeter) preciiiiiiiiiis över 10V. Nöter jag lite för länge på starten börjar den dippa under 10V och stänger därmed av tändspolarna. Extremt irriterande.

Det är inte spänningsfall i elsystemet eller liknande, batteri friskt etc.

Odyssey 1100 batteri (45A/600CCA)
35mm2 kablar
Kabel direkt på batteriet fram till ECUn gör ingen skillnad.
Startmotorn är "ganska" rejäl, och jag misstänker att det är det som helt enkelt sänker systemet.
Allting är fräscht, batteri, kontakter osv. Detta är tredje batteriet jag testar med och alla har samma problem.

ECUn är avskärmad med en 5A-säkring, som den dessutom delar med två andra förbrukare. Så strömbehovet är minimalt. Hade den istället klippt vid tex 9V, så hade det inte varit ett problem.

Jag överväger litet 12V batteri till ECUn och ett växlande relä som kopplar över till detta i startögonblicket.
Typ ett sånt här:
https://www.batteriexperten.com/bilder/artiklar/zoom/CT2-9_12_1.jpg
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/ct-29ah-12v.html?gclid=Cjw . . . .
Egentligen hade det nog till och med funkat med AAA-batterier, med tanke på det lilla effektbehovet under några sekunder.

Någon som har direkta invändningar mot det?


Möjligen en diod istf vxlrelä innan xtrabatteriet/ecu så att du inte påverkas av spänningssänkningen.

Ska du ha relä så bör du ha en konding på ecu'n så att den inte startar om när relät växlar.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (2352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande