Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (7720 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Snömannen skrev:
Mange skrev:
Under 1.30 är snabbt. Vad körde du för effekt och däck?



Gissar på strax under 400hk på 1.29-varvet, blev ifrån åkt av gt3 med 475hk och pdk på långrakan men höll ganska jämt med en ny Golf R med dsg, dock körde jag lite lägre ladd och med passagerare när jag körde "med" golfen.
Laddade ca 1,6 om jag minns rätt på 1.29-varvet, bör kunna köra lite över 2bar när allt är klart. Så det bör finnas lite mer effekt att hämta.
Däcken var nankang ar-1.


Intressant!, Ja Ren har nog en 340hk original, så kanske går hyffsat jämnt i fart.....däremot borde R vara rätt mkt tyngre fast du hade passagerare. Ska försöka få på R däck på min, är en galen skillnad i kurvhastighet med bara gatdäck mot Rdäck som jag använt tidigare...


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange skrev:
Snömannen skrev:
Mange skrev:
Under 1.30 är snabbt. Vad körde du för effekt och däck?



Gissar på strax under 400hk på 1.29-varvet, blev ifrån åkt av gt3 med 475hk och pdk på långrakan men höll ganska jämt med en ny Golf R med dsg, dock körde jag lite lägre ladd och med passagerare när jag körde "med" golfen.
Laddade ca 1,6 om jag minns rätt på 1.29-varvet, bör kunna köra lite över 2bar när allt är klart. Så det bör finnas lite mer effekt att hämta.
Däcken var nankang ar-1.


Intressant!, Ja Ren har nog en 340hk original, så kanske går hyffsat jämnt i fart.....däremot borde R vara rätt mkt tyngre fast du hade passagerare. Ska försöka få på R däck på min, är en galen skillnad i kurvhastighet med bara gatdäck mot Rdäck som jag använt tidigare...



Man kan tycka att min borde vara lättare, men den vägde in på 1450kg vid reggbesiktningen med förare och full tank. Nu har jag lättat den kanske 30-40kg mot reggbes, men istället petat i 100kg passagerare. Så min bil vägde nog runt 1500 med passagerare, en ny golf R väger väl inte så långt ifrån det?
Jag körde med lite lägre ladd bör jag hade passagerare, skulle gissa på 350-370hk någonstans, sen får man inte glömma att jag kör manuell låda

_________________
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Snömannen skrev:
mittmotor skrev:
Snömannen skrev:
Kort rapport från dagens track monday körning på Mantorp.

Då väderleksrapporten visade fint väder så valde jag igår att lägga på fälgarna med de nya AR-1orna.
Bilen funkade ganska okej, hade lite problem med att köra högt laddtryck så fick nöja mig med ca 1.5-1,6bar.
Lyckades ändå sänka mitt personliga rekord på Mantorp från 1,34.8 till 1,29,34.
Efter att ha kollat lite på loggar och video så verkar det finns "gott om" tid att spara, det tvekas med växlingar, bromsningar och rattande på tok för ofta.. Får man dessutom bilen att gå helt som den ska så borde man kunna plocka ytterligare tid..


Tänkte skiva efter förra repan att du kommer köra under 1,30 på Mantorp men lät bli
Bra jobbat. thumbs up


Tack!

Innan körningen på Mantorp så drömde jag lite om att ha <1.33 som mål för året och <1.30 för 2022. Helt plötsligt var man redan under 1.30... Hade aldrig trott att det skulle vara möjligt att komma ner på dessa tider, dessutom är det långt ifrån ett bra varv..
2020 gick bilen ca 8-10 trackdays och ett gäng varv på ringen. Snabbaste varvet på Mantorp blev ca 1.35,7 och då var jag bra mycket mer "varm i kläderna" än vad jag är nu. Pga alla problem så har det blivit 3 track days i år, varav 2st på Mantorp. Så mer tid ska absolut kapas, även om jag inte ens trodde jag eller bilen var kapabla till <1.30 tider


Alltid kul att nå målen innan det är tänkt.
Tror säkert ni har minst 1,28 tider i er (du och bilen alltså) när ni finslipat lite på spårval och kunnat nöta lite.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Snömannen skrev:
Mange skrev:
Snömannen skrev:
Mange skrev:
Under 1.30 är snabbt. Vad körde du för effekt och däck?



Gissar på strax under 400hk på 1.29-varvet, blev ifrån åkt av gt3 med 475hk och pdk på långrakan men höll ganska jämt med en ny Golf R med dsg, dock körde jag lite lägre ladd och med passagerare när jag körde "med" golfen.
Laddade ca 1,6 om jag minns rätt på 1.29-varvet, bör kunna köra lite över 2bar när allt är klart. Så det bör finnas lite mer effekt att hämta.
Däcken var nankang ar-1.


Intressant!, Ja Ren har nog en 340hk original, så kanske går hyffsat jämnt i fart.....däremot borde R vara rätt mkt tyngre fast du hade passagerare. Ska försöka få på R däck på min, är en galen skillnad i kurvhastighet med bara gatdäck mot Rdäck som jag använt tidigare...



Man kan tycka att min borde vara lättare, men den vägde in på 1450kg vid reggbesiktningen med förare och full tank. Nu har jag lättat den kanske 30-40kg mot reggbes, men istället petat i 100kg passagerare. Så min bil vägde nog runt 1500 med passagerare, en ny golf R väger väl inte så långt ifrån det?
Jag körde med lite lägre ladd bör jag hade passagerare, skulle gissa på 350-370hk någonstans, sen får man inte glömma att jag kör manuell låda


Ja skiljer nog bara 100kg då tror jag, 1590 tjänstevikt en R. Däremot så går nya R galet jämnt med 350-400hk bilar. Körde 804m event med min, och körde blandannat exakt jämnt med EvoX med 400hk ändå upp till 230+...... Så R är konstigt snabb för så lite effekt...

Satte för övrigt en 4,22 till 60mph igår med Dragy...där VW konstigt nog säger 4,8..


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Det har ramlat in lite delar som jag tänkt montera innan nästa körning och som förhoppningsvis löser några av de mindre problemen som jag upptäckt med bilen.
Planen är att köra kommande helg på Mantorp och det kommer nog bli säsongens sista körning för min del. Om vädret är okej och allt funkar så hoppas jag fila ytterligare på tiden.

-Ny packning och pinnbult+mutter till oljereturen till turbon så det fuktar lite där nu.
-Nya stift som jag ska justera gapet på. En chansning men hoppas på att det gör så jag kan ladda lite mer. Gissningsvis gör det ingen skillnad men det är enkelt att prova.




Sen har jag börjat göra lite planer för vintern
-Metanol/vatten insprut ska monteras för att få lite mer kylning
-Ny kylare för att slippa plastgavlarna och för att original är 13år gammal
-Nya kylarslangar i förebyggande syfte

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Har hänt en del sen sist men varit dålig på att uppdatera..

Sista körningen på Mantorp i 5100's regi var "Gatebil's" helgen och den kantades egentligen av problem. Först hade jag problem med att oljereturen fuktade lite olja och mitt packningsbyte blev kantrat av att butiken jag beställde packning ifrån skickade fel grejer.. Men efter lite fixande löste även det sig.
Dag 2 var oljebekymret löst men istället så upptäckte jag att jag fick in rök i kupen under körning.. Efter att ha uteslutit brand/eld så visade det sig att de bredare däcken antagligen flexar så de tar i fjäderbenen och röken jag fick in i kupen var helt enkelt däckrök.

Så på vinterns att göra lista:

-Montera nya skivor fram
-Nya PBS belägg runtom
-Tillverka ny chargepipe
-Montera metanolinsprutning
-Montera ny Mishimoto kylare och kylarslangar
-Göra något åt all värme kring turbo och grenrör, kommer antagligen lindas.

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



är det BKR7 stift du kör? jag körde 7or, när jag testade 8or blev maskin sinnessjukt svårtstartad

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
är det BKR7 stift du kör? jag körde 7or, när jag testade 8or blev maskin sinnessjukt svårtstartad


Japp stämmer bra, verkar som att BKR7EIX rekommenderas till allt från steg 1 till 3 så det är vad jag kört än så länge.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Har hänt en del saker men inget stort då jag nu har 23mil enkel resa till garaget..

Nya kylaren monterades




Gamla bromsarna plockades bort och byttes ut mot nya, var nog dags där för ett byte...





_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Här kommer ytterligare en liten uppdatering.


Kylaren fick en bättre beg fläkt då jag lyckats knäcka ett blad på den gamla vid demonteringen av tryckröret.




Bromsoken fick lite färg, dock fel färg då mekster skickade fel och inte svarar... Samt en ny uppsättning PBS belägg som ska provas nästa säsong.


Grenröret har demonterats och monterats och jag gjorde ett försök i att försöka Linda med avgasbandage, vilket gick sådär och turbons avgassidan får sig en turbomössa



Sen hittade jag en tidigate okänd skada från branden lite tidigare här i tråden, som hände i somras.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Pga tidsbrist har det inte hänt så mycket med bilen sedan säsongens första körning på 5100 i April.

Men tänkte att jag skulle se över missljuden i framvagnen för någon vecka sen.
Efter att ha plockat ner hela framvagnen så visade det sig att bärarmarna från verkline inte gillade varken krängaren från H&R eller spindlarna i aluminium, det hade tagit i rejält lite överallt..

Så igår återmonterade jag original krängare fram, ihop med original bärarmar med polyuretan bussningar och nu tar det inte i någonstans. Förhoppningen var att kunna köra på LMS körning den 10e på sviestad. Tanken var att hjulinställning skule göras idag, men efter att jag noterat ihop bilen igen och skulle ta en provkörning så började bilen plötsligt blåryka väldigt vid gaspådrag...
Snabb felsökning och koll ger att nog turbon har gett upp, och där var säsongen 2022 slut för min del


Har någon här haft erfarenhet av kullagrade turboaggregat och hur känsliga de är med ingående oljetryck? Likaså hur stor oljeretur man egentligen bör ha?
Har kört med medföljande oljerestriktor och en 14mm oljeretur ner i tråget.
Inser nu att jag borde ha mätt trycket efter restriktorn, men tyvärr gjordes det aldrig..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
En flytt senare så har jag numera bara 15min till garaget istället för 2,5timme, gör underverk för motivationen och gör att det är helt klart lättare att få ordning på bilen.

Här kommer en liten uppdatering på vad som har hänt sen sist.
- Turbon skickades iväg på genomgång och man hittade inga fel. Orsaken till att den tryckte ur sig olja var antagligen för högt oljetryck in i den kullagrade turbon. Turbon är numera återmonterad på bilen.
- För att lösa problemet med för högt oljetryck in i turbon så monterades en oljetrycksregulator innan turbon.
- Ny oljeretur har tillverkats och monterats för att se till att original packning går att använda, för att minska risken för oljeläckage från själva ledningen.
- Rensat bort den sista asfaltsmattan innuti, lite rester är kvar och detta behöver göras innan passagerarstolen monteras i.
- Verkline bärarmarna har demonterats och original med polyuretan har monterats. Hade bekymmer med Verklines grejer tog i andra saker i framvagnen vilket skapade missljud.
- Återmonterat original krängare fram pga samma anledning som ovan. H&R krängaren ville inte alls lira ihop med Verkline's framvagn och det nya styrservot.

Planer för säsongen finns men då jag köpte något som fungerade direkt så är det inte direkt hög prio på Leonen.
Dessutom lånade bromsarna från denna till den andra bilen..
Men tanken är att göra en hjulinställning inom kort och att få bilen besiktad och godkänd till sommaren och sen köra lite med den för att se att allt funkar som det är tänkt och det inte finns några konstiga ljud under körning.

Går lite i tankarna att avyttra denna bil, men då marknaden ser ut som den gör så vet jag inte om den kommer gå att sälja komplett eller om det är enklare att sälja hela bilen i delar..
Därav känns det lite vanskligt att lägga massa timmar på att skruva iordning det sista..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Liten uppdatering från senast.
Såhär blev det ombyggda insugsröret nu med port för vevhusventilationen från catchcanen. Har nu kört bilen en del och nu verkar problemet med oljeläckage via turbon vara borta. Finns inga tecken eller spår av olja på turbon längre.


Var in och ordnade med en hjulinställning efter allt jobb i vintras och fick allt injusterat i måndags. I tisdags blev bilen besiktad, utan anmärkning så nu gör den resten av säsongen och nästa!


En liten morgonbild på hur den ser ut idag.. Ska försöka få lite tid i nästa vecka för att göra en ordentlig tvätt av den..
[/img]

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (7720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande