Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (2353 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Det är ju inte direkt ovanligt med att köra med små batterier, det ska fungera.
Har ett Odessey 680 i min 911a med ett VEMS och original tändspolar (2st), funkar klockrent om jag bara bryter strömen när bilen står parkerad.

Eftersom inte spänningen sjunker nämnvärt på batteriet så är det ett fel i kopplingen någonstans.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



And ersJepp sson skrev:

Odyssey 1100 batteri (45A/600CCA)
35mm2 kablar
Kabel direkt på batteriet fram till ECUn gör ingen skillnad.
Startmotorn är "ganska" rejäl, och jag misstänker att det är det som helt enkelt sänker systemet.
Allting är fräscht, batteri, kontakter osv. Detta är tredje batteriet jag testar med och alla har samma problem.


Fungerar det med ett stort batteri?

En utväxlad startmotor stark startmotor funkar mycket bättre om du inte har det. På mina 911or har jag bytt ut original starten mot en utväxlad med fler kilowatt på, Det gav mindre påverkan på elsystemet samtidigt som den snurrade motorn snabbare, en Win-Win.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
Med friskt batteri, ligger spänningen (enligt ECUn, vars interna mätare verkar skilja typ 0,3V mot min multimeter) preciiiiiiiiiis över 10V. Nöter jag lite för länge på starten börjar den dippa under 10V och stänger därmed av tändspolarna. Extremt irriterande.

...

Någon som har direkta invändningar mot det?





Vad mäter du för spänning direkt på batteripolerna när du har 10V på ECUns kontakt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Injection ECU:

 ECU current consumption < 0.5A

Då räcker väl nästan en supercap + en diod så är det klart?

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



safe skrev:
Eftersom inte spänningen sjunker nämnvärt på batteriet så är det ett fel i kopplingen någonstans.

Batteri obelastat (på polerna) 12,7V
Belastat 10.5-10.7V

Ecu obelastad med matning direkt på huvudbrytare 12.2V
Belastad 9.9-10.4V



Har redan så kallad (utväxlad) ministart, 1,6kW.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

En halv volt får man nog acceptera efter huvudbrytare antar jag.

Jag kan kolla upp lite efter något smått smidigt som kan ge ECU matning den korta stunden startmotorn går. Vanlig diod droppar ju 0,7V så jag ska kolla om det finns en vettig shottkydiod eller om man kanske "likriktar" med en mosfet istället för att få minimalt dropp. Det är å andra inte superkritiskt med droppet eftersom man startar vid 12, 2V thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Har du löst det?

Uppdatering: Ej testat än, montering pågår.

Har dessutom troligen gjort något man aldrig ska göra för jag har ändrat 2 grejer (kanske 3) samtidigt.
- Nya batterikablar håller på att monteras och de är 50 mm2. När jag väl fick av de gamla så var de inte 35 mm2 som jag gissade tidigare, de var 22 mm2.
- Då jag tog bort kablarna så är jordpunkten av bilens elsystem (punkt 2 i skissen) vid grenröret och problemen kommer när bilden är varm. Kan ju vara att bulten utvidgar sig mer än kontakterna och skapar sämre kontakt. Jordpunkterna för bilens elsystem är nu flyttat till en ny punkt på chassit, långt ifrån värme och batterikablarnas jordpunkter.
- Nya kontakten på batterikabeln till startmotorn är tjockare och tillsammans med bilens elsystem (4 ringkontakter) får jag inte på muttern. Måste lösa någon slags avgrening... Tyvärr är det extremt svårt att komma åt. I krokarna sitter även andra grejer som jag måste komma åt vid exempelvis oljebyte så det kan sluta med att jag skär upp en servicelucka i karossen...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag överväger litet 12V batteri till ECUn och ett växlande relä som kopplar över till detta i startögonblicket.

Om du ska tävla med bilen tror jag du måste köra det batteriet via en extra FIA-brytare vilket komplicerar saken...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
safe skrev:
Eftersom inte spänningen sjunker nämnvärt på batteriet så är det ett fel i kopplingen någonstans.

Batteri obelastat (på polerna) 12,7V
Belastat 10.5-10.7V

Ecu obelastad med matning direkt på huvudbrytare 12.2V
Belastad 9.9-10.4V

.


Som sagt så en halv volt förlust över jordpunkter, huvudbrytare och kabelanslutningar plus kablar får man kanske acceptera.

Har kikat på lite varianter med shottkydiod och supercap alt. jättelitet batteri men jag hade nog kört med den här bara rakt upp o ner. Jag använder sån till annat för att öka spänning stabilt. Bil är iof en skitig miljö elmässigt men borde kunna funka även där. Mindre och smidigare lösning är nog svårt att hitta. Har man tillgång till ett oscilloscope på något sätt så kan man kanske kika på hur utspänningen ser ut väl på plats i bilen när man startar osv. 400kHz ripple lär det finnas lite som brukligt men det bör ECUn inte bry sig om.

https://www.amazon.de/-/en/DC-DC-3V-32V-5V-35V-XL6009-400KHz/dp/B00HV5 . . . .

Den här modulen finns att köpa överallt under olika namn, baserat på en XL6009.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Jag anser att grundproblemet ligger i att batteriet sjunker så mycket i spänning, runt 11-11,5 volt känns ok, inte mindre.
Skaffa kraftigare batteri och testa.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Janne J skrev:
Jag anser att grundproblemet ligger i att batteriet sjunker så mycket i spänning, runt 11-11,5 volt känns ok, inte mindre.
Skaffa kraftigare batteri och testa.


Ja, lättvikt batteri på gatbil är suboptimering enligt mig om man inte har ont om plats. På racerbil så beror det på hur mycket man måste banta bilen, ofta kan man flytta runt battet för fördelaktig viktbalans.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Kunde man få bort lite till av den där halva volten i förlust i jordanslutningar o annat så vore man ju hemma antagligen.

Exakt vilja anslutningar/kablar används av både startmotor och ECU?

Använder båda jordflätan till chassi eller har ECU egen jord direkt till batteripolen? Jag förutsätter att ECU (och övrig 12v till bilen) är draget direkt till batteripolen (via säkringar, huvudbrytare osv). Och se till att de inte använder samma skruvförband i onödan på polskorna tex som startmotorn, kan tänka mig att man lätt får en halv volt förlust över ett skruvförband om man delar det med strömmen till startmotorn.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
And ersJepp sson skrev:
safe skrev:
Eftersom inte spänningen sjunker nämnvärt på batteriet så är det ett fel i kopplingen någonstans.

Batteri obelastat (på polerna) 12,7V
Belastat 10.5-10.7V

Ecu obelastad med matning direkt på huvudbrytare 12.2V
Belastad 9.9-10.4V

.


Som sagt så en halv volt förlust över jordpunkter, huvudbrytare och kabelanslutningar plus kablar får man kanske acceptera.

Har kikat på lite varianter med shottkydiod och supercap alt. jättelitet batteri men jag hade nog kört med den här bara rakt upp o ner. Jag använder sån till annat för att öka spänning stabilt. Bil är iof en skitig miljö elmässigt men borde kunna funka även där. Mindre och smidigare lösning är nog svårt att hitta. Har man tillgång till ett oscilloscope på något sätt så kan man kanske kika på hur utspänningen ser ut väl på plats i bilen när man startar osv. 400kHz ripple lär det finnas lite som brukligt men det bör ECUn inte bry sig om.

https://www.amazon.de/-/en/DC-DC-3V-32V-5V-35V-XL6009-400KHz/dp/B00HV5 . . . .

Den här modulen finns att köpa överallt under olika namn, baserat på en XL6009.


Köpa i Sverige
https://pchbutik.se/volt-dc-dc/593-step-up-och-down-oberoende-ut-125v- . . . .
De brukar leverera snabbt, kommer oftast dan efter om man beställer innan 15......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Så här är resultatet.
Vid tändning på visade ECU:n rekordhöga volt 12,1V vilket är 0,25V högre än tidigare.
När jag kör startmotorn är ECU-volten mycket stabilare men sjunker aldrig under 9,5V, både vid varm och kall motor.
Den hade inga problem att få igång motorn både varm och kall (se även nedan).
Skulle vilja säga att åtgärderna gett resultat! thumbs up


MEN...
Den går inget vidare på tomgång, eller snarare inte alls.
Jag vet att det var lite problem att mappa den, då den inte ville starta när den var varm (ursprungsproblemet)...

Påverkas mappningen (sensorer och liknande) av låga volt vid tomgång?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Magnus Thomé skrev:
Använder båda jordflätan till chassi eller har ECU egen jord direkt till batteripolen? Jag förutsätter att ECU (och övrig 12v till bilen) är draget direkt till batteripolen (via säkringar, huvudbrytare osv). Och se till att de inte använder samma skruvförband i onödan på polskorna tex som startmotorn, kan tänka mig att man lätt får en halv volt förlust över ett skruvförband om man delar det med strömmen till startmotorn.


Jord: Batteriet är jordat till karossen. ECU är jordat gemensamt med andra strömförbrukare från denna (dvs styrström på tändspolar, spridare osv) via en 25mm2 kabel i karossen.

12V: På plussidan går en 35mm2 kabel fram till huvudbrytaren. Därefter går en 35mm2 vidare till startmotor och en 25mm2 kabel vidare till PDM-boxen. Just nu sitter även matning till ECU på huvudbrytaren (satt tidigare inkopplad till PDM). På huvudbrytaren delar alla förbrukarna samma punkt (ringkabelskor skruvade under samma mutter).

Såå, vad ska jag göra om här för att få mindre spänningsfall?



safe skrev:
Ja, lättvikt batteri på gatbil är suboptimering enligt mig om man inte har ont om plats.

Ett Odyssey 1100 klassar jag iof inte som 'lättviktsbatteri'. 13kg, 45A och lika hög startström som normala 70-80A batterier. Visst, ett 680 med 16A håller jag med om, men runt 40A och uppåt får väl ändå betraktas som någorlunda normalt?

safe skrev:
funkar klockrent om jag bara bryter strömen när bilen står parkerad.

Du skrev ju så här tidigare angående ditt egna 680...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Magnus Thomé skrev:
https://www.amazon.de/-/en/DC-DC-3V-32V-5V-35V-XL6009-400KHz/dp/B00HV59922/

Den här modulen finns att köpa överallt under olika namn, baserat på en XL6009.


Varför är inte all 'känslig' bilel utrustad med en sådan där egentligen? Tänker på dash:ar, PDMer, ECUer osv. Måste väl vara ett utmärkt sätt att veta att ens produkt har rätt förutsättningar?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Nillet skrev:
Påverkas mappningen (sensorer och liknande) av låga volt vid tomgång?
Bränslepump, tändspole och injektorer gör ju inte riktigt samma saker vid längre spänning.
Men om du har en bränsleregulator så borde trycket inte vara jätteannorlunda, men oavsett så har du nog en tomgångsmappning som är kompenserar för de knasigheter du hade, så det är nog dags att göra en ny förbättring efter att du "städat bort" lite fel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
kopplat såhär


Låter suboptimalt om man vill komma den sista lilla biten, finns lite spänning till att få till ECU.

Om du ritar en skiss o mailar så ritar jag o returnerar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Nillet skrev:
Påverkas mappningen (sensorer och liknande) av låga volt vid tomgång?

Spridartiden behöver kompenseras beroende på matningsspänningen (injector dead time), men om detta är inlagt korrekt i ECU:n för dina spridare så "ska" det inte behöva ändras. Avvikelser märks allra mest vid tomgång och låglast (korta spridartider), och om spänningen sjunker som mest på tomgång när generatorn laddar lite mindre så spär det på det hela ytterligare. Vad är det för ECU i bilen?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



And ersJepp sson skrev:

Jord: Batteriet är jordat till karossen. ECU är jordat gemensamt med andra strömförbrukare från denna (dvs styrström på tändspolar, spridare osv) via en 25mm2 kabel i karossen.

12V: På plussidan går en 35mm2 kabel fram till huvudbrytaren. Därefter går en 35mm2 vidare till startmotor och en 25mm2 kabel vidare till PDM-boxen. Just nu sitter även matning till ECU på huvudbrytaren (satt tidigare inkopplad till PDM). På huvudbrytaren delar alla förbrukarna samma punkt (ringkabelskor skruvade under samma mutter).

Såå, vad ska jag göra om här för att få mindre spänningsfall?

Mäta vars spänningsfallet är....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:

Jord: Batteriet är jordat till karossen. ECU är jordat gemensamt med andra strömförbrukare från denna (dvs styrström på tändspolar, spridare osv) via en 25mm2 kabel i karossen.

12V: På plussidan går en 35mm2 kabel fram till huvudbrytaren. Därefter går en 35mm2 vidare till startmotor och en 25mm2 kabel vidare till PDM-boxen. Just nu sitter även matning till ECU på huvudbrytaren (satt tidigare inkopplad till PDM). På huvudbrytaren delar alla förbrukarna samma punkt (ringkabelskor skruvade under samma mutter).

Såå, vad ska jag göra om här för att få mindre spänningsfall?

Mäta vars spänningsfallet är....


+1

Men misstänker det finns lite att vinna här o där.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (2353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande