Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
51 besök senaste veckan (8431 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Magnus Thomé skrev:
Mange skrev:
[
Bromsar är ju inget problem men allt måste bytas till rätt dyra och stora grejer, det blir ju rätt tunga dessa bilar. .


De som använder Treor på bana borde sätta på bra kylning med slang som absolut första grej. Dumt att gå upp på onödigt stora tunga prylar vilket ju tyvärr är supervanligt att man gör även på bensinbilar.


Yes, kör själv med RS3 kylning..

Men något sånt hjälper inte tyvärr verkar det som, de bromsarna är RIKIGT dåliga original...sorry Tesla, men Har lite kontakt med Micha på APEX och han har ju kört 1000 varv på ringen. Så litar på vad han säger..

Sen!, 40% av batteriet förbrukat ( 12.25 in i videon ) efter ETT varv på Ringen?..



_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Ser inte direkt ut som att skivorna är slut på Teslan efter 1 varv på Ringen utan snarare att beläggen har smetat ut på skivan. Bättre belägg och bromskylning så ser det nog mycket bättre ut.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



--- Nä, jag orkar inte ---

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Kylning plus vettig uppgradering av bromsarna (men inte till något jättestort BBK) menar jag. Men kylningskit med stos på bromsskölden är ju steg ett liksom.

Har någon sett en Trea med ordentliga luftscoop + slang + stos på bromsskölden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Westersund skrev:
Ser inte direkt ut som att skivorna är slut på Teslan efter 1 varv på Ringen utan snarare att beläggen har smetat ut på skivan. Bättre belägg och bromskylning så ser det nog mycket bättre ut.


Ja kanske, men kolla på de videos som finns...Så börjar det låta illa från bromsarna halvägs..Är ju tyngde på bilen som är svår att trolla bort...Men det hjälper säkert massor med belägg och kylning...

Borde ju funka med performance modelln? är ju Brembo 4 kolvs, men iförsig 355mm skivor är ju rätt smått för en sån snabb och tung bil?...borde väll behövs lite större grejer..
Magnus tror din GR har "samma" grejer och då har du mindre än halva effekten och typ 400kg mindre vikt...så ekvationen blir svår..

Kolla på Taycans sjukt stora grejer, men den väger iförsig 2,2ton..men jäkla va det behövs stora grejer på tyngre bilar..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

I all ära, utöver Porsche GT3 RS (och liknande Porsche modeller), vilken standardbil fixar ringen utan att preppas?

Skulle jag ta ut min FF misstänker jag att bromsskivorna (á 120.000) kommer ta slut (antispin, V12a och vikt, och därmed extra varma bromsar - not a match made in heaven) snabbare än vettigt trots CCB....

Min poäng, ytterst få tillverkare fixar vettiga bromsar osv i sitt grundutförande...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Men det blir bättre och bättre även om vi inte är 100% där ännu.


_________________
Janne Ström
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Bamsefar skrev:
I all ära, utöver Porsche GT3 RS (och liknande Porsche modeller), vilken standardbil fixar ringen utan att preppas?

Skulle jag ta ut min FF misstänker jag att bromsskivorna (á 120.000) kommer ta slut (antispin, V12a och vikt, och därmed extra varma bromsar - not a match made in heaven) snabbare än vettigt trots CCB....

Min poäng, ytterst få tillverkare fixar vettiga bromsar osv i sitt grundutförande...


Jo de flesta prestanda bilar klara ett varv iallafall. Alla tider man har satt på ringen är gjorda original utförande och bara ytterst få som blir livsfarliga och tappar bromsarna..

Men som du säger, de måste bytas på typ alla bilar om man vill köra mer än ett varv .

Nja din FF skulle funka ypperligt! även om den inte riktig var tänkt kanske som en Ringtool...Men bättre motor finns ju inte denna värld, så bara få höra den sjunga ut där skulle vem som helst dö för.. .

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



3DBlaster skrev:
Men det blir bättre och bättre även om vi inte är 100% där ännu.



Mkt intressant!, där ser man värme problemet direkt!. Redan efter halva varvet?, så börjar den tappa effekt..Men det jobbar som sagt på kylningen!. Så borde ju komma en lösning..

Sen vilka jäkla stora bromsar man satt på!, funkar ju kalas!..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Niklas Falk skrev:
--- Nä, jag orkar inte ---


+1

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Mange skrev:
Bamsefar skrev:
Skulle jag ta ut min FF misstänker jag att bromsskivorna (á 120.000) kommer ta slut (antispin, V12a och vikt, och därmed extra varma bromsar - not a match made in heaven) snabbare än vettigt trots CCB....

Nja din FF skulle funka ypperligt! även om den inte riktig var tänkt kanske som en Ringtool...Men bättre motor finns ju inte denna värld, så bara få höra den sjunga ut där skulle vem som helst dö för.. .


Den kan
Yla hela natten
Yla hela dan
Yla hela natten
Skrämma slag på halva stan
Tills du upptäcker den.....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Såg en Tesla 3 köra slalom för någon vecka sen, mycket snabb. De verkar ha lyckats bra med programmeringen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
Såg en Tesla 3 köra slalom för någon vecka sen, mycket snabb. De verkar ha lyckats bra med programmeringen.


Skulle verkligen vara kul o testa. Vrid tillgängligt hela tiden. Respons! Smart fyrhjulsdrift. Låg tyngdpunkt. Men stackars stackars däck med den vikten

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Såg en Tesla 3 köra slalom för någon vecka sen, mycket snabb. De verkar ha lyckats bra med programmeringen.


Skulle verkligen vara kul o testa. Vrid tillgängligt hela tiden. Respons! Smart fyrhjulsdrift. Låg tyngdpunkt. Men stackars stackars däck med den vikten


Ja, den såg tung ut. Men varje hjul gjorde "sin grej" för att få bilen dit föraren ville. Jag tror farten ligger i att bilen kan styra kraften snabbt till rätt hjul.

Jag tycker det är rätt ointressant när bilen gör jobbet åt föraren.
Antisladd är bra vägen, men på en racerbana borde det vara avstängt

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Frågan är ju om man behöver köra full spett hela passet?
Annars borde ju batteriet funka längre.
Eller tappar det för snabbt?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Som slalom/ korta sprint körningar kan ju el som energikälla bli alldeles utmärkt.

Hårdvaran är väl inte direkt fokuserad på det just nu, men det kommer väl. Det var inte hårdvaran till bensin och disel heller i barndomen.

När det gäller banåka på track days.
Min erfarenhet är att i många år har upplägget varit, köra 20min, vänta 40 min på andra. Mitt på dagen lunch. Och sen fortsätta så.

Det är låter som ett koncept där el som energislag och hårdvaran kan klara rätt snart?

Jag vet inte hur mycket open pitlane man kör? Sitter nån och matar 1h bana på en trackdays i Sverige på full attack?

Sen är det ju ljudet. 95db känns som man kan klara med el. Vilket skulle kunna göra mer platser att köra på.
Kanske nära storstäder där det är svårt idag. Och med det möjlighet att få fler att prova svänga sin bil kring koner.
Kanske föryngra vår hobby.

Och fler dagar att använda bef infrastruktur(Anderstorp) som idag inte har så hög nyttjandegrad pg.a bullerdagar.


Så, el är kanske ett energislag som kan göra ett jobb som traditionell energi har svårt att göra idag.
Sen är vi väl några som alltid tycker det är kul att köra 6-8 varv på Ringen i sträck, endurance trackdays. Där är ju fortfarande gammal energi lite enklare att använda. Sen orkar ju inte all hårdvara med det heller.

Med lite öppna ögon och pragmatism så kan el och svänga bli en kul grej.

Det kanske är här vi på Rejsa också har en uppgift.
Bjuda in till att prova konbana för elbilar? En ZOE serie och en Tesla3 serie som Lazzat var en gång i tiden?
Med öppna ögon.

_________________
Jens Lanvin
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Magnus Thomé skrev:
Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....


Bara man kan ge pokalen till bilen istället för föraren

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....


Bara man kan ge pokalen till bilen istället för föraren
Det går ju att skapa en egen klass, för maximala hjälpmedel.
Sen blir det en klass för självkörande (vad gör en sån i A-sprinten utan förprogrammering?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Bamsefar skrev:
Mange skrev:
Bamsefar skrev:
Skulle jag ta ut min FF misstänker jag att bromsskivorna (á 120.000) kommer ta slut (antispin, V12a och vikt, och därmed extra varma bromsar - not a match made in heaven) snabbare än vettigt trots CCB....

Nja din FF skulle funka ypperligt! även om den inte riktig var tänkt kanske som en Ringtool...Men bättre motor finns ju inte denna värld, så bara få höra den sjunga ut där skulle vem som helst dö för.. .


Den kan
Yla hela natten
Yla hela dan
Yla hela natten
Skrämma slag på halva stan
Tills du upptäcker den.....


haha...Ja borde vara olagligt att tillverka sådan där skön sjungande saker!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....


Bara man kan ge pokalen till bilen istället för föraren

thumbs up


(nyare Ferrarisar sägs ju ha bra hjälpsystem som gör att man känner sig som en mästerchaffis?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
51 besök senaste veckan (8431 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande