Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (4363 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Mange K skrev:
Hur ser avgassystemet ut? Jag hade hemskt drone i min rs4 b7, det satt bara rejskattar å slutdämpare på.
Monterade ett par magnaflow resonatorer på mitten så nu är det riktigt behagligt att köra igen


Magnaflow har tyvärr ingen sådan i min dimension, största dom har är för 3" rör.

Sen gäller det ju att det fungerar för just det Hz jag har problem med och jag hittar ingen sådan info om dessa resonatorer?

Finns Vibrant i större dim, men verkar som dessa är mer eller mindre bara en form av ljuddämpare?

Eller hittar någon info om vilka Hz dessa tar bort?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:

Men det jag fick fram vid testet igår är att det är mellan 2-3000rpm och när man lägger på lite gas som det blir detta oljud, sen minskar det med varvtalet.


Dina frekvenser skulle jag tro är mellan ~30-50hz
Det krävs ENORMA(tunga) dämpmattor för att hålla fan på karossplåten vid de frekvenserna(så de inte fortplantar ljudet), inte ens lönt att försöka med dämpmattor, så de kan du riva ur igen.

http://www.kylesconverter.com/frequency/revolutions-per-minute-to-hert . . . .

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



RallyQuattro skrev:
Jag var förbi Karnag och dom hade en 4cm tjock skumgummi matta som skulle ta bort dovt diesel motor ljud, så köpte 2st stora ark, 160x100cm
Värt att prova, så har limmat dit dom under hatthyllan och mot ryggstödet.

Klicka för större bilder!
https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_16113 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_16114 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_17433 . . . . https://rejsa.nu/im/user/12768/thmb_2021-05-23-09-47-35_20210520_19082 . . . .

Så han med en testkörning igår och några ljud försvann men inte det dova drönandet, har nu laddat ned en hz app så ska ta och mäta vid vilken frekvens problemet är vid, sen blir det att försöka räkna fram J-rör eller kammare och bara hoppas det inte kräves långt rör för utdämpning av resonansen för det blir det svårt att få plats med.

Men det jag fick fram vid testet igår är att det är mellan 2-3000rpm och när man lägger på lite gas som det blir detta oljud, sen minskar det med varvtalet.


Tips för resonator lösning när du väl kommer dit. Försök hitta två rör som passar i varandra, så du kan finjustera längden lite genom att dra slutbiten in/ut. Då kan du nog få till en cancel'ering av ljudvågorna som blir nära total

Universal kan fungera, men i regel skiljer sig alla motorer åt så en specifik lösning för ditt fall kommer ge bäst resultat. Får du ut att röret ska vara t ex 1m långt kommer halva fungera nästan lika bra och är ju i regel enklare att få in

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:

Men det jag fick fram vid testet igår är att det är mellan 2-3000rpm och när man lägger på lite gas som det blir detta oljud, sen minskar det med varvtalet.


Dina frekvenser skulle jag tro är mellan ~30-50hz
Det krävs ENORMA(tunga) dämpmattor för att hålla fan på karossplåten vid de frekvenserna(så de inte fortplantar ljudet), inte ens lönt att försöka med dämpmattor, så de kan du riva ur igen.

http://www.kylesconverter.com/frequency/revolutions-per-minute-to-hert . . . .


Så lågt har jag inget problem, står jag bakom bilen på tomgång så hoppar det mellan 67 & 138hz som syns på dessa 2 bilder:

Klicka för större bilder!


Men när jag kör mätt inifrån kommer i nästa inlägg:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Här mätt med surfplattan på instrumentbrädan:







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Här mätt med mobilen hållandes i handen:







Så problemen ligger mellan 129-146Hz

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Går jag på mride's räknande vid 100°C så:

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/135)/4=0,71 = 71cm långt rör

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/146)/4= 0,66 = 66cm långt rör



Men beroende på temp...

Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/135)/4= 0,83 = 83cm rör


Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/146)/4= 0,77 = 77cm långt rör


Hittade denna info om Temperatur/Hastighet
0°C 331 m/s
100°C 391m/s
200°C 452m/s
300°C 513m/s
500°C 635 m/s
Ljudhastigheten ökar med 0,607 m/s för varje°C


Jag hittar dock ingen info om vilken dimension röret ska ha?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



tyckte du skrev dovt ljud?,, det där är ju inte dovt,, men högt =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lägg gärna in en bild på hur systemet ser ut.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har provat olika system men alla är ju friflödande, så raka rör genom ljuddämparen.

Den övre i denna bild var ett kort test, 2st 3" som går in i ett 4" rör och sedan en Magnaflow ljuddämpare på slutet, men den dämparen verkade inte dämpa något utan det lät som att jag körde med raka rör thumbs down




Den undre är den jag kört med i flera år, 2st 3" till ett 3,5" hade även en liten ljuddämpare längst bak i början men tyckte in den gjorde någon nytta så kört utan den, detta har fungerat men det blir ett drönande vid vissa varvtal och Peltor kåpor är ett måste.


Nu har jag byggt nytt system med dubbla rör hela vägen med först en gemensam dämpare och sedan två tunna separata "japs" dämpare längst bak.


Tror detta drönande är oundvikligt på grova system med friflödande ljuddämpare, så Helmholtz/resonatorer gissar jag är enda lösningen, men enda platsen för det är där bak, men blir extra trångt nu med dubbla rör som då behöver varsitt resonator rör på 65-85cm längd..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Tystaste grova ljuddämparen jag någonsin ägt är Appleracing.
Det går ju även kontakta Ferrita om att specialbygga en dämpare för att dämpa viss frekvens bättre.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Och det dubbla systemet låter "lika illa"? Kör du dubbelt 3"?

Det "fina" med sånna J-pipe's eller resonator rör är ju att dimensionen inte är så avgörande. Du kan ju köra 1,5" rör t ex så blir det enklare med plats

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



X-pipe skall slå sönder ljud. Men vart i ditt system denna sätts är frågan. Efter turbosarna? men det kräver oxå dubbla dämpare och rör en bit, innan slutdämparen/katten.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
Går jag på mride's räknande vid 100°C så:
Jag hittar dock ingen info om vilken dimension röret ska ha?

De är ju bara att fråga Micke....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41504

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Går jag på mride's räknande vid 100°C så:

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/135)/4=0,71 = 71cm långt rör

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/146)/4= 0,66 = 66cm långt rör



Men beroende på temp...

Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/135)/4= 0,83 = 83cm rör


Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/146)/4= 0,77 = 77cm långt rör


Hittade denna info om Temperatur/Hastighet
0°C 331 m/s
100°C 391m/s
200°C 452m/s
300°C 513m/s
500°C 635 m/s
Ljudhastigheten ökar med 0,607 m/s för varje°C


Jag hittar dock ingen info om vilken dimension röret ska ha?



Kul detta!

Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Magnus Thomé skrev:

Kul detta!

Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet?


Vill minnas att detr finns en skitbra tråd här på rejsa för helmoltzkammare i avgasrör, var det inte Rolle som dämpade avgasdån på en buss eller liknande?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jovani skrev:
X-pipe skall slå sönder ljud. Men vart i ditt system denna sätts är frågan. Efter turbosarna? men det kräver oxå dubbla dämpare och rör en bit, innan slutdämparen/katten.


Vad jag läst så är en X eller H pipa bra på SUG motorer och hjälper där även till att suga ut avgaserna, men läst att på turbo så kan det istället ge avgasmottryck och gör inte heller lika mycket för ljudet.
Och mera avgasmottryck vill jag inte riskera att få.
Sen svårt att få plats med detta under bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Kul detta!

Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet?


Vill minnas att detr finns en skitbra tråd här på rejsa för helmoltzkammare i avgasrör, var det inte Rolle som dämpade avgasdån på en buss eller liknande?

Jag mindes också något sånt, och en sökning på orden "rolle buss rör" gav denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1240144

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Vad jag vill minnas sen stereotiden är att basreflexrörens diam har VÄLDIGT stor betydelse för frekvensen.
Ju större diam desto längre.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag tycker också det är väldigt konstigt om inte diametern skulle påverka?

Kanske smalare dimension ger lägre dämpning?

Dom flesta jag sätt så har röret varit nästan lika grovt som avgasröret, men det blir väldigt trångt med 2st grova långa J-rör på min bil.


Sen finns det ju en variant jag sätt där ett smalt röret går in i en större kammare, frågan är vad som är bäst?
Och hur räknar man på den versionen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Victor. skrev:
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Kul detta!

Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet?


Vill minnas att detr finns en skitbra tråd här på rejsa för helmoltzkammare i avgasrör, var det inte Rolle som dämpade avgasdån på en buss eller liknande?

Jag mindes också något sånt, och en sökning på orden "rolle buss rör" gav denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1240144


Exakt den! thumbs up

Det är väl ett förhållande längd/dia som skall hamna rätt? läs på tråden i länken, superbra info.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (4363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande