Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum En expert på internet sa... (bromsbelägg) | << 1, 2, 3 2721 besök totalt |
Magnetbroms ger virvelström i en ledande (ickemagnetisk) skiva som ger värme i den skivan. Jag kan på tok för lite för att veta om regen kan ge ABS-liknande bromseffekt vid motorvägsfart, och gissade att en magnetbroms skulle kunna hjälpa till innan man måste gå vidare till friktionsbroms (sen vet jag inte vad regen gör om batteriet är fullt). Summan skulle ju i mitt huvud kunna ge ett bromssystem utan rostande material även om rostfria friktionsskivor ger lägre friktion (och i förlängningen mycket lägre serviceintervall, men varför vill nån ha det). Men allt som man kan pussla ihop med Googleträffar och StackOverflow behöver ju inte vara en bra idé |
||||
Magnetfält som ger elektriska strömmar i elektriskt ledande material. I ena läget kortsluter man alla strömmar direkt där de uppstår. I andra så tar man till vara på ström/spänning/energi.
Om du tar bort isoleringen på en del lindningar på en generator så blir det snarlikt _________________ Magnus Thomé |
||||
Någon som verkligen vet får gärna bekräfta men jag tror att regen bara klarar upp till ca 0,3g, därefter behöver energi tillföras för större deccleration.
_________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Min 9 år gamla gamla laddhybrid med 16kW batteri kan köra 60kW regen maximalt. Regen minskar i lägre hastigheter (bla.a. då deccelleration blir högre). såvitt jag förstår är det inte G-kraften som sätter gränsen utan omfomaren och batterierna. En modern batteribil kan säkert svälja betydligt mer. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Magnetbroms för fordon har funnits i många år, men mest för tyngre fordon. Telma retarder är vanligaste systemet och sitter oftast på kardanaxeln. Den är till för att spara på friktionsbromsar och funkar mha virvelströmmar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
En kommentar om racebelägg och bromsdamm. Av en slump så sålde min lokala bilhandlare två av mina gamla bilar samtidigt så jag var och kollade på dom för att se hur de sågv ut efter att någon Annan Haft bilarna i 1-2 år. Båda bilarna var trackday preppade av mig med pfc 331.
Dom av min förvåning då båda bilarna hade helt förstörda fälgar där bromsdammet frätt upp hela fälgbanan. Har aldrig sett nåt liknande! Har de inte tvättat av fälgarna då ordentligt efter bankörning? Är det andra belägg som är lika aggressiva? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Regen funkar typ inte alls med fulladdat batteri, iaf om man inte har toppbuffert i batteriet då batteriet inte kan ta emot höga effekter när det är nästan fulladdat. Men det minskar ju bromsbehovet rejält vid lugn körning.
Angående racebelägg så tycker jag de funkar rätt okej för gatkörning, okej att de behöver nån inbromsning för att börja ta ordentligt men första inbromsningen fungerar om än med högre pedaltryck än varma belägg. Däremot har jag skrikproblem, dock har jag inte plattorna bakom belägget så det kan man ju testa med. Men jag tycker inte PFC08 dammar så farligt eller sliter skivor så farligt. Mätte mina gamla skivor som jag hade kört från 2017-2020 och de var bara slitna nån tiondel. Sen har jag iofs inte kört enormt mycket men några banträffar och endel gata. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Hur skall dom som köpte dina bilar veta att bromsdammet är aggressivt? Det är inte självklart för de som inte har den kunskapen. _________________ Johan B |
||||
Nej det är ju inte så lätt att veta, jag hade bilarna i över ett år och körde ofta på bana och jag såg aldrig någon korrosion på nån av dom. Så jag visste ju inte ens om det själv! Har har haft pfc08 också på andra bilar i många år utan problem. Tycker inte jag varit så noggrann och ofta har det gått nån vecka efter en trackday innan jag tvättat bilen. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Vi körde PFC på våra långloppsbilar och det gick absolut inte att tvätta bort beläggavlagringar på fälgarna, efter race. Aluminiumfälgarna rostade. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tidigare PFC-belägg var riktigt elaka minns jag från tiden med den blåa M3an. Hade fälgar som absolut inte gick att få bort det på utan att slipa ner och lacka om. Men PFC08 har aldrig varit problem med att få bort dammet från för egen del, tvärtom. Har kört PFC08 året runt i flera år
_________________ Magnus Thomé |
||||
Allmänt banåkaforum En expert på internet sa... (bromsbelägg) | << 1, 2, 3 2721 besök totalt |