Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 snart till salu!
1709 besök totalt
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare


Efter att ha läst och kikat väldigt många timmar här på Rejsa så känns det som dags att äntligen starta en egen tråd!

Jag är helt grön inom Porsche, hade inte ens suttit i en, än mindre kört en, innan den här bilen. Har blivit varse om vad vissa delar kostar, på sina håll är det svindlande när man kommer från att ha skruvat med BMW/Volvo mm innan.

Bilen är en Porsche 944 från 1984 som har blivit av med 160hk motorn och fått en 968-motor istället, lätt bil och ~240hk är förbannat roligt!
Chassiet är stort sett original, dock stötdämpare från en 944 turbo i bak.
Federal 595-däck sitter på.
Har ingen direkt plan för bilen utan tanken är att förbättra lite här och där köra småvägar, bana, konbana och dit det finns glass!
Bilen har har och kommer modifieras vidare, hade jag velat ha en utställningsbil så hade det funnits bättre bilar, den här är i perfekt bus-skick!

Lite historia om hur det blev som det blev:

Efter nyligen blivit både med hus och barn så insåg jag att jag varken kommer ha tid eller råd med en projektbil. Hade inte tänkt sälja min dåvarande glassätarbil, en BMW E46 330ci, men hittade en köpes-annons på Facebook som passade rätt bra överens med min bil. Så jag sköt iväg ett meddelande och rätt var det var så var bilen såld och garaget tomt!

Största skräcken var att garaget skulle fyllas upp med gräsklippare, cyklar och allt annat som tar väldigt mycket plats i ett 25kvm litet enbilsgarage som man vill använda till mer än bara trycka in prylar i. Med det i bakhuvudet och kontot lite påfyllt av bmw-pengar så gjorde jag det som alla som har lite plats över och begränsat med ledig tid borde göra. Jag la ut en annons här på Rejsa om att köpa ett nytt projekt!

Hade sett en annons på en annan 944 något halvår tidigare och där någonstans började jag fundera på att det vore kul att ha en sån någon gång framöver

Även denna gång gick det lite fortare än väntat, fick svar med en bil som verkade väldigt intressant! Några veckor senare och 40 lugna mil dit och 40 högljudda mil hem så stod det en ny bil i garaget. Denna gång en svart coupé från Tyskland, verkar vara ett genomgående tema..

Bild på min gamla 330

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Något av det första jag gjorde när bilen hade kommit hem var att beställa nya remmar och ett nytt avgassystem.
Remmarna hade vissserligen bara gått 5-600mil men de var ifrån 2012 så det var lika bra att vara på den säkra sidan och byta dem! Har inte bytt kamrem sen på min första bil, ca 10år sen men det fick fint! Var lite pill att få balansremmen rätt men det gick bra till slut. Skulle ljuga om jag sa att jag inte var lite nervös när den skulle startas för första gången efteråt men det var inga konstigheter! Fick släppa lite på spänningen på balansremmen, annars var det lugnt.

Det nya avgasröret fick bli en sportsystem från Dansk, 2.5" och två ljuddämpare. Klart trevligare ljud i det är det 3" systemet som satt på bilen från början. Det lät otroligt mycket och var faktiskt rätt hemskt att åka med längre sträckor med lite högre fart än 90km/h Kanske tappade lite effekt (kanske?) men det man tjänar på att slippa ha öronproppar gör det hela värt! Plus att det går att smita under banornas 95db krav, får vi hoppas!




_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul med en biltråd! Skulle rekommendera att åtminstone sätta dit en komplett uppsättning dämpare av sportigare slag, men du kanske har lite planer där? Det gör hur som helst väldigt stor skillnad för den upplevda skillnaden bakom ratten. lär va riktigt kul med den motorn i en tidig 944!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul med en biltråd! Skulle rekommendera att åtminstone sätta dit en komplett uppsättning dämpare av sportigare slag, men du kanske har lite planer där? Det gör hur som helst väldigt stor skillnad för den upplevda skillnaden bakom ratten. lär va riktigt kul med den motorn i en tidig 944!


Det var dags att göra en ordentlig tråd och inte bara vara på Instagram och lägga upp bilder
Tanken är att köpa en uppsättning gaz-coilovers, tar man för det enklare kittet så är det ju nästan samma pengar som att köpa bara Bilstein-dämpare.
Är dock inte så sugen på att plocka bort torsionstavarna så de blir nog kvar, och sen bara bättre dämpare i bak!

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Trevlig bil.
Ja lägga pengar på lite bättre delar tjänar du på i längden om du har tänkt att köra bana med den.

Min är faktiskt att köra..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
chrix74 skrev:
Trevlig bil.
Ja lägga pengar på lite bättre delar tjänar du på i längden om du har tänkt att köra bana med den.

Min är faktiskt att köra..


Absolut, urvalet av coilovers till en tidig 944 med stålbärarmar ser ut att vara väldigt begränsat dock! Enda jag hittat är GAZ och Ceika, gaz har man ju hört talas om iaf!

Ja din bil ser ut att gå riktigt fint! Vad har du för dämpare på den?

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
En grej som inte var superhet på bilen var huvöppningen..Lite mycket Ernst för min smak, visst det funkade men att slå i wiren och rundstaven när man ska trycka ner kopplingen var inte allt för skoj!
Lite nya delar från Rosepassion så blev det ordning på torpet



_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Fälgarna på bilen var lackade med plastidip och däcken var från 2004 och 2006, ingen toppenkombination. Velande fram och tillbaka om jag skulle spruta på mer gummifärg eller lacka dom på riktigt..
Började pilla bort gummifärgen för hand men insåg snabbt att det var ohyggligt tråkigt och skulle vara svårt att få bort allt för att kunna lacka dom själv.

Slutade med att jag lämnade in dem på blästring och lack, värt varenda öre! Tycker det blev ett riktigt lyft
Hittade även ett par Federal rsr-däck på facebook marketplace, helt oanvända och bara ett halvår gamla. Har läst mycket blandat om federaldäcken men de får duga att börja med





_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



gyllee skrev:
chrix74 skrev:
Trevlig bil.
Ja lägga pengar på lite bättre delar tjänar du på i längden om du har tänkt att köra bana med den.

Min är faktiskt att köra..


Absolut, urvalet av coilovers till en tidig 944 med stålbärarmar ser ut att vara väldigt begränsat dock! Enda jag hittat är GAZ och Ceika, gaz har man ju hört talas om iaf!

Ja din bil ser ut att gå riktigt fint! Vad har du för dämpare på den?


Jag har Öhlins på min.
Lite ombyggda för att passa

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Första ordentliga provturen blev i april, en vända på Slingerbulten, bara några grader varmt och några snöflingor i luften. Lite kyligt i en bil utan värme men det gick fint, skönt att slippa motorcyklarna på vägen

En kompis åkte med i sin Evo X, två väldigt olika bilar. Den ena fullproppad med teknik och smarta system och den andra har inte ens abs. Men vi hade lika kul ändå!

Efteråt kollade sonen in däcken och allt såg bra ut tyckte han

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Efter en del knepiga vibrationer i bilen misstänkte jag att det var dags att byta ut motorkuddarna, det var många på facebook om att man måste köpa motorkuddar från Porsche om man inte vill byta dem snart igen. Trots det köpte jag Meyle-kuddar, om de håller eller ej får visa sig framöver..



När jag fick loss dem så hade kudden på avgassidan delat på sig och sjunkit ihop någon cm, verkar som att det satte mycket belastning på grenröret så det sprack.. nåväl lite efter lite svetsning så var det problemet ur världen.



För att komma åt motorkudden på insugssidan så var jag tvungen att plocka loss insuget, insuget som förövrigt är så stort så det skulle kunna ha ett eget postnummer!


_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Det dök upp ett par fina Recaro-stolar till salu här på Rejsa, tänkte att ett par vettiga stolar vill jag ha! Efter lite velande så slog jag till, enda nackdelen var att de fanns i Skellefteå. Frakten löstes väldigt bra av säljaren, stort tack för det!

Hade beställt en till likadan Mirco RTS-stol som jag hade, via en webshop i Slovakien. Det gick att betala med PayPal och den var lite över en tusing billigare än i Sverige, plus att frakten skulle typ 200kr jämfört med 6-700kr att skicka samma stol inom Sverige. Tänkte att man är lite säker när man betalar med PayPal så jag testade!
Efter de utlovade 6 veckornas leveranstid hörde jag av mig till dem och frågade ifall stolen var på gång, visade sig att den inte ens hade tillverkats.. Tomt i lagret och covid-strul hos tillverkaren.
Men som tur var dök recarostolarna upp här på rejsa. Avbeställde Mircostolen och fick pengarna tillbaka, skönt att det löste sig till det bättre!

Shoppade sidofästen och sliders, med idén om att det vore kul att ha stolen justerbar så andra också kan testa på bilen. Monterade de fina recaro-slidersen i bilen, som hör och häpna, passade direkt i bilens fästpunkter!
Glad över att allting passade skruvade jag i stolen och hoppade in.
Det var inte ens nära att kunna funka, alldeles för nära ratten och pedalerna trots att stolen var längst bak Plus att det var bara millimetrar ifrån att huvudet tog i taket, inte en chans att det skulle funka med hjälm.

Besviken fick jag plocka ur att igen och börja klura ut någon annan lösning, var inne på att kapa bort och sänka fästena i bilen men drar mig lite för att kapa sönder för mycket.
Allt landade i ett par plattjärn med ett par hål i, inte den mest exotiska lösningen men det funkar. Stolen sitter fast och hjälmen går fritt från taket

Fick dock skaffa en 30mm spacer till ratten så det gick att koppla och bromsa utan att slå knäna i ratten.. alltid är det något

Sakta men säkert blir det lite mera ordning på bilen!




_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Saker förändras och det verkar som att 944-kapitlet kommer bli kort. Planen är att fixa lite småsaker och sen lägga ut bilen till försäljning. Om det är någon som är intresserad nu, skjut iväg ett meddelande!

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 snart till salu!
1709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande