Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En expert på internet sa... (bromsbelägg)
1, 2, 3   >>
2710 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122


Trådstartare
Fick höra av en expert på internet att moderna racebelägg inte skriker eller dammar och är utmärkta att köra med på gatan om man gillar känslan.

Ligger det någon sanning bakom det påståendet?

Min erfarenhet är att race- och trackdaybelägg är helkass om man inte får upp dem i rätt temperatur och kollar efter tempkurvor när jag shoppar efter belägg.

Tror inte att internetexperten jag råkade ut för har rätt, men blev nyfiken. Finns det moderna belägg som funkar både på gata och bana?

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Vad är "moderna" och vad är "racebelägg" enligt experten?
Yellowstuff?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vad är "modernt" och vad är "racebelägg" enligt experten?
Yellowstuff?


Han radade upp Stoptech och Performance Friction bland annat, har svårt att hitta inlägget igen.

Det var lite för att han nämnde dessa som jag undrade om jag har fel, har ju kört långlopp med PF-grejer framgångsrikt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Bah, humbug!

Dessutom, att han är expert på internet gör honom inte till expert på bromsar...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Bah, humbug!

Dessutom, att han är expert på internet gör honom inte till expert på bromsar...




Han förklarade hur fel jag hade iaf. Och jag undrade om jag missförstod, hans ville byta till sportigare belägg för att han gillade känslan i dem. Jag fick lite attityd när jag undrade om det var bristen på bromskraft, skriket eller dammet han saknade mest. Sjukt hög nivå från alla håll, men jag har ju haft fel och lärt om förr.

_________________
Anders Hansson
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Helt ärligt pfc08 beläggen som vi har på clion skulle lätt fungera på gata, skriker inget och fungerar direkt.
hade EBC Bluestuff på min "gamle" Toyota som enligt EBC absolut inte ska användas på gata, fungerade fint året runt.

oavsett köp inte EBC :P

_________________
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Det är väl inte svårare än att kolla på friktionsgraferna på racebelägg?



Ser ju inte ut att vara några jätteskillnader från kalla bromsar till peak.

EDIT: Verkar ha haft lite bråttom, det var inte dammandet och gnisslandet jag tänkte på, utan bromskraften från kallt. CL dammar och gnisslar utav helvete i alla fall.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Internet experter är roliga, deras fakta bygger ofta på "vad X har sagt"

Jag är långt ifrån en expert på internet, men att alla värre belägg är helt usla på gata vill jag nog inte säga.

Jag har provat lite olika belägg, men mest lite olika Endless, ME20 N35S och kör nu på N39S. Dammar gör dom, gnisslar ibland gör alla tre oxå.. Dock inte så farligt som jag tycket Carbotech gjorde.

Men kallgrepp har varit helt okej faktiskt på de två första och rent av väldigt bra med N39S.
Vilket förklaras med att N39Ss arbetestemp inte börjar vid normala minst 150 grader och uppåt som det är brukligt för värre belägg. Utan har en arbetstemperatur mellan 0-850 grader.

Vilket får mig att tro och tycka att de borde slita mindre på skivorna eftersom beläggets rätta temp är redan från start och uppåt (dock vill jag inte säga att de är så för ja är bara inne på mitt andra set av dem).

Låter som reklam för Endless det här, men nope jag jobbar inte för dem eller säljer belägg Bara en som tycker dem gör jäkligt bra produkter som passar mig.

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122


Trådstartare
GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Precis samma upplevelse här när jag kört med lite hårdare belägg, plus några skrämmande stunder i regn på motorväg när max pedaltryck ger noll bromsverkan första sekunden typ.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Mina små anekdotala erfarenheter:
För jättelängesedan, blå pagid, jättefarliga kalla. På samma bil, samma tid, Performance friction, fungerade bra kallt och varmt. Dammade något överjävligt och åt bromsskivor till frukost, lunch, fika och middag. Skrek dock inte.

Nutid:
Pagid RS14 (svarta), fungerar väldigt bra varmt och kallt, dock på lätt bil med väldigt oversize bromsar. Dammar lite men inte så farligt tycker jag, gnisslar till jättepinsamt ibland. Kanske främst efter en blöt dag och sedan har man stått ett tag, det försvinner med en hård inbromsning från modest hastighet.

Men så står bilen mest i garage, körs bara vår-sommar-höst och har sällan ens ytrost på skivorna när jag hämtar den. Så på en street-parked endast gatbil kanske det blir annorlunda.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



kör PFC11 fram och Pagid gula RS19 bak på 330in, dammar som helvete och skriker om man fisbromsar. En "rensbroms" från 100 till 50 med ordentligt pedaltryck brukar lösa gnisslet för mig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



BFRC.Awatar skrev:
Helt ärligt pfc08 beläggen som vi har på clion skulle lätt fungera på gata, skriker inget och fungerar direkt.


Kört min 997.2 Turbo med PFC08 runt om i 5 säsonger och ca 2000mil varav ungefär 60% av detta ren gatkörning.

Aldrig varit några problem med varken att de dammar, skriker gör de endast någon enstaka gång på gata efter en heldag på bana. Tvättar jag bilen försvinner gnisslet helt.

Åkte tidigare PFC08 på en E46M3 med nya originalshivor ville den Hoooa ganska mycket vid bromsning på gata.

Verkar bero mkt på hur övriga bromssystemet ser ut, inte bara compound i beläggen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har kört PFC08 året runt i flera år (inte helt politiskt korrekt iof ) Bromsmässigt inga problem. Damm, nää inte så farligt (äldre PFC dammade och slet sjukt mycket på gatan). Skrek? Jodu! Öronbedövande Tvätta bilen kunde hjälpa men bara ibland!? Och bara en kort kort stund. Och sen så ibland var de tysta ett tag helt utan åtgärd eller anledning. Slumpmässigt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Det är 50% av anledningen till att köra racebelägg ju, så jävla kul

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Precis samma upplevelse här när jag kört med lite hårdare belägg, plus några skrämmande stunder i regn på motorväg när max pedaltryck ger noll bromsverkan första sekunden typ.


PFC08 => ekar flera kvarter + bruka handbroms i stan, check på den

Aldrig råkat ut för regn = superkass någon sekund, varken på BMW, Twingo, Fiesta. Däremot så har Yarisen gjort exakt det ett flertal gånger med sina originalbelägg (som tål bana)

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



erikjakan skrev:
GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Det är 50% av anledningen till att köra racebelägg ju, så jävla kul


Att köra en bil som låter trasig är bara roligt om det gäller avgassystem

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
hans ville byta till sportigare belägg för att han gillade känslan i dem. Jag fick lite attityd när jag undrade om det var bristen på bromskraft, skriket eller dammet han saknade mest.


Fick du veta vilken känsla han var ute efter?

Antagligen typ Yellowstuff som har hög friktion redan vi lågt pedaltryck. Men då får han lova inte ta bilen till en bana eller köra alltför entusiastiskt med flera hårda inbromsningar (om han inte har en jättelätt bil iof)

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122


Trådstartare
Tack för alla svar - nu är jag expert jag med!


_________________
Anders Hansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



erikjakan skrev:
GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Det är 50% av anledningen till att köra racebelägg ju, så jävla kul


Instämmer till 100%. Man kommer likt ett bromsande godståg och det skriker så katter begår självmord = jääävligt snabb racerbil.

Att racebelägg knappt tar kalla är imho en myt. Jag har mycket erfarenhet av Ferodo DS 3000 i kallt (+5 grader typ) tillstånd och de bromsar mer än tillräckligt. En hård inbromsning senare tar de som fan.
Har också kört Redstuff i -15 och det bromsar jättebra.

Racebelägg dammar avsevärt mindre än origobelägg. Iaf BMWs. På min 5-seriepulka blir framförvarande gråskitiga på 200 mil. På sommarbilen (E46 förstås) har jag redstuff fram. Fälgarna blir inte skitiga alls. I bak sitter BMW-origo och på 200 mil ser det ut som Gun Metal.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



erikjakan skrev:
GustafB skrev:
De PFC belägg jag hade på BMWn med M-bromsar skrek så mycket att jag svettades och använde handbromsen så långt det gick när jag körde i stan. Värsta jag varit med. Lite lagom skrik är inte så farligt men när det ekar flera kvarter bort och folk håller för öronen för det låter som ett skenande godståg är det inte roligt längre


Det är 50% av anledningen till att köra racebelägg ju, så jävla kul


Instämmer och uppar till 79%

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Allmänt banåkaforum
En expert på internet sa... (bromsbelägg)
1, 2, 3   >>
2710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande