Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Utsmetade bromsbelägg
627 besök totalt

Hur löser jag detta på bästa sätt?
Kör på, det jämnar ut sig
66%
 66%  [ 8 ]
Byt bromsbelägg
16%
 16%  [ 2 ]
Husmorstips (svar i tråden)
16%
 16%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 12

DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Kinnekulle som nybörjare var riktig roligt men mina originalbelägg tog rätt mycket stryk


Nu har jag vibrationer i framvagnen och jag misstänker att bromsbeläggen har kletat ut sig på skivan

Finns det något fint husmorstips för att få ordning på detta?
(Där jag slipper byta bromsbelägg)

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det kan ha blivit ojämnt belägg på skivan. Om det inte går att slita ner med att bromsa hårt en bunt gånger så kan du behöva svarva ren skivan.

Beläggen är det nog ingen fara med. Så länge de har okej tjocklek kvar.



Tror jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Svårt att ge definitiva svar men jag håller med Magnus. Jag tror att det du upplevde igår var fullt normalt, belägget som smetade lite när det plötsligt började användas hårt och blev lite halvvarmt. Tror inte beläggen skadats. Så varmt blev det inte.
Om ljudet och pulserandet inte försvinner efter lite normal körning på gata med lite varierad bromsning kan det kanske vara läge att putsa skivan lite med fin smärgelduk för att få bort det lilla material som transfererats över till skivan.
Ska du köra mycket bana kan det kanske vara en vis åtgärd att byta till ett "rejsigare" belägg som inte smetar lika lätt.

Tror jag

Jag upplevde precis samma fenomen väldigt tydligt med Smurfen (968'a) när jag körde den på snälla "gatmässiga" Mintex-belägg. Med tuffare belägg fungerade det sedan helt okej med samma avputsade skivor.

Bra framsteg med körningen under dagen igår f.ö. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Bra input, får åka ut och bromsa lite helt enkelt.

Tack för bra coachning Lars

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Har sett skivor som haft betydligt mer utsmetade belägg på sig än vad dina hade som blev bra efter lite normal körning. Tror inte det skall vara några bekymmer alls. Men som andra föreslagit så om du ska köra lite mer på bana så hade jag funderat på några mer ändamålsenliga belägg.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Det har hänt mig ganska många ggr nu när jag kör fabriksbelägg att det blir smetad skiva sista minuterna i stinten.


Jag brukar försöka värma bromsarna försiktigt, få upp temp i skiva och belägg på gata och göra några kraftiga inbromsningar från säg 120km/h till 50km/h 2-3ggr.

Sen kyler jag bromsarna några minuter, vill inte att skivan blir het, bara tillräckligt varm för att beläggen skall börja karva av det materialet som sitter på skivan.

Sen går jag på proceduren igen och gör några kraftiga inbromsningar 2-3ggr från 120.

Efter det är gjort så gör jag enbart mjuk inbromsning, vanlig bilkörning och då brukar skivorna vara helt återställda efter några vanliga mil på gata.


Något du kan tänka på nästa gång du kör på bana och avslutar din sista stint för dagen är att du åker ut från banområdet och ut på landsvägen och kyler bromsarna 2-3 minuter. sen gör du några kraftiga inbromsningar från laglig fart (t.ex 70väg) ned till 20 eller 30km/h. 2-3st "mellanvarma" inbromsningar på gatan brukar rensa skivan rätt så fint efter en stint.





Så summering av min metod:
Vid banträffen: Kyl bromsarna efter stinten på gata, bromsa 2-3ggr från 70 till 20 med "mellanvarma" bromsar.


På gata långt efter träffen:
Värm skivorna och gör sen 3st inbromsningar från 120 till 50. Repetera proceduren efter några minuter avkylning.
Kör som vanligt sen. Skivorna blir bra inom några mil.

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Tack Axzell för tillvägagångssätt

Har du vanliga bromsarna eller större bromsarna på din competition?

Har försökt med några hårda "kalla" inbromsningar; 90% av symptomen är borta men tycker jag fortfarande hör ett "wobblande" ljud

Ska pröva med lite varmare skivor!

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
axzell skrev:
Det har hänt mig ganska många ggr nu när jag kör fabriksbelägg att det blir smetad skiva sista minuterna i stinten.


Jag brukar försöka värma bromsarna försiktigt, få upp temp i skiva och belägg på gata och göra några kraftiga inbromsningar från säg 120km/h till 50km/h 2-3ggr.

Sen kyler jag bromsarna några minuter, vill inte att skivan blir het, bara tillräckligt varm för att beläggen skall börja karva av det materialet som sitter på skivan.

Sen går jag på proceduren igen och gör några kraftiga inbromsningar 2-3ggr från 120.

Efter det är gjort så gör jag enbart mjuk inbromsning, vanlig bilkörning och då brukar skivorna vara helt återställda efter några vanliga mil på gata.


Något du kan tänka på nästa gång du kör på bana och avslutar din sista stint för dagen är att du åker ut från banområdet och ut på landsvägen och kyler bromsarna 2-3 minuter. sen gör du några kraftiga inbromsningar från laglig fart (t.ex 70väg) ned till 20 eller 30km/h. 2-3st "mellanvarma" inbromsningar på gatan brukar rensa skivan rätt så fint efter en stint.





Så summering av min metod:
Vid banträffen: Kyl bromsarna efter stinten på gata, bromsa 2-3ggr från 70 till 20 med "mellanvarma" bromsar.


På gata långt efter träffen:
Värm skivorna och gör sen 3st inbromsningar från 120 till 50. Repetera proceduren efter några minuter avkylning.
Kör som vanligt sen. Skivorna blir bra inom några mil.

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



DonPedro skrev:
Tack Axzell för tillvägagångssätt

Har du vanliga bromsarna eller större bromsarna på din competition?

Har försökt med några hårda "kalla" inbromsningar; 90% av symptomen är borta men tycker jag fortfarande hör ett "wobblande" ljud

Ska pröva med lite varmare skivor!


Jag har de stora bromsarna. Jag hade en "vanlig" M2 innan denna i 1,5 år innan jag uppgraderade, och körde med samma procedur.


Tricket är att värma bromsarna. Det funkar inte om de är 20-30 grader. De måste upp i i lite Temperatur för att de skall ta bort materialet.


Vill tillägga en sak till. Om man fortfarande har problem med bromsarna kan man även ta en titt på bromsvätskan. kan vara så att man av misstag värmt den lite för mkt på banan. Byt vätskan med.

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Har fortfarande haft problem med "jetson"-ljud vid inbromsning

Bestämde mig idag för att ta av hjulet och titta;


Det verkar som att däcksidan går emot vid kompression av stötdämparna, vilket förklarar de små missljuden jag får vid mellanhård inbromsning

Så det verkar som problemet löser sig efter en justering av framvagnen!

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Utsmetade bromsbelägg
627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande