Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (2367 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:

I mitt fall tror jag bilen inte går/startar för att ECU:n får för lite volt eftersom startmotorn går. Det var den slutsatsen som drogs när jag fick hjälp att felsöka med första batteriet.
Hur mycket ström drar ECU:n?
Kan man köra ECU:n separat från batteriet ovan?
Hur länge kan man köra då?
Blir ju ett pysslande att ladda det mellan körningarna...


Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.
Superkonding vid ecu'n (kolla ljud/stereomontage i bil)

Kolla på hur båtfolket separerar ölkylskåpsbatteriet från startbatteriet med en generator så kan du nog komma på någon lösning.

Idelänk (finns förmodligen bättre)
http://www.bilelektriker.se/batmontage.htm

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



steffe skrev:
Superkonding vid ecu'n (kolla ljud/stereomontage i bil)
Jag skulle hellre titta på nåt sånthär istället för billjudslösning
https://www.aliexpress.com/item/1005002546176718.html (men jag är lite fundersam på hur mycket ström själva kortet klarar, men det är ju peaks som är vinsten med konding)
En 1F 16V konding för billjud kan ju väga över kilot.

Konding och batteri parallellt bör ju jämna ut det mesta när det gäller spänning och strömmar, men det går nog att göra bort sig också (flera energilagrande enheter som kan kopplas fel, lite risky när de innehåller energi).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Nillet skrev:
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry
för att det skall vara låg spänning.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



super7 skrev:
Nillet skrev:
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry
för att det skall vara låg spänning.
Glappande jordning/matning för ECUn? Det är ju lite svårt att låta ECUn logga problemet om den dör av plötsligt spänningsbortfall, men kanske går det att se ostabil spänning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
Nillet skrev:
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry
för att det skall vara låg spänning.


Kolla/byt matningen +12V och jordkabeln till ecu'n, glappkontakt.
(kan även vara nån kass lödning på ecu'ns kretskort, har haft liknande syndrom med lödningar på ett tändsystem till hojen).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



super7 skrev:
Nillet skrev:
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry
för att det skall vara låg spänning.


Håller med, inget fel på det batteriet.

Är det verifierat att ECUn inte har spänning eller att den har för låg spänning? (två olika scenarior)

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Niklas Falk skrev:
super7 skrev:
Nillet skrev:
steffe skrev:
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån.

Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också...
https://www.youtube.com/watch?v=1-YlG_zXkoY&t=751s

EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel...

Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry
för att det skall vara låg spänning.
Glappande jordning/matning för ECUn? Det är ju lite svårt att låta ECUn logga problemet om den dör av plötsligt spänningsbortfall, men kanske går det att se ostabil spänning?

Man ser då när multiremmen hoppar av
15.5 minuts körning på en Sm rally tävling sen var det över för den tävlingen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
steffe skrev:
Kolla/byt matningen +12V och jordkabeln till ecu'n, glappkontakt.

safe skrev:
Är det verifierat att ECUn inte har spänning eller att den har för låg spänning? (två olika scenarior)

Niklas Falk skrev:
Glappande jordning/matning för ECUn? Det är ju lite svårt att låta ECUn logga problemet om den dör av plötsligt spänningsbortfall, men kanske går det att se ostabil spänning?


Sorry att vi kommer bort från ämnet och landar i felsökning...

Men varför startar bilen när jag sätter i ett nytt batteri eller har laddaren inkopplad?
Det gör jag utan att nudda kablarna/jordningen till ECU:n...

Om det som händer inte beror på batteriet (vilket jag tror nu) så ska jag byta kablarna för + och - till ECU:n.
Min slutsats baseras på att jag kunde starta bilen och påbörja varmkörning med laddaren nyss bortkopplad. Då satt jag även med datorn kopplad till ECU:n när den stannade och inte kunde startas igen utan att koppla på laddaren. Datorn/ECU:n visade då en spänning under 12V (11,6V om jag minns rätt). Jag vet inte vad ECU:n kräver för spänning för att få motorn att fungera men detta är vad jag baserar min teori på...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Nillet skrev:
steffe skrev:
Kolla/byt matningen +12V och jordkabeln till ecu'n, glappkontakt.

safe skrev:
Är det verifierat att ECUn inte har spänning eller att den har för låg spänning? (två olika scenarior)

Niklas Falk skrev:
Glappande jordning/matning för ECUn? Det är ju lite svårt att låta ECUn logga problemet om den dör av plötsligt spänningsbortfall, men kanske går det att se ostabil spänning?


Sorry att vi kommer bort från ämnet och landar i felsökning...

Men varför startar bilen när jag sätter i ett nytt batteri eller har laddaren inkopplad?
Det gör jag utan att nudda kablarna/jordningen till ECU:n...

Om det som händer inte beror på batteriet (vilket jag tror nu) så ska jag byta kablarna för + och - till ECU:n.
Min slutsats baseras på att jag kunde starta bilen och påbörja varmkörning med laddaren nyss bortkopplad. Då satt jag även med datorn kopplad till ECU:n när den stannade och inte kunde startas igen utan att koppla på laddaren. Datorn visade då en spänning under 12V (11,6V om jag minns rätt). Jag vet inte vad ECU:n kräver för spänning för att fungera men detta är vad jag baserar min teori på...


11.6 borde vara fullt tillräckligt.
Du kanske har för dåliga kablar, glapp/oxid, något som gör att du tappar ännu mer spänning till ecun.
Utan att vara helt säker tror jag en ECU borde klara ner till 10 volt. Man får alltid stora spänningsdippar på startmotorn.

Om du kan provocera fram det testa att knuffa igång bilen. Men att bilen dör när den är igång tyder mer på glappkontakt än något annat, ja kanske en riktigt knackig generator.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
safe skrev:
...ECU borde klara ner till 10 volt. Man får alltid stora spänningsdippar på startmotorn...

Spänningen var nere på 9,?V när startmotorn gick.
Kan det vara för liten kabel till startmotorn så det blir för stort spänningsfall till både startmotorn och elektroniken?

EDIT: http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8360.JPG

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Nillet skrev:
safe skrev:
...ECU borde klara ner till 10 volt. Man får alltid stora spänningsdippar på startmotorn...

Spänningen var nere på 9,?V när startmotorn gick.
Kan det vara för liten kabel till startmotorn så det blir för stort spänningsfall till både startmotorn och elektroniken?

EDIT: http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8360.JPG


Skiljer spänningen på ECUn och batteriet "på starten"?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:
safe skrev:
...ECU borde klara ner till 10 volt. Man får alltid stora spänningsdippar på startmotorn...

Spänningen var nere på 9,?V när startmotorn gick.
Kan det vara för liten kabel till startmotorn så det blir för stort spänningsfall till både startmotorn och elektroniken?

EDIT: http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8360.JPG


Matar du ecu'n via nån av kablarna som är kopplade på +polen med fet röd på solenoiden?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
steffe skrev:
Nillet skrev:
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/13/_DSC8360.JPG


Matar du ecu'n via nån av kablarna som är kopplade på +polen med fet röd på solenoiden?

Japp!
Den fete röda är från batteriet vi FIA-brytaren.
De 2 bruna är original-elsystemet som försörjer hela bilen.
Den lilla röda är en extra som jag blev tillsagd att man skulle koppla till generatorn, den försörjer även cig/USB-uttagen.

EDIT: det kan vara 3 st bruna...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
safe skrev:
Skiljer spänningen på ECUn och batteriet "på starten"?

Mycket intressant fråga men svårt att mäta själv, gjorde ett försök genom att filma voltmetern kopplad på batteriet och datorn kopplad på ECU:n...
Sorry för dåliga bilder från video och en svårläst voltmeter...

Voltmeter / ECU - Lägesbeskrivning
ca 12,5V / 0V - FIA-brytare på och tändning av
ca 12,5V / 12,25V - Tändning på
ca 11V / 9,13V - Startmotorn går utan att motorn går (ECU:n pendlar, ca 9,1-9,6V)
ca 13V / 13,00V - Motorn går på ca 1400 rpm (den går alltså att starta med ca 9,5V på ECU:n)

Så det är skillnad på ECO-volt och batteri-volt, innebär detta att det jag borde ha större kabel till startmotorn?
Kablar till bilens el (inkl. ECU) är original och styrs via tändningslåset så det bör vara rätt dimensionerat...





_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Nillet skrev:
ca 13V / 13,00V - Motorn går på ca 1400 rpm (den går alltså att starta med ca 9,5V på ECU:n)

Laddar generatorn som den skall?
Jag tycker att det är 1 volt för lite

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det är ju rätt vanligt att ha hela elsystemet kopplat från pluspunkten på solonoiden (dva endast en tjock kabel från batteriet till solonoiden). Det gör ju att ECU mm blir drabbad av allt spänningsfall som startmotorns last genererar. Hade du inte behövs huvudbrytaren så hade ju en extra matning från batteri till ECU kunnat vara ett test.

Men om anledningen till ECU omstart under körning beror på samma orsak så ska det ju vara nåt som stör matningen från generatorn också, och då intermittent.
Anledningen till att jag nämner huvudbrytarens anslutningar är att en medtävlande hade knasiga problem i ett anta år innan det upptäcktes att ena anslutningen på huvudbrytaren satt löst (och det förmodligen gjort det sen montering).
Själv har jag fått byta huvudbrytare eftersom den glappade i den brytande lågströmkretsen /(den som bröt tändningsströmmen). Upptäcktes vid långtransport på väg då den dog var 15e mil ungefär och startade sen direkt.

Jag röstar återigen för en liten digital panelvoltmeter som ansluts på samma ställe som ECU, så du får en mänsklig loggning av vad som händer.
Tex https://pchbutik.se/12-volt-dc/1082-panel-matare-32-till-30-voltmeter- . . . . (det finns ju många liknande)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
super7 skrev:
Nillet skrev:
ca 13V / 13,00V - Motorn går på ca 1400 rpm (den går alltså att starta med ca 9,5V på ECU:n)

Laddar generatorn som den skall?
Jag tycker att det är 1 volt för lite

//Nisse

Har inte en aning, kan inte detta här som jag hoppas ni förstår...
Ska prova att varmköra den i morgon så den går utan att jag behöver gasa.
Kan då läsa av voltmetern och ECU:n noggrannare, återkommer.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Generatorn borde ladda minst 14 volt, 14.4 tom.

Jag tycker det är mycket spänningsfall fram till ECUn.
Jag skulle kopplat en kabel direkt från batteriet till ECU om det vore möjligt avsäkrad och med ett relä som bryts av säkerhets brytaren (är det tillåtet).
Om inte det går, kraftigare kablar överallt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hade du inte behövs huvudbrytaren så hade ju en extra matning från batteri till ECU kunnat vara ett test.

Hmmm, skulle kunna köra bilens elsystem från mitt Odyssey-batteri kopplad till batteriladdaren. Vad får jag reda på vid en sådan test?

Niklas Falk skrev:
Själv har jag fått byta huvudbrytare eftersom den glappade i den brytande lågströmkretsen /(den som bröt tändningsströmmen).

Förstår inte vad du beskriver eftersom jag inte förstår mig på el... Har däremot bytt min FIA-brytare då någon våldförde sig på den och vred den flera varv... Hade samma problem både före och efter bytet (det som jag trodde var batteri-felet).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20



Jobbar med yacht båtar där vi monterar utrustning åt kunder och vinter förvarar dom, i dom båtarna som kunden har valt att använda bly batterier och just Odyssen redhat som bog/stern (manuvrering av båten med en ELmotor fram eller bak på båten) eller som service bank (lampor och radio, utrustning helt enkelt) så är det faktiskt sällsynt dom överlever mer än 2 säsonger. spelar ingen roll vad vi gör med dom, men trötta blir dom.

Kan också säga att vi använder ungefär 250 laddare av olika märken och varianter, ALLA!, utom Victorn Blue Smart "smart laddare" drar ur batterina efter den har laddat dom till full spänning.

Jag själv håller just på med att ett litet experiment till rejsingbilen (inte ens nästan nog duktig förare för att det ska vara lönt, utan helt enkelt för det är kul om det fungerar)

Där jag har byt ut batteri mot kondensatorer, så använder bruks bilen som provbil och det är inga problem så länge bilen går eller kondingen är laddade över 12.5v, (ju högre ju bättre så klart), har beställt lite små batterier för hålla spänningen uppe på dom ett tag. är dom över 14v så går dom inte under 12v när man startar bilen.

sen är dom ju sjukt mycket lättare än ett batteri, vad väger ett bly batteri? 15kg? som på filmen så är på ungefär 750gram, så lägger vi på lådan och lite små batterier med elektronik, så max 2kg gissar jag på vi landar.

SOM SAGT, EXPERIMENT!
Buntband och mässing plattor är inte specielt säkert, men det är ett prov, (dom kommer bytas ut till en annan om det fungerar)


https://youtu.be/t6jP8fIw6Is

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (2367 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande