Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Tänkte att jag skulle starta en tråd om min bil och bygge, även om det pågått sedan hösten 2019.

Efter att ha provat en del trackdays några år så hade jag insett att det faktiskt var ruskigt kul med bankörning.
Därför beslutade jag mig för att jag skulle ha en bil som var lite mer inriktad på bankörning och som man också skulle ha råd att både köra och reparera.

Hösten 2019 ramlade jag över en SEAT Leon FR från 2008 där tidigare ägare hade kostat på den rejält med quaife diff, coils, värre bromsar, halvbur och skalstolar. Däremot hade man försökt reggbesikta den med halvbur men fått nedslag och därav var det ett av de första man fick börja med. Tanken var att kunna köra till och från bana och även på bana med bilen.

Reggbesiktnigen gick lättare än förväntat och tidigt så hade jag planer på att jag ville ha mer effekt än de ca 330-350 som original motorn höll för. Så jag letade runt lite och fick tag på en närmst identisk motor, men rasad, som jag köpte och tänkte ha för att renovera och bygga med grövre grejer på sidan av bilen.

Sommaren flöt på bra och det hann med att bli en hel del körningar både i Sverige och även en vända till Nürburgring.






Parallellt med körningen så började jag bygga på den nya motorn som jag köpt i delar. X-profil vevstakar från Fcp engineering, kolvar från JE, arp bult och massa annat gott och blandat åkte i motorn.











[/img]

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Under vintern 2020-2021 så åkte motorn i.



Ny downpipe fick byggas då det inte var så mycket som stämde med den gamla.




Som sen lindades för att försöka skydda alla delar runtomkring i motorutrymmet.

_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Spännande!

Helt klart intressant doldis denna bil.
Vad är planen? Gatreggad glass och banpass?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Spännande!

Helt klart intressant doldis denna bil.
Vad är planen? Gatreggad glass och banpass?


Exakt så! Har rivit av alla dekaler under vintern också, så nu ser den inte ut att vara något speciellt alls på lite håll 😁

Har alltid haft en förkärlek för lite "udda" bilar och de flesta runtomkring mig kör BMW, det enda riktiga märket. Så kan man då utmana med en Seat som dessutom har drivning på "fel" hjul så blir det ju bara ännu roligare.

Har beställt ett kw chassi nu också som jag hoppas ska ramla in denna eller nästa vecka. Förhoppningsvis ska man kunna prova den på sviestad på onsdagen om 2,5v 😬

_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Snömannen skrev:
robber skrev:
Spännande!

Helt klart intressant doldis denna bil.
Vad är planen? Gatreggad glass och banpass?


Exakt så! Har rivit av alla dekaler under vintern också, så nu ser den inte ut att vara något speciellt alls på lite håll 😁

Har alltid haft en förkärlek för lite "udda" bilar och de flesta runtomkring mig kör BMW, det enda riktiga märket. Så kan man då utmana med en Seat som dessutom har drivning på "fel" hjul så blir det ju bara ännu roligare.

Har beställt ett kw chassi nu också som jag hoppas ska ramla in denna eller nästa vecka. Förhoppningsvis ska man kunna prova den på sviestad på onsdagen om 2,5v 😬


Får man fråga varför just en FR och inte en Cupra R?

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Snömannen skrev:
robber skrev:
Spännande!

Helt klart intressant doldis denna bil.
Vad är planen? Gatreggad glass och banpass?


Exakt så! Har rivit av alla dekaler under vintern också, så nu ser den inte ut att vara något speciellt alls på lite håll 😁

Har alltid haft en förkärlek för lite "udda" bilar och de flesta runtomkring mig kör BMW, det enda riktiga märket. Så kan man då utmana med en Seat som dessutom har drivning på "fel" hjul så blir det ju bara ännu roligare.

Har beställt ett kw chassi nu också som jag hoppas ska ramla in denna eller nästa vecka. Förhoppningsvis ska man kunna prova den på sviestad på onsdagen om 2,5v 😬


Får man fråga varför just en FR och inte en Cupra R?

/Rob


Smidigast hade ju varit att köpt en sån då motorn håller för mycket mer effekt original.

Nu råkade jag hitta denna till ett bra pris då den hade ett föreläggande för en reggbesiktnig och sen hade den redan quaife diff, halvbur,stolar, bälten och en hel del annat roligt fixat. Sen hade den bara gått 8800mil när jag köpte den då den gått som banbil sedan 2015-2016.

_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Snömannen skrev:
robber skrev:
Snömannen skrev:
robber skrev:
Spännande!

Helt klart intressant doldis denna bil.
Vad är planen? Gatreggad glass och banpass?


Exakt så! Har rivit av alla dekaler under vintern också, så nu ser den inte ut att vara något speciellt alls på lite håll 😁

Har alltid haft en förkärlek för lite "udda" bilar och de flesta runtomkring mig kör BMW, det enda riktiga märket. Så kan man då utmana med en Seat som dessutom har drivning på "fel" hjul så blir det ju bara ännu roligare.

Har beställt ett kw chassi nu också som jag hoppas ska ramla in denna eller nästa vecka. Förhoppningsvis ska man kunna prova den på sviestad på onsdagen om 2,5v 😬


Får man fråga varför just en FR och inte en Cupra R?

/Rob


Smidigast hade ju varit att köpt en sån då motorn håller för mycket mer effekt original.

Nu råkade jag hitta denna till ett bra pris då den hade ett föreläggande för en reggbesiktnig och sen hade den redan quaife diff, halvbur,stolar, bälten och en hel del annat roligt fixat. Sen hade den bara gått 8800mil när jag köpte den då den gått som banbil sedan 2015-2016.


Ahh då är jag med.
Låter mao som att du ändå gjorde rätt val med tanke på vad som ingick.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:


Ahh då är jag med.
Låter mao som att du ändå gjorde rätt val med tanke på vad som ingick.
Jo men jag tror också det blev skapligt. Det visade sig att det var enklare att fixa besiktningen än jag hade förväntat mig också så.

_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Snömannen skrev:
robber skrev:


Ahh då är jag med.
Låter mao som att du ändå gjorde rätt val med tanke på vad som ingick.
Jo men jag tror också det blev skapligt. Det visade sig att det var enklare att fixa besiktningen än jag hade förväntat mig också så.


Sånt är alltid trevligt!

Följde denna också som kanske kan ge dig lite inspiritation? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112697&highlight=leon

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



kul med nån som ger sej på 2.0T

antar att du har koll på wasim i haninge? han har ju en elak cupra också,men tror inte det händer så mkt med den nuförtiden, han har en del motordelar liggandes om du kör fast
berätta mer om motorn, vem mappar den?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
kul med nån som ger sej på 2.0T

antar att du har koll på wasim i haninge? han har ju en elak cupra också,men tror inte det händer så mkt med den nuförtiden, han har en del motordelar liggandes om du kör fast
berätta mer om motorn, vem mappar den?


Jag har hört talas om honom men inte haft någon kontakt med honom.

Mappningen gör revlimit i Grekland och laddet justeras via en greddy profec.
Mappningen är nästan färdig faktiskt, det har dykt upp lite mindre problem längs med vägen, men nu är förhoppningsvis alla motor relaterade problem lösta.

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kul 👍 revlimit är ju erkänt duktiga på dessa maskiner

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
Kul 👍 revlimit är ju erkänt duktiga på dessa maskiner

Japp precis, jag kör fortfarande på basmappen som jag också startade nya motorn på. Det visar ju lite hur duktiga de är. Samma mapp från 0,7bars ladd upp till 2,3bar. Inga korrigeringar har behövts göra förrens nu

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Fortsätter med lite uppdateringar kring vad som hänt bilen då jag skruvat en hel del med den sedan inköp.

Efter att motorn monterades så har större delen av våren spenderats med att fixa diverse mindre fel som dykt upp allt eftersom laddtrycket ökats.

Ganska omgående så dök några mindre oljeläckor upp som visade sig vara packboxar som inte riktigt satt där de skulle.

Vid 1,5bar fick jag problem med att silikonkopplingarna mellan luftfiltret och turbon kollapsade och sögs ihop.

När 2bar passerades så räckte plötsligt inte bränslet till längre, trycket på högtryckssidan sjönk över 5500varv , även fast jag inte borde vara nära gränsen för vad bränslesystemet bör klara av. Efter lite felsökning ihop med Revlimit så visade det sig att det att felet antagligen orsakades av att jag byggt om till den nyare TSI/EA888 motorns rullager till högtryckspumpen, men inte bytt kammnocken som driver högtryckspumpen.
Några snabba mail senare och 2dagar senare så hade jag en ny nock hemma och ytterligare några dagar senare satt den på plats och felet var löst thumbs up






Här kommer ett klipp från hur bilen gick under en av de senaste loggningarna. Den är inte helt färdigmappad då det är lite mindre justeringar som ska göras samt att alla "funktioner" ska läggas in, samt att varvstoppet ska lyftas ytterligare 1000varv.




Snyggade till lite innuti bilen också och skrapade lite asfaltsmattor





Sen fixade jag en lite bättre plats för boost controllern och även oljetrycksmätaren. Fler mätare ska in framöver och det finns gott om plats




[/img]

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Snömannen skrev:
robber skrev:


Ahh då är jag med.
Låter mao som att du ändå gjorde rätt val med tanke på vad som ingick.
Jo men jag tror också det blev skapligt. Det visade sig att det var enklare att fixa besiktningen än jag hade förväntat mig också så.


Sånt är alltid trevligt!

Följde denna också som kanske kan ge dig lite inspiritation? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112697&highlight=leon


Missade ditt inlägg.

Jo jag kollade faktiskt lite på den där. Min bil blir ungefär som den fast värre på alla vis. Bättre bromsar, lättare, värre fjädring, alla bussningar bytta, diffen, mer effekt. Sammanfattningsvis värre och förhoppningsvis snabbare på alla vis
Har en uppsättning bredare framskärmar liggande också, om jag inte får in de fälgar/däck jag tänkt köra med alternativt om jag har fortsatta problem med fästet..

Tror faktiskt att jag såg Cupran nere på ringen i höstas om jag inte minns helt fel..

_________________
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Kul bil! Vad blev det för KW chassie?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Theo skrev:
Kul bil! Vad blev det för KW chassie?

Tack!

Det blev ett clubsport 2-vägs. Sneglade på ett competition först men efter att ha pratat med lite folk som kör med lite olika KW-chassin så blev det ett clubsport.

_________________
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Snömannen skrev:
robber skrev:
Snömannen skrev:
robber skrev:


Ahh då är jag med.
Låter mao som att du ändå gjorde rätt val med tanke på vad som ingick.
Jo men jag tror också det blev skapligt. Det visade sig att det var enklare att fixa besiktningen än jag hade förväntat mig också så.


Sånt är alltid trevligt!

Följde denna också som kanske kan ge dig lite inspiritation? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112697&highlight=leon


Missade ditt inlägg.

Jo jag kollade faktiskt lite på den där. Min bil blir ungefär som den fast värre på alla vis. Bättre bromsar, lättare, värre fjädring, alla bussningar bytta, diffen, mer effekt. Sammanfattningsvis värre och förhoppningsvis snabbare på alla vis
Har en uppsättning bredare framskärmar liggande också, om jag inte får in de fälgar/däck jag tänkt köra med alternativt om jag har fortsatta problem med fästet..

Tror faktiskt att jag såg Cupran nere på ringen i höstas om jag inte minns helt fel..


Det är min gamla bil och tråd ni syftar till.
Jag sålde bilen förra våren och nya ägaren (det var honom du såg vid Ringen i höstas) har gjort de modifieringar bilen krävde för att bli bra. Dvs. nya frambromsar (org är SKIIIIIT) och en riktig diff. Nu är det en riktigt trevlig bil. Nuvarande förare är dock en "Gentlemen driver" som mer njuter av körningen än jagar varvtider.
Lycka till, det går att få dom riktigt snabbba! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
mittmotor skrev:

Det är min gamla bil och tråd ni syftar till.
Jag sålde bilen förra våren och nya ägaren (det var honom du såg vid Ringen i höstas) har gjort de modifieringar bilen krävde för att bli bra. Dvs. nya frambromsar (org är SKIIIIIT) och en riktig diff. Nu är det en riktigt trevlig bil. Nuvarande förare är dock en "Gentlemen driver" som mer njuter av körningen än jagar varvtider.
Lycka till, det går att få dom riktigt snabbba! thumbs up


Jo men precis
Bromsar och diff gör underverk, kan man sen lätta den lite ytterligare så är det nog perfekt.
När jag var ner till ringen i höstas så hade jag runt 260-270hk och det var egentligen helt perfekt då bilen var väldigt lättkörd och gick att kontrollera utan några större bekymmer.

_________________
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Snömannen skrev:
Theo skrev:
Kul bil! Vad blev det för KW chassie?

Tack!

Det blev ett clubsport 2-vägs. Sneglade på ett competition först men efter att ha pratat med lite folk som kör med lite olika KW-chassin så blev det ett clubsport.

Förmodligen ett klokt val! Vad sa folk du pratade med? Jag köpte nämligen ett Competition 2-väg till min Golf, hoppas komma ut lite senare i sommar.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Theo skrev:
Snömannen skrev:
Theo skrev:
Kul bil! Vad blev det för KW chassie?

Tack!

Det blev ett clubsport 2-vägs. Sneglade på ett competition först men efter att ha pratat med lite folk som kör med lite olika KW-chassin så blev det ett clubsport.

Förmodligen ett klokt val! Vad sa folk du pratade med? Jag köpte nämligen ett Competition 2-väg till min Golf, hoppas komma ut lite senare i sommar.


Summerar man vad folk sagt så är competition garanterat inget dåligt val. Men det som fick mig att avstå var att jag fick tipset att competition är klockrent om man har ett team bakom sig som kan hjälpa till och justera in fjädringen. I mitt fall så är jag både team och förare. Förhoppningen är att fokus ska ligga på körningen och inte att behöva skruva in chassit. Sen skulle det vara 8-10v leveranstid på ett competition vilket hade gjort att hela sommaren försvunnit då jag inte fick tummen ur och beställa förrens början av Maj.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande