Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7729 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Blev en del skruvande i helgen som var och även premiärkörning för bilen på bana för iår.
Pga regnet så blev det eftermiddagspasset på Mantorp, vilket blev helt perfekt då första passen var med blöt bana och senare under dagen torkade det upp.

Första varven/passen blev väldigt försiktiga för att se att det inte var något stort/konstigt som var löst eller andra problem för att mot slutet öka tempot lite. Totalt sett gick premiären mycket bra. Körde på "fel" däck, cup 2or, mot vad jag tänkt köra och bara runt 1,5bars laddttryck mot slutet av dagen.

Hann ändå med att sätta nytt PB på Mantorp med endast 2varv med högre tempo, snabbaste varvet landade på 1.34,8. Vilket jag ändå tror det skulle gå att kapa 2-3sekunder från relativt enkelt bara genom att köra några fler attackvarv och få in lite mer vana med bilen och komma igång med körningen.. Det var ändå premiärkörning med både bilen och för mig..

Tyvärr finns knakandet kvar och alla bultar är kontrollerade före/efter körningen utan att något behövts dragits åt..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
En fundering kring uniballs, ska de smörjas och då med vad?
Försökte få lite klarhet i det men inte ens tillverkaren av länkarmarna vill svara på hur man bör göra..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Blev en tur till Linköping och lite skruvande.
Återmonterade vanliga stolarna och besiktade bilen, inga anmärkningar så nu går den 14mån till.
Körning på sviestad på söndag och förhoppningsvis Mantorp på måndag om allt funkar!


_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Liten rapport från dagens körning på sviestad.

Dagen bjöd på både sol och rejäla regnskurar.
Fick testa bilen lite och skruvade lite på laddtrycket för att försöka hitta en lagom nivå där det fanns fäste.

Hade lite problem under dagen med rusande laddtryck efter att slangarna och kopplingarna till wastegate smälte...
Till slut fick jag avbryta körningen i förtid efter att ha försökt fixa och byta ut kopplingarna/slangarna 2ggr och det ändå blev för mycket värme..

Blev lite mindre saker att fixa i garaget under kvällen, men inga enorma saker. Nytt pb (1,04,04)på sviestad blev det också, även fast det var första körningen för iår och det inte blev många varv i torrt väglag.

Mantorp imorgon!

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Kort rapport från dagens track monday körning på Mantorp.

Då väderleksrapporten visade fint väder så valde jag igår att lägga på fälgarna med de nya AR-1orna.
Bilen funkade ganska okej, hade lite problem med att köra högt laddtryck så fick nöja mig med ca 1.5-1,6bar.
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Lägga upp loggen här på Rejsa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lägga upp loggen här på Rejsa?

Absolut, fixar!

Edit: Uppladdat

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Någonstans så känns det ganska skönt att faktiskt bilen levererar, även om den är långt ifrån "färdig" då det finns en hel del mindre saker att fixa för att den ska vara utan fel i nuvarande spec. Speciellt efter krokig ventil, motorbrand och div andra tråkiga fel..

Nu ska man bara lösa sista missljuden i framvagnen, oljeläckaget från oljereturen från turbon och se till att man kan nyttja de sista 50-100hk som bör finnas att tillgå...

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Snömannen skrev:
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..


Skaplig sänkning, bra jobbat!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Bra tid både på sviestad och Mantorp! Hur mycket effekt har du nu ungefär?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
iqbad skrev:
Bra tid både på sviestad och Mantorp! Hur mycket effekt har du nu ungefär?

Tackar!
På sviestad skulle jag tro att jag hade runt 400, dock hade jag lite smalare däck och cup 2 då och saknade totalt fäste på 2an ut på bägge raksträckorna. Gick jag ut på 3an så hamnade jag på för lågt varvtal så där fanns det inget laddtryck..
Så tiden på sviestad skulle nog gå att kapa en del bara om jag kör med ar-1orna.

Angående däcken så körde jag 235/35-19 cup 2 på sviestad och på Mantorp Nankang Ar-1 255/35-18 fram och 235/40-18 bak.

På Mantorp skulle jag uppskatta det till runt 380, strax under 400hk.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
SixPs skrev:
Snömannen skrev:
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..


Skaplig sänkning, bra jobbat!


Tackar! Riktigt kul att du kom ner och körde på sviestad och att vi hann med några torra varv innan regnet kom

_________________
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Snömannen skrev:
Kort rapport från dagens track monday körning på Mantorp.

Då väderleksrapporten visade fint väder så valde jag igår att lägga på fälgarna med de nya AR-1orna.
Bilen funkade ganska okej, hade lite problem med att köra högt laddtryck så fick nöja mig med ca 1.5-1,6bar.
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..


Tänkte skiva efter förra repan att du kommer köra under 1,30 på Mantorp men lät bli
Bra jobbat. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
mittmotor skrev:
Snömannen skrev:
Kort rapport från dagens track monday körning på Mantorp.

Då väderleksrapporten visade fint väder så valde jag igår att lägga på fälgarna med de nya AR-1orna.
Bilen funkade ganska okej, hade lite problem med att köra högt laddtryck så fick nöja mig med ca 1.5-1,6bar.
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..


Tänkte skiva efter förra repan att du kommer köra under 1,30 på Mantorp men lät bli
Bra jobbat. thumbs up


Tack!

Innan körningen på Mantorp så drömde jag lite om att ha <1.33 som mål för året och <1.30 för 2022. Helt plötsligt var man redan under 1.30... Hade aldrig trott att det skulle vara möjligt att komma ner på dessa tider, dessutom är det långt ifrån ett bra varv..
2020 gick bilen ca 8-10 trackdays och ett gäng varv på ringen. Snabbaste varvet på Mantorp blev ca 1.35,7 och då var jag bra mycket mer "varm i kläderna" än vad jag är nu. Pga alla problem så har det blivit 3 track days i år, varav 2st på Mantorp. Så mer tid ska absolut kapas, även om jag inte ens trodde jag eller bilen var kapabla till <1.30 tider

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



fin tid, var har du för toppfart på rakan?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Babbe skrev:
fin tid, var har du för toppfart på rakan?

Tackar!

214km/h enligt loggen. Dock fegar jag och bromsar vid 200m för att "kolla" att bromsarna funkar för att sen släppa och rulla till 100m, bromsa mer, rulla lite till och sen ge mig in i kurvan...

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare



Klippte ihop snabbaste varvet, tycker det ser riktigt risigt ut nu när man kollar på videon..
Fördelen är att det bör finnas en del tid att hitta genom att bara skärpa till sig [/youtube][/fbvideo]

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Bra klipp i den kärran!
Grattis till sub 1.30

_________________
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Under 1.30 är snabbt. Vad körde du för effekt och däck?

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Mange skrev:
Under 1.30 är snabbt. Vad körde du för effekt och däck?



Gissar på strax under 400hk på 1.29-varvet, blev ifrån åkt av gt3 med 475hk och pdk på långrakan men höll ganska jämt med en ny Golf R med dsg, dock körde jag lite lägre ladd och med passagerare när jag körde "med" golfen.
Laddade ca 1,6 om jag minns rätt på 1.29-varvet, bör kunna köra lite över 2bar när allt är klart. Så det bör finnas lite mer effekt att hämta.
Däcken var nankang ar-1.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
Bra klipp i den kärran!
Grattis till sub 1.30

Tackar! Trodde aldrig jag skulle komma ner på såna tider faktiskt, har legat runt 1,36-tider med tidigare bilar och dessutom har jag inte kört i princip något alls detta år

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7729 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande