Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Generator
655 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Idag hem från jobbet sa generatorn upp i 95an, har inte så långt hem tack och lov.

Väll hemma och konstatera att generatorn är döööööööööööööö, ja den är ju nyreoverad. Hmm för 20 år sen
Gräver lite i föråden och hittar en annan som ser frisk ut, sätter upp den i testriggen och den funkar klockrent thumbs up Med en liten hake som jag inte upptäcker för än den sitter i bilen
Laddningslampan lyser men inte med full styrka
Morr spott fräs
Nästa generator som mer påminner om ett jordfynd från Gottland, upp i testriggen.
Japp den laddar just spänning och lagom många Apmer OCH LADDINGSLAMPAN slockanar.

Nu är allt ok.

Men kan någon tala om för mig varaför laddingslampan lyser fast det laddar som det ska?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



hmm, hade du 12 volt eller mer på stiftet där lampan går in?
För om inte jag var väldigt full när jag drog elsystem i en bil sist så är det stiftet spänningsmatat och lampan är spänningsmatad i andra änden, alltså har du 12 volt som möter 12 volt..
Dock, när generatorn slutar ladda (pajjar) sjunker den ju till 0 volt och lampan tänds..

Min fundering är om den kanske bara laddar 8-9 volt och därmed lyser lampan inte fullt ut?

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



fuling skrev:

Men kan någon tala om för mig varaför laddingslampan lyser fast det laddar som det ska?????


Vet knappt vad + eller - är men gissar ändå

...är väl i detta läge man brukar lämna generatorn till återvinning..typ lindningsfel

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag hadde 13,5-14V över batteriet och ett större antal Amper.

Anders:
Jag skickar den gärna till återvinning när jag vet vad som är fel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Generator
655 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande