Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (8272 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



sweanders skrev:
Mange skrev:
Johan Samson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Extremt intressant thumbs up

Tack o lov var det inga totala överraskningar så helt borta var jag inte.

Eldat upp gummitätningarna, check

NVH på kylkanalerna blev däremot en överraskning, är det för vibrationer dvs bromsgnissel eller nåt annat?

Och sen har jag en fråga till om du orkar. Om vi lägger energi/värme/kylning/överhettning helt åt sidan, max retardation sitter i däckens fäste och inte alls bromsutrustningen normalt... till en viss gräns. Vid vilken hastighet räcker normalt inte pedaltrycket föraren kan generera för att låsa bromsarna? Varierar självklart enormt massa men jag har ingen aning i vilken härad det ligger. Med varma rdäck sjunker det såklart men var är normalt?



Det var väl bra! Jag vill verkligen inte att mina bromsinlägg ska tolkas som "pekpinne" eller besserwisser utan som en komplettering till vad många säkert redan har koll på. Likaså är min erfarenhet begränsad till min nuvarande anställning, det finns många som jobbat på många olika ställen och har en bredare kunskap om hur andra gör. Bromsarna jag och min grupp utvecklat har varit för helt vanliga Svensson-bilar och tillvägagångssättet behöver nödvändigtvis inte vara lika för race- eller sportbilar.


Kylkanalerna kan användas för att flytta bromsskivans egenfrekvens och till viss del även massan på skivan. Karaktäristiken ändras om man har raka eller böjda "vanes". Att ersätta kanalerna med "pinnar" gör mer på vikten men även radien på själva "vanes'en"/kanalerna kan vara ett sätt att justera vikten. Det är ju inte så mycket men 40-50 gram kan räcka för att flytta tredje eller fjärde egenmoden på skivan 2-300 Hz och ljudproblemet försvinner. I första hand jobbar man med beläggen, tillsatser i "den svarta hemliga massan" (beläggtillverkarnas hemlighet. Vi bara beskriver vad vi vill haså försöker de leverera men vi som OEM får inte tillgång til receptet), fasningar på belägget eller något av det otaliga shimsen/skrikdämpande plattorna.
Kommer man inte fram där kan det vara en lösning att jobba lite med skivan.

I dagens moderna "bromsmodulatorer"/bromskontrollenheter (det som förr kallades ABS-enhet) har man ett max systemtryck ut i bromsrören på runt 160 bar, men det varierar lite mellan olika leverantörer. Vanligtvis behövs ca 120 bar för att låsa hjulen, men även det varierar lite såklart.
Dessa sinnrika mekatronikklumpar är överjävligt snabba på att bygga tryck. De värsta har s.k "Time to Lock", dvs hur fort enheten generarar bromstryck nog för att låsa hjulen, på ca 150 ms. Så snabbt kan man såklart inte applicera pedaltryck men det används av alla olika funktioner i bromssystemet. Autobroms/nödbroms, esc, anti-roll (rundslagsskydd), mm, mm.
Rent teoretiskt ska du kunna låsa hjulen även i toppfart. Man har ingen begränsning av systemtrycket i hög fart utan det är säkert andra egenskaper (fysik?) som gör att det är ovanligt med ABS-ingreppp i 250 km/h...
Jag vet ärligt talat inte, någon annan som fylla i?

Jag ska erkänna att jag har dålig koll på själva pedaltrycket som krävs för att uppnå tillräckligt systemtryck. Ska kolla med våra pedalexperter i vilken härad man brukar befinna sig i.
Det finns i alla fall ett lagkrav att man med 500 N på pedalen ska uppnå 2,44 m/s2 retardation utan booster/servohjälp. Alltså det mekaniska bromssystemet med assistansen utslagen. Själva pedalen dimensioneras mot ca 3 kN pedalkraft (om jag minns rätt) men bromspedalen får ju aldrig gå sönder så det är ju hygglig marginal på den.
Men 500 N är mycket högre kraft än man normalt använder i en personbil. Den som förväntar sig en vanlig bromsning tror att pedalen har fastnat om detta inträffar. Pedalen blir tokstum! Och så läser man att F1-förare lägger på över 100 kg på pedalen varje gång de bromsar...



Kan bara hålla med galet intressant!

Jo kan även referera till pedalen i en F1, körde en riktigt bra F1 Simulator i Stockholm...

-äää Bromsarna funkar ju inte
-Du tar ju inte i!!
-Äää....Jahaa...åfan va hårt det här var...

Sen efteråt så fick jag höra att Marcus Ericsson hade kört denna simulator...

Han tyckte den vara väldigt bra ,men bromsarna var lite för lätt trampade bara...

WTF, tänkte jag..jobbigt att köra F1...


Det är ju lite så det är att läsa inlägg om bankörning från folk som kör pendlarbil med taklucka på trackdays.

Det är ju inte riktigt samma sak som att köra banbil under tävling. Mer att jämföra med snabb landsvägskörning utan övrig trafik.


Haha, vad menar du med det?. Är väll gatreggade bilar vi pratar om här?. Finns väll inga race elbilar på trackdays;)

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Mange skrev:
sweanders skrev:
Mange skrev:
Johan Samson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Extremt intressant thumbs up

Tack o lov var det inga totala överraskningar så helt borta var jag inte.

Eldat upp gummitätningarna, check

NVH på kylkanalerna blev däremot en överraskning, är det för vibrationer dvs bromsgnissel eller nåt annat?

Och sen har jag en fråga till om du orkar. Om vi lägger energi/värme/kylning/överhettning helt åt sidan, max retardation sitter i däckens fäste och inte alls bromsutrustningen normalt... till en viss gräns. Vid vilken hastighet räcker normalt inte pedaltrycket föraren kan generera för att låsa bromsarna? Varierar självklart enormt massa men jag har ingen aning i vilken härad det ligger. Med varma rdäck sjunker det såklart men var är normalt?



Det var väl bra! Jag vill verkligen inte att mina bromsinlägg ska tolkas som "pekpinne" eller besserwisser utan som en komplettering till vad många säkert redan har koll på. Likaså är min erfarenhet begränsad till min nuvarande anställning, det finns många som jobbat på många olika ställen och har en bredare kunskap om hur andra gör. Bromsarna jag och min grupp utvecklat har varit för helt vanliga Svensson-bilar och tillvägagångssättet behöver nödvändigtvis inte vara lika för race- eller sportbilar.


Kylkanalerna kan användas för att flytta bromsskivans egenfrekvens och till viss del även massan på skivan. Karaktäristiken ändras om man har raka eller böjda "vanes". Att ersätta kanalerna med "pinnar" gör mer på vikten men även radien på själva "vanes'en"/kanalerna kan vara ett sätt att justera vikten. Det är ju inte så mycket men 40-50 gram kan räcka för att flytta tredje eller fjärde egenmoden på skivan 2-300 Hz och ljudproblemet försvinner. I första hand jobbar man med beläggen, tillsatser i "den svarta hemliga massan" (beläggtillverkarnas hemlighet. Vi bara beskriver vad vi vill haså försöker de leverera men vi som OEM får inte tillgång til receptet), fasningar på belägget eller något av det otaliga shimsen/skrikdämpande plattorna.
Kommer man inte fram där kan det vara en lösning att jobba lite med skivan.

I dagens moderna "bromsmodulatorer"/bromskontrollenheter (det som förr kallades ABS-enhet) har man ett max systemtryck ut i bromsrören på runt 160 bar, men det varierar lite mellan olika leverantörer. Vanligtvis behövs ca 120 bar för att låsa hjulen, men även det varierar lite såklart.
Dessa sinnrika mekatronikklumpar är överjävligt snabba på att bygga tryck. De värsta har s.k "Time to Lock", dvs hur fort enheten generarar bromstryck nog för att låsa hjulen, på ca 150 ms. Så snabbt kan man såklart inte applicera pedaltryck men det används av alla olika funktioner i bromssystemet. Autobroms/nödbroms, esc, anti-roll (rundslagsskydd), mm, mm.
Rent teoretiskt ska du kunna låsa hjulen även i toppfart. Man har ingen begränsning av systemtrycket i hög fart utan det är säkert andra egenskaper (fysik?) som gör att det är ovanligt med ABS-ingreppp i 250 km/h...
Jag vet ärligt talat inte, någon annan som fylla i?

Jag ska erkänna att jag har dålig koll på själva pedaltrycket som krävs för att uppnå tillräckligt systemtryck. Ska kolla med våra pedalexperter i vilken härad man brukar befinna sig i.
Det finns i alla fall ett lagkrav att man med 500 N på pedalen ska uppnå 2,44 m/s2 retardation utan booster/servohjälp. Alltså det mekaniska bromssystemet med assistansen utslagen. Själva pedalen dimensioneras mot ca 3 kN pedalkraft (om jag minns rätt) men bromspedalen får ju aldrig gå sönder så det är ju hygglig marginal på den.
Men 500 N är mycket högre kraft än man normalt använder i en personbil. Den som förväntar sig en vanlig bromsning tror att pedalen har fastnat om detta inträffar. Pedalen blir tokstum! Och så läser man att F1-förare lägger på över 100 kg på pedalen varje gång de bromsar...



Kan bara hålla med galet intressant!

Jo kan även referera till pedalen i en F1, körde en riktigt bra F1 Simulator i Stockholm...

-äää Bromsarna funkar ju inte
-Du tar ju inte i!!
-Äää....Jahaa...åfan va hårt det här var...

Sen efteråt så fick jag höra att Marcus Ericsson hade kört denna simulator...

Han tyckte den vara väldigt bra ,men bromsarna var lite för lätt trampade bara...

WTF, tänkte jag..jobbigt att köra F1...


Det är ju lite så det är att läsa inlägg om bankörning från folk som kör pendlarbil med taklucka på trackdays.

Det är ju inte riktigt samma sak som att köra banbil under tävling. Mer att jämföra med snabb landsvägskörning utan övrig trafik.


Haha, vad menar du med det?. Är väll gatreggade bilar vi pratar om här?. Finns väll inga race elbilar på trackdays;)


Precis.

Trackdays är som snabb landsvägskörning.

Ändå ska det debatteras om hur man vinner och vad som är bäst.

På trackday är det ofta roligare att köra en långsam bil snabbt än att ha riktigt bra grejer.

_________________
Anders Hansson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



En tanke som slog mig är hur länge kommer man ens kunna köpa "roliga" bilar för bankörning? Fler och fler bilmärken säger ju att de ska övergå till enbart el?

Det känns som att övergången till el går snabbare och snabbare. Vad tror ni om ett par år? Vilka "roliga" bilar kommer finnas kvar som INTE är el?

Är det rimligt att tro att en el-bil om några år kommer att klara av att köras på bana, mer än några enstaka varv?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag tror att elektrifiering av banbilar kommer att ta en väldig fart, det är redan på gång. Men att det möjligtvis kommer att bli allt mindre poäng i att banmodifiera en gatbil. Det blir ju hela tiden mer och mer system som motarbetar inspirerad körning i massproducerade bilar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Mats Th skrev:
Vad tror ni om ett par år? Vilka "roliga" bilar kommer finnas kvar som INTE är el?
Lotus verkar ha bestämt sig så vi får väl se när det säljs den sista 911 och M3 med bensinmotorer.

En fundering är ju när den första elbilen kommer som är byggd för inspirerad körning på annat än raksträcka. Det verkar ju vara sådär med känslan i "gaspådraget".

Sen kanske förbränningsvätgasmotorer kan vara ett sätt att få samma känsla utan CO2-utsläpp.
Jag fastnade lite på en åsikt om att alla världens bilar inta kan få batterier i den volym som används i dagens bilar, spotpriset på metallerna som ingår skulle göra batterierna några gånger dyrare än idag.
Det blir lite "inflation" om billigaste rövtransportören börjar på 600k och inte 100k som för en bensinare.
Så det kanske kan bli nån kombination med mindre batterier och nån annan energibärare, och då kanske man kan få till känslan den vägen.

Annars blir det Historisk racing för hela slanten, det behövs ju bara fossilfri syntetisk bensin. Hundralappen per liter kan det ju vara värt.

När kommer kravet på fossilfria däck (asfalt...)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
Mats Th skrev:
Vad tror ni om ett par år? Vilka "roliga" bilar kommer finnas kvar som INTE är el?
Lotus verkar ha bestämt sig så vi får väl se när det säljs den sista 911 och M3 med bensinmotorer.


Porsche har sagt att 911an kommer tillverkas till 2030 med förbränningsmotor och att det är osannolikt att den blir batteridriven. Alternativet är syntetiskt bränsle.
Jag tror många biltillverkare är intresserade av utvecklingen av syntetiskt bränsle, F1 kommer gå åt det hållet med nästa motorreglemente.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



safe skrev:
F1 kommer gå åt det hållet med nästa motorreglemente.
Det kan man inte säga säkert ännu. Det är många olika plånböcker som är med och styr och alla har en egen agenda.
Just nu vill biltillverkare ha en hybridlösning för att de vill sälja såna. Red Bull vill ha en ren förbränningsmotor utan el för att de inte vill bränna pengar på komplexa saker i onödan. De har inget att tjäna på att marknadsföra hybridtekniken. Framöver kommer det säljas färre hybrider och fler rena elbilar och om nästa reglemente börjar gälla 2026 och sen 8-10 år framåt lär inga nya bilfabrikanter vara intresserade av att köra med något de inte får sälja i utvecklade länder.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Lennart Mäkinen skrev:
safe skrev:
F1 kommer gå åt det hållet med nästa motorreglemente.
Det kan man inte säga säkert ännu. Det är många olika plånböcker som är med och styr och alla har en egen agenda.
Just nu vill biltillverkare ha en hybridlösning för att de vill sälja såna. Red Bull vill ha en ren förbränningsmotor utan el för att de inte vill bränna pengar på komplexa saker i onödan. De har inget att tjäna på att marknadsföra hybridtekniken. Framöver kommer det säljas färre hybrider och fler rena elbilar och om nästa reglemente börjar gälla 2026 och sen 8-10 år framåt lär inga nya bilfabrikanter vara intresserade av att köra med något de inte får sälja i utvecklade länder.


Inget är säkert med storfinansen, annat än att Formel E saknar både intresse och framtid.
Men jag tror förbränningsmotorer har en framtid långt senare än 2030.
Blir det en total klimatkatastrof kommer en ekonomisk katastrof också vilket kommer förhindra en omställning till el i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Ottomotor med vätgas, vem vet?


https://www.racecar-engineering.com/articles/toyota-debuts-hydrogen-fu . . . .
Jo, det verkar väldigt likt det vi är vana vid. Men det blir nog att vänja sig med 25 mils räckvidd på en tankning om man ska ha rimlig storlek på tankarna.
Sen blir det andra "dunkar" att ha med sig till banan

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Mats Th skrev:

Är det rimligt att tro att en el-bil om några år kommer att klara av att köras på bana, mer än några enstaka varv?


Det verkar finnas 13 på dussinet youtubeklipp på Model S Plaid på strippen men få från track days. :/

Ryktet säger att Tesla dykt upp på ringen. Om några dagar kanske det kommer lite officiella varvtider.

Den håller skapligt i Pikes Peak.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ottomotor med vätgas, vem vet?


https://www.racecar-engineering.com/articles/toyota-debuts-hydrogen-fu . . . .
Jo, det verkar väldigt likt det vi är vana vid. Men det blir nog att vänja sig med 25 mils räckvidd på en tankning om man ska ha rimlig storlek på tankarna.
Sen blir det andra "dunkar" att ha med sig till banan


Ja det gick åt mycket helt klart. Kan man få ner storleken på tank med högre tryck i framtiden eller är det redan läbbigt höga tryck kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Ja det gick åt mycket helt klart. Kan man få ner storleken på tank med högre tryck i framtiden eller är det redan läbbigt höga tryck kanske?
700bar är ju en del.
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-storage-basics-0
Jag skulle inte tro att det kommer att bli nån revolutionerande skilland i enegidensitet framöver (men en fördubbling vore ju alltid trevlgt). Att det går att tanka på minter gör ju att det kan gå att leva med mindre tank. Men då ska det ju helst gå att tanka själv från egen "reservtank" också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Väldigt likt det vi är vana vid, absolut, men jag tror det lämpar sig på sin höjd för fåtal nisch applikationer. Ur någon sorts well-to-wheel perspektiv blir verkningsgraden toköverjävla dålig, om man ämnar framställa sin vätgas med elektrolys.

Viktigt att minnas i frågan är att en övervägande del idag produceras från naturgas. Det finns säkert siffror på energy.gov om andelar.

Vill man sedan dessutom ha vätgas till sitt gröna stål så börjar det bli dags att bygga en hel hop nya kraftverk.

Edit: länk https://ec.europa.eu/energy/topics/energy-system-integration/hydrogen_ . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Pontus Fyhr skrev:
Väldigt likt det vi är vana vid, absolut, men jag tror det lämpar sig på sin höjd för fåtal nisch applikationer. Ur någon sorts well-to-wheel perspektiv blir verkningsgraden toköverjävla dålig, om man ämnar framställa sin vätgas med elektrolys.
Om skillnaden i nypris kan skilja en halvmiljon så finns det lite utrymme för lägre verkningsgrad. Lite samma mellan bränslecell för en miljon och en förbränningmotor på en bråkdel. Bränslecell+elmotor är mycket effektivare energimässigt, men tröskelkostnaden skiljer mycket.

Men det gäller att skapa känsla, det är ju det som har större betydelse än TCO, så vem vet vad som blir coolt att köpa/köra 2030 (och vad av dagens bilpark blir hopplöst ute).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12840



Pontus Fyhr skrev:
Väldigt likt det vi är vana vid, absolut, men jag tror det lämpar sig på sin höjd för fåtal nisch applikationer. Ur någon sorts well-to-wheel perspektiv blir verkningsgraden toköverjävla dålig, om man ämnar framställa sin vätgas med elektrolys.


Jag har för mig att jag sett mindre bolag experimentera med att tillverka vätgas via solceller i relativt liten skala, typ hemmiljöskala. Är inte bekant med processen, men hade jag fått 12-20 mil i en entusiastbil som jag kunnat tanka på tomten (eller valfri mack i stan för den delen) så hade jag varit ganska nöjd med det också.

Pontiacen blir väl klar lagom till bensinen är slut, så det är väl hög tid att börja fundera på annat drivmedel. Får väl annars bli storkund på Aspen-sås.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag har hopp om både piffiga bevvar, model3 verkar ju gå fort så länge det varar och med lite uppgraderade bromsar kanske det är en bit ändå! Även taycan borde gå att stå på med ett tag! BMW i3 visade att det inte behöver bli supertungt, även om det inte blir Elise-fjädervikt. Sedan finns visst hopp kring förbränning av diverse co2 neutrala bränslen, även om det kanske inte fungerar för en bred massa så kan det vara reko i nischer. Men jag vet inte om det blir vätgas, eller andra alternativ, typ metanol eller någon eFuel https://newsroom.porsche.com/en/2020/company/porsche-research-syntheti . . . .

Det finns mycket klipska hjärnor på diverse R&D avd. och universitet, eller oljebolag, som inte är redo att släcka lyset och stänga efter sig än.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



And ersJepp sson skrev:


Jag har för mig att jag sett mindre bolag experimentera med att tillverka vätgas via solceller i relativt liten skala, typ hemmiljöskala. Är inte bekant med processen, men hade jag fått 12-20 mil i en entusiastbil som jag kunnat tanka på tomten (eller valfri mack i stan för den delen) så hade jag varit ganska nöjd med det också.


Processen som så är inte så komplicerad: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electrolysis men att tillverka mängder att köra några mil hemma på ett säkert sätt tror jag nog du lär behöva byta ett ord eller två med kommunen om, jag tror de lär be dig flytta bortom Genarp en bit.

Är man nyfiken på riktigt så tror jag Mariestad har något pilot projekt: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-forsta-sja . . . . själv tror jag både de och Toyota är ute och cyklar, men det kanske jag får äta upp, vi får se!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
herbert
Oslo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18



Mats Th skrev:

Är det rimligt att tro att en el-bil om några år kommer att klara av att köras på bana, mer än några enstaka varv?


Vi var på Kinnekulle Ring i går. Vi kjorte forste rundene kl 10 og siste kl 16:30. Jeg antar det ble over 50 runder.

Vi kom med full batteri og dro til Mariestad i lunsjpausen og ladet til litt under 100% igjen. Ladeturen spiste 90 minutter av dagen. Mariestad er en helt fantastisk ladestasjon, det var forste gang vi har opplevd hvor fort det går med en 250kW supercharger.

Det regnet ganske mye i en time og da dro de fleste hjem. Vi var nesten alene på banen. Bilen var suveren på våt bane. Vi har på originale sommerdekk (Hankook EVO 3) og de funket utmerket både på torr bane og i regn.

Vi var begge nye på Kinnekulle og brukte mange runder på å bli kjent. De rundene presser jo ikke bilen så hardt. Min partner hadde aldri vært på bane for og de rundene klarer bilen helt fint. Det ble mange runder på veldig våt bane og de rundene var veldig morsomme. dekk, brems og batteri temperaturer var helt fine etterpå.

Bilen er flink til å si ifra hvis noe blir for varmt og da er det bare å ta en kjolerunde og noen minutter med pause.

Ett triks jeg brukte var å ikke gi full gas på langstreken. Det spiser jo bare masse batteri.

Brukte også full-regen. Da blir bremsene mindre varme og runden bruker mindre strom.

I lunsjpausen så vi på Magnus Thomé sin baneguide. Den ga da mye mening. Siste runde på dagen ble den raskeste. Da var banen torr. Da var vi endelig kjent. Da ble det hardt bremsing og hoye brems temperaturer. Da ble det også full gas på langstreken. Men da var batteriet dessverre nede på 10% og bilen hadde noe mindre krefter.

Ja, noen begrensninger er det, men en veldig morsom dag likevel 😁

_________________
Jason Brandt
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Model S Plaid - "direkt från fabriken"




_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



dstr skrev:
Model S Plaid - "direkt från fabriken"



Direkt från fabriken med Motec dash och lite huvudbrytare, är iofs normalt för testfordon.

Undra vad han har för temperatur uppe till höger på dashen, skulle gissa på nån av batteritemperaturerna, de vanliga har inlopp till batteriet, mitt i och i utloppet. Verkar vara nån form av effektbegränsning på rakan vid runt 270km/h men då är temperaturen uppe i 66? C?

Känns som att den skulle ha mycket att vinna på bättre däck. Oavsett snabbt för en elbil som går att använda till det mesta

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (8272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande