Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
944 TURBO Cup & Scuderia Hanseat (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10363 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
MaZ skrev:
Var kan man hitta mer info om den här intressanta kursen som alla verkar ha gått? Behöver man ha nån erfarenhet av ringen sen tidigare?

Scuderia Hanseats kurser behöver man ingen ringenerfarenhet av sedan tidigare! De är ett perfekt sätt att lära sig banan på, eftersom man får traggla ett avsnitt fram och tillbaka i ett par timmar. Rätt kul att köra banan baklänges också för den delen.
Tyvärr har kursenpriset dragit iväg så förbenat på senare år. thumbs down
Har för mig att kursen kostar c:a 13 000:- idag och då tillkommer resa, mat, dryck, logi, bensin, etc...
Den brukar börja med egen fri körning på nordslingan på onsdag, då banan samtidigt är öppen för turister. Torsdag, fredag och lördag fm har man delat upp nordslingan och GP-slingan i olika avsnitt plus lite körsäkerhetsträning, som de olika grupperna övar på ett par timmar i taget. kring lunch och framåt kvällarna är banan öppen för fri träning.
På lördag em är det "uppkörning"! Då har dom försökt placera deltagarna ungefär i den ordning så att den snabbaste startar först. Sedan poängbedöms varje förare på ett 20-tal punkter längs banan, där det gäller att hålla bra tempo i idealspår. Lördagkvällen avslutas med middag och prisutdelning till dom tre bästa nybörjarna/Sportfahrers i varje grupp(c:a 25 bilar). De som fått ett sådant pris under de senaste fem åren rankas som Routiniert och de tre bästa bland dessa i varje grupp får också en fin pokal. De tio bästa Sportfahrers resp Routiniert totalt bland alla grupper får dessutom extra stora pokaler.
Det brukar vara mycket trevligt att gå en sådan kurs, men nackdelen tycker jag är att instruktörerna enbart tillrättavisar om man avviker väldigt mycket från ideallinjen. Går man om kursen och hittar runt hyffsat, så får man inte en enda korrigering, utan får jobba på att hitta det som känns rätt helt på egen hand. thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



- Peeter.
Bra med en recension! Jag har inte gått kursen men har tidigare funderat allvarligt på att göra det, men inte så mycket nu längre - framförallt pga priset!
Fråga: Man får aldrig en instruktör med sig i bilen alltså?

Är det någon som vet hur BMWs kurser är? http://www.bmw.de/uk/services/Fahrertraining/Erlebniswelt/cont_rundstr . . . .

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag vet vilken variant som är superbäst och i en helt egen klass!!! (tack Peeter ;-)

- Kör Ringen hemma i två år sådär en 300-400 varv minst

- Åk ner de tre dagarna Peeter är där nästa år.

- Fråga Peeter om han kan åka med och peka ut alla turn-ins och apex under ett eller två varv.

- Åk efter Peeter i sådär en 10 varv så att du börjar komma ihåg alla punkterna genom att du ser var han placerar sin bil ("ja just det, där var det... O där ja... Osv osv).

- Bli förvånad när några som stått o tittat i Brünnchen tycker du kör så häftigt där och du frågar om dom inte såg Poolon som låg framför VARJE varv?

- Tuta o kör själv massa varv


Återigen, TACK Peeter!!!!!!!!!!!!
Den här är till dig:

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Magnus Thomé skrev:
- Åk ner de tre dagarna Peeter är där nästa år.


Ja, det vore förstås bra timing. Med god planering i tid kanske man kan få till en lyckad resa. Mitt mål för nästa år är att med R-däck åka sub 9 min. BTG. Helst då Sport Club åker ner.
Sedan har jag lovat brorsan och farsan en repa så vi drar kanske en kortis redan på vårkanten? (Det vore trevligt att göra sällskap med en annan silvrig E46 från sthlm? Kanske en blå E36:a också? + alla andra villiga också förstås!)


Magnus Thomé skrev:
- Fråga Peeter om han kan åka med och peka ut alla turn-ins och apex under ett eller två varv.


Ja, bara han vågar så. Det är vanskligt att åka med folk man inte känner... (Själv höll jag på att stryka med i somras då jag tackade ja till en åktur.) >

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
- Åk ner de tre dagarna Peeter är där nästa år.


Ja, det vore förstås bra timing. Med god planering i tid kanske man kan få till en lyckad resa. Mitt mål för nästa år är att med R-däck åka sub 9 min. BTG. Helst då Sport Club åker ner.
Sedan har jag lovat brorsan och farsan en repa så vi drar kanske en kortis redan på vårkanten? (Det vore trevligt att göra sällskap med en annan silvrig E46 från sthlm? Kanske en blå E36:a också? + alla andra villiga också förstås!)


Magnus Thomé skrev:
- Fråga Peeter om han kan åka med och peka ut alla turn-ins och apex under ett eller två varv.


Ja, bara han vågar så. Det är vanskligt att åka med folk man inte känner... (Själv höll jag på att stryka med i somras då jag tackade ja till en åktur.) >

Mvh / Micke


Jag åker ner över påsk, kanske tidigare också.

Vem åkte du med, Aron?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Vem åkte du med, Aron?


Han är helt underbar... men.... men.... jag skulle nog inte åka med iaf!

Hmmmm, han har ju inte hittat hit! Nån som kan få iväg ett email lr nåt till honom?

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Kanon!
Det lär väl planeras flera gånger innan dess men gemensam sak vore kul. thumbs up

OT: U got PM.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag är dum nog för att åka MÅNGA varv med Peteer på Ringen!!!
Snälla...kan jag inte få vara balansvikt? hehehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
Jag är dum nog för att åka MÅNGA varv med Peteer på Ringen!!!
Snälla...kan jag inte få vara balansvikt? hehehe

I Polon behöver han nån som burkar!! Den lutar som f***n! Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
Jag är dum nog för att åka MÅNGA varv med Peteer på Ringen!!!
Snälla...kan jag inte få vara balansvikt? hehehe

I Polon behöver han nån som burkar!! Den lutar som f***n! Hehe!


Precis det jag menar!!!
Sen kan jag ju mana på oxå om han såsar till. "Men gasa då för h***te, det är en silver och en blå M3:a bakom som vill om...och det ska dom väl inte få va?! "

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



[/quote]

Jag åker ner över påsk, kanske tidigare också.

Vem åkte du med, Aron?[/quote]

haha, min polare åkte med han ett varv när vi var nere i somras, han var av 2(!) ggr på det varvet. Polarn steg ur och såg ganska blek ut och sak ALDRIG mer

_________________
/Per Hylthén
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Nu har jag H&R cup-kittet liggande i garaget till Polon, om jag får a-let ur vagnen i vinter så skall det nog hamna på plats och då lär nog inte Polon kränga lika mycket.
Hoppas den inte blir lika hård som Fredriks Turbo-Cup bara, så att jag hoppar sidledes uppför Kesselchen.
Fast det är nog ingen fara, om jag inte passar på att byta motor mellan Polon och Passaten samtidigt.
Förhoppningsvis kan jag fixa till lite mer negativ camber också och köra på R-däcken.
Det vore fantastiskt kul om vi kunde samla ihop ett gäng och åka ner gemensamt nästa år! thumbs up
Jag åker gärna med i andras bilar, om det är folk som kan köra bil!
och det tror jag alla på detta forum kan!
Jag har aldrig sett någon lära sig att köra på ringen så fort som Magnus! och det verkar som att du inte ångrar att du åkte ner tillsammans med oss förra året!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peteer: Tror nog läraren har "en viss del" med i spelet att Magnus snappade Ringen så fort... varför tror du vi andra fiskar efter att åka då ni åker?
om så utan egen bil... thumbs down

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Glömde skriva att nackdelen med att ha passagerare i Polon är att det går 10 sekunder långsammare BTG. Det säger lite om hur mycket vikt/effektförhållandet spelar in på varvtiderna!
Så, Magnus, köp du nya lättare stolar!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Peeter skrev:
Jag har aldrig sett någon lära sig att köra på ringen så fort som Magnus!


Hur fort går det egnetligen att dra runt en, låt oss säga, blå E36:a? Eller silverfärgad E46:a för den delen?
BTG alltså!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Peeter skrev:
Jag har aldrig sett någon lära sig att köra på ringen så fort som Magnus!


Hur fort går det egnetligen att dra runt en, låt oss säga, blå E36:a? Eller silverfärgad E46:a för den delen?
BTG alltså!

Mvh / Micke


Jag har kört 8.04 BTG otrimmat men med R-däck, sänkningsfjädrar, lite mer camber samt bättre bromsbelägg och vätska. Har även kört hela varvet på 8.30 fast då med 42 hk mer på bakhjulen. Går att köra lite fortare men inte så mk, kanske 5-10 s till utan trim och ytterliagre 5-10 med.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag har ju bara vart där en gång... men med min otrimmade E36 med uppgraderat chassie från MK Motorsport och Pirelli PZero-C 245'or (r-däck) runt om så körde jag 8:50 BTG som bäst. Men då satt skräcken för Schwedenkreutz o några andra ställen fortfarande väl ingjuten i pannbenet så där gick det inte fort... men jag är MER än nöjd med tiden

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Minst sagt imponerade tider!



Magnus Thomé skrev:
Men då satt skräcken för Schwedenkreutz o några andra ställen fortfarande väl ingjuten i pannbenet...


För min egen del har jag ett par sådana där ställen som jag lovat mig själv inte "ta i" mer än jag redan gör på! För på std.-däck (som förhoppningsvis blir R-däck nästa säsong om plånboken tillåter) kanar det läskigt så fort det sluttar utför och svänger samtidigt.
Med andra ord kommer jag, så länge jag inte har bättre fäste ta det riktigt lugnt i Svenskkrysset, Metzgesfeld, Kallenhard, Miss-hit-miss, Escbach och av någon anledning ingången till Schwalbenschwanz. Dessa kurvor är läskiga tycker jag....

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Nej, det vet jag inte med mig att jag gjort....
Disk. det vidare i din andra tråd. Lämnar den här till Scuderia och Porsche.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



FredrikÅ skrev:
Aaaah - du är den snabba svenska silverfärgade M3-an!

Jorå, jag var nere i slutet av Juli och testade 944-an några varv på Nordslingan. Brukar passa på att serva mina bilar hos Bosse Strandell i Köln (han drev ju ett team i Turbo Cupen 86-88) i samband med Tysklandsresor. Under mina få testvarv (det var ju egentligen en vanlig bilsemester vi var ute på med BMW:n) kunde jag konstatera att grenrörspackningarna behövde bytas innan Scuderiakursen och att den studsade ganska skojigt genom Kesselchen...

Scuderiakursen gick bra och nu hoppas jag kunna haka på dig genom åtminstone ett par kurvor där nere.


MVH
Fredrik


Tjena Fredrik!

Kul att ha en Teambroder på forumet!
Jag åker ju oxå Turbo Cup som du kanske sett och det är alltid roligt att höra om kollegers framfart!

När det gäller service m.m till våra bilar så känner du säkert till Sandén som är en klippa på det mekaniska. Men nu har jag även funnit en guldklimp i Sverige nämligen Nisse Larsson i Piteå.
Han bygger tydligen både rally och banbilar samt konverterar till eftermarknads sprut m.m. I vilket fall var han mekaniker alla 4åren det tävlades i Turbo Cupen och tydligen vann hans team minst ett mästerskap så helt inkompetent kan han ju inte vara ;-). Skall faktisk ev skeppa upp bilen till honom nästa vecka för justeringar m.m!

Kan kanske kul även för dig att veta!

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Hallå Puppan!

Jorå, jag känner till Nisse Larsson. Har mina rötter från de där
trakterna... Han har ett mycket bra rykte som Porsche/Racemekaniker,
så jag tror definitivt att din bil hamnar i goda händer. Tillsamans med Jaan Tolli är han väl en av Sveriges bästa Porschemekaniker.

Var jag själv lämnar bilen bestäms väl oftast av vad som behöver fixas och vart jag befinner mig... Av en händelse så är det ofta på ett visst ställe i Tyskland som mina bilar behöver service... :D

Såg att du hade lite problem i Bilsport Superstage. Kanske läge att låta Nisse titta på hjulinställningarna? Jag ska leta fram papper på mina egna
inställningar och fixa över till dig.

Vi hörs //Fredrik

_________________
--
Citera
Allmänt banåkaforum
944 TURBO Cup & Scuderia Hanseat (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (10363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande