Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (2353 totalt) |
Det är ju inte direkt ovanligt med att köra med små batterier, det ska fungera.
Har ett Odessey 680 i min 911a med ett VEMS och original tändspolar (2st), funkar klockrent om jag bara bryter strömen när bilen står parkerad. Eftersom inte spänningen sjunker nämnvärt på batteriet så är det ett fel i kopplingen någonstans. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Fungerar det med ett stort batteri? En utväxlad startmotor stark startmotor funkar mycket bättre om du inte har det. På mina 911or har jag bytt ut original starten mot en utväxlad med fler kilowatt på, Det gav mindre påverkan på elsystemet samtidigt som den snurrade motorn snabbare, en Win-Win. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Vad mäter du för spänning direkt på batteripolerna när du har 10V på ECUns kontakt? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Batteri obelastat (på polerna) 12,7V Belastat 10.5-10.7V Ecu obelastad med matning direkt på huvudbrytare 12.2V Belastad 9.9-10.4V Har redan så kallad (utväxlad) ministart, 1,6kW. |
||||||
En halv volt får man nog acceptera efter huvudbrytare antar jag.
Jag kan kolla upp lite efter något smått smidigt som kan ge ECU matning den korta stunden startmotorn går. Vanlig diod droppar ju 0,7V så jag ska kolla om det finns en vettig shottkydiod eller om man kanske "likriktar" med en mosfet istället för att få minimalt dropp. Det är å andra inte superkritiskt med droppet eftersom man startar vid 12, 2V _________________ Magnus Thomé |
||||||
Uppdatering: Ej testat än, montering pågår. Har dessutom troligen gjort något man aldrig ska göra för jag har ändrat 2 grejer (kanske 3) samtidigt. - Nya batterikablar håller på att monteras och de är 50 mm2. När jag väl fick av de gamla så var de inte 35 mm2 som jag gissade tidigare, de var 22 mm2. - Då jag tog bort kablarna så är jordpunkten av bilens elsystem (punkt 2 i skissen) vid grenröret och problemen kommer när bilden är varm. Kan ju vara att bulten utvidgar sig mer än kontakterna och skapar sämre kontakt. Jordpunkterna för bilens elsystem är nu flyttat till en ny punkt på chassit, långt ifrån värme och batterikablarnas jordpunkter. - Nya kontakten på batterikabeln till startmotorn är tjockare och tillsammans med bilens elsystem (4 ringkontakter) får jag inte på muttern. Måste lösa någon slags avgrening... Tyvärr är det extremt svårt att komma åt. I krokarna sitter även andra grejer som jag måste komma åt vid exempelvis oljebyte så det kan sluta med att jag skär upp en servicelucka i karossen... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Om du ska tävla med bilen tror jag du måste köra det batteriet via en extra FIA-brytare vilket komplicerar saken... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Som sagt så en halv volt förlust över jordpunkter, huvudbrytare och kabelanslutningar plus kablar får man kanske acceptera. Har kikat på lite varianter med shottkydiod och supercap alt. jättelitet batteri men jag hade nog kört med den här bara rakt upp o ner. Jag använder sån till annat för att öka spänning stabilt. Bil är iof en skitig miljö elmässigt men borde kunna funka även där. Mindre och smidigare lösning är nog svårt att hitta. Har man tillgång till ett oscilloscope på något sätt så kan man kanske kika på hur utspänningen ser ut väl på plats i bilen när man startar osv. 400kHz ripple lär det finnas lite som brukligt men det bör ECUn inte bry sig om. https://www.amazon.de/-/en/DC-DC-3V- Den här modulen finns att köpa överallt under olika namn, baserat på en XL6009. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag anser att grundproblemet ligger i att batteriet sjunker så mycket i spänning, runt 11-11,5 volt känns ok, inte mindre.
Skaffa kraftigare batteri och testa. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ja, lättvikt batteri på gatbil är suboptimering enligt mig om man inte har ont om plats. På racerbil så beror det på hur mycket man måste banta bilen, ofta kan man flytta runt battet för fördelaktig viktbalans. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Kunde man få bort lite till av den där halva volten i förlust i jordanslutningar o annat så vore man ju hemma antagligen.
Exakt vilja anslutningar/kablar används av både startmotor och ECU? Använder båda jordflätan till chassi eller har ECU egen jord direkt till batteripolen? Jag förutsätter att ECU (och övrig 12v till bilen) är draget direkt till batteripolen (via säkringar, huvudbrytare osv). Och se till att de inte använder samma skruvförband i onödan på polskorna tex som startmotorn, kan tänka mig att man lätt får en halv volt förlust över ett skruvförband om man delar det med strömmen till startmotorn. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Köpa i Sverige https://pchbutik.se/volt-dc-dc/593-s De brukar leverera snabbt, kommer oftast dan efter om man beställer innan 15...... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Så här är resultatet.
Vid tändning på visade ECU:n rekordhöga volt 12,1V vilket är 0,25V högre än tidigare. När jag kör startmotorn är ECU-volten mycket stabilare men sjunker aldrig under 9,5V, både vid varm och kall motor. Den hade inga problem att få igång motorn både varm och kall (se även nedan). Skulle vilja säga att åtgärderna gett resultat! MEN... Den går inget vidare på tomgång, eller snarare inte alls. Jag vet att det var lite problem att mappa den, då den inte ville starta när den var varm (ursprungsproblemet)... Påverkas mappningen (sensorer och liknande) av låga volt vid tomgång? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Jord: Batteriet är jordat till karossen. ECU är jordat gemensamt med andra strömförbrukare från denna (dvs styrström på tändspolar, spridare osv) via en 25mm2 kabel i karossen. 12V: På plussidan går en 35mm2 kabel fram till huvudbrytaren. Därefter går en 35mm2 vidare till startmotor och en 25mm2 kabel vidare till PDM-boxen. Just nu sitter även matning till ECU på huvudbrytaren (satt tidigare inkopplad till PDM). På huvudbrytaren delar alla förbrukarna samma punkt (ringkabelskor skruvade under samma mutter). Såå, vad ska jag göra om här för att få mindre spänningsfall?
Ett Odyssey 1100 klassar jag iof inte som 'lättviktsbatteri'. 13kg, 45A och lika hög startström som normala 70-80A batterier. Visst, ett 680 med 16A håller jag med om, men runt 40A och uppåt får väl ändå betraktas som någorlunda normalt?
Du skrev ju så här tidigare angående ditt egna 680... |
||||||
Varför är inte all 'känslig' bilel utrustad med en sådan där egentligen? Tänker på dash:ar, PDMer, ECUer osv. Måste väl vara ett utmärkt sätt att veta att ens produkt har rätt förutsättningar? |
||||||
Men om du har en bränsleregulator så borde trycket inte vara jätteannorlunda, men oavsett så har du nog en tomgångsmappning som är kompenserar för de knasigheter du hade, så det är nog dags att göra en ny förbättring efter att du "städat bort" lite fel. |
||||||
Låter suboptimalt om man vill komma den sista lilla biten, finns lite spänning till att få till ECU. Om du ritar en skiss o mailar så ritar jag o returnerar _________________ Magnus Thomé |
||||||
Spridartiden behöver kompenseras beroende på matningsspänningen (injector dead time), men om detta är inlagt korrekt i ECU:n för dina spridare så "ska" det inte behöva ändras. Avvikelser märks allra mest vid tomgång och låglast (korta spridartider), och om spänningen sjunker som mest på tomgång när generatorn laddar lite mindre så spär det på det hela ytterligare. Vad är det för ECU i bilen? _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||||||
Mäta vars spänningsfallet är.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
+1 Men misstänker det finns lite att vinna här o där. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (2353 totalt) |