Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12661 totalt)
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Hej alla proffs. Har nu blivit övertygad av kompis att jag borde lägga in en liten byggtråd här. Är inget proffs på att bygga utan mer av sorten bonnläpp med sunt förnuft.
Bygget har gnagt flera år i huvet innan jag kom till skott. Var från början tänkt att va en Triumph GT6 då dom har en separat ram. Har sen 80-talet en MGB -66 roadster som renoverades då och fortfarande är i ypperligt skick. Den köptes helt nedmonterad och jag vet fortfarande inte hur jag lyckades få ihop den så pass bra.

2019 råkade jag komma över en MGB GT -66 tillsammans med skärmbreddare i aluminium som nån gjort till nåt race-projekt förmodligen. Till detta ett skrov som var helt rostfritt förutom nedre delen som var rejält ruttet.
Om någon har kännedom om skärmbreddarnas ursprung eller vem som gjort dom vore kul.

I stora drag så har jag klurat ihop som följer:
Motorutrymmets nedre del har breddats 12cm genom att flytta ut balkarna 60mm åt varje håll. Främre delen har breddats ytterligare för att få plats med bmw 330 kyl. Hela golvet fick ersättas. En kompis gjorde ett pressverktyg för golvpanelernas rillor, original hade ändå inte passat.

Framvagnens balk har breddats lika mycket samt "sänkts" 25mm. Dessutom så har den fått tas ur å förstärkas för att ge plats för motorn. Sen har styrväxeln från bmw ersatt originalet så här blir det servo! Ny tunnel över växellåda fick utformas. Sidobalkarna inuti karossen jackades ur och förstärktes för att få plats med bmw:s något bredare stolar. Batteriet 12V istället för 2 st 6V placeras längst bak till höger i skuffen innanför bakskärmen.

Bakaxeln är från en camaro SS-00 med 2,73 utväxling och thorssen diff. Splines-hubbarna svetsades på adapterplattor som anpassats efter axelns bultmönster. Sen kortades först axelns rör och sen drivaxlarna med krymphylsor. Bladfjäder infästningen är upphöjd 25mm i karossen för sänkning av bakvagn. Kardanen är speciellt tillverkad för Camarons knut och adapter till bmw lådan.

Motor och växellåda kommer från en 330i -00. Har även tagit bränslepump som monterats i originaltanken. Servopump och generator har flyttats en aning för att få plats. Grenrör och katalysatorer skrotades och ersattes med ett eftermarknadsalternativ för turbo. Det har en kollektor längst bak och tog mindre plats. Växelförarmekanismen kortades en aning så spaken hamnar rätt för en MGB.

Avgas är byggt med Simons delar i 2,5 tum rostfritt.

Maxx ECU å sen tills vidare kinamätare för hastighet och varv. I övrigt används bilens elsystem som i originalet.

Bifogar några bilder, i dagsläget så ska den snart på blästring å lack förhoppningsvis.






[/img]

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Jättespännande , precis detta koncept har jag också tänkt och förtjusats över!

Kommer följas 👌

_________________
Calle Olsson
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Heja heja!
Sånt här gillar jag!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul bygge! Kommer följas med nöje

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt roligt projekt, vilka grymma breddare!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



kul bygge...
Bakaxeln.. kortade drivaxlar med krymphylsor.. hur funkar detta.. en stel axel.. sen splins delar som svetsas..om härdade delar som svetsas så är kanske inte det hållbart i längden..
vill inte vara negativ men.. bra om grejerna håller.. funderar själv hur göra kortare bakaxel. som håller..
Gärna mer bilder/text som förklarar för jag e kanske trög..

_________________
Michael Thulesius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ellac skrev:
Jättespännande , precis detta koncept har jag också tänkt och förtjusats över!

Kommer följas 👌


Yo-1 skrev:
Heja heja!
Sånt här gillar jag!


dvorak skrev:
Kul bygge! Kommer följas med nöje


What they said!! thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
För att förklara lite mera om bakaxeln.
Splines hubbarna från MGB axeln kapades strax innanför konan. Det var en MGB tub-axel från en -69:a.
Sen laserskars plattor med bulthål för camaro axeln, hubbarna och plattor svetsades ihop. Sen var det bara att indikera upp hubbarna i svarv och efterbearbeta ytan mot bromsskivorna. Bulthålen var dessförinnan försänkta för camarons hjulmuttrar. Hjulmuttrarna och pinnbultarna fick kapas för att inte ta i fälgen.

Rören på bakaxeln kapades rätt mitt på, kortades, sen svarvades 2 hylsor ca 75mm långa, fördes på röret innan svetsning. Svetsningen gjordes i en tillfällig jigg. Efter att rören var ihopsvetsade och slipade så fördes hylsorna över skarven och svetsades i båda ändar.

Drivaxlarna slipades först till mått och jämn yta. Sen tillverkades hylsor 150mm långa med 0,1mm passning (väldigt hård passning) i segt verkstygsstål.
Hylsorna värmdes till 400 grader och axlarna i frysen. Sen gled dom ihop lätt som en plätt. När temperaturen utjämnas mellan delarna och hylsorna drar ihop sig så säger det "pling". Detta blir fruktansvärt starkt och inget kast.
Det speciella med amerikanska axlar är att dom låses med ett C-clip inne i diffen. Så för att få ihop detta så fick lager och tätning monteras på axeln innan hylsan krymptes på. Sen får man knacka in krafset ihop med axeln. Trodde detta skulle bli knepigt men det gick smidigt.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Jo just, glömde nämna nåt om bromsarna.
Köpte en ny servo och huvudcylinder till volvo 240. Sen byggdes pedalställslådan om och bromspedalen förlängdes så den kunde trycka framåt. Bak sitter camarons ok å fram ar det MGB med slitsade skivor och bättre klossar. Räknar med att få koppla ihop båda utgångarna från huvudcylindern och köra enkrets. Till bak blir det en vanlig reduceringsventil med ratt. Kopplingscylindern från MGB sitter kvar på sin plats och funkar bra ihop med bmw-kopplingen som det verkar iaf.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



okey.. alltid fundersamt när man svetsar detaljer där man inte vet riktigt materialets egenskaper..typ axlar..(hubbdelar/axeldelar..) jag är ju inte så kunnig.. fast dom är kanske svetsade innan så man säkert vet att materialet är lämpligt för det??
krymppassning är säkerligen starkt så det räcker....
ja jag vet svets är ett bra sätt att sammanfoga diverse med..
Jag har sett hubbnav med plattor på. som bultas fast men då är dom ju tillverkade så.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



MGJones skrev:
Jo just, glömde nämna nåt om bromsarna.
Köpte en ny servo och huvudcylinder till volvo 240. Sen byggdes pedalställslådan om och bromspedalen förlängdes så den kunde trycka framåt. Bak sitter camarons ok å fram ar det MGB med slitsade skivor och bättre klossar. Räknar med att få koppla ihop båda utgångarna från huvudcylindern och köra enkrets. Till bak blir det en vanlig reduceringsventil med ratt. Kopplingscylindern från MGB sitter kvar på sin plats och funkar bra ihop med bmw-kopplingen som det verkar iaf.


Vad ser du för fördel med att koppla ihop utgångarna jämfört med att köra tvåkrets med delning fram/bak?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Om nån har bättre ide hur koppla bromssystemet sä jag idel öra. Min tanke är att om man tex kopplar fram på en utgång å bak på den andra så funkar det inte. Därför brukar det ju va en fördelare i såna system. Har man en bromsvåg är det ju 2 cylindrar.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är krav på tvåkretssystem för reggning så det är bara att sikta på det direkt.

Med Camaro-ok fram bör du välja en huvudcylinder med samma diameter som Camaron hade för att få rätt utväxling och spontant sett känns det smartare att välja Camaro-ok även bak, så det blir lättare att få bra balans i systemet.

Har du ett servo från 240 så passar de flesta Nissan huvudcylindrar rakt på, de finns i en massa diametrar så man brukar kunna hitta rätt. Det är då en klassisk "rak" cylinder (inte stegborrad som Volvo), betydligt kortare än Volvons och då funkar det utmärkt med en krets bak och en fram.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Volvos stegborrade cylindrar har samma tryck i båda kretsarna och går att koppla med delning fram/bak.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Guson skrev:
Volvos stegborrade cylindrar har samma tryck i båda kretsarna och går att koppla med delning fram/bak.

Guson


Absolut, men de har lite konstiga diametrar som inte alltid funkar bra med andra konfigurationer av bromssystem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är krav på tvåkretssystem för reggning så det är bara att sikta på det direkt.

Med Camaro-ok fram bör du välja en huvudcylinder med samma diameter som Camaron hade för att få rätt utväxling och spontant sett känns det smartare att välja Camaro-ok även bak, så det blir lättare att få bra balans i systemet.

Har du ett servo från 240 så passar de flesta Nissan huvudcylindrar rakt på, de finns i en massa diametrar så man brukar kunna hitta rätt. Det är då en klassisk "rak" cylinder (inte stegborrad som Volvo), betydligt kortare än Volvons och då funkar det utmärkt med en krets bak och en fram.

Gustaf


Denna MGB:n har enkretssystem original så jag är inte med på att det borde vara krav på att uppgradera. Sen är det endast bakbromsarna som egentligen byts från trummor till camaro skivbroms. Fram är original.
Jag har jämfört okens kolvdiametrar (volym) med 240 och det var ingen stor skillnad.
Det finns liknande kit man använder i UK med nån ford eller opel servo tror jag, det blir i normala fall lättare med plats på en högerstyrd bil.
I mitt huvud så blir det problem att ha delade kretsar på en huvudcylinder med 2 utgångar/kolvtätningar. Går en av kretsarna i tryck så får man inte upp tryck i den andra kretsen. Har jag fel så är det ju bra.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



MGJones skrev:

I mitt huvud så blir det problem att ha delade kretsar på en huvudcylinder med 2 utgångar/kolvtätningar. Går en av kretsarna i tryck så får man inte upp tryck i den andra kretsen. Har jag fel så är det ju bra.


Är båda kretsarna hela trycksätts de samtidigt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag kanske missförstår men du anger att det ska bli amatörbyggt fordon, då spelar det ju ingen roll vad ursprungsfordonet har. Men även som ombyggt fordon (vilket känns rimligare baserat på vad jag ser på bilderna, förutsatt att du bygger på en bil med papper) ska man kräva tvåkretssystem när man ökar prestandan på detta sätt. Det finns absolut ingen anledning att behålla ett enkretssystem.

Alla produktionssystem som är någorlunda moderna har en tandemcylinder för tvåkretssystemet, sedan kan kretsindelningen se ut på olika sätt men att dela fram/bak är absolut inget problem i sig. Får man läckage i en krets behåller man tryck i den andra även om pedalvägen ökar.

Med M54B30 måste hela bromssystemet uppdateras oavsett hur du gör, om bilen ska kunna godkännas så måste du ju byta hela systemet.

Det ser ju ut som ett kul projekt :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Riktigt kul bygge - inget fegande heller! Såg annonsen för karossen på Blocket och den har verkligen hamnat i rätt händer. thumbs up

Du ser ut att ha bra byggtempo också, så jag får väl lägga på ett kol så du inte blir klar med din innan mig.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Huven är en originalhuv i Al men i ganska uselt skick, speciellt framändan. Inte lätt att få tag på en bra å en ny kostar minst 10 papp. Jag får köra på den jag har. Infogat en gälfläns som egentligen är ventilationsgaller och sen popnitat huvens kanter som höll på att separera. Passformen är dock riktigt bra efter lite övertalning precis som det brukar va på originaldelar. Från början trodde jag att det skulle behövas en bula på huven liknande MGC för att göra rum för motorns övre del men det funkar men med minsta marginal....
Min plan är att ha huv, breddare och spoilers endast klarlackade. Känner till att Standox har en klarlack som används ofta till fälgar, så planen är att köra med den.
Om det är nån som har tips på annan nån lack som håller eller förpreparering så vore det bra.


_________________
Jonas Söderblom
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
En milstolpe i projektet när skrovet är blästrat och nu ska lackas. Snubblade precis på ett Youtube klipp där nån djuping klämt i en M54 motor i en likadan bil. https://www.youtube.com/watch?v=6fxU46WmfjM
Ser trångt ut i det hålet, dessutom utan värmepaketet som gör att motorn kan sitta något längre bak.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande