Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - minst damm?
477 besök totalt
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 98


Trådstartare
Är ute efter andra bromsbelägg. Har idag Yellowstuff och bara man funderar på att att åka ut så är mina vita fälgar gråa.
Bilen är ingen banräcer, men är iväg några gånger om året på trackdays.
98% gatåka, träffar och sånt så därav minst damm. Ska absolut funka till gatåka, men bör funka hyfsat till bana. Är ingen som jagar tider utan enbart pröva på.

Tips?

_________________
Jonas Malm - Cosworth Driver
[[ Sierra Cosworth ]]
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Originalbelägg!

Det kanske låter tråkigt, men tillverkarna gör rätt mycket jobb med dem, se särskilt Samson's inlägg i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121064&start=0&sid=49ec . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Beror väl även lite på vikt, effekt, bilmodell (hur bromsarna är dimensionerade)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Jag postade precis ett ganska långt inlägg om hur vi jobbar med bromsprestanda inom fordonsindustrin i tråden Pontus länkade till här ovan. Det var din fråga som triggade mig att skriva det, men sammanfattningsvis tycker jag du ska köra med originalbelägg. Det borde räcka fint för de enstaka tillfällen det vankas bankörning.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 98


Trådstartare
Köper absolut att orginalbelägg är underreklamerade, och har nog egentligen inget problem med att hänga på det heller, även om det tar emot psykiskt.

"Problemet" som jag då ser är att jag har en bil från 80/90talsskiftet, väger ca 1400kg med mig i, 550hjulisar, 4x4. Orginalbromsarna är 278mm fram med enkelkolv och glidok och 273mm enkelkolv med glidok bak. Dessa är dock borta, och nu sitter det 330mm fram med 4-kolvs brembo från Alfa, och 300mm bak med 2-kolvs brembo från EvoX. Sitter även en bromsvåg som i dagsläget inte är helt färdigjusterad, men det kommer, och hade passat bra att få till det med andra belägg direkt...

Som man märker är det inte så helsikes stora bromsar ändå, med tanke på vikten. Men det är egentligen enbart för att jag ska få på mina 17" Compomotive MO6-fälgar, som jag för övrigt fick balansera om för att få dit. Annars hade jag nog satsat på 358mm fram och kanske 320mm bak.

Ska jag fortfarande satsa på orginalbeläggen till vardera bil jag har ok ifrån, eller kan man tipsa om några eftermarknadsbelägg? Med tanke på att det ändå inte är några Svenssonbromsar så kanske orginalet funkar bra ändå?

_________________
Jonas Malm - Cosworth Driver
[[ Sierra Cosworth ]]
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



I ditt fall är nog PEAN Sweden den bästa vägen framåt. De har ju många olika typer av belägg med olika balansering av egenskaperna så de kommer garanterat att kunna hitta något lämpligt.

Jag köpte Stoptech-belägg av PEAN (på deras rekommendation när jag beskrev hur bilen används) till min Aston Martin då originalbeläggen från Pagid kostar nästan fyra gånger så mycket. Jag bytte skivor och belägg för ungefär lika mycket som ett sett originalbelägg kostar. I den ekvationen fanns även all skit som Pagidbeläggen till Aston får i sociala medier just avseende ljud och damm.
Stoptech har funkat över förväntan. Håller för några varv på bana, dammar inte speciellt mycket och inga tråkiga ljud, i alla fall i min applikation. Det var en chansning, framförallt ljudmässigt, men gick vägen.
Så visst kan man ha tur och få det att funka med eftermarknadsprylar.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 98


Trådstartare
Finns Brembo "standard" belägg till mina ok. Känns som att det bör funka?

_________________
Jonas Malm - Cosworth Driver
[[ Sierra Cosworth ]]
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

MalZon skrev:
Finns Brembo "standard" belägg till mina ok. Känns som att det bör funka?


Brembo har allt, högt o lågt så man vet inte 100%. Jag skulle nog snacka med PEAN för att kolla iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 98


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
MalZon skrev:
Finns Brembo "standard" belägg till mina ok. Känns som att det bör funka?


Brembo har allt, högt o lågt så man vet inte 100%. Jag skulle nog snacka med PEAN för att kolla iaf.

Jag skickar dem ett mail.

_________________
Jonas Malm - Cosworth Driver
[[ Sierra Cosworth ]]
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



MalZon skrev:


Tips?


Lacka om fälgarna?

Ok, det var ett dåligt förslag, men vita fälgar är ju inte bra om man inte gilla att tvätta dom...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 98


Trådstartare
safe skrev:
MalZon skrev:


Tips?


Lacka om fälgarna?

Ok, det var ett dåligt förslag, men vita fälgar är ju inte bra om man inte gilla att tvätta dom...

Du har helt rätt, riktigt dåligt förslag
Så mycket mina YS skitar ner på 2 mil skitar orginalbeläggen på brukisen på 100 mil. Överdriver ju inte ens haha

_________________
Jonas Malm - Cosworth Driver
[[ Sierra Cosworth ]]
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - minst damm?
477 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande