Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (2352 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Magnus Thomé skrev:
super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:

Jord: Batteriet är jordat till karossen. ECU är jordat gemensamt med andra strömförbrukare från denna (dvs styrström på tändspolar, spridare osv) via en 25mm2 kabel i karossen.

12V: På plussidan går en 35mm2 kabel fram till huvudbrytaren. Därefter går en 35mm2 vidare till startmotor och en 25mm2 kabel vidare till PDM-boxen. Just nu sitter även matning till ECU på huvudbrytaren (satt tidigare inkopplad till PDM). På huvudbrytaren delar alla förbrukarna samma punkt (ringkabelskor skruvade under samma mutter).

Såå, vad ska jag göra om här för att få mindre spänningsfall?

Mäta vars spänningsfallet är....


+1

Men misstänker det finns lite att vinna här o där.

Jordpunkterna...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



And ersJepp sson skrev:

safe skrev:
Ja, lättvikt batteri på gatbil är suboptimering enligt mig om man inte har ont om plats.

Ett Odyssey 1100 klassar jag iof inte som 'lättviktsbatteri'. 13kg, 45A och lika hög startström som normala 70-80A batterier. Visst, ett 680 med 16A håller jag med om, men runt 40A och uppåt får väl ändå betraktas som någorlunda normalt?

safe skrev:
funkar klockrent om jag bara bryter strömen när bilen står parkerad.

Du skrev ju så här tidigare angående ditt egna 680...


Nä, ett 1100 borde hålla, då har du något annat fel. Min kommentar om att "spänningen inte sjunker på batteriet" var riktat mot Nillets problem.

Min bil har något som dra ur strömmen och det är ju bara 16 Ah i det, så ett 3-4 veckor stillastående så blir nivån lite låg. Jag har inte plats för större batteri, möjligen 2 st 680. Bilen är konstruerad för 2 små batterier original.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Bränslepump, tändspole och injektorer gör ju inte riktigt samma saker vid längre spänning.
Men om du har en bränsleregulator så borde trycket inte vara jätteannorlunda, men oavsett så har du nog en tomgångsmappning som är kompenserar för de knasigheter du hade, så det är nog dags att göra en ny förbättring efter att du "städat bort" lite fel.

Victor. skrev:
Spridartiden behöver kompenseras beroende på matningsspänningen (injector dead time), men om detta är inlagt korrekt i ECU:n för dina spridare så "ska" det inte behöva ändras. Avvikelser märks allra mest vid tomgång och låglast (korta spridartider), och om spänningen sjunker som mest på tomgång när generatorn laddar lite mindre så spär det på det hela ytterligare. Vad är det för ECU i bilen?

Har bränsleregulator och Canems Injection ECU.
Dags att mappa igen låter det som, de rekommenderade mig att göra ett återbesök när motorn var inkörd så det kan passa bra...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:
Bränslepump, tändspole och injektorer gör ju inte riktigt samma saker vid längre spänning.
Men om du har en bränsleregulator så borde trycket inte vara jätteannorlunda, men oavsett så har du nog en tomgångsmappning som är kompenserar för de knasigheter du hade, så det är nog dags att göra en ny förbättring efter att du "städat bort" lite fel.

Victor. skrev:
Spridartiden behöver kompenseras beroende på matningsspänningen (injector dead time), men om detta är inlagt korrekt i ECU:n för dina spridare så "ska" det inte behöva ändras. Avvikelser märks allra mest vid tomgång och låglast (korta spridartider), och om spänningen sjunker som mest på tomgång när generatorn laddar lite mindre så spär det på det hela ytterligare. Vad är det för ECU i bilen?

Har bränsleregulator och Canems Injection ECU.
Dags att mappa igen låter det som, de rekommenderade mig att göra ett återbesök när motorn var inkörd så det kan passa bra...

Kolla om du har datablad på spridarna, man ska kunna få information om deadtime vid olika spänning från tillverkaren. Det är inte säkert att det är rätt inställt i ECUn eftersom det finns en grundinställning som default (se det gulmarkerade):


Jag tänker också (generellt) att om denna kompensering ska fungera optimalt så borde man mata ECUn från samma punkt som spridarna så att ECUn mäter så nära samma spänning som spridarna får som möjligt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Har investerat i och monterat en bredbandslambda.
Var första vändan hos Skögge (här på forumet) igår.
Hade gjort förinstallation och han kopplade bredbandslambdan till ECU:n.
Konstaterades att Canems ECU är gammeldags och tungjobbad, det är även elektriska störningar i systemet.
Jordpunkten för motorhärvan flyttades till motorn.
Han pillade med mappningen och fick den till att gå som aldrig förr.
Mappningen blev inte färdig så det blir återbesök senare.
När jag lastade av bilen strulade tändningslåset så startmotorn låg till.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Skruva banåkabil
Batteriskötsel och felsökning
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (2352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande