Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SEAT Leon FR 2008 - Snart klar! | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (7719 totalt) |
Jo, de 75-80kg som är urplockade piggade upp bilen och med 330hk så funkar det bra, mer effekt finns det egentligen inte behov av. Som den bilen är nu så är den absolut god för 7:50 tider, kanske något lägre ändå. Ser man till hur låg ansträngning det varit för att få bilen dit så är det rätt imponerande måste jag säga. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Spot on! Haft problem med att subframen rör på sig och ger ifrån sig massa trista ljud. Så jag köpte ett "centreringskit" förra året som inte gjort någon skillnad alls. Nu spårade det ur lite, i vanlig ordning, så blev det grejer från Verkline med bättre passform direkt och som dessutom ska vara lite lättare och styvare. _________________ |
||||||||||
Jag har ett tvåvägs också och vad svårigheten jämfört med clubsport inställningsmässigt skule vara fattar jag dock inte. Hoppas det funkar för här finns heller inget team bakom _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||||||||
Det går sällan som man tänkt eller hoppas.
Skulle montera subframen i helgen och logga lite på den nya revisionen som jag gick under veckan, där man höjt varvstoppet till 8000. Det hann bara bli några fullgasningar innan bilen började gå dåligt och ett missljud dök upp. Ventilkåpan lyftes av och visade sig att det var olika höjd på ventilerna och en vippa var delvis trasig. Efter att ha lyft av toppen så visar det sig att en avgasventil har varit ner och hälsat på i kolvtoppen och blivit krokig.. Så nu är det bara försöka forska i varför det hände och beställa nya grejer. _________________ |
||||||||||
det är en Tfsi, det går troll i dom jävlarna när man ska trimma dom, det har både jag å mina vänner fått erfara när vi försökt _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||
Haha fullt så illa är det inte, men lite åt det hållet lutar det. Tror att en stor del av problemet är att det inte är så många privatpersoner som bygger på dessa och företagen som gör det är givetvis inte alltför sugna på att dela med sig av sin kunskap. Det lutar åt att spelet mellan ventil/vippa varit lite för stort när man börjat varva lite mer, alternativt problem med hydrauliska lyftarna. Toppen göra iordning i veckan då jag fått by ventil och jag kommer också shimsa de hydrauliska lyftarna och förhoppningsvis ska det lösa problemet. Likaså kommer jag be min tuner lägga in en hardcut på 7500varv. Tidigare låg den på 8000 men bara en soft cut där spjället stänger. Jag gjorde någon fullgasrepa där jag försökte prova nls, dvs fullgas växlingar. Tyckte inte det funkade speciellt bra då varvtalet ändå stack iväg, så risken finns att det var det som orsakade skadan då spjället inte hann stänga och begränsa varvtalet. Så jag har ingen aning vad bilen kan ha varvat vid växlingen, motorn är skapligt lättad på roterande massa så den är lättvarvad.. _________________ |
||||||||||
Instämmer till fullo. Blev mycket bytande innan det höll. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Var du också inblandad i manges bil eller har du byggt något eget? Det som förvånar mig lite är när man pratar med lite firmor som jobbar med ea113 motorn, som nu kör jag stötte på lite problem och oftast förstår de ingenting. Tex hävdas det att det inte ska vara några problem att varva uppåt 8000 med original ventiler och fjädrar och att det som hände mig inte ska kunna hända ens med originalgrejer och ännu mindre med uppgraderade grejer.. _________________ |
||||||||||
Tror han va insyltad i gasekkes golf på den tiden. Det rolifa med min e att efter sista versionen jag slog ihop verkar den hålla ihop, iallafall maskinen, den har rullat me 570 hk några år nu med lite mindre strul som spruckna insug,rasade lådor mm _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||
Vad som orsakade problem med min var mest sopparelaterat. Camfollower pajade och skadade en del, sedan så ignorerade ny ägare att fylla tanken med wmi "trots arg röd lampa" och sköt motorn till skrot...
Men annars funkade den bra och gjorde sitt jobb. Var nog inte så våldsamt med mos som folk har idag i den men allt lirade riktigt fin med motor och dsg. Var ju mkt testgrejor i den från giac och massa med väntan på resultat. Men jag skulle nog inte åka tfsi igen ändå tror jag. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||||||
Nej mest potenta motorn idag om man är insnöad på vag är nog nyaste ea888 gen 3. Klarar 450-500hk utan att öppnas och hyfsat tillförlitlighet. Men då är det en helt annat peng i inköp också. Min bil i inköp, med motorbygget, chassi, bromsar, allt, är ändå billigare än vad jag skulle gett för en standard Cupra 280 eller motsvarande GTI. Sen lever jag i förhoppningen att när jag löst detta så ska motorn rulla på utan större problem. Om det är önsketänkade eller om det faktiskt kommer bli så, får vi se framöver Jag kommer ju dock inte köra i närheten av några 570hk som Mange i sin bil utan turbon ska orka med runt 450 på 98 oktan enligt tillverkaren så det blir väl däromkring det kommer ligga. _________________ |
||||||||||
Och jobbade på VAG, sedan var det ju lite andra som byggde på den motor då. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Liten trevlig uppdatering.
Toppen lämnades iväg via bekant och styrningen kontrollerades, den nya ventilen monterades samt lätt slipning av sätet. Sen var toppen färdig. Ny vippa, tryckare, toppackning samt shims har jag också fått så nu är det bara dra ihop allting igen. Det är i stunder som denna jag är tacksam över att jag faktiskt köpte ARP bult rakt igenom.. Fick dessutom en trevlig uppdatering under kvällen och KW chassit jag beställt från Spanien är på väg och kommer antagligen levereras i mitten av nästa vecka. Med lite tur kan jag få ihop motorn och även hela chassit nästa helg _________________ |
||||||||||
Kom ett paket idag med lite fjädring i.
Målet för helgen är: -Återmontera hela motor. Det som ska göras är att rengöra blocket, återmontera topp, kammar, grenrör, turbo, tryckrör mm. -Montera Verkline-delarna -Montera KW-chassit -Nya hjullager fram + aluminiumspindlar - Optimistiskt? Eller görbart? _________________ |
||||||||||
Bästa är att jag också glömt en del som ska göras.. Detta ska också göras: -Montering av nyare styrservo samt fixa kablaget och kodningen -Nya krängarna från H&R fram/bak Så ja.. Det kommer bli några sena kvällar och så får man hoppas att allt går bra, för det gör det ju alltid... _________________ |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar SEAT Leon FR 2008 - Snart klar! | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (7719 totalt) |