Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26 besök senaste veckan (8253 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Tesla börjar komma med bilar som presterar.

Model 3 Performance har sitt track mode som verkar prestera bra. Speciellt på Pikes Peak. https://www.youtube.com/watch?v=8faYatvdZic

Sen har vi Model S Plaid som är på väg att börja levereras. Plaid+ tog sig runt Laguna Seca på 1,30. Nya 4680-cellen lär gör att den kommer orka varv efter varv utan att bli för varm.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



På ringen verkar Polstar2 vara jämbördig med Model 3 om man får tro Misha.

På just ringen blir det lite knöligare när det gäller långa stints, det verkar inte vara direkt lätt att klara två varv efter varandra utan att bli överhettning.
Så det gäller ju inte bara maxeffekt och räckvidd, utan är bilen densamma i sista kurvan som den första på stinten (hur långa stints är "vettigt" för att ha skoj en hel halvdag, 3x15min?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Niklas Falk skrev:
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.


e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4466



Tord skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.


e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80


Det tror jag vore kul! Kan man hyra en sån även en hög och prova kanske..

_________________
Jens Lanvin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4047



Tord skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.


e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80


Jag satt i en e-Honda häromdagen, skulle påstå att stolarnas sidostöd skulle vara en begränsning i konbana

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Janne J skrev:
Tord skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.


e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80


Jag satt i en e-Honda häromdagen, skulle påstå att stolarnas sidostöd skulle vara en begränsning i konbana


Försökte provköra en men det gick inte, en måste åka till Malmö..

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4466



Pontus Fyhr skrev:
Janne J skrev:
Tord skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider.


e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80


Jag satt i en e-Honda häromdagen, skulle påstå att stolarnas sidostöd skulle vara en begränsning i konbana


Försökte provköra en men det gick inte, en måste åka till Malmö..


Dom är oehört coola tycker jag. Jag har lånat en Zoe nu, när är det konbana i Stockholm nästa gång?!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Det var Teslor med på slalomen på Lunda tidigare i år. De kunde köra hela dan verkade det som thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Om en Model 3 idag klarar fullt spett uppemot tio minuter så kan ju ett normalt trackdaypass på tjugo minuter (i verkligheten 17-18 minuter) ligga inom räckhåll med uppdaterade batterier thumbs up

Om jag förstått det hela rätt är det värme som begränsar idag. Hur långt räcker batteriet? Gissar man tokvillt så kan ett banpass på 17-18 minuter ta 5-10kWh kanske? Eller är jag tokfel ute? Det kan man ladda tillbaka när andra grupper kör sina pass om man har tillräckligt fet laddstation. Som går på lokal solenergi förstås

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jens L skrev:
[

Dom är oehört coola tycker jag. Jag har lånat en Zoe nu, när är det konbana i Stockholm nästa gång?!


www.rejsa.nu/bankalender

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Magnus Thomé skrev:
Det var Teslor med på slalomen på Lunda tidigare i år. De kunde köra hela dan verkade det som thumbs up


Men då är den 1.30 mn körning sen säkert 20min vila?. Visst tänkte du på samma upplägg som båda kört på?

Då hinner bilar inte bli överhettade eller förlora så mkr kräm!.

Kolla här där man försöker köra 1 varv på Ringen , går sådär med full effekt tyvärr.. Sen var bromsarna helt slut efter ett varv...hade det varit en modelS hade man inte kommit runt.. Kolla Micha, men han älskar bilen.Men behövs göra lite modds att det ska funka..

Bild på bromsarna efter 1 Varv, helt slut.






_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Har sett någon video där man kommer till Döttinger Höhe med full effekt? Så det fattas inte mycket med rätt grejer verkar det som. Och då går det fooort på varvet. Men på en Svensk bana med tjugominuterspass är det inte där ännu.



Ps:
Bromskylning är en bra uppdatering för bankörning. Andra bromsbelägg närapå ett måste på många bilar om man vill köra fullt spett på bana mer än fem minuter. Vissa Svenska banor tar långt mycket hårdare på bromsarna än Ringen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1046



Det var med en Model 3 på JSS vårslalom förra året.
Den var tyst och snabb. Gubbarna gick runt och muttrade om motorljud och sådant där som fattas medan den ledde ligan en lååång stund.
Sedan kom det en erfaren morfar och lade dagens snabbaste tid i en Boxster och så var ordningen återställd.
Men Teslan var snabb på en kort och knixig konbana.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Magnus Thomé skrev:
Har sett någon video där man kommer till Döttinger Höhe med full effekt? Så det fattas inte mycket med rätt grejer verkar det som. Och då går det fooort på varvet. Men på en Svensk bana med tjugominuterspass är det inte där ännu.



Ps:
Bromskylning är en bra uppdatering för bankörning. Andra bromsbelägg närapå ett måste på många bilar om man vill köra fullt spett på bana.


Nej stora problem verkar vara överhettning av batterierna, de stora trimföretagen håller på model3 nere i Tyskland och bli inget effekt ökning för det finns så det räcker. Det är att de bli för varma efter ca 6min körning bara och börjat tappa effekt!. Se det behövs nån batteri värmeväxlare och liknande för kunna köra några varv,..

Bromsar är ju inget problem men allt måste bytas till rätt dyra och stora grejer, det blir ju rätt tunga dessa bilar. .

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



OneYet skrev:
Det var med en Model 3 på JSS vårslalom förra året.
Den var tyst och snabb. Gubbarna gick runt och muttrade om motorljud och sådant där som fattas medan den ledde ligan en lååång stund.
Sedan kom det en erfaren morfar och lade dagens snabbaste tid i en Boxster och så var ordningen återställd.
Men Teslan var snabb på en kort och knixig konbana.


Typ 1min körning?, då är ju ofta en elbil svårslagen med sitt vrid..Det är när man köra en normal stint på säg 15min man får problem..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Chris brukade ju köra Challengebanan (slalom alltså) med sin Toyota Prius. Men han körde aldrig uppvärmingsvarvet för då var extrapuffen med batteriet slut innan han kört klart tidtagningsvarvet : Gick han på fullfartsvarvet direkt så räckte det bättre

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



En kort sammanfattning för en autocrossförare


Det verkar ju fungera, att ge adrenalinskakningar på en erfaren chaufför är ju ett gott betyg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Niklas Falk skrev:
En kort sammanfattning för en autocrossförare


Det verkar ju fungera, att ge adrenalinskakningar på en erfaren chaufför är ju ett gott betyg


Ja precis konbana är som gjord för elbilar pga av dess korta tid man kör!, fan va det går

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Magnus Thomé skrev:
Chris brukade ju köra Challengebanan (slalom alltså) med sin Toyota Prius. Men han körde aldrig uppvärmingsvarvet för då var extrapuffen med batteriet slut innan han kört klart tidtagningsvarvet : Gick han på fullfartsvarvet direkt så räckte det bättre



HAha smart!, lite som KERS i F1. Gäller att spara på extra krämet!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Mange skrev:
[
Bromsar är ju inget problem men allt måste bytas till rätt dyra och stora grejer, det blir ju rätt tunga dessa bilar. .


De som använder Treor på bana borde sätta på bra kylning med slang som absolut första grej. Dumt att gå upp på onödigt stora tunga prylar vilket ju tyvärr är supervanligt att man gör även på bensinbilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26 besök senaste veckan (8253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande