Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
944 TURBO Cup & Scuderia Hanseat (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10363 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Puppan skrev:
Tacka vet jag "Turbo Cupen" där körde dom riktiga karlarna! ;-)
Jämna lopp och duktiga chafförer i snabba bilar!

Hoppas på att få lite gamla filmer av en mekaniker från ett av stallen, Nisse Larsson. Kan bli kul att se :-)

/P

Hej, Puppan och välkommen i gänget!
Jag hade äran av att få köra en Scuderia Hanseatkurs på Ringen med en Turbo Cup-86, som var min svågers, med lite större turbo men tyvärr med alldeles för hård fjädring för ringen. Gick som en skållad råtta men hoppade metervis i sidled uppför Kesselchen. Det var en upplevelse iofs. På långa slutrakan visade mätaren på 270 km/h och jag körde med bara rullbältet och då hoppade jag så mycket i stolen att hjälmen slog i taket. Jag är bara 176 cm kort...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Peeter skrev:
[
/P

Hej, Puppan och välkommen i gänget!
Jag hade äran av att få köra en Scuderia Hanseatkurs på Ringen med en Turbo Cup-86, som var min svågers, med lite större turbo men tyvärr med alldeles för hård fjädring för ringen. Gick som en skållad råtta men hoppade metervis i sidled uppför Kesselchen. Det var en upplevelse iofs. På långa slutrakan visade mätaren på 270 km/h och jag körde med bara rullbältet och då hoppade jag så mycket i stolen att hjälmen slog i taket. Jag är bara 176 cm kort...[/quote]
-------------------------------------------------------------------------


Roligt att folk använder dessa bilar som dom skall användas nämligen "hårt";-)

När var detta???
Hur stod sig bilen i konkurrensen med de andra deltagarna?
Har Svågern kvar bilen?
Vad heter han?
Var bor han?


/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Puppan skrev:


Roligt att folk använder dessa bilar som dom skall användas nämligen "hårt";-)

När var detta???
Hur stod sig bilen i konkurrensen med de andra deltagarna?
Har Svågern kvar bilen?
Vad heter han?
Var bor han?
/P

Jo den bilen fick verkligen gå hårt!!!
Den började sitt liv i Turbo-Cupen i Tyskland.
Sen köpte Staffan Kaiser den och tävlade med den i Sverige(undrar om han inte vann Roadsport A-serien med den) Därefter köpte min Svåger Koit Veertee den och tävlade flitigt med den i både Roadsport och Modsport-serierna. Han har fö tävlat mycket med Porschebilar i Sverige och ute i Europa. Bl a har han kört sju eller åtta 24-timmars på ringen.
I fjol kom han totalfemma i Edgar Dörens bil och i år kom han sjua i Podium Racings svenska GT3 cup-bil.
Turbo Cup'en köptes sedan av Susanne Alfengren(Ja, gotländskan som sjunger) och hennes man Didrik Lundh, men jag tror dom har sålt den?!?
Dom träffades fö på Scuderia Hanseatkurserna på Ringen, men det är en annan historia.
På dessa kurser är det föraren som får stå upp till bevis och inte i så stor grad bilen... Jag hann aldrig riktigt bli vän med bilen under kursen, eftersom den var alldeles för hårt fjädrad för ringen och mitt under kursen satte vi på nya däck, som gjorde att den kändes vinglig på sina nya höga gummiklackar. Men den hade helt klart potential!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Hmm, röd med Fuchsfälgar då? Minns ett reportage i Autombil med den.
Det är inte den som är till salu bl.a. på PCS säljforum?

Didrik och Susanne har visst haft en och annan rolig Porsche ihop. Kompisen köpte en 964 RS av dem 94-95 någon gång. Då var den hur fin som helst, nu är den spårlöst borta efter stöld ifrån ett garage.

Apropå Porschar och grundämnet, någon som vet om jag kan hitta Fredrik Ekbloms GT3-varv någonstans?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
P.P. skrev:
Hmm, röd med Fuchsfälgar då? Minns ett reportage i Autombil med den.
Det är inte den som är till salu bl.a. på PCS säljforum?

Didrik och Susanne har visst haft en och annan rolig Porsche ihop. Kompisen köpte en 964 RS av dem 94-95 någon gång. Då var den hur fin som helst, nu är den spårlöst borta efter stöld ifrån ett garage.

Apropå Porschar och grundämnet, någon som vet om jag kan hitta Fredrik Ekbloms GT3-varv någonstans?

Det kan vara samma bil, som är till salu nu! Den hade registeringsbokstäverna HGJ, har jag för mig. Har ett par bilder från ringen på den bilen på väggen bakom mig.
Editering: Hittade en bild på den som är till salu där registreringsskylten syns och såg att det INTE är samma bil.
Tråkigt med 964 RS:en! thumbs down
Ekbloms varv med GT3:an fanns också på Jörunds hemsida.
Jag har den nerladdad på min PC(62 Mb). Det slumpade sig dessutom som så att jag var nere på ringen just då(hösten 99), då Peter Sundfeldt var där och gjorde ett reportage om en Boxter S och GT3'an. Och så kom Gunnar Dackewall och Fredrik Ekblom ner med en ny M5:a. Det var då Ekblom körde GT3'an. Han var dock inte alls nöjd med det exemplaret.
Tydligen hade någon motorjournalist i Sverige tidigare smällt i bakvagnen på en svensk bana, så att allt inte var helt i sin ordning. BTG-tiden 8:08 är väl inte heller så representativ för vad en GT3:a kan prestera på ringen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag har Ekbloms GT3-varv på film. Maila?

Anekdot:
Jag satt efter USAs F1 kval -00 på o'learys och snackade med Ekblom om det Ringen-varvet (och många andra Ringen-varv också för den delen).
Jag frågade honom om han hade dåliga däck den gången eller varför han annars sladdar så. Han berättade då att ägaren till den GT3:n hade åkt av med skattemärket före bara några dagar innan. Krängningshämmarna var med andra ord krökta! Inte så dåligt kört med de förutsättningarna!

Ekblom är för övrigt en j-vla skön kille. Ett riktigt prestigelöst proffs! Jag träffade honom på Anderstorp i somras och när han signerade mitt BMWSC-medlemskort (Tony Ring satt då brevid och undrade om han skulle signera mitt Ferrari-medlemskort? Ekblom sade då till Ring att han inte skulle få mig att byta ner mig! ) frågade jag honom om diffbromsen i hans bil. Jag undrade hur mycket spärrverkan han hade och om det var olika mycket på olika växlar...
Då sade han: - "Jag vet inte hur mycket spärrverakn jag har, jag säger bara till mekarna mer eller mindre....de talar om "battings" och att det nu är 13/32 men jag vet inte vad det betyder" thumbs up

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Får passa på att hälsa mig själv välkommen till forumet. Ser att jag kommer in mitt i hetluften...

Angående Turbo Cup -86:

Det är jag som har Porsche Motorsports, Staffan Kaisers, Koit Vertees och Didrik Lundhs gamla bil HGJ 079. Den är inte till salu, men flyger fortfarande fram på Ringen, precis som vanligt med andra ord... Testade den senast på Scuderias höstkurs och är otroligt nöjd med bilen, förutom med studsandet då. (Kommer att se över fjädrar och dämpare under vintern...)

Åkte kursen även ifjol, då med en 964 C2/Cup, men upplever 944-an som en betydligt bättre bil, åtminstone på Nordslingan.

Har ni fler frågor och funderingar om detta kan vi kanske fortsätta under en annan tråd här på forumet...


MVH
//Fredrik Å

_________________
--
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Får passa på att hälsa mig själv välkommen till forumet. Ser att jag kommer in mitt i hetluften...

Angående Turbo Cup -86:

Det är jag som har Porsche Motorsports, Staffan Kaisers, Koit Vertees och Didrik Lundhs gamla bil HGJ 079. Den är inte till salu, men flyger fortfarande fram på Ringen, precis som vanligt med andra ord... Testade den senast på Scuderias höstkurs och är otroligt nöjd med bilen, förutom med studsandet då. (Kommer att se över fjädrar och dämpare under vintern...)

Åkte kursen även ifjol, då med en 964 C2/Cup, men upplever 944-an som en betydligt bättre bil, åtminstone på Nordslingan.

Har ni fler frågor och funderingar om detta kan vi kanske fortsätta under en annan tråd här på forumet...


MVH
//Fredrik Å

Välkommen Fredrik! Vilket sammanträffande att du har Koits gamla bil! Tittade nyss på en video som jag har, med en presentation utav Porsche Sportclub från slutet av 80-talet och deras verksamhet på Svenska banor. Nostalgitripp om något!!!
Där förekommer bl a din Turbo Cup och Didrik kör sin "gamla" Turbo Cup.
Jag tror det förekommer en vit Turbo Cup bil också i den videon.
om du vill ha inscannade kopior av mina bilder som jag har på väggen så fixar jag gärna det!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



thumbs up"Upplever 944 som en bättre bil" thumbs up Kan du inte lägga ut orden lite om det.
Du kör ju i oförsig en cupbil, men det är ju en förädling av en vanlig 944;an. Så lite av de fina orden kan man nog ta åt sig av

mvh

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Äääh, det är väl ingen hemlighet att 944-an är en mer välbalanserad och homogen bil än nioelvor från samma tidsperiod. "Mycket bil för pengarna" får man ju plågas att höra hela tiden. Jag vill förkorta det till "Mycket bil" och struntar i att 944-or för närvarande dessutom är billiga.

Jag gillar nioelvor också, har haft några stycken, men får väl konstatera att om man inte är Hans Stuck eller Walter Röhrl och vill ha en Porsche som är radikalt mycket snabbare än en hyggligt utsorterad 944 turbo, så måste man nog titta på 993-or, kanske till och med 993 RS. Då blir det dyyyyrt.

//Fredrik

_________________
--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



En Zuffenhausen-novis fråga: Vad kostar en 944? 250k?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jo det är sant! 944 togs väll till o med fram som en ersättare till 911! Sen att kunderna inte ville släppa 911;an är ju en annan sak.
968 turbon var väll bland det hårigaste o välbalanserad bil Porsche byggt! Lades förmodligen ner pga att förmånga 911;or fick stryk!

MVH
En glad 944 ägare

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



En standard 944 S2 (211 hk) eller turbo (220-250 hk) i hyggligt skick ska kosta strax över hundringen.
Priserna på Turbo Cup-bilar börjar nånstans över 150kkr.

//Fredrik

_________________
--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



- Fredrikå
Det låter som en möjlig börda....
Har du något tips på en sida där man kan förkovra sig i ämnet 944?
Ex: Har den diffbroms?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Här har du ett forum för 944folk.

http://groups.msn.com/Porsche944Sverige/porsche944sverige.msnw

Kolla under fakta, där finner du myckt matnyttigt om de olika modellerna.

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
Får passa på att hälsa mig själv välkommen till forumet. Ser att jag kommer in mitt i hetluften...

Angående Turbo Cup -86:

Det är jag som har Porsche Motorsports, Staffan Kaisers, Koit Vertees och Didrik Lundhs gamla bil HGJ 079. Den är inte till salu, men flyger fortfarande fram på Ringen, precis som vanligt med andra ord... Testade den senast på Scuderias höstkurs och är otroligt nöjd med bilen, förutom med studsandet då. (Kommer att se över fjädrar och dämpare under vintern...)

Åkte kursen även ifjol, då med en 964 C2/Cup, men upplever 944-an som en betydligt bättre bil, åtminstone på Nordslingan.

Har ni fler frågor och funderingar om detta kan vi kanske fortsätta under en annan tråd här på forumet...


MVH
//Fredrik Å


Var du nere på Ringen i sommras också, typ slutet på Juli?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Aaaah - du är den snabba svenska silverfärgade M3-an!

Jorå, jag var nere i slutet av Juli och testade 944-an några varv på Nordslingan. Brukar passa på att serva mina bilar hos Bosse Strandell i Köln (han drev ju ett team i Turbo Cupen 86-88) i samband med Tysklandsresor. Under mina få testvarv (det var ju egentligen en vanlig bilsemester vi var ute på med BMW:n) kunde jag konstatera att grenrörspackningarna behövde bytas innan Scuderiakursen och att den studsade ganska skojigt genom Kesselchen...

Scuderiakursen gick bra och nu hoppas jag kunna haka på dig genom åtminstone ett par kurvor där nere.


MVH
Fredrik

_________________
--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Var kan man hitta mer info om den här intressanta kursen som alla verkar ha gått? Behöver man ha nån erfarenhet av ringen sen tidigare?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
http://www.scuderia-hanseat.de/

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Alex skrev:
Här har du ett forum för 944folk.

http://groups.msn.com/Porsche944Sverige/porsche944sverige.msnw

Kolla under fakta, där finner du myckt matnyttigt om de olika modellerna.

MVH
Fredrik


Thanx!
Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
Aaaah - du är den snabba svenska silverfärgade M3-an!

Jorå, jag var nere i slutet av Juli och testade 944-an några varv på Nordslingan. Brukar passa på att serva mina bilar hos Bosse Strandell i Köln (han drev ju ett team i Turbo Cupen 86-88) i samband med Tysklandsresor. Under mina få testvarv (det var ju egentligen en vanlig bilsemester vi var ute på med BMW:n) kunde jag konstatera att grenrörspackningarna behövde bytas innan Scuderiakursen och att den studsade ganska skojigt genom Kesselchen...

Scuderiakursen gick bra och nu hoppas jag kunna haka på dig genom åtminstone ett par kurvor där nere.


MVH
Fredrik


Sånt där gillar jag att höra!

Tycker min studsar rätt bra i Kesselchen också, kanske dags att se över chassit?

Hänga på? Damn!
Nu måste jag träna mera, hoppas GPL hjälper!
Citera
Allmänt banåkaforum
944 TURBO Cup & Scuderia Hanseat (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande