Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12661 totalt)
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187



Mycket roligt bygge! MGB GT var favoriten bland de bilar min far hade som ung - han talade varmt om den vid många tillfällen. Ska bli kul att se

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Hur går det med detta bygge?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Karossen är på lackering hos en kompis sen i juli. Frustrerande med sån väntan....

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Då har du gott om tid att planera bränslesystem etc om du inte redan gjort det.

Skönt att höra att det fortfarande rullar på även om det för tillfället tagit lite stopp.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare

ÄNTLIGEN, är karossen tillbaks från lack så nu börjar allt roligt. Det hade varit betydligt trevligare om det var oktober....
Först en hålrumsbehandling med tectyl ML innan den tas ur snurran.
Riktigt inbitna på denna modell kan nu se att delen under baklysena är modifierade. Ville inte ha en plastbakdel av modell seebring, så kom på detta som alternativ.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Härlig färg - ska bli kul att följa fortsättningen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Blir riktigt snyggt!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Nu börjar det avancera. Bakfjädrarna är alldeles för hårda. Det saknas rejält med vikt bak men det är nåt som inte stämmer med dom fjädrarna som sitter på nu. Artikelnumret stämmer men inte stance.
Skärmbreddarna blev lite mörkare å blankare av klarlacken än förväntat.


_________________
Jonas Söderblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ojojoj

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Magnus Thomé skrev:
Ojojoj


precis så!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Vad är nu besiktningens inställning till bromsreducering. Har nu hört både ja å nej. Jag har monterat reducering till bakre kretsen. Den syns väl på bilden. I slutändan kan man ju kapa bort ratten om det krävs. Om nu inte justerbar bromskraft är ok så kan ju inte bromsvåg godkännas heller.

I övrigt så har det varit mycket pyssel med momentstag å panhard till bakaxeln.



_________________
Jonas Söderblom
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up
Blir riktigt bra det där!!

Bromskraftreducering är tillåtet men den får inte vara justerbar annat än automatiskt (lastavkännare). Skruva loss ratten så är det nog lugnt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up
Blir riktigt bra det där!!

Bromskraftreducering är tillåtet men den får inte vara justerbar annat än automatiskt (lastavkännare). Skruva loss ratten så är det nog lugnt.

Åtkomlig från förarplats så behöver inte göras nånting

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Texten i föreskrifterna säger:

"13 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften
eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till
manöverorgan, får inte finnas i bromssystem."

Var justeringen är placerad spelar alltså formellt sett ingen roll, den ska inte vara "manuellt" justerbar. Den lösning som alltid brukar funka är att se till att det krävs verktyg för att justera. En skruvad kåpa över hela reduceringsventilen är en smidig lösning (så behöver man inte förstöra något).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Mycket utförlig information som man tackar ödmjukast för!! Ska vika till en liten kåpa i aluminium som skruvas fast.
En annan fråga som jag funderat på är fastsättning av broms å bränsleledningar. Det ska ju vara max 20 cm mellan fästpunkter, men sen om det är sträckor där ex ett bromsrör är fastskruvat så att det inte kan skava mot nåt, ska man verkligen behöva en klammer då. Ex. utmed bakaxelrören löper bromsrör där båda ändar är fastskruvade. Avståndet är ju mer än 20 cm men sätter man en klamma på mitten så är ju risken för skav bara större. Likadant är det från huvudcylindern. Går ju inte sätta en klammer i luften..

_________________
Jonas Söderblom
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Klamringen av bromsrör är till största delen till för att rören inte ska vibrera så man riskerar utmattning. Här är ju rena kopparrör förstås mest känsliga, medan Kunifer/kopparnickel eller stålrör är mindre känsliga.

Måttet cirka 20 cm är inte exakt, det beror på hur stor risk det är för vibrationer osv. Men man behöver ganska ofta sätta ett stag eller liknande om man har långa "luftledningar" till exempel vid en huvudcylinder.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
Nu jädrar har motorrummet blivit fullt. Har lämnat värmepaketets öde till vintern. Det måste ändras på en del för att det ska funka men platsen finns.
Styrsystemets härva ska häktas ihop med motorns kablage så alla givare kan testas. Har aldrig försökt mig på nåt sånt på en motor tidigare men med lite hjälp på traven så går det nog.






















_________________
Jonas Söderblom
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Tumme upp !

Jag tror det där kommer bli en jättetrevlig bil, har funderat på liknande koncept många gånger.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Välfyllt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt fränt bygge! MG:n är så läcker och med breddarna blir den grym!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 36


Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=O5ca2ty0N7w

Nu är spisen uppstartad. Verkar bra, inga läckage. Bara en insugstempgivare som inte visar helt rätt å sen ska den fintrimmas lite. Går rätt tyst, inget att skrämma barn med.
På minussidan är att bromsen tar väl långt ner med servoverkan å en bakfälg som kastar. Finns nog en logisk orsak till dom småsakerna.[/youtube]

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande