Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Snömannen skrev:
mittmotor skrev:

Det är min gamla bil och tråd ni syftar till.
Jag sålde bilen förra våren och nya ägaren (det var honom du såg vid Ringen i höstas) har gjort de modifieringar bilen krävde för att bli bra. Dvs. nya frambromsar (org är SKIIIIIT) och en riktig diff. Nu är det en riktigt trevlig bil. Nuvarande förare är dock en "Gentlemen driver" som mer njuter av körningen än jagar varvtider.
Lycka till, det går att få dom riktigt snabbba! thumbs up


Jo men precis
Bromsar och diff gör underverk, kan man sen lätta den lite ytterligare så är det nog perfekt.
När jag var ner till ringen i höstas så hade jag runt 260-270hk och det var egentligen helt perfekt då bilen var väldigt lättkörd och gick att kontrollera utan några större bekymmer.


Jo, de 75-80kg som är urplockade piggade upp bilen och med 330hk så funkar det bra, mer effekt finns det egentligen inte behov av. Som den bilen är nu så är den absolut god för 7:50 tider, kanske något lägre ändå.
Ser man till hur låg ansträngning det varit för att få bilen dit så är det rätt imponerande måste jag säga.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Idag ramlade det in ett paket med lite roliga grejer från Verkline. Förhoppningsvis ska man bli av med alla ljud som uppstår med original subframe när man kör bana när jag bytt till dessa grejer..







_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Gillart men vad är det vi ser?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



robber skrev:
Gillart men vad är det vi ser?


Ser ut som främre subframe,dogbonestag samt lite bärarmar...ish

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
robber skrev:
Gillart men vad är det vi ser?


Ser ut som främre subframe,dogbonestag samt lite bärarmar...ish

Spot on!

Haft problem med att subframen rör på sig och ger ifrån sig massa trista ljud. Så jag köpte ett "centreringskit" förra året som inte gjort någon skillnad alls. Nu spårade det ur lite, i vanlig ordning, så blev det grejer från Verkline med bättre passform direkt och som dessutom ska vara lite lättare och styvare.

_________________
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Snömannen skrev:
Theo skrev:
Snömannen skrev:
Theo skrev:
Kul bil! Vad blev det för KW chassie?

Tack!

Det blev ett clubsport 2-vägs. Sneglade på ett competition först men efter att ha pratat med lite folk som kör med lite olika KW-chassin så blev det ett clubsport.

Förmodligen ett klokt val! Vad sa folk du pratade med? Jag köpte nämligen ett Competition 2-väg till min Golf, hoppas komma ut lite senare i sommar.


Summerar man vad folk sagt så är competition garanterat inget dåligt val. Men det som fick mig att avstå var att jag fick tipset att competition är klockrent om man har ett team bakom sig som kan hjälpa till och justera in fjädringen. I mitt fall så är jag både team och förare. Förhoppningen är att fokus ska ligga på körningen och inte att behöva skruva in chassit. Sen skulle det vara 8-10v leveranstid på ett competition vilket hade gjort att hela sommaren försvunnit då jag inte fick tummen ur och beställa förrens början av Maj.
Tack för svaret. Clubsport låter ju faktiskt perfekt på det sättet..
Jag har ett tvåvägs också och vad svårigheten jämfört med clubsport inställningsmässigt skule vara fattar jag dock inte. Hoppas det funkar för här finns heller inget team bakom

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Det går sällan som man tänkt eller hoppas.

Skulle montera subframen i helgen och logga lite på den nya revisionen som jag gick under veckan, där man höjt varvstoppet till 8000. Det hann bara bli några fullgasningar innan bilen började gå dåligt och ett missljud dök upp.
Ventilkåpan lyftes av och visade sig att det var olika höjd på ventilerna och en vippa var delvis trasig.
Efter att ha lyft av toppen så visar det sig att en avgasventil har varit ner och hälsat på i kolvtoppen och blivit krokig..

Så nu är det bara försöka forska i varför det hände och beställa nya grejer.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare


_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt


Haha fullt så illa är det inte, men lite åt det hållet lutar det.

Tror att en stor del av problemet är att det inte är så många privatpersoner som bygger på dessa och företagen som gör det är givetvis inte alltför sugna på att dela med sig av sin kunskap.

Det lutar åt att spelet mellan ventil/vippa varit lite för stort när man börjat varva lite mer, alternativt problem med hydrauliska lyftarna.

Toppen göra iordning i veckan då jag fått by ventil och jag kommer också shimsa de hydrauliska lyftarna och förhoppningsvis ska det lösa problemet. Likaså kommer jag be min tuner lägga in en hardcut på 7500varv.

Tidigare låg den på 8000 men bara en soft cut där spjället stänger. Jag gjorde någon fullgasrepa där jag försökte prova nls, dvs fullgas växlingar. Tyckte inte det funkade speciellt bra då varvtalet ändå stack iväg, så risken finns att det var det som orsakade skadan då spjället inte hann stänga och begränsa varvtalet. Så jag har ingen aning vad bilen kan ha varvat vid växlingen, motorn är skapligt lättad på roterande massa så den är lättvarvad..

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Mange K skrev:
robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt


Instämmer till fullo.
Blev mycket bytande innan det höll.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Lillen skrev:
Mange K skrev:
robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt


Instämmer till fullo.
Blev mycket bytande innan det höll.

Var du också inblandad i manges bil eller har du byggt något eget?

Det som förvånar mig lite är när man pratar med lite firmor som jobbar med ea113 motorn, som nu kör jag stötte på lite problem och oftast förstår de ingenting. Tex hävdas det att det inte ska vara några problem att varva uppåt 8000 med original ventiler och fjädrar och att det som hände mig inte ska kunna hända ens med originalgrejer och ännu mindre med uppgraderade grejer..

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Snömannen skrev:
Lillen skrev:
Mange K skrev:
robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt


Instämmer till fullo.
Blev mycket bytande innan det höll.

Var du också inblandad i manges bil eller har du byggt något eget?

Det som förvånar mig lite är när man pratar med lite firmor som jobbar med ea113 motorn, som nu kör jag stötte på lite problem och oftast förstår de ingenting. Tex hävdas det att det inte ska vara några problem att varva uppåt 8000 med original ventiler och fjädrar och att det som hände mig inte ska kunna hända ens med originalgrejer och ännu mindre med uppgraderade grejer..


Tror han va insyltad i gasekkes golf på den tiden.
Det rolifa med min e att efter sista versionen jag slog ihop verkar den hålla ihop, iallafall maskinen, den har rullat me 570 hk några år nu med lite mindre strul som spruckna insug,rasade lådor mm

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vad som orsakade problem med min var mest sopparelaterat. Camfollower pajade och skadade en del, sedan så ignorerade ny ägare att fylla tanken med wmi "trots arg röd lampa" och sköt motorn till skrot...
Men annars funkade den bra och gjorde sitt jobb. Var nog inte så våldsamt med mos som folk har idag i den men allt lirade riktigt fin med motor och dsg.
Var ju mkt testgrejor i den från giac och massa med väntan på resultat.
Men jag skulle nog inte åka tfsi igen ändå tror jag.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
gasekke skrev:
Vad som orsakade problem med min var mest sopparelaterat. Camfollower pajade och skadade en del, sedan så ignorerade svagare att fylla tanken med wmi "trots arg röd lampa" och sköt motorn till skrot...
Men annars funkade den bra och gjorde sitt jobb. Var nog inte så våldsamt med mos som folk har idag i den men allt lirade riktigt fin med motor och dsg.
Var ju mkt testgrejor i den från giac och massa med väntan på resultat.
Men jag skulle nog inte åka tfsi igen ändå tror jag.


Nej mest potenta motorn idag om man är insnöad på vag är nog nyaste ea888 gen 3. Klarar 450-500hk utan att öppnas och hyfsat tillförlitlighet. Men då är det en helt annat peng i inköp också. Min bil i inköp, med motorbygget, chassi, bromsar, allt, är ändå billigare än vad jag skulle gett för en standard Cupra 280 eller motsvarande GTI.

Sen lever jag i förhoppningen att när jag löst detta så ska motorn rulla på utan större problem. Om det är önsketänkade eller om det faktiskt kommer bli så, får vi se framöver

Jag kommer ju dock inte köra i närheten av några 570hk som Mange i sin bil utan turbon ska orka med runt 450 på 98 oktan enligt tillverkaren så det blir väl däromkring det kommer ligga.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Mange K skrev:
Snömannen skrev:
Lillen skrev:
Mange K skrev:
robber skrev:
Trist!

Lyckats luska ut vad som gått fel?


det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt


Instämmer till fullo.
Blev mycket bytande innan det höll.

Var du också inblandad i manges bil eller har du byggt något eget?

Det som förvånar mig lite är när man pratar med lite firmor som jobbar med ea113 motorn, som nu kör jag stötte på lite problem och oftast förstår de ingenting. Tex hävdas det att det inte ska vara några problem att varva uppåt 8000 med original ventiler och fjädrar och att det som hände mig inte ska kunna hända ens med originalgrejer och ännu mindre med uppgraderade grejer..


Tror han va insyltad i gasekkes golf på den tiden.
Det rolifa med min e att efter sista versionen jag slog ihop verkar den hålla ihop, iallafall maskinen, den har rullat me 570 hk några år nu med lite mindre strul som spruckna insug,rasade lådor mm


Och jobbade på VAG, sedan var det ju lite andra som byggde på den motor då.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Liten trevlig uppdatering.

Toppen lämnades iväg via bekant och styrningen kontrollerades, den nya ventilen monterades samt lätt slipning av sätet. Sen var toppen färdig. Ny vippa, tryckare, toppackning samt shims har jag också fått så nu är det bara dra ihop allting igen. Det är i stunder som denna jag är tacksam över att jag faktiskt köpte ARP bult rakt igenom..

Fick dessutom en trevlig uppdatering under kvällen och KW chassit jag beställt från Spanien är på väg och kommer antagligen levereras i mitten av nästa vecka. Med lite tur kan jag få ihop motorn och även hela chassit nästa helg thumbs up

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Kom ett paket idag med lite fjädring i.
Målet för helgen är:
-Återmontera hela motor. Det som ska göras är att rengöra blocket, återmontera topp, kammar, grenrör, turbo, tryckrör mm.
-Montera Verkline-delarna
-Montera KW-chassit
-Nya hjullager fram + aluminiumspindlar
-
Optimistiskt? Eller görbart?


_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Optimistiskt men görbart!

Fina bitar

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Optimistiskt men görbart!

Fina bitar


Bästa är att jag också glömt en del som ska göras..
Detta ska också göras:
-Montering av nyare styrservo samt fixa kablaget och kodningen
-Nya krängarna från H&R fram/bak

Så ja.. Det kommer bli några sena kvällar och så får man hoppas att allt går bra, för det gör det ju alltid...

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande