Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster 981 GTS | 1 besök senaste veckan (1295 totalt) |
Jag har haft problem med att bilen understyr vid påfrestning på bana så därför inhandlades ett Bilstein B16 coiloverkitt och H&R grövre krängare här under vintern. Till det köptes även justerbara topplagringar. Bilen rullar på cup 2:or.
Nu till min fråga, hur justerar jag in bilen? Tänker att här finns mycket kunskap:) Tycker bilen styr in helt fantastiskt men understyr fortfarande vid gaspåslag ur sväng! Bifogar senaste hjulinställningen och motager tacksamt alla förslag på settings! _________________ Kaj Karlsson |
||
Grövre krängare fram eller bak eller båda? Understyr bilen så kan det vara läge att mjuka upp krängare fram. Körde toe out totalt 5 mm i fram när jag körde Boxster S samt 5 mm toe in totalt i bak. Hade problem med understyrning i mid corner på min bil och det löstes av nästa ägare genom att minska förspänning på bromsade diffen. Ett annat trick är att ha en vettig eftermarkmadssplitter på bilen så du får mer marktryck över framvagnen.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Grövre både bak och fram. Tyvärr bara justerbar bak där den står i hårdaste läget. Tyckte att bilen rullade över fram innan så cambern justerades från -2 till -3,4. Borde ha fått mycket bättre tryck på framhjulen nu?
Kör 5 i hårdhet på bakdämparna och 7 fram, kanske göra den något mjukare fram? För mycket camber fram? _________________ Kaj Karlsson |
||
Camber är helt ok både bak och fram. Märker du skillnad på full tank vs nära tom tank? Sätt dämparna mjukare fram, gissar att du har 10 steg, prova med 5 fram och 7 bak istället. Har du gjort en cornerweight på bilen? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Alla verkar snöa in på detaljer istället för det självklara. Hur breda är framdäck och bakdäcken?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Fixa till Toe fram och bak så blir det nog bättre, ingen bil behöver så mycket toe-out som du har i fram. Sen mår Boxter/Cayman rätt bra av lagom Toe-in i bak också
Hur hade du viljat ha /ställa Toe fram/bak? Mottager alla tipps som sagt var☺️ _________________ Kaj Karlsson |
||
235 fram är inte särskilt brett, vill du ha ett mer balanserat beteende får du nog köra en "square" setup. 235 räcker väl till vid instyrning för då har du mer tryck på framdäcken men ut ur kurvan med acceleration har du flyttat det trycket mer till bakdäcken och då räcker inte 235 till på en "baktung" bil som Cayman. Det är vad jag tror iallafall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag brukar ställa i grader och inte minuter men ca -0.10 grader per sida (- = toe-out) och 0.15-0.20 toe-in i bak per sida. Beroende på höjd och önskad camber i bak får man testa vad som går då mycket camber gör orginal toestag lite i kortaste laget för mycket toe-in. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster 981 GTS | 1 besök senaste veckan (1295 totalt) |