Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (4330 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



De teorier jag läst om dimensionen på den typen av rör som slutar platt och tolkar det som att vi diskuterar här har at göra med längd enbart. Man vill åstadkomma en motstående resonans/ljudvåg som "dödar" den som är störande.

En Helmholtz däremot är en helt annan sak. Där spelar absolut "hals" diametern in, men den jobbar inte på samma sätt. Den tar in ljudvågorna i en kammare och tar ut dom där. Hela bakgrunds teorin med en helmholtz är den samma som när man räknar baslådor och en Helmholtz går att få väldigt exakt i vilken resonans den tar om man har rätt parametrar för beräkningen.

En quater wave pipe/J-pipe är ett grovt verktyg om man jämför där man inte använder samma metodik eller egenskaper för att ta ut ljudvågorna. Ett för litet rör kommer inte tillräckligt många ljudvågor lyckas leta sig in i för att det ska ge någon skillnad, men redan vid halva tvärsnittet börjar man ha bra funktion på den typen av resonator. Den blir effektivare om man har samma dimension som systemet i övrigt, men plats brukar bli ett problem då istället, och när halva diametern kanske ger 75-80% av vad hela ger så räcker det allt som oftast bra så

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Går jag på mride's räknande vid 100°C så:

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/135)/4=0,71 = 71cm långt rör

Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(387,2/146)/4= 0,66 = 66cm långt rör



Men beroende på temp...

Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 135hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/135)/4= 0,83 = 83cm rör


Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek
Target frekvens: 146hz
Dela till 1/4 våglängd =
(452/146)/4= 0,77 = 77cm långt rör


Hittade denna info om Temperatur/Hastighet
0°C 331 m/s
100°C 391m/s
200°C 452m/s
300°C 513m/s
500°C 635 m/s
Ljudhastigheten ökar med 0,607 m/s för varje°C


Jag hittar dock ingen info om vilken dimension röret ska ha?

Om du nu inte läste det Micke skrev mer....
Summa sumarum är att resonansröret ska vara 80,6cm mätat i centrum på röret.
Detta skall anslutas 90gr mot befintligt avgasrör, efter det kan man böja av det hur man vill men för enkelhetsskull håll det så rakt som möjligt. Jag använde 2,5" rör diameter på 3"avgassystem vilket inte verkar spela så stor roll (enligt vad jag kan läsa mig till) men de flesta verkar använda så stort som möjligt. Placeringen fram eller bak råder det skilda meningar om men jag körde så långt fram som möjligt. RESULTATET ÄR HÄPNADSVÄCKANDE!!! Notera att röret ÄR helt tomt samt tätt i botten!

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har läst det, men om du läser denna text du kopierade in och funderar lite:
vilket inte VERKAR spela så stor roll (enligt vad jag kan läsa mig till) men de flesta VERKAR använda så stort som möjligt.


Så undrar i alla fall jag varför man vill använda så stort som möjligt? alltså det måste ju finnas någon anledningen till det?
Annars borde ju alla bygga med 1" rör eller mindre..

Så en undran jag tänkte på om kanske ett smalare rör ger lägre db minskning av oljudet, så ju större rör desto mer av ljudvågorna slås ut, eller om det är frekvens spannet som påverkas, alltså smalare rör ger mer koncentrerad frekvens?

För jag vill ju gärna dämpa så mycket som möjligt i hela spannet mellan 125-150Hz

Men jag bygger gärna med tunt 1" rör, men vill först få fram vad skillnaden blir om jag bygger med 1" eller 3" rör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Smalare rör = mindre luftvolym i din rörbit = större tryckvariationer i svängningarna för att svälja bort samma volym från avgaset. Dåligt utryckt men jag tror det går att förstå?

Samma diameter som avgaset kommer ju tveklöst kunna ta hand om tryckvariationerna i avgaset utan problem. Lite smalare lär ju funka också. Men går du ner till mycket mindre så får du både flödesmotstånd som dämpar resonansvilligheten och mindre luftvolym att "svälja" tryckvariationerna i avsgassystemet. Varning för vissa kompetenshål från min sida.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Smalare rör = mindre luftvolym i din rörbit = större tryckvariationer i svängningarna för att svälja bort samma volym från avgaset. Dåligt utryckt men jag tror det går att förstå?

Samma diameter som avgaset kommer ju tveklöst kunna ta hand om tryckvariationerna i avgaset utan problem. Lite smalare lär ju funka också. Men går du ner till mycket mindre så får du både flödesmotstånd som dämpar resonansvilligheten och mindre luftvolym att "svälja" tryckvariationerna i avsgassystemet. Varning för vissa kompetenshål från min sida.


Jag tror också något sådant, dock lär det ju finnas tester och uträkningar på detta som visar exakt hur det påverkar och det är dessa jag skulle vilja läsa och se på.

Grejen är att jag får svårt att få plats med 2st grova rör och ju tunnare desto mindre blir ju även vikten, men vill ju inte bygga något tunt som sedan inte visar sig fungera eller bara dämpar 1db.

Har inte möjlighet att experimentera med olika dimensioner utan vill bygga så rätt som möjligt från början, men samtidigt så smalt och lätt som det går utan att det fungerar för dåligt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
MaZ skrev:
Victor. skrev:
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Kul detta!

Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet?


Vill minnas att detr finns en skitbra tråd här på rejsa för helmoltzkammare i avgasrör, var det inte Rolle som dämpade avgasdån på en buss eller liknande?

Jag mindes också något sånt, och en sökning på orden "rolle buss rör" gav denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1240144


Exakt den! thumbs up

Det är väl ett förhållande längd/dia som skall hamna rätt? läs på tråden i länken, superbra info.


Jag har läst igenom den flera gånger, men vad jag kan se så handlar den om dämpning via en kammare och det Rolle byggde var:
avgasröret på lastbilen var på 3.5"
På det byggde han ett 3" rör i en viss längd som gick in i en 4" kammare som också hade en viss längd.

Så detta tar ju mycket mera plats än bara ett J-rör och frågan är vad som fungerar bäst?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Nu har jag sagt det flera gånger....

Fråga 1: Är diametern på röret en faktor i beräkningen av en quarter wave resonator?

Fråga 2: När du har googlat runt och tittat på bilder, hur ofta är resonatorn samma diameter som systemet den är kopplad på? OBS! Nu pratar vi Quarter wave resonatorer, inte den typen som har en burk på sig, det är Helmholtz'are!

Slänger in en källa samt ett urklipp av texten också:

https://www.researchgate.net/publication/275018798_Design_of_Quarter_W . . . .

Citat:
B. Effect of Cross Sectional Area
In order to investigate in the effect of tube cross sectional area on transmission loss performance, a simple type quarter wave tube is modeled with a cross sectional area equal to half and one third of that of the main duct. The larger the cross sectional area is, the higher portion of the in duct acoustic wave enters the tube and thus the higher the transmission loss is.
As can be seen in Figure 4, quarter wave tube cross sectional area controls transmission loss peaks. At 83 Hz, numerical results show about 7 dB drop in transmission loss upon decreasing tube cross sectional area to half that of the main duct.


Diametern på resonatorn är inte en faktor i beräkningen eftersom den inte gör någon skillnad för resonatorn i sig. Kom ihåg att vi pratar ljudvågor, ljudvågor rör sig i förutbestämda mönster, en låg frekvens har en långsam rörelse och en hög frekvens rör sig snabbt.

Tittar man på fullflödes dämpare så har dom perforerade rör genom dämparen. På en sådan dämpare går det direkt se om den kommer dämpa de högre frekvenserna bättre eller om den också får med de lägre, det ser man på storleken på hålen. Ju större hål, desto fler av de långsamma, låga, frekvenserna som kommer träffa ett hål och gå ut i dämpullen.

Således kan man också resonera att en quarter wave med liten diameter bör vara bättre lämpad om man vill dämpa bort högre frekvenser. Nu vill vi ta relativt låga i detta fall så ett för litet hål kommer ge mindre effekt. Men redan vid halva rördimensionen får du ganska bra effekt, därefter dämpar grövre rör den eftersökta frekvensen bättre och bättre. Men som sagt, jag tror du klarar dig bra redan med halva tvärsnittet, får du plats med större så kör på!

Edit: Glömde poängtera att i avhandlingen siktar han på 83Hz. Ju lägre frekvens man siktar på, desto mer spelar storleken på öppningen till quarter wave resonatorn in. Han får 7db i skillnad på halva tvärsnittet, du siktar på nästan dubbla frekvensen så kommer mest troligt inte få lika stor skillnad mellan full diameter och halva.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är faktiskt flera bilder där dom har samma dimension på rören och dom andra bilderna så är det nästan samma dimension, så jag hittar faktiskt ingen bild där Quarter wawe röret är mindre än hälften av avgasröret utan dom flesta är ganska grova, sen om det är rätt eller ej vet jag inte.

Men jag får se om jag får plats med minst 2" rör.

Hade det räckt med 30cm långt rör så kunde jag har samma dim som avgasröret, men 70-80cm kan bli trångt.

Får försöka mäta och klura lite idag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Mindre än hälften tror jag som sagt inte kommer ge tillräcklig effekt. Men jag har läst om flertalet genom åren som kört 2" på 3 och 3.5" system och varit nöjda. Även dom som kört 1.75" på 3" system.

Dock motorer som skyfflar mindre avgaser än din. Jag har aldrig lyckats hitta något om ifall själva gashastigheten spelar roll för effeltiviteten hos resonatorn (med andra ord om gashastigheten kan påverka hur lätt ljudvågorna går in i en sidoöppning)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Min erfarenhet är att Apple Racing ljuddämpare dämpar betydligt bättre än Simons, fast båda är av rätt-igenom typ
På rallybilarna brukar det räcka med en Apple men man måste för det mesta ha två Simons för samma resultat.

_________________
Mikael Söderholm
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag köpte på mig massa rör för J-pipa, men det e inte lätt att få plats och då jag är osäker på hur mycket nytta det kommer göra när det blir mycket smalare dimension än avgasrören så kommer jag nog lämna tillbaka allt och istället börja med att testa några bra brusreducerande hörlurar istället.
Mindre vikt och slipper bygga

Klicka för större bilder!



Så då e frågan, ska man köpa
Bose 700 https://m3.idg.se/2.1022/1.722759/bose-nc-headphones-700
eller
Sony WH-1000XM4 https://m3.idg.se/2.1022/1.738073/sony-wh-1000xm4

Eller något annat?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:
Jag köpte på mig massa rör för J-pipa, men det e inte lätt att få plats och då jag är osäker på hur mycket nytta det kommer göra när det blir mycket smalare dimension än avgasrören så kommer jag nog lämna tillbaka allt och istället börja med att testa några bra brusreducerande hörlurar istället.
Mindre vikt och slipper bygga

Klicka för större bilder!



Så då e frågan, ska man köpa
Bose 700 https://m3.idg.se/2.1022/1.722759/bose-nc-headphones-700
eller
Sony WH-1000XM4 https://m3.idg.se/2.1022/1.738073/sony-wh-1000xm4

Eller något annat?


Bose 700 är kanon.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Okej, men frågan är om dom är bäst? ser att Bose fanns ju 2019 medans Sony's nya kom 2020 så tänker att Sony kanske är ännu bättre?

Ser även att det finns en in-ear variant av Sony så den bör man ju kunna ha på sig även under hjälmen thumbs up

Frågan är bara om man fortfarande kan höra ljud man vill höra när man kör på banan eller om det blir helt tyst?

https://m3.idg.se/2.1022/1.752148/sony-wf-1000xm4



Vilka ljud hör du i dina Bose 700 ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Jag har provat sony in ear. Minns inte exakt nummer. Men det är inget tryck i dom... Over ear har jag nu. Jabra 85h. Dessa har jag när jag kör slipmaskin mm. mm. och de funkar kanon! Bra tryck förhållandvis. Bra ANC och funkar med två blåtand enheter (om man behöver det).
Lurar för 5k är säkert bättre, har inte provat, men som sagt förhållandevis bra.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag antar du menar att tryck i musiken var dåligt?

Gissar väl att det beror väl även på hur bra brusreducering de har, alltså ju bättre det tar bort omgivnings ljud ju bättre hör man ju musiken.
Men när jag nu funderar på in-ear så är det då för att fungera vid bankörning och där vill jag inte ha musik..
Utan bara dämpa allt ljud, speciellt mellan typ 50-200Hz, men vill ju fortfarande kunna höra lite däckskrik m.m.


Dom Peltor kåpor jag har nu går ju inte att ha under hjälm och sen när man kör till och från banan så blir det ju varmt och instängt med over ear kåpor efter ett tag, så tänker att det kanske även blir skönare bilfärd men in-ear? (om dom sitter bra..)

Dessa Sony in-ear i länken fick ju bästa betyg, kan dock inte hitta vart man kan köpa dessa på öppet köp och testa dom..
https://m3.idg.se/2.1022/1.752148/sony-wf-1000xm4


Era Bose 700 & Jabra, fungerar det att använda dom utan musik? alltså enbart som buller dämpande hörselkåpor?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Jag har Bose QuietComfort QC20 som jag använder under hjälmen när jag kör motorcykel.

Tycker det fungerar bra med att bara ha noice cancelling på. Mindre brus och lägre motor/avgasljud.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:
Okej, men frågan är om dom är bäst? ser att Bose fanns ju 2019 medans Sony's nya kom 2020 så tänker att Sony kanske är ännu bättre?

Ser även att det finns en in-ear variant av Sony så den bör man ju kunna ha på sig även under hjälmen thumbs up

Frågan är bara om man fortfarande kan höra ljud man vill höra när man kör på banan eller om det blir helt tyst?

https://m3.idg.se/2.1022/1.752148/sony-wf-1000xm4



Vilka ljud hör du i dina Bose 700 ?


Bose 700 effektivitet är marginellt bättre än gamla Bose QC som funkade ganska liknande Sonys dåvarande. Jag tror Bose är klassledande på ANC.
De dämpar konstant ljud bättre än transienta ljud. Väg och vind buller dämpas bra, men hörs fortfarande. Sitter man på ett flygplan försvinner motorljudet nästan helt.

Det är det bästa köp jag gjort till en bil, så värt varenda krona.

Någon in-ear har jag inte testat, skulle vilja ha ett par som får plats under MC-hjälmen utan att hjälmen trycker på lurarna.
Det är något att tänka på, vissa hörlurar tar upp ljud om de har kontakt mot något. Tex mina B&O anc lurar, satt på ett flygplan och om lurarna gick emot sätet så kom allt motorljud rakt in igen, så är inte Bose.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Har nu chattat med Elgiganten och det är öppet köp med rätt att testa och sedan returnera dom när det gäller over-ear hörlurarna. (men inte in-ear)
Så blir nog att testa både Sony och Bose. (men in-ear hade ju varit önskvärt att få testa också)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:
Har nu chattat med Elgiganten och det är öppet köp med rätt att testa och sedan returnera dom när det gäller over-ear hörlurarna. (men inte in-ear)
Så blir nog att testa både Sony och Bose. (men in-ear hade ju varit önskvärt att få testa också)


thumbs up thumbs up
Väntar på en recention och om någon har bra ANC in ear lurar som är bekväma under en hjälm så vill jag gärna veta det!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



RallyQuattro skrev:
Jag antar du menar att tryck i musiken var dåligt?


Era Bose 700 & Jabra, fungerar det att använda dom utan musik? alltså enbart som buller dämpande hörselkåpor?


Ja jag menar tryck i musiken. De som du länka vet jag inget om. Hade nog modellen innan skulle jag tro.

Anc funkar utan musik på i mina jabra, men musik hjälper nog till att dölja buller oxå.

Teoretiskt sett borde ju in ear ta bort bra med ljud under hjälmen, men någon borde väl provat det vid det här laget och kunna resencera denna funktion.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har köpt hem bägge "over-ear" och laddat och uppdaterat med nyaste program versionen, började med Bose 700 som jag hade på mig idag i bruksbilen, den tog bort allt fläkt ljud men då hörde man istället däckljudet mot vägen så det verkade den inte klara att dämpa?

Och fläktljudet i min gamla bärbara dator klarar ingen av dom att ta bort helt utan bara dämpa ljudet.

Sony har jag bara testat hemma än så länge, tyckte den fungerade bättre med funktionerna med rörelser och knappar och ballt med att den stänger av musik och filter så fort jag börjar prata medans Bose kräver att man håller inne en knapp i 2sek för att göra detta.

Ingen av dom kan användas medans dom laddas vilket jag tycker är dåligt, gick inte ens att ha i ladd sladden när ny programvara tankades över från mobilen.

Bose är snyggare med bättre slimmad design.

Test i race bilen är planerad i morgon.








Har kommit på en sak, Sony har ruggad gummi yta så där lär det ju bli slit märken med tiden på utsidan av högra hörluren eftersom man drar upp och ner för ljud volymen o fram o tillbaka osv. samma sätt gör man på Bose men den har glattare hård yta som inte påverkas lika lätt.

Dock när man gör detta samt dubbelklickar med fingret utanpå så hörs detta värre i Bose, alltså Sony dämpar detta oljud bättre.

Upptäckte även att detta sätt att ändra volymen utanpå fungerar inte på Sony när du kör den på datorn med hörlurskabeln men det fungerar på Bose.
Men medans Sony har std 3.5mm jack så har Bose en mini kontakt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (4330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande