Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (8273 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Verkar vara nån form av effektbegränsning på rakan vid runt 270km/h men då är temperaturen uppe i 66? C?


Enkla svart är nog att han slår i toppfartsspärren.

Egentligen är toppfarten 263 eller ngt dyl på nuvarande bilar, men mätarfart går något över det. Visst står det 279 på bilens mätare?

När dom kommer med en annan uppsättning fälgar(?) så ska den låsas upp till 322km/h.

edit: det finns ju ingen eu-spec S Plaid ännu, så vi har inget att jämföra med.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
När dom kommer med en annan uppsättning fälgar(?) så ska den låsas upp till 322km/h.

Är du säker på att det är fälgarna och inte däcken? Har tittat i olika däcktravar hos kompisen som är däckhandlare
och det är ju en annan märkning på däcken som sitter på elbilar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
super7 skrev:
dstr skrev:
När dom kommer med en annan uppsättning fälgar(?) så ska den låsas upp till 322km/h.

Är du säker på att det är fälgarna och inte däcken? Har tittat i olika däcktravar hos kompisen som är däckhandlare
och det är ju en annan märkning på däcken som sitter på elbilar


kan varit "new set of wheels" som inkluderar däck också. kommer inte ihåg formuleringen exakt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Vad skulle skilja på dem däcken menar ni?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141




_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



erikjakan skrev:
Vad skulle skilja på dem däcken menar ni?

https://www.continental-däck.se/personbil/allt-om-daeck/daeckkunskap/d . . . .
På det stora hela har det med viktklassningen att göra

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
996rs
Sverige
Här sen Jun 2017
Inlägg: 24



Snackade med Andreas (föraren). Dom körde Michelin ps4 däck under rekordvarvet.

Verkar som att det kommer mera,
R däck,
Bättre bromsar
Bättre aero
Etc

_________________
Peter Hanson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Då var det betydligt bättre däck än jag trodde, inte några amerikanska Firestone

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



erikjakan skrev:
Då var det betydligt bättre däck än jag trodde, inte några amerikanska Firestone


Det har inte suttit amerikanska däck på Teslorna sedan 2016 eller så. Min första hade någon sorts amerikanska Goodyear som inte var jätteimponerande. Min senare hade europeiska Michelin Pilot Sport 2 eller något sådant.

Att det skulle vara speciella elbilsdäck på elbilar är nog mest gimmickartat i de få fall som det händer. På min EQC sitter det MO-märkta (Mercedes Original) Michelindäck, samma som på GLE.

På frugans ID.3 sitter det Bridgestonedäck som hade 4,5 mm mönsterdjup från fabrik. Volkswagengruppen snålar återigen in och försöker lura sina kunder. Jag såg då till att få en skriftlig bekräftelse på att vi inte behöver betala nya sommardäck vid leasingperiodens slut så länge de godkänns av besiktningen. Det har inget att göra med att de råkar sitta på en elbil utan bara att de antagligen är billigare att köpa in från Bridgestone och man räknar med att kunna sälja kunderna fler däck i det långa loppet... thumbs down

För att återknyta lite till videon så är det ju helt klart imponerande att ta sig runt på en sådan tid med drygt två ton familjebil och i början accelererar den fantastiskt! Den mattas dock, som nämnt, betänkligt på slutet. Hoppas de kan få ordning på kylningen bättre. Förmodligen genom bättre bromsar så man kan koppla ur regen som värmer batteriet.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det var ett jäkla rattande på ratten hela tiden.
Måste vara rätt svårkört

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Claes Haglund skrev:
erikjakan skrev:
Då var det betydligt bättre däck än jag trodde, inte några amerikanska Firestone


Det har inte suttit amerikanska däck på Teslorna sedan 2016 eller så. Min första hade någon sorts amerikanska Goodyear som inte var jätteimponerande. Min senare hade europeiska Michelin Pilot Sport 2 eller något sådant.

Att det skulle vara speciella elbilsdäck på elbilar är nog mest gimmickartat i de få fall som det händer. På min EQC sitter det MO-märkta (Mercedes Original) Michelindäck, samma som på GLE.

På frugans ID.3 sitter det Bridgestonedäck som hade 4,5 mm mönsterdjup från fabrik. Volkswagengruppen snålar återigen in och försöker lura sina kunder. Jag såg då till att få en skriftlig bekräftelse på att vi inte behöver betala nya sommardäck vid leasingperiodens slut så länge de godkänns av besiktningen. Det har inget att göra med att de råkar sitta på en elbil utan bara att de antagligen är billigare att köpa in från Bridgestone och man räknar med att kunna sälja kunderna fler däck i det långa loppet... thumbs down

För att återknyta lite till videon så är det ju helt klart imponerande att ta sig runt på en sådan tid med drygt två ton familjebil och i början accelererar den fantastiskt! Den mattas dock, som nämnt, betänkligt på slutet. Hoppas de kan få ordning på kylningen bättre. Förmodligen genom bättre bromsar så man kan koppla ur regen som värmer batteriet.
Nu hade ju Tyre Reviews otroligt bra timing i ämnet... men gimmickartat verkar vara motsatsen.

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Emil Sällberg skrev:
Claes Haglund skrev:
erikjakan skrev:
Då var det betydligt bättre däck än jag trodde, inte några amerikanska Firestone


Det har inte suttit amerikanska däck på Teslorna sedan 2016 eller så. Min första hade någon sorts amerikanska Goodyear som inte var jätteimponerande. Min senare hade europeiska Michelin Pilot Sport 2 eller något sådant.

Att det skulle vara speciella elbilsdäck på elbilar är nog mest gimmickartat i de få fall som det händer. På min EQC sitter det MO-märkta (Mercedes Original) Michelindäck, samma som på GLE.

På frugans ID.3 sitter det Bridgestonedäck som hade 4,5 mm mönsterdjup från fabrik. Volkswagengruppen snålar återigen in och försöker lura sina kunder. Jag såg då till att få en skriftlig bekräftelse på att vi inte behöver betala nya sommardäck vid leasingperiodens slut så länge de godkänns av besiktningen. Det har inget att göra med att de råkar sitta på en elbil utan bara att de antagligen är billigare att köpa in från Bridgestone och man räknar med att kunna sälja kunderna fler däck i det långa loppet... thumbs down

För att återknyta lite till videon så är det ju helt klart imponerande att ta sig runt på en sådan tid med drygt två ton familjebil och i början accelererar den fantastiskt! Den mattas dock, som nämnt, betänkligt på slutet. Hoppas de kan få ordning på kylningen bättre. Förmodligen genom bättre bromsar så man kan koppla ur regen som värmer batteriet.
Nu hade ju Tyre Reviews otroligt bra timing i ämnet... men gimmickartat verkar vara motsatsen.


Ja, han verkar helt klart såld på tanken och det ligger säkerligen en del i resonemanget och marknadsmaterialet. thumbs up

Den skeptiska delen av mig tycker dock att fördelarna verkar ifrågasättningsbara. De-facto är det så att en EQC är en tystare bil än en Audi e-Tron trots att e-Tronen verkar komma med EV-däck när Mercan inte gör det, vilket pekar på att bilens ljudkomfort handlar betydligt mer om allt annat än just denna variabeln, även om det säkerligen skiljer på däcken i detta fallet. Att EV-däcken skulle vara gjorda för tyngre bilar har ju inget att göra med att det är EV-däck eller inte utan lastindexet på däcken. Det är väl därför det sitter GLE-dimensioner på EQC trots att den bygger på GLC eftersom vikterna på en GLE och en EQC är snarlika. Förmodligen som att e-Tron-däcksdimensionerna är närmare Q7 än Q5. Det luktar lite som att man brandar ett däck annorlunda för att få mer betalt för det när man egentligen bara kunde erbjudit ett däck med högre lastindex, vilket oftast finns att tillgå. Men visst, EV-däcket har säkert bättre egenskaper än sin "vanliga" kusin, men gissningsvis kan man hitta ett "vanligt" Michelindäck som är tystare och uppvisar genomgående bättre egenskaper än EV-däcket från Hankook. Kanske till samma pris som Hankooks EV-däck.

OBS, detta är mina gissningar. Jag kan mycket väl ha fel. Jag har det inte mycket mer underbyggt än gammal hederlig misstänksamhet mot marknadsavdelningar.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
https://fb.me/e/1fcAsp3OQ

Elbilsträff på GTR Motorpark på lördag!

ps. GTR finns nu för tiden på Harrys Laptimer också.

Citat:

Välkommen till vår #elbilsträff med "Ban-Fika" på GTR Motorpark i Eskilstuna. Kl 14:00 - 16:30.
Alla elbilar är förstås välkomna!
Här kan du få testa elbilens egenskaper på en säker plats. Kom med i gemanskapen och snacka allt kring elbilar.
- Avgift Bankörning: 450 kr per bil. (Swish på plats)
- OBS: Trafikförsäkring gäller EJ på bana!!
- TWS och Elbil Sverige tar ej ansvar för skador på materiel eller person under detta event
- Följ våra anvisningar noga före - under arrangemanget och var uppmärksam på säkerheten
- Hjälmar finns att låna, ta gärna egen
- Vid regn finns det tak över huvudet.
I samarbete med Tesla West Sweden - Elbil Sverige.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



dstr skrev:
https://fb.me/e/1fcAsp3OQ

Elbilsträff på GTR Motorpark på lördag!

ps. GTR finns nu för tiden på Harrys Laptimer också.

Citat:

Välkommen till vår #elbilsträff med "Ban-Fika" på GTR Motorpark i Eskilstuna. Kl 14:00 - 16:30.
Alla elbilar är förstås välkomna!
Här kan du få testa elbilens egenskaper på en säker plats. Kom med i gemanskapen och snacka allt kring elbilar.
- Avgift Bankörning: 450 kr per bil. (Swish på plats)
- OBS: Trafikförsäkring gäller EJ på bana!!
- TWS och Elbil Sverige tar ej ansvar för skador på materiel eller person under detta event
- Följ våra anvisningar noga före - under arrangemanget och var uppmärksam på säkerheten
- Hjälmar finns att låna, ta gärna egen
- Vid regn finns det tak över huvudet.
I samarbete med Tesla West Sweden - Elbil Sverige.


Varken sma eller sbf försäkring? Känns inte det lite sådär? Eller är det bara i texten det saknas?

Du komma med raport på hur mycket folk kör - och hur de laddar. Gissar att fol kinte kör mängder av varv (för att det verkar lite "prova på", inte pga biltypen) och det därför inte kommer vara något som helst problem med ström.

_________________
Markus Ålind
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Qaz skrev:

Varken sma eller sbf försäkring? Känns inte det lite sådär? Eller är det bara i texten det saknas?

Du komma med raport på hur mycket folk kör - och hur de laddar. Gissar att fol kinte kör mängder av varv (för att det verkar lite "prova på", inte pga biltypen) och det därför inte kommer vara något som helst problem med ström.


Jag har ställt frågan om försäkring. Återkommer.

Det är nog mest prova på. Laddning är inget problem på 2,5h körtid.

Från min projekttråd en onsdagskörning:

Citat:
Det jag grävt fram i loggarna är att jag hade 31 mil i batteriet när jag kom dit och 16 när jag åkte därifrån. Harrys loggade 25 varv. 100% räckvidd är strax över 50 mil.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Har fått svar nu - det är i "GTR Motorparks regi", så jag gissar att det är samma upplägg som onsdagskörningarna. Stora frågan är om provapålicensen är inbakad i 450:- eller om det tillkommer.

Kvittar för mig - jag har nog fortfarande en hel del att lära kring bilens balans och inställningar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Äntligen!!, nu ska vi se hur det går!. Om en 900m bana som är väldigt långsam!. Men kul och se hur många varv bromsar och batterier pallar!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Mange skrev:
Äntligen!!, nu ska vi se hur det går!. Om en 900m bana som är väldigt långsam!. Men kul och se hur många varv bromsar och batterier pallar!


Det här var en ban-fika (utan fika!) på 2,5h. Jag trodde det var en trackday, men ack så fel jag hade.

Jag körde nog så mycket det gick och åkte hela vägen hem till Sollentuna utan att ladda.

Är du nyfiken på fler siffror från riktiga trackdays så finns det här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121989&start=0

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Kul o trovärdigt för en gångs skull


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Eldh skrev:
Kul o trovärdigt för en gångs skull



Shit , spännande och lite lätt konstigt .

Men måste väll komma några Vettiga bromsar som tillval i Plaiden från Tesla, Ser man hur sjuka bromsar Porsche satt på Taycan, så man kan man ju undra hur den lika tunga och ÄNNU snabbare Tesla inte erbjuder det

Fortsätter här, jäkla va den går..Men sen blev det spännande..


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare

Om någon mot förmodan missat:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122434

Pod om rescue / bana / elbil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (8273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande