Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (8333 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Jens L skrev:
Som slalom/ korta sprint körningar kan ju el som energikälla bli alldeles utmärkt.

Hårdvaran är väl inte direkt fokuserad på det just nu, men det kommer väl. Det var inte hårdvaran till bensin och disel heller i barndomen.

När det gäller banåka på track days.
Min erfarenhet är att i många år har upplägget varit, köra 20min, vänta 40 min på andra. Mitt på dagen lunch. Och sen fortsätta så.

Det är låter som ett koncept där el som energislag och hårdvaran kan klara rätt snart?

Jag vet inte hur mycket open pitlane man kör? Sitter nån och matar 1h bana på en trackdays i Sverige på full attack?

Sen är det ju ljudet. 95db känns som man kan klara med el. Vilket skulle kunna göra mer platser att köra på.
Kanske nära storstäder där det är svårt idag. Och med det möjlighet att få fler att prova svänga sin bil kring koner.
Kanske föryngra vår hobby.

Och fler dagar att använda bef infrastruktur(Anderstorp) som idag inte har så hög nyttjandegrad pg.a bullerdagar.


Så, el är kanske ett energislag som kan göra ett jobb som traditionell energi har svårt att göra idag.
Sen är vi väl några som alltid tycker det är kul att köra 6-8 varv på Ringen i sträck, endurance trackdays. Där är ju fortfarande gammal energi lite enklare att använda. Sen orkar ju inte all hårdvara med det heller.

Med lite öppna ögon och pragmatism så kan el och svänga bli en kul grej.

Det kanske är här vi på Rejsa också har en uppgift.
Bjuda in till att prova konbana för elbilar? En ZOE serie och en Tesla3 serie som Lazzat var en gång i tiden?
Med öppna ögon.


Bra inlägg!

Ja sådär är det!, man får ändra lite!. Lite som jag skrev om Formula E, de kan inte köra vanliga banor än.. Utan behöver trixiga stadsbanor med mkt broms för återvinning..

Men som jag sett och läst, så är det inte nån elbil utom Taycan som klara ett "vanligt" 20min pass.. Det är ju som sagt svårt att få ner vikten på eilbilar. Det dödar ju bromsar och hettar upp batterierna väldigt fort.

Man har ofta inte några "bra" bromsar på elbilar. För till 70% använder man dem inte pga av regenrering..

Men när man istället kör dem på bana som en bensinbil..så det man väldigt fort att vikten spelar ut sin roll. Största bromsarna på en Tesla, är typ som mina. Men då har ju Teslan 200hk mer ( kommer upp i mkt högre toppfart ) Som sen ska bromsas ner med en 300kg tyngre bil...

Där är problemet Vikt... Lite där Formula E fastnar, de skulle behöva lite större batterier för att kunna köra längre sträckor på race...men blir lite moment 22...bilen blir för tung och ännu långsammare--

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....


Bara man kan ge pokalen till bilen istället för föraren

thumbs up


(nyare Ferrarisar sägs ju ha bra hjälpsystem som gör att man känner sig som en mästerchaffis?)


Samma med Porsche.
När jag började köra konbana så körde man mot 996or, första porsche med antispin och anti sladd. De systemen var helt värdelösa på konbana, de bara ströp och gick inget snabbt alls.
Men de har blivit mycket bättre, med 981/991 generationen så är de riktigt bra. Så bra att en bra förare inte kan slå systemen, det går fortare med allt påslaget och man kör inte bort sig vid ett misstag. Man måste fortfarande veta vilken linje man ska ta men det är bara svänga och mosa på.
(jag är inte bitter... )

På våra banmöten blir alla tillsagda, stäng inte av systemen. Det spelar i princip ingen roll om man missar en insvängning, bilen träffar ändå apex och klarar sig runt kurvan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

BMW M2 och Toyota GR Yaris har inte alls kommit lika långt med hjälpsystemen. Inte Citroen C1 heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.

_________________
Karl Brag
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.
Det går med lättare bilar runt tonnet, om det har lite "spårt" i generna (och man inte laddar på fullt med klistrigare däck, körde 10 träffar med standardbroms 2004 med rdäck), men det är ju inte många elbilar som är flugviktare.

Det handlar ju som vanligt effekt in och effekt ut (in/ut till röresleenergin). Går det inte så fort så kan ju regen användas för att sänka hastigheten lite (tex inför bron på Kinnekulle).

Kan inte nån göra en match mellan Zoe och Citroen C1, så det går att fundera på om det går att ha nåt skoj med en sån? Det måste ju inte så fort att man inte hinner med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.
Det går med lättare bilar runt tonnet, om det har lite "spårt" i generna (och man inte laddar på fullt med klistrigare däck, körde 10 träffar med standardbroms 2004 med rdäck), men det är ju inte många elbilar som är flugviktare.

Det handlar ju som vanligt effekt in och effekt ut (in/ut till röresleenergin). Går det inte så fort så kan ju regen användas för att sänka hastigheten lite (tex inför bron på Kinnekulle).

Kan inte nån göra en match mellan Zoe och Citroen C1, så det går att fundera på om det går att ha nåt skoj med en sån? Det måste ju inte så fort att man inte hinner med


Jag har den ena, vem ställer upp med den andra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.
Det går med lättare bilar runt tonnet, om det har lite "spårt" i generna (och man inte laddar på fullt med klistrigare däck, körde 10 träffar med standardbroms 2004 med rdäck), men det är ju inte många elbilar som är flugviktare.

Det handlar ju som vanligt effekt in och effekt ut (in/ut till röresleenergin). Går det inte så fort så kan ju regen användas för att sänka hastigheten lite (tex inför bron på Kinnekulle).

Kan inte nån göra en match mellan Zoe och Citroen C1, så det går att fundera på om det går att ha nåt skoj med en sån? Det måste ju inte så fort att man inte hinner med


Jag har den ena, vem ställer upp med den andra


Låt mig kolla...

_________________
Jens Lanvin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.


Finns många bilar som klarar ett varv på ringen utan problem har provat både hyrbil (preskriberat 😂) och egen bruksbil, stora slagskepp med mycket mos har jag inte provat dock . Svenska banor är ju mycket kämpigare för bromsar, många bilar behöver ju ett beläggbyte för att mäkta med längre stunder,iaf för någorlunda rimliga bilar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Cédric skrev:
Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.


Finns många bilar som klarar ett varv på ringen utan problem har provat både hyrbil (preskriberat 😂) och egen bruksbil, stora slagskepp med mycket mos har jag inte provat dock . Svenska banor är ju mycket kämpigare för bromsar, många bilar behöver ju ett beläggbyte för att mäkta med längre stunder,iaf för någorlunda rimliga bilar.


Så kan det säkert vara.
De jag har provat på bana i standardskick har dock inte visat prov på något förtroendingivande i bromsväg öht. Utebliven känsla och fading inom några minuter.

_________________
Karl Brag
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Mange skrev:
Ja kanske, men kolla på de videos som finns...Så börjar det låta illa från bromsarna halvägs..Är ju tyngde på bilen som är svår att trolla bort...Men det hjälper säkert massor med belägg och kylning...

Borde ju funka med performance modelln? är ju Brembo 4 kolvs, men iförsig 355mm skivor är ju rätt smått för en sån snabb och tung bil?...borde väll behövs lite större grejer..
Magnus tror din GR har "samma" grejer och då har du mindre än halva effekten och typ 400kg mindre vikt...så ekvationen blir svår..

Kolla på Taycans sjukt stora grejer, men den väger iförsig 2,2ton..men jäkla va det behövs stora grejer på tyngre bilar..


Självklart gör det jättestor skillnad att byta belägg och montera bromskylning, lägg till bromsvätska också så funkar det väldigt bra. Stora bromsar har idag blivit lite av en gimmick för utseendets skull.

Stora skivor behöver inte betyda bra bromsar, det beror på hur stora beläggen är också. Stora skivor klarar av belastning bättre över tid eftersom det är mer massa som behöver värmas upp innan beläggen ger sig. Att köra standardskivor men bättre belägg/bromsvätska/bromskylning är mycket bättre än stora bromsar utan bättre belägg/bromsvätska/bromskylning.

Inte helt ovanligt att biltillverkare byter belägg, bromsvätska och däck när de sätter sina Ringen-tider.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519


Trådstartare
Jens L skrev:
Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.
Det går med lättare bilar runt tonnet, om det har lite "spårt" i generna (och man inte laddar på fullt med klistrigare däck, körde 10 träffar med standardbroms 2004 med rdäck), men det är ju inte många elbilar som är flugviktare.

Det handlar ju som vanligt effekt in och effekt ut (in/ut till röresleenergin). Går det inte så fort så kan ju regen användas för att sänka hastigheten lite (tex inför bron på Kinnekulle).

Kan inte nån göra en match mellan Zoe och Citroen C1, så det går att fundera på om det går att ha nåt skoj med en sån? Det måste ju inte så fort att man inte hinner med


Jag har den ena, vem ställer upp med den andra


Låt mig kolla...


Jag har bara en R90 - har du en R110?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Om vi lyckats inspirera er till stordådet, kan ni inte samtidigt försöka bytköra varandras vapen lite, så det blir mindre anklagelser om fanboys. Med lite kameror så skulle du ju bli ett fullmatat 20min YouTube-avsnitt med samhällsinformation, mest snack och lite köra

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519


Trådstartare

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Om vi lyckats inspirera er till stordådet, kan ni inte samtidigt försöka bytköra varandras vapen lite, så det blir mindre anklagelser om fanboys. Med lite kameror så skulle du ju bli ett fullmatat 20min YouTube-avsnitt med samhällsinformation, mest snack och lite köra


Självklart bytas fram o tebax. Och garva en del gissar jag ("bra" och "kul" är inte alltid samma sak)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.


Fast stämmer inte helt med alla bilar. Min Fd 2017 Mk7.5 GTI körde en hel del bana både på snabba Mantorp och andra!. Utan minsta bekymmer med broms fade och var helt original utom bromskylning för 400kr från Audi Rs3...

Nu pratar vi om att köra typ 3 varv i tempo, sen vila ett varv...sen på:t igen...

Det man ser om tar ta en Tesla 3 som har ca 250hk mer den och ca 600kg extra vikt än eden rätt tung GTIn......Men samma typ av bromsar...Så är rätt lätt att räkna ut...att det inte funkar...det ser man man ju på alla videor där man kör riktigt fort med dessa elbilar..

Se bara Rakan på Mantorp..Tesla 3 borde komma upp i 220?, sen bromsar ner nästa 2ton till 70?....

Sen kan man ju tycka det är lustig att nya M3 / M4 får så jäkla mkt skit av alla pga av den nästan väger 1800kg nu......men det är ju ingenting om man pratar Performance elbil...bara kolla på Taycan Turbo S 2.2ton...Men fyfan den har de största bromsarna jag sett..

Så vikt är väll Banbilen värsta fiende?, Folk kan ju lägga ner 200 000 för kolfiber för att spara 35kg...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Westersund skrev:
Mange skrev:
Ja kanske, men kolla på de videos som finns...Så börjar det låta illa från bromsarna halvägs..Är ju tyngde på bilen som är svår att trolla bort...Men det hjälper säkert massor med belägg och kylning...

Borde ju funka med performance modelln? är ju Brembo 4 kolvs, men iförsig 355mm skivor är ju rätt smått för en sån snabb och tung bil?...borde väll behövs lite större grejer..
Magnus tror din GR har "samma" grejer och då har du mindre än halva effekten och typ 400kg mindre vikt...så ekvationen blir svår..

Kolla på Taycans sjukt stora grejer, men den väger iförsig 2,2ton..men jäkla va det behövs stora grejer på tyngre bilar..


Självklart gör det jättestor skillnad att byta belägg och montera bromskylning, lägg till bromsvätska också så funkar det väldigt bra. Stora bromsar har idag blivit lite av en gimmick för utseendets skull.

Stora skivor behöver inte betyda bra bromsar, det beror på hur stora beläggen är också. Stora skivor klarar av belastning bättre över tid eftersom det är mer massa som behöver värmas upp innan beläggen ger sig. Att köra standardskivor men bättre belägg/bromsvätska/bromskylning är mycket bättre än stora bromsar utan bättre belägg/bromsvätska/bromskylning.

Inte helt ovanligt att biltillverkare byter belägg, bromsvätska och däck när de sätter sina Ringen-tider.


Ja så sant, men man måste ha ok utgångspunkt i förhållande till vikt. Bara att jämföra en Tung Rs6 med en lika tung Elbil. Skiljer väll en 100 000 i Broms grejer från början om inte mer..

Jag menar finns ingen Perfomance bensinbil (AMG, BMW, Porsche ) på 2+ ton, som det flesta elbilar väger som har så små bromsar...då räcker inte att byta belägg och kylning tyvärr....

Bara kolla upplägget på ett gäng 2ton bilar. Man kan försvara broms generering lite som elbilar har. Men det verkar inte hjälpa mer än några % vid hård bankörning!. Men funkar ju kanon till vardags där man inte behöver använda bromsarna knappt på en elbil...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Så här...


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Handlar inte bara om vikt heller utan också om hur mycket traction control måste jobba, det brukar gå hårt åt bakbromsar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Lennart Mäkinen skrev:
Så här...



Ja den där är brutal!, där hat vi ju Elbilarna nisch!. Korta och snabba lopp!. Kommer nog bli succé det där!, om man få köra på lite banor närmare stan som de gör med Formula E.

Däremot som man läst att de har problem med runt sponsorer. Att Rallycross är ju mkt en ljudupplevelse sport, det smäller och tjuter helt underbart.. Det där förvinner och upplevelse försvinner mkt på plats...

Men jag tror absolut detta kommer att komma hårt!. Var kul att se Ken Block när han körde denna för nått år sedan, lätt imponerad..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



safe skrev:
Handlar inte bara om vikt heller utan också om hur mycket traction control måste jobba, det brukar gå hårt åt bakbromsar.


Så sant!, men man stänger ju alltid av det på bana. Annars så började det typ brinna på min bil, när man glömde så av det.. SÅ det gör man aldrig om.. Däremot så kan ju problem vara att det inte går 100% att stänga av antisladden på många bilar...Det äter och galet mkt broms

Men elbil som har bromsar som funkar på bana har jag luskat ut är väll Plaid och Taycan och dess kusiner?..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Mange skrev:
Karl B. skrev:
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående.

Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt.


Fast stämmer inte helt med alla bilar. Min Fd 2017 Mk7.5 GTI körde en hel del bana både på snabba Mantorp och andra!. Utan minsta bekymmer med broms fade och var helt original utom bromskylning för 400kr från Audi Rs3...

Nu pratar vi om att köra typ 3 varv i tempo, sen vila ett varv...sen på:t igen...

Det man ser om tar ta en Tesla 3 som har ca 250hk mer den och ca 600kg extra vikt än eden rätt tung GTIn......Men samma typ av bromsar...Så är rätt lätt att räkna ut...att det inte funkar...det ser man man ju på alla videor där man kör riktigt fort med dessa elbilar..

Se bara Rakan på Mantorp..Tesla 3 borde komma upp i 220?, sen bromsar ner nästa 2ton till 70?....

Sen kan man ju tycka det är lustig att nya M3 / M4 får så jäkla mkt skit av alla pga av den nästan väger 1800kg nu......men det är ju ingenting om man pratar Performance elbil...bara kolla på Taycan Turbo S 2.2ton...Men fyfan den har de största bromsarna jag sett..

Så vikt är väll Banbilen värsta fiende?, Folk kan ju lägga ner 200 000 för kolfiber för att spara 35kg...


Men nu pratde jag ju inte om vare sig din bil eller någon Tesla.
Jag påpekade att min erfarenhet är att inga av de standardbilar jag provat på någon bana öht imponerat bromsmässigt.
Att du har andra erfarenheter och referenser om vad som är godtagbart i bromsväg är rimligt. Inget av det är dock kopplat till drivmedlet i bilen utan snarare vikt, materialval, kylning och dimensioneriong därefter. Förutom parametrar kopplade till t.ex föraren och andra mer subjektiva delar såklart.

Alltså det uppenbara. Om du förser en Tela (eller annan elbil) och en fossildriven bil, kanske till och med en Golf, med likvärdiga bromsbelägg, modifierad kylning, bromsvätska mm då kommer de att leverera tämligen likvärdig bromsprestanda. Mest beroende på att det handlar om väldigt mycket fysik och väldigt lite religon.

Personlig tror jag att temperatur i batterier och mjukvarubegränsningar är betydligt knepigare att hantera för att få till bra banåka.

_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (8333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande