Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (4331 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har haft ett problem under lång tid att min bil låter MYCKET mera inuti bilen än vad den låter utanför.

Alltså det blir som en resonanslåda i bilen, har provat att dra ut slutrören lite längre bakom bakstötfångaren men det hjälper inte.

Har ju länsat all ljuddämpning i bilen för att få ner vikten och vill ju inte tynga ner den igen, så undrar om det finns något effektivt att dämpa med men som inte väger en massa kg, vill alltså inte limma tunga asfaltsmattor utan söker något lätt..

Funderar dels på om att sätta stor tjock matta på baksidan av ryggstöd och hatthyllan, sen kanske sätta något antigen i bagaget eller under bilen runt bakre avgassystemet, typ runt reservhjuls balja osv.

Några tips?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Har tyvärr ingen större erfarenhet av dessa själv, men dom väger i alla fall inte mycket

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampnin . . . .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Den mest extrema ljuddämpning jag har varit med om var när jag och min bror lastade hans televerksduett (två säten och resten tomt skåp) full med gullfiberrullar. Då gick det inte att höra vad man själv sa ens, det var bomtyst och heldämpat.

Så det är ju inte alltid saker som skramlar och ska dämpas, det kan även vara att hela kupevolymen behöver linas med ljuddämpning för att ta bort ljud som redan "släppts lös".

Sån där biltemadämpskiva har jag använt för att få bort burkigheten i vardagsskåpbil, både fångar ljud och ändrar rörlighet i plåt.

Är det avgasljud eller vibrationer från drivlina? Det kan ju vara mer fokuserade åtgärder om ljudgenereringen kan attackeras.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Lim på små L-vinkler i aluminium på de store flatene med tec7 eller 3m lim. Eller se her https://www.sounddeadenershowdown.com/

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Det lättaste, men inte enklaste, alternativet torde vara en motriktad ljudvåg som "slår ut" oönskade frekvenser.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är avgasljud och det varierar med varvtalet och belastningen så lugn gas så kan det bli helt okej, men vissa tillfällen rejält dån i bilen.
Kör ju med Peltor kåpor men även med dom så är det tröttsamt dånade ljud.

Hade en kompis som testade den på bana och efteråt kommenterande han också oljudet, medans jag som tittade på när han körde bara hörde lätt V8 muller, nästan så det lät löjligt lågt utanför.

Har slutrör i form av nedböjd diesel böj, provade att vrida så den blev riktade åt sidan och även snett uppåt men det hjälpte inte vid min provtur efteråt, men frågan är om den borde kapas så det blev mera rakt rör bakåt istället för böj?

Karnag säljer ju en tjock kombinerad matta men den väger ju nästan 5kg/m2

https://karnag.se/produkt/kombinationsmaterial/

Har mailat dom frågor i morse, men ej fått svar än.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

häng upp avgassystemet i flera punkter med mjuka gummin, typ saab v4 gummin.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368




_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Är det avgasljud kan det göra stor skillnad med andra dämpare som inte nödvändigtvis sänker ljudnivån utanför eller bromsar flödet. Bara annan form kan göra att det skiftar.

Fler mjuka upphängningar är ett bra tips.

Det är inte drönande/resonans vid någorlunda specifika varvtals spann som spökar?

Hur är avgassystemetuppbyggt efter turbosarna? Separat till kattar sen separat till stor slutdämpare, eller går dom ihop till ett, x-pipe/h-pipe? Dimension?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Seriöst, bästa ljuddämpning är ett par Bose 700.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bitumenmattor använder vi inom fordonsbranchen för att dämpa vibrationer i plåt, men det beror ju på vad orsaken till ljudet är.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lite svar.

Först angående brusreducering så använder jag Peltor kåpor med detta och dom har även musik, men det hjälper in helt samt dom kan jag ju inte ha på under hjälmen vid bankörning.
Klicka för större bilder!


Angående upphängning så sitter det med original mjuka gummin och det ligger inte emot karossen så inga sådana ljud.

Har provat med olika avgassystem och alla grova system ger detta höga ljud in i bilen, hade ett original tillfälligt på och då är det knäppt tyst och istället hörs motorn.
Men behöver grovt friflödande för att inte strypa motorn.
Har just nu flex rör längst fram på bägge rören, inga kattar, sen en gemensam ljuddämpare och sedan små separata dämpare längst bak och allt i mjuka gummin.

Men i bilen låter det ungefär som att man kör omkring utan avgasrör thumbs down

Medans utanför låter det inte mycket alls, ska lägga upp ett film där bilen passerar så hör ni hur lite den låter utanför.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här när jag filmar kompisen som kör min bil på bana:



Inte mycket ljud alls utifrån, men inuti låter det som ett rejält dån.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kolla mride Datsun 240-tråd här på Rejsa. Han bygger och räknar fram en resonanslåda på avgassystemet. Kan vara värt att titta på. 👍🏻
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ingenting av det ni skriver kommer göra nån märkvärd skillnad(förutom ovanstående post).
men däremot:

https://www.youtube.com/results?search_query=kill+noise+helmholtz

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Har dessa Peltor aktiv noice cancelation? Står bara att mickrofonen har brusreducering om jag googlar.
Funkar inte det så är din bil sjukt högljud eller så är Peltor inte så bra.

Jag bytte ut "gula öronpluggar" + noname kåpor mot mina Bose och Bose är överlägset bättre. Det enda de inte klarar är räfflade mittremsor.
Bilen har bara en tunn filtmatta på golvet och lite skumgummi mot motorrummet. Inget gummi hjulupphägningen. Men med svansmotor har jag inget avgassystem under bilen.
Under hjälmen får jag klara mig med pluggar.

Andra tips som jag inte testat i verkligheten ännu är Hagmans Body Elastic (inte Hagmans Body). "Silent Swede" har också lättviktig dämpning, neoprengummi typ i olika tjocklek.

På 911 brukar man få avgas "drone" med dubbla utblås, det avhjälps enklast med att man endast har ett lite större utblås.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag håller 100% med om att bygga om avgassystemet med lite kunskap av utdämpning av resonanser. Behöver inte påverka flödet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



RallyQuattro skrev:

Har provat med olika avgassystem och alla grova system ger detta höga ljud in i bilen, hade ett original tillfälligt på och då är det knäppt tyst och istället hörs motorn.
Men behöver grovt friflödande för att inte strypa motorn.
Har just nu flex rör längst fram på bägge rören, inga kattar, sen en gemensam ljuddämpare och sedan små separata dämpare längst bak och allt i mjuka gummin.


Det tolkar jag som att du har ett rör större delen av systemet? Har du provat med två rör i mindre dimension istället? T ex byta ett 3" mot 2st 2,5" eller liknande?

Annars instämmer jag i vad ett par andra redan har nämnt. Helmholtz/resonatorer etc. Finns många varianter. Men för att hitta rätt vore nog en ljudinspelning inifrån bilen med en app som tar ut Hz talen vara till stor hjälp. Då ser du om det finns ett mer specifikt problemområde bl a.

Resonans behöver inte alltid, även om det är vanligast, arta sig som drön. Grövre system har generellt mer problem med detta än tunnare, men framförallt om det är långa spikraka delar.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag var förbi Karnag och dom hade en 4cm tjock skumgummi matta som skulle ta bort dovt diesel motor ljud, så köpte 2st stora ark, 160x100cm
Värt att prova, så har limmat dit dom under hatthyllan och mot ryggstödet.

Klicka för större bilder!


Så han med en testkörning igår och några ljud försvann men inte det dova drönandet, har nu laddat ned en hz app så ska ta och mäta vid vilken frekvens problemet är vid, sen blir det att försöka räkna fram J-rör eller kammare och bara hoppas det inte kräves långt rör för utdämpning av resonansen för det blir det svårt att få plats med.

Men det jag fick fram vid testet igår är att det är mellan 2-3000rpm och när man lägger på lite gas som det blir detta oljud, sen minskar det med varvtalet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Hur ser avgassystemet ut? Jag hade hemskt drone i min rs4 b7, det satt bara rejskattar å slutdämpare på.
Monterade ett par magnaflow resonatorer på mitten så nu är det riktigt behagligt att köra igen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



RallyQuattro skrev:
Jag var förbi Karnag och dom hade en 4cm tjock skumgummi matta som skulle ta bort dovt diesel motor ljud, så köpte 2st stora ark, 160x100cm
Värt att prova, så har limmat dit dom under hatthyllan och mot ryggstödet.

Klicka för större bilder!
https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_16113 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_16114 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_17433 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_19082 . . . .

Så han med en testkörning igår och några ljud försvann men inte det dova drönandet, har nu laddat ned en hz app så ska ta och mäta vid vilken frekvens problemet är vid, sen blir det att försöka räkna fram J-rör eller kammare och bara hoppas det inte kräves långt rör för utdämpning av resonansen för det blir det svårt att få plats med.

Men det jag fick fram vid testet igår är att det är mellan 2-3000rpm och när man lägger på lite gas som det blir detta oljud, sen minskar det med varvtalet.


Nu har du väl redan hittat vad som orsakade ljuden och åtgärdat problemet ett eller två år tillbaka, men till andra som läser och har liknande problem.
Börja med källan till problemet... I de flesta fall avgasssystemet. Bara att flytta en ljuddämpare en bit framåt eller bakåt i systemet kan ändra eller få bort problemen.
När det är testat, sätt dit blindtarm och ta bort sista ljuden.
Sedan är det dags för ljuddämpning av plåtytor etc om det fortfarande behövs

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (4331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande