Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakaxel Escort MK2 Kölnaxel olja mm
1 besök senaste veckan (281 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Har en sådan på min super seven och har en del frågor jag hoppas få hjälp med här

1. Oljeval vid byte, vad är lämpligt. Körs bara sommartid och till 90% på bana och konbana

2. Vart köper man packningar och andra reservdelar till en sån axel?

3. Något speciellt att tänka på vid byte av oljan ? Kända problem eller ställen det läcker från?

4. Vet det är svårt med diffbroms till dessa och jag saknar det. Någon som känner till var man kan köpa det?

Diffklumpen läckte på bana för mig men det var svårt att identifiera vartifrån. Efter tvätt kom läckaget inte tillbaka
men det kan ju bero på att olja tagit slut eller fel oljenivå. Ska ta av locket bak på klumpen och inspektera nu.

Tacksam för svar och tips

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Jag har bara använt 75-140 olja i min stela axlar ( Mustanger och Cortina historic racer ), diffen brukar bli ordentligt varm under ett körpass på bana.
Nu kör jag denna: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&produ . . . .|Viskositet

Förmodligen har du en avluftning med en nippel någonstans på axeln, där brukar det behövas en ordentlig bit slang som pekar uppåt för att förhindra att det stänker ut olja när du pressar på lite, trycket ska ventileras men oljan ska inte orka ut.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Tror att de här passar, men är inte hundra på det men det är väl bara att fråga: https://www.motomobil.com/products/hinterachs-sperrdifferential-deutsc . . . .
https://www.motomobil.com/products/hinterachs-sperrdifferential-deutsc . . . . Har iaf för mig att treliters Caprin hade Atlasaxeln som är grövre, men de mindre tror jag hade Kölnaxeln.

_________________
Kai Anttila
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Tog av locket till diffhuset och tog lite bilder. Olja såg vattenblandad ut hur nu det kan bli så? Troligen inte bytt sedan hedenhös. Kan pluppen på sista bilden vara avluftning möjligen? Det är svårt att återge med bilderna men oljan ser vattenblandad ut. Tänkte köpa någon billig olja och låta snurra runt 10 min på lyften och sedan byta direkt till den rekommenderade. Den ljusbruna färgen på olja är ju kvar på alla drev inne i diffen och kan ju knappast vara bra.









Kan man montera på en grov slang på avluftningen och bara dra uppåt ?

Känner mig som totalt novis på ämnet med bakaxlar och nu är det ju sant också. Beklagar alla enkla frågor

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Japp, det där ser ut som en avluftning, håll koll på om det kommer olja där när du busar.
Jag har haft typ 20 cm slang fäst någonstans i karossen ovanför som avluftning/oljefälla.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Vatten i bakaxeln brukar tyda på att avluftningen inte fungerar som tänkt. Dra en slang/rör upp några centimeter och böj den sen så att den går neråt

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Skruva banåkabil
Bakaxel Escort MK2 Kölnaxel olja mm
1 besök senaste veckan (281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande